Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

2017. november 13.
500 fával és 11 ezer cserjével tovább zöldül az Etele út környezete az 1-es villamosvonal meghosszabbításakor.

Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

A fővárosi fejlesztési projektek tervezésénél és megvalósításánál fontos cél a város élhetőségének javítása és a zöldfelületek fejlesztése. Többek között mintegy 500 fát és 11 ezer cserjét telepítenek az 1-es villamos november 13-án kezdődő meghosszabbítása során.

Mivel az építkezés miatt fákat kell eltávolítani a villamos nyomvonaláról, a BKK már a tervezés során is kiemelten kezelte ezt a kérdést. A tervezők minden lehetőséget megvizsgáltak, szakértők bevonásával született döntés a zöldfelületekkel kapcsolatban. A kivitelezés megkezdése előtt a BKK ismét szakértőket hívott a munkaterületre, akik újra áttekintették, melyek azok a fák, amelyeket át lehet ültetni a kerületen belül másik helyszínekre. Figyelembe véve a megújuló zöldterületek nagyságát, a pálya füvesítését, illetve azt, hogy a villamossal jelentősen javul a környék levegőtisztasága, összességében nem szenvednek hátrányt környezeti szempontból sem a térségben élők.

Elkezdődött az 1-es villamos évtizedek óta várt és tervezett meghosszabbítása az Etele térig. A fejlesztés eredményeként 2019 elejétől Budapest legkorszerűbb villamosvonala még több utasnak nyújt majd az eddiginél is hatékonyabb eljutási lehetőséget. A mintegy 1,7 kilométeres hosszon épülő új vonalszakasz az Etele úton középen vezet majd.
Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

Több fa, rendezettebb zöldterületek


A villamosvonal biztonságos vonalvezetése érdekében szükséges az Etele út közepén található fasor eltávolítása. Ebbe a középső sávba eredetileg csak átmeneti jelleggel telepítettek fákat a 80-as években, hiszen ezt a területet egy később létesítendő villamos megépítésére alakították ki. A fejlesztés azonban évtizedekig elhúzódott, a növények pedig megnőttek.

Az eltávolításukat több szempontból is kompenzálják majd a fejlesztés során:

A fákat nem darabszámra, hanem törzsátmérőre pótolják vissza. Az Etele út mentén telepítendő fa és cserjeátmérő az engedélynek megfelelően el fogja érni az eltávolított mennyiség másfélszeresét (összes törzsátmérő: 5935 cm).

A közel 500 újonnan telepítendő fa és a 11 ezer cserje fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig.

A Bikás park és a Bártfai utcai középperonok között a vágányok nem lettek összehúzva, így lehetőség nyílt arra, hogy azok között növényeket lehessen telepíteni. Ide szögletes formájúra nyírt fák kerülnek, ugyanis a növények lombozata nem terjedhet túl egy bizonyos határon, nem lóghatnak bele a villamosok számára szükséges térbe.

Elvégzik a környező zöldfelületek teljes felújítását is az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között az Etele út mindkét oldalán tervezett lakóépületek között is.

Azokat a fákat, amelyek esetében ez megoldható, a kerületen belül más helyre átültetik, az új villamosvonal-szakasz részeként az Etele úton végig füvesített pálya fut majd.

Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

A felsoroltak mellett jelentős felújítást végeznek az Etele park teljes területén: megújul a növényzet, az összes járófelület, a dísztér, és új szökőkút épül, továbbá az Etele úttal párhuzamosan kétsávos kerékpárút létesül. A Fővárosi Önkormányzat beruházásához szorosan kapcsolódnak a XI. kerületi Önkormányzat összehangolt fejlesztései az egész térség életminőségének javítása érdekében: felújítják a Tétényi út és a Fejér Lipót utca közötti parkot és játszóteret, az Etele út északi oldalán a Somogyi út és a Bártfai utca közötti szakaszon található parkot, valamint a Tétényi út két útpályája közötti elválasztó sávot.

A legkedvezőbb verzió valósul meg

A projekt tervezése során a tervező külön fejezetet szánt a zöldfelületek kérdésének. A részletes megvalósítási tanulmány készítésekor (2013-ban) megvizsgálták a villamospálya elhelyezésének különféle lehetőségeit, alternatíváit. Ennek során az alábbiak merültek fel:

    villamospálya a jelenlegi forgalmi sávok helyén;
    villamospálya a jelenlegi parkolósávok helyén;
    villamospálya a két középső fasor helyén;
    villamospálya az északi útpálya két forgalmi sávja helyén.

Mindegyik változat esetében igaz az, hogy a villamos vágányzónája nem kerülhet közvetlenül a fasor mellé egyrészt azért, mert a villamos infrastruktúra építése során a fák gyökérzetének jelentős része elpusztulna; másrészt azért, mert a vágánytól mintegy 6 méteres magasságig a fák benyúló lombkoronáját is le kellene vágni.

A műszaki érvek és a 2014-ben készült tervezői javaslatok egyértelműen a középen vezetett villamosvágány kiépítése mellett szólnak. Ennek köszönhetően megmaradnak a parkolóhelyek, az Etele út teljes hosszában kerékpárút épülhet, illetve a villamospálya füvesítése is megoldható.

Ha egy másik alternatíva valósulna meg, akkor az út szélén húzódó villamospályák miatt a lakóépületek irányába kellene terjeszkedni, és a villamospálya nagyon közel kerülne a házsorokhoz. Az a megoldás több olyan változást is okozna, ami a környéken élők számára kifejezetten hátrányos lenne:

    a lakóépületek közvetlen közelében kellene kivágni a fákat (közel 300 darabot);
    csökkenne a közútpálya szélessége;
    a parkolóhelyek száma drasztikusan csökkenne (több mint 180 férőhellyel);
   
ha a társasházak túloldalán kellene létrehozni új parkolóhelyeket, akkor az ott is csak a zöldfelületek csökkentésével lenne lehetséges.

Figyelembe véve a megújuló zöldterületek nagyságát, a pálya füvesítését, illetve azt, hogy a villamossal jelentősen javul a környék levegőtisztasága, összességében nem szenvednek hátrányt környezeti szempontból sem a térségben élők.

Kulcsszavak: 1-es villamos, építkezés, Etele tér, fejlesztés, közlekedés
 
Jövő tavasszal már utasokat szállít a négyes metró Jövő tavasszal már utasokat szállít a négyes metró Csökkent az üzemanyagok ára Csökkent az üzemanyagok ára Száz éve indult az első taxi Budapesten Száz éve indult az első taxi Budapesten Emelkedett az üzemanyagok ára Emelkedett az üzemanyagok ára Holnaptól már fizetünk az M0-áson – Mutatjuk hol Holnaptól már fizetünk az M0-áson – Mutatjuk hol
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1