Találatok száma: 1 | Megjelenítve: 1 - 1 |
1
|
Az Audi a klímasemleges mobilitás felé vezető úton |
||
2021. szeptember 07.
Felgyorsított átállás az elektromos mobilitásra: 2025-ig több mint 20 modell. Együttműködés az energiaszolgáltatókkal: az Audi támogatja a megújuló forrásból származó energiák használatának terjedését.
|
Már négy év múlva kezdetét veszi az Audi utolsó belsőégésű motorral szerelt modelljének gyártása, a prémiummárka 2026-tól már csak tisztán elektromos hajtásrendszerű újdonságokkal jelenik meg a piacon, 2033-ig pedig kivezeti belsőégésű motorral hajtott modelljeit. Annak érdekében, hogy a mérleg szerint szén-dioxid-semleges1 mobilitás vezető szállítójává és szolgáltatójává válhasson, az Audi értékteremtési láncolata minden egyes láncszemét optimalizálni kívánja, miközben a megújuló forrásból származó energiák alkalmazásának terjedése iránt is elkötelezett. Az IAA kiállítás előtt rendezett Audi Média Napok (Audi Media Days) „Hosszú távú fenntarthatóság” („Sustainability”) témanapja alkalmával a vállalat egyebek mellett a klímasemleges gyárról alkotott vízióját is bemutatta, illetve annak módját, ahogyan beszállítói láncolatában tervezi megvalósítani a hosszú távú fenntarthatóságot. Legkésőbb 2050-re az Audi mérleg szerint szén-dioxid-semlegessé kíván válni és már 2025-re több mint 20 tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modellt tervez kínálni. Ezzel párhuzamosan az Audi tovább szeretné csökkenteni modellpalettája ökológiai lábnyomát, mégpedig 30 százalékkal a 2015-ös évhez viszonyítva. Fő célja, hogy 2025-re minden termelési helyszínén mérleg szerint szén-dioxid-semlegesen működhessen, amit köztes célkitűzésként az Audi Hungaria és az Audi Brussels esetében már sikerült megvalósítani. A prémiummárka minden folyamatot szorosan figyelemmel kísér: a nyersanyagok eredetét és magát a termelést, de a használat szakaszát, valamint az autó életciklusának végén az ártalmatlanítást és az újrahasznosítást is. A gyártás – ahol minden kezdődik Az Audi ezért beszállítóival együtt olyan lépéseket is tesz, amelyek elsősorban a gyártás e korai szakaszára irányulnak. A vállalat már 2018-ban elindította „A beszállítói láncolat CO2-programját” („CO2 Program in the Supply Chain”), hogy beszállítóival közösen határozhassa meg a szén-dioxid-kibocsátás további csökkentésének lépéseit. „Meggyőződésünk, hogy beszállítóink kulcsszerepet játszanak a hosszú távon fenntarthatóság területén elért sikereinkben” – hangsúlyozta Marco Philippi, az Audi beszerzési stratégiájának vezetője. A lehetőségek elsősorban a zárt anyagkörfolyamatokban, a másodlagos anyagok felhasználásának fokozatos bővítésében, az újrahasznosítási folyamatokból származó anyagok, az úgynevezett reciklátok műanyag alkatrészekbeli felhasználásában, illetve a zöld villamos energia alkalmazásában rejlenek. Ezen intézkedéseknek szintén teljes egészében hatályba kell lépniük 2025-ig, s az Audi és beszállítói számításai szerint az egy autóra jutó szén-dioxid-kibocsátás átlagosan 1,2 tonnás csökkentésére is lehetőséget kínálnak. Egyedül 2020-ban az Audi mérleg szerint több mint 335 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzte meg beszállítói láncolatában, ami 35 ezer tonnával több, mint 2019-ben. Zöld energia, több újrahasznosított anyag, kevesebb hulladék A másodlagos anyagfelhasználás egy másik példa, ahogyan az Audi beszállítói láncolatában növeli a hosszú távú fenntarthatóságot. A présüzemben keletkező alumíniumlemez darabolásából származó hulladékot az Audi újbóli felhasználásra közvetlenül visszajuttatja a beszállítóhoz, majd újrafeldolgozott alumíniumtekercsek formájában kapja meg ismét. Ezzel kevesebb primer alumíniumra van szükség és a szén-dioxid-kibocsátás is csökken. Az Alumínium Zárt Kör (Aluminium Closed Loop) bevezetésével az Audi présüzemeiben mérleg szerint 165 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását sikerült megelőzni 2020 folyamán. Időközben Neckarsulmban, Ingolstadtban és 2021 óta Győrben is létrejött az Alumínium Zárt Kör. Mindemellett a természeti erőforrások kímélését segítve egyre több alkatrész előállításában megjelennek az úgynevezett reciklátok, vagyis a különböző újrahasznosítási folyamatokból származó, feldolgozott anyagok. Itt nem pusztán a szén-dioxid-kibocsátás mérsékléséről van szó, hanem gazdaságos és hatékony anyagfelhasználásról is. Az Audi Q4 e-tron például 27 recikláttartalmú alkatrészt is rejt. Például az elején lévő tartókonzolt, amely különböző hűtőelemek, a fényszórók és a lökhárítóborítás rögzítésére szolgál és különösen magas mechanikai követelményeknek kell megfelelnie. Emellett a fényszórók rögzítései, a kerékjárati borítások, a sárvédő-burkolatok, a padlóborítás és a kerék-légterelők is nagy arányban tartalmaznak másodlagos nyersanyagokat. A PET csak a kezdet – üléskárpit palackokból Az Audi e -tron GT lábtérborításának és padlószőnyegeinek anyaga a gyártási hulladékból, szövet- és szőnyegmaradványokból és régi halászhálókból származó, száz százalékban újrahasznosított nylonszálból készülő Econyl. Az Audi A3 ülései mindeközben akár 45 másfél literes PET-palack anyagát is tartalmazhatják, s az A3 negyedik generációja kínál először másodlagos nyersanyagokból előállított üléskárpitokat. Mindemellett postafiókok és ombudsmanok is rendelkezésre állnak, hogy az Audi tudomást szerezhessen az esetleges gyanús esetekről, 2020 októbere óta pedig mesterséges intelligencia egészíti ki a márka beszállítói láncolatának ellenőrzését, proaktív eszközzel bővítve a panaszkezelés hagyományos csatornáit. Az Audi, a Porsche és a Volkswagen egy kísérleti projektje keretében az osztrák Prewave start-up cég intelligens algoritmusai elemzik mintegy 150 országban a beszállító vállalatokról a nyilvános online médiafelületeken és közösségi hálózatokon megjelenő híreket. A gyanús eseteket olyan hosszú távú fenntarthatósági kockázatok szerint ellenőrzik, mint például a környezetszennyezés, az emberi jogok megsértése és a korrupció. Amennyiben ilyet észlel, a mesterséges intelligencia riaszt, és az Audi megfelelően reagálhat. Az Audi által alkalmazott mesterséges intelligencia döntő előnye a gyorsaság, amellyel online felismeri és összegyűjtve továbbítja a vonatkozó információkat. „Sokkal korábban felismerhetjük, hol jelenhetnek meg potenciális kockázatok, majd aktív ellenintézkedéseket foganatosíthatunk, például a beszállítókkal folytatott célzott stratégiai párbeszéd formájában” – magyarázta Marco Philippi. A gyártás – az erőforrások kímélése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése „Brüsszelben számos intézkedést valósítottunk meg” – idézte fel Achim Diehlmann, az Audi „Mission: Zero” környezetvédelmi programjának projektvezetője. Amint elmondta, az üzem zöld elektromos áramra állt át és nagyméretű, 107 ezer négyzetméteres napelem-rendszert is telepítettek a területén. Hőenergia-ellátását biogáz-tanúsítványokkal hitelesített megújuló forrásból származó energia fedezi, műszakilag egyelőre elkerülhetetlen emisszióit pedig minősített karbonkredit-projektekkel egyenlítik ki. E három pillér – további intézkedések mellett – a többi helyszín szén-dioxid-mentesítésére is tervként szolgálhat, természetesen a regionális lehetőségeknek és peremfeltételeknek megfelelően. Értékes víz és természetes élőhelyek Az Audi México immár 2018 óta szennyvízmentesen üzemel, a neckarsulmi termelési helyszínen pedig egy kísérleti projekt keretében zárt vízkörforgás valósulhat meg a gyár és a Alsó-Sulmtal szennyvíztársulás szomszédos kommunális szennyvíztisztító telepe között. Az ingolstadti üzemben 2019 óta működik egy üzemivíz-tisztító központ, s a korábbi szennyvíztisztítóval közösen a keletkező szennyvíz mintegy felét körforgásban vezetik vissza és dolgozzák fel újrahasznosításra. „A növények és rovarok élőhelyei egyre szűkülnek a világ számos régiójában, ezért szeretnénk a biológiai sokféleség megőrzéséhez is hozzájárulni termelési helyszíneinken” – emelte ki Peter Kössler. Az Audi münchsmünsteri létesítményének természetközeli kialakítású szabad terei a biológiai sokféleség szakterületének iránymutató projektjét alkotják. Az Ingolstadt-környéki komplexum célzott ökológiai tervezésének köszönhetően számos állat- és növényfaj számára kínál értékes élőhelyet. Münchsmünster gyárterületén az Audi 17 hektárt alakított át állatok és növények természetes életterévé, ahol már eddig is több mint 110 növény- és vadon élő méhfaj telepedett meg. A cél – szén-dioxid-semleges gyártás és ügyfélkiszállítás A használat időszaka – döntő tényező a zöld elektromos áram „Minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy lehetővé tegyük a szén-dioxid-semleges mobilitást. A következő logikus lépés a megújuló forrásból származó energia ipari méretű elterjesztése” – mutatott rá Oliver Hoffmann. Az egyelőre még nem zöld árammal végzett töltések lefedésére 2025-ig a tervek szerint Európa több országában is különböző partnerekkel létesülnek szél- és napenergia-parkok, amelyek együttesen mintegy 5 terawattóra zöld áramot termelhetnek – ami nagyjából 250 új szélturbina maximális kapacitásának felel meg. A cél, hogy az együttműködő partnerek által termelt, megújuló forrásból származó villamosenergia részesedése az elektromos autók egyre növekvő arányával együtt bővüljön. „Ez annyit jelent, hogy a jövőben teljes e-tron flottánk mérleg szerint klímasemlegesen közlekedhet Európában” – mondja Oliver Hoffmann. Az első projekt egy mecklenburg-előpomerániai napelempark formájában a német RWE energetikai vállalattal közösen valósulhat meg. A létesítmény 2022-től kezdheti meg működését és 170 millió kilowattóra összkapacitásra méretezték. Közel 420 ezer napelemmoduljával Németország legnagyobb független napenergia-parkja, s rövidesen további projektek is várhatók. Audi charging hub – töltés másodlagos felhasználású tárolóból Az Audi charging hub alapjául az úgynevezett Cube elemek szolgálnak. Ezek a sokoldalú konténerkockák a töltőállomások mellett használt lítium-ion akkumulátorokból kialakított tárolót is magukban foglalnak. E másodlagos felhasználású (2nd Life) modulok révén – amelyek a fejlesztés során használt, mára szétbontott járművekből származnak – nem csupán az akkumulátorcellák hosszú távon fenntartható másodlagos hasznosítása megoldott, hanem egyik nagy előnyük, hogy kiegészítő egyenáramú töltéstárolóként (puffer) is szolgálhatnak. Ezzel feleslegessé válik a nagyfeszültségű kábelek és költséges transzformátorok komplex infrastruktúrája. Rugalmas és fenntartható koncepció – 2,45 megawattórás tároló A másodlagos felhasználás (2nd Life) filozófiája szerint az alkatrészeket csak akkor kell újrahasznosítani, amikor már végleg használhatatlanná válnak. Ha még működőképesek, ám eredeti rendeltetésüknek már nem tudnak megfelelni, a környezetet és a természeti erőforrásokat egyaránt jobban kímélő megoldás, ha idő előtti újrahasznosításuk helyett – például energiatárolóként – alternatív felhasználási módot találnak számukra. Az akkumulátoros tárolók a jövőben az áramfejlesztők vagy ipari nagyfogyasztók kiegészítő töltéstárolóiként (puffer) tehermentesíthetik a hálózatot. Az eljárás tesztelésére az Audi az EnBW energiaszolgáltatóval közösen Heilbronnban már elkészítette az első ilyen tárolót. Akkumulátor-újrahasznosító kísérleti üzem Salzgitterben Távolra tekintve – az Audi támogatja a fenntartható innovációkat Az alapítvány jelenleg a Berlini Műszaki Egyetemmel (TU Berlin) és más partnereivel közösen az utcai szennyvízlefolyók számára fejleszt szűrőket, amelyek megakadályozzák, hogy a gumiabroncs-kopadék és más környezetet károsító anyagrészecskék az esővízzel együtt a csatornahálózatba és a természetes vizekbe mosódjanak. Olyan innovatív egységek, mint például a berlini székhelyű Audi Denkwerkstatt, szintén a mindennapok és az üzleti élet hosszú távú fenntarthatóságának erősítésén dolgoznak. Az ötletműhely üzleti modelleket fejleszt, tesztel és alakít szériaéretté, s egyfajta inkubátorként szolgál. A jó ötletek így igen gyorsan megvalósulhatnak. Kiváló példa erre az ecomove App, amely a mobilitás nyomán keletkező személyes szén-dioxid-lábnyom megértésében és csökkentésében, illetve az egyelőre elkerülhetetlen kibocsátások kiegyenlítésében segít. Az alkalmazás például automatikusan érzékeli, milyen közlekedési eszközt vesz éppen igénybe a felhasználó, majd ennek alapján személyes mobilitási pontszámot kalkulál. Ezen eredmény javítása érdekében az ecomove játékosan motivál az egyéni mobilitás hosszú távon fenntarthatóbb kialakítására: a kedvező változásokat trófeákkal díjazza, a fennmaradó kibocsátások pedig kiegyenlíthetők. Kulcsszavak: audi, autógyár, elektromobilitás, elektromos autó, környezetbarát, környezetvédelem, új modell
|
|
|||||
|
||||||
Találatok száma: 1 | Megjelenítve: 1 - 1 |
1
|