Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

2018. szeptember 19.
Az Audi e-tron formájában első tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modelljét mutatja be a négykarikás márka.

Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

A felsőkategóriájú SUV-modell egyaránt száz százalékban elektromos és sportos, miközben kiváló mindennapos használhatóság jellemzi. Két elektromos motorja együttesen akár 300 kilowatt rendszerteljesítményt kínál, s az elektromos összkerékhajtással mindenfajta úton és terepen optimális menettulajdonságokat biztosítanak. A WLTP-menetcikluson elért több mint 400 kilométeres hatótáv alapja a nagyfeszültségű akkumulátor. Az otthoni és útközbeni töltésre kialakított teljes körű kínálat eredményeképpen az ügyfelek kompromisszumok nélkül közlekedhetnek tisztán elektromos hajtással.

Az Audi e-tron a sport-, családi és szabadidős programok ideális, tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV modellje. Hosszúsága 4901, szélessége 1935, míg magassága 1616 milliméter. Térkínálata és kényelme a négykarikás márka felsőkategóriájú modelljeire jellemző módon különösen bőséges, illetve színvonalas. Hosszú, 2928 milliméteres tengelytávjával az Audi e-tron akár öt személy és csomagjaik számára is kényelmes helyet kínál. Csomagtartója 660 literes teljes térfogatával az elektromos SUV-modell kiválóan alkalmas a hosszú utazásokra.

Látható elektromosság – a külső formavilág

Az Audi e-tron az Audi-dizájn meghatározó formai nyelvezetét tükrözi, amelyet új, stílusteremtő részletmegoldásokkal fejleszt tovább, immár az elektromos korszakba. A márka SUV-modelljeire jellemzően az Audi e-tron függőleges lamellákkal kiformált, nyolcszögletű Singleframe hűtőráccsal készül, ez esetben nagyrészt zárt kialakításban és világos Platinaszürke árnyalatban – azaz már az első pillantásra tisztán elektromos hajtásrendszerű modellként azonosítható.

Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

A már alapkivitelben LED-technikájú fényszórók alsó szegélye mentén – első ízben közvetlenül a fényszóróba integráltan – négy-négy vízszintes motívum gondoskodik a nappali menetfény e-tron-specifikus rajzolatáról, a világítási kép így egyedi ismertetőjegyként is szolgál.

További meghatározó formai stílusjegy a körbefutó vállöv, amely a fényszóróktól az autó oldalain át, egészen a hátsó lámpatestekig futva kölcsönöz alacsony vizuális tömegközéppontot az Audi e-tron számára. A küszöbök környezetének az ajtóburkolatok fekete betétjeivel összeállított, kifejező formavilága jól érzékelteti, hol helyezkedik el az akkumulátor és ezzel a jármű energiaközpontja. A tetővonal alacsonyan ível az izmos hatást keltő karosszériatörzs felett, amely a kerekek feletti jellegzetes quattro-domborulatokkal (quattro-blister), valamint a hangsúlyos D-oszlopokkal és alsó védőlemezekkel egyértelmű SUV-jegyeket hordoz.

Az Audi e-tron plasztikusan kiformált hátuljának hosszú tetőlégterelő és széles diffúzor biztosít sportos megjelenést. Az Audi csúcsmodelljeinek jellegzetes stílusjegye a LED-technikájú hátsó lámpatesteket összekötő fénycsík. A hátsó helyzetjelzők vízszintes elrendezésükkel a nappali menetfény grafikájára rímelnek, míg a diffúzorelem négy keresztirányú bordája a kipufogócsövek hiányát és ezzel a tisztán elektromos hajtást hangsúlyozza.

Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

Az Audi e-tron palettáján összesen tizenkét külső szín sorakozik, köztük az exkluzív Antigua-kék árnyalattal. Az elektromos töltőcsatlakozó fedelén, illetve opcióként a féknyergeken megjelenő e-tron feliratok a nagyfeszültség jellegzetes narancsszínében tűnnek fel. A kerékjárat- és küszöbboritások eltérő színárnyalatban erősítik a terepes összhatást.

Az Audi e-tron fejlesztése során a formatervezők szorosan együttműködtek az aerodinamikai szakemberekkel, ennek megfelelően formája éppoly progresszív, mint funkcionális. Mindez talán az extrafelszerelésként rendelhető virtuális külső visszapillantó tükrök technikáján érzékelhető a legjobban, amelyek első ízben jelennek meg sorozatgyártású modell kínálatában. Szárnyszerű tartóik végén kisméretű kamera működik, amelyek képe digitálisan feldolgozva a műszerfal és az ajtókárpit átmeneténél elhelyezett, hét col képátlójú, kontrasztos OLED-kijelzőkön jelenik meg. E képernyők harmonikusan illeszkednek a cockpit teljes szélességében végighúzódó wrap-around motívum ívébe. Autópályán, bekanyarodáskor és parkoláskor a képernyőkön más-más nézet jelenik meg, amit a vezető érintéssel is változtathat.

Minden részlet számít – aerodinamika és hatótáv

Aerodinamikai tulajdonságaik különösen fontos szerepet játszanak az elektromos autók üzemében, mindenekelőtt a hosszú utak során, ahol az Audi e-tron prototípus igazán otthon érzi magát. A légellenállási együttható (cw) egy százaléknyi mérséklése mintegy öt kilométerrel növeli a hatótávot a mindennapok során. Mindössze 0,28-as légellenállási együtthatójával az Audi e-tron a SUV-modellek piaci szegmensének élén jár, ami mögött olyan high-tech megoldások egész sora rejtőzik, mint például a hűtőlevegő szabályozható beömlése, az első fékekhez vezető hűtőcsatornák, valamint az Audi e-tron esetében az alapkivitelhez tartozó sebességfüggő adaptív légrugózás (adaptive air suspension).

Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

A szériafelszereltség 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsái aerodinamikailag optimalizált kialakításúak és 255/55 méretű, különösen alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal szerelik őket. A jármű aljának a nagyfeszültségű akkumulátort védő alumíniumlemezzel kiegészített, teljes burkolata szintén nagyban hozzájárul a légellenállás mérsékléséhez. A borítás rögzítőcsavarjai körül speciális mélyedést alakítottak ki a tervezők, amelyek a helyi turbulenciák célzott megelőzésével biztosítanak könnyebb légáramlást.

Az intelligens gazdaságosságnövelő műszaki megoldások átgondolt koncepciójának köszönhetően az Audi e-tron a valóságos közlekedési körülményekhez közeli WLTP-menetciklus során 400 kilométer feletti hatótávot ért el. Kiváló aerodinamikai tulajdonságai mellett fejlett hőmenedzsmentje is fontos szerepet játszik mindebben, amely egyaránt hűti és fűti az utasteret, illetve a nagyfeszültségű akkumulátort, valamint hűti az elektromos gépeket, a teljesítményszabályzó elektronikát és a töltőberendezést. Az alapkivitelhez tartozó hőszivattyú az elektromos komponensek maradékhőjét hasznosítja, így az eredeti veszteségteljesítményből akár három kilowattnyi is gazdaságos módon az utastér fűtésére és klimatizálására vehető igénybe. Ez a külső hőmérséklet függvényében akár tíz százalék előnyt is jelent az Audi e-tron hatótávja tekintetében. A különösen rugalmas hőmenedzsment a gyors egyenáramú töltést is biztosítja, emellett hozzájárul az akkumulátor hosszú élettartamához és nagy terhelésnél is változatlan menetteljesítményekről gondoskodik.

Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

Sportos gazdaságosság – hajtásrendszer és energia-visszatáplálás

A hangsúlyosan gazdaságostól egészen a kiemelkedő menetteljesítményekig – az Audi e-tron hajtásrendszere különösen széleskörű lehetőségeivel is vonzónak bizonyul. Két elektromos motorja 300 kW rendszerteljesítménnyel és akár 660 newtonméter rendszer-forgatónyomatékkal gyorsíthatja a nagyméretű SUV-modellt, amely így álló helyzetből kevesebb, mint hat másodperc alatt teljesíti a 0 - 100 kilométer/órás sprintet, végsebessége pedig 200 kilométer/óra. Elinduláskor – például közlekedési lámpánál – a menetteljesítmények igazán mély benyomást keltőek, a maximális forgatónyomaték ugyanis már 250 ezredmásodperc alatt rendelkezésre áll és a sportkocsikat idéző vonóerőt biztosít.

Az Audi e-tron két aszinkronmotorja (ASM) különösen robusztus konstrukció. Igényes hűtésrendszerük mindenkor kellően alacsonyan tartja hőmérsékletüket, teljesítményüket pedig differenciálművön keresztül egyfokozatú áthajtómű továbbítja a tengelyekre. Mindkét motort teljesítményszabályzó elektronika egészíti ki és látja el váltakozóárammal, amelyek szorosan és dinamikusan működnek együtt a hajtásrendszer szabályzóegységével. Visszafogott vezetési stílus mellett gazdaságossági okokból elsősorban a hátsó elektromos gép dolgozik. A szabad gördülés („vitorlázás”) üzemmódjában a motorok – az ASM-technika további előnyeként – nem generálnak tolóüzemi mágneses fékezőnyomatékot.

Az Audi e-tron innovatív energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszerrel készül, amely mindkét elektromos gép üzemére kiterjed és hatótávjához mintegy 30 százalékkal hozzájárulva jelentősen növeli a SUV-modell gazdaságosságát.
Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

Az elektromos hajtásrendszerű SUV-modell kétféle módon nyerhet vissza mozgási energiájából: amint a vezető elveszi a gázt, a tolóüzemi, valamint – ha a fékpedálra lép – a fékezési rekuperáció révén. Amikor a vezető a fékpedálra lép, az elektronikus szabályzóegység ezredmásodpercek alatt számítja ki, mekkora rendszernyomás szükséges az adott fékezési folyamathoz. Az ehhez szükséges energiáról nagyteljesítményű elektromos motor gondoskodik. Az integrált fékszabályzás technikája kompakt felépítésének köszönhetően mintegy 30 százalékkal könnyebb a hagyományos fékrendszereknél, s a hagyományos vákuumszivattyúra sincs már szükség.

A fékszabályzás rendszere a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően dönt arról, hogy épp a generátorüzemre váltó elektromos gépek segítségével, vagy a súrlódásos kerékfékekkel lassuljon, a vezető számára mindez nem is érzékelhető. 0,3 g lassulásig a SUV-modell kizárólag elektromos gépeivel fékez, ami a lassulási folyamatok bő 90 százalékát lefedi. Ezzel gyakorlatilag minden normál fékezési manőver energiát táplál vissza az akkumulátorba. Az elektrohidraulikus kerékfékrendszer akkor lép működésbe, ha a vezető – például vészfékezéskor – 0,3 g mértéket meghaladó lassulást generál, s új, elektrohidraulikus működtetésének köszönhetően különösen gyorsan reagál.

Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t

A vezető a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel három fokozatban állíthatja a tolóüzemi energia-visszatáplálás mértékét. A legalacsonyabb szinten az Audi e-tron gázelvételre tolóüzemi fékezőnyomaték nélkül, szabadon gördül („vitorlázás”), a legmagasabb fokozatban pedig jól érzékelhetően csökken az elektromos SUV-modell sebessége. A vezető így pusztán a gázpedál segítségével is lassíthat és gyorsíthat – ez az úgynevezett „egypedál-érzés” (One Pedal Feeling).

Mindemellett a gazdaságossági asszisztens is nagyban hozzájárul a takarékos közlekedéshez, azonnal jelezve a vezetőnek, amint előnyösebb lenne levennie lábát a jobboldali pedálról. Ehhez radarérzékelőit, kamerái képeit, a navigációs rendszer útvonaladatait, és a Car-to-X információkat használja fel. Az előretekintő technika a pillanatnyi forgalmi helyzetnek megfelelően gondoskodik az Audi e-tron előrelátó lassításáról, illetve energia-visszatáplálásáról (rekuperáció).

Kulcsszavak: audi, e-tron, elektromos autó, suv, világpremier
 
Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t Felvillanyozva – Peugeot iOn (második rész) Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t Jövőbemutató teljesítmény: az új Audi RS 6 Avant Az Audi bemutatta a 400 kilométeres hatótávval bíró elektromos e-tron-t A Q-sorozat első RS-modellje – Az Audi RS Q3 Elektromos járművek gyorstöltő rendszere a Siemenstől – tíz percnél kevesebb idő szükséges 100 kilométernyi úthoz Elektromos járművek gyorstöltő rendszere a Siemenstől – tíz percnél kevesebb idő szükséges 100 kilométernyi úthoz Magyarországon is rákapcsolt az elektromobilitásra a Bosch Magyarországon is rákapcsolt az elektromobilitásra a Bosch
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1