Regisztráció Elfelejtette a jelszavát? BELÉPÉS
Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

2017. november 13.
500 fával és 11 ezer cserjével tovább zöldül az Etele út környezete az 1-es villamosvonal meghosszabbításakor.

Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

A fővárosi fejlesztési projektek tervezésénél és megvalósításánál fontos cél a város élhetőségének javítása és a zöldfelületek fejlesztése. Többek között mintegy 500 fát és 11 ezer cserjét telepítenek az 1-es villamos november 13-án kezdődő meghosszabbítása során.

Mivel az építkezés miatt fákat kell eltávolítani a villamos nyomvonaláról, a BKK már a tervezés során is kiemelten kezelte ezt a kérdést. A tervezők minden lehetőséget megvizsgáltak, szakértők bevonásával született döntés a zöldfelületekkel kapcsolatban. A kivitelezés megkezdése előtt a BKK ismét szakértőket hívott a munkaterületre, akik újra áttekintették, melyek azok a fák, amelyeket át lehet ültetni a kerületen belül másik helyszínekre. Figyelembe véve a megújuló zöldterületek nagyságát, a pálya füvesítését, illetve azt, hogy a villamossal jelentősen javul a környék levegőtisztasága, összességében nem szenvednek hátrányt környezeti szempontból sem a térségben élők.

Elkezdődött az 1-es villamos évtizedek óta várt és tervezett meghosszabbítása az Etele térig. A fejlesztés eredményeként 2019 elejétől Budapest legkorszerűbb villamosvonala még több utasnak nyújt majd az eddiginél is hatékonyabb eljutási lehetőséget. A mintegy 1,7 kilométeres hosszon épülő új vonalszakasz az Etele úton középen vezet majd.
Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

Több fa, rendezettebb zöldterületek


A villamosvonal biztonságos vonalvezetése érdekében szükséges az Etele út közepén található fasor eltávolítása. Ebbe a középső sávba eredetileg csak átmeneti jelleggel telepítettek fákat a 80-as években, hiszen ezt a területet egy később létesítendő villamos megépítésére alakították ki. A fejlesztés azonban évtizedekig elhúzódott, a növények pedig megnőttek.

Az eltávolításukat több szempontból is kompenzálják majd a fejlesztés során:

A fákat nem darabszámra, hanem törzsátmérőre pótolják vissza. Az Etele út mentén telepítendő fa és cserjeátmérő az engedélynek megfelelően el fogja érni az eltávolított mennyiség másfélszeresét (összes törzsátmérő: 5935 cm).

A közel 500 újonnan telepítendő fa és a 11 ezer cserje fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig.

A Bikás park és a Bártfai utcai középperonok között a vágányok nem lettek összehúzva, így lehetőség nyílt arra, hogy azok között növényeket lehessen telepíteni. Ide szögletes formájúra nyírt fák kerülnek, ugyanis a növények lombozata nem terjedhet túl egy bizonyos határon, nem lóghatnak bele a villamosok számára szükséges térbe.

Elvégzik a környező zöldfelületek teljes felújítását is az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között az Etele út mindkét oldalán tervezett lakóépületek között is.

Azokat a fákat, amelyek esetében ez megoldható, a kerületen belül más helyre átültetik, az új villamosvonal-szakasz részeként az Etele úton végig füvesített pálya fut majd.

Elkezdődött az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

A felsoroltak mellett jelentős felújítást végeznek az Etele park teljes területén: megújul a növényzet, az összes járófelület, a dísztér, és új szökőkút épül, továbbá az Etele úttal párhuzamosan kétsávos kerékpárút létesül. A Fővárosi Önkormányzat beruházásához szorosan kapcsolódnak a XI. kerületi Önkormányzat összehangolt fejlesztései az egész térség életminőségének javítása érdekében: felújítják a Tétényi út és a Fejér Lipót utca közötti parkot és játszóteret, az Etele út északi oldalán a Somogyi út és a Bártfai utca közötti szakaszon található parkot, valamint a Tétényi út két útpályája közötti elválasztó sávot.

A legkedvezőbb verzió valósul meg

A projekt tervezése során a tervező külön fejezetet szánt a zöldfelületek kérdésének. A részletes megvalósítási tanulmány készítésekor (2013-ban) megvizsgálták a villamospálya elhelyezésének különféle lehetőségeit, alternatíváit. Ennek során az alábbiak merültek fel:

    villamospálya a jelenlegi forgalmi sávok helyén;
    villamospálya a jelenlegi parkolósávok helyén;
    villamospálya a két középső fasor helyén;
    villamospálya az északi útpálya két forgalmi sávja helyén.

Mindegyik változat esetében igaz az, hogy a villamos vágányzónája nem kerülhet közvetlenül a fasor mellé egyrészt azért, mert a villamos infrastruktúra építése során a fák gyökérzetének jelentős része elpusztulna; másrészt azért, mert a vágánytól mintegy 6 méteres magasságig a fák benyúló lombkoronáját is le kellene vágni.

A műszaki érvek és a 2014-ben készült tervezői javaslatok egyértelműen a középen vezetett villamosvágány kiépítése mellett szólnak. Ennek köszönhetően megmaradnak a parkolóhelyek, az Etele út teljes hosszában kerékpárút épülhet, illetve a villamospálya füvesítése is megoldható.

Ha egy másik alternatíva valósulna meg, akkor az út szélén húzódó villamospályák miatt a lakóépületek irányába kellene terjeszkedni, és a villamospálya nagyon közel kerülne a házsorokhoz. Az a megoldás több olyan változást is okozna, ami a környéken élők számára kifejezetten hátrányos lenne:

    a lakóépületek közvetlen közelében kellene kivágni a fákat (közel 300 darabot);
    csökkenne a közútpálya szélessége;
    a parkolóhelyek száma drasztikusan csökkenne (több mint 180 férőhellyel);
   
ha a társasházak túloldalán kellene létrehozni új parkolóhelyeket, akkor az ott is csak a zöldfelületek csökkentésével lenne lehetséges.

Figyelembe véve a megújuló zöldterületek nagyságát, a pálya füvesítését, illetve azt, hogy a villamossal jelentősen javul a környék levegőtisztasága, összességében nem szenvednek hátrányt környezeti szempontból sem a térségben élők.

Kulcsszavak: 1-es villamos, építkezés, Etele tér, fejlesztés, közlekedés
 
Elindult a SEAT Live Store, az első virtuális bemutatóterem Elindult a SEAT Live Store, az első virtuális bemutatóterem A sofőr áll az automatizált vezetés középpontjában - Így értelmezi újra a Bosch a biztonságos autózást A sofőr áll az automatizált vezetés középpontjában - Így értelmezi újra a Bosch a biztonságos autózást Jövőbe mutató gyártás-szervezési változásokról döntött a Volkswagen Csoport Jövőbe mutató gyártás-szervezési változásokról döntött a Volkswagen Csoport Téliesebb útviszonyokra kell számítani néhány megyében Téliesebb útviszonyokra kell számítani néhány megyében Miért kerül halálos veszélybe a gyalogos az úton? Mert telefonál, SMS-ezik vagy épp videót néz – a Ford felmérése szerint Miért kerül halálos veszélybe a gyalogos az úton? Mert telefonál, SMS-ezik vagy épp videót néz – a Ford felmérése szerint
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1