Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 11887 Megjelenítve: 131 - 140
ŠKODA BUGGY 736: Bud Spencer és Terence Hill legendás autójának szocialista változata

ŠKODA BUGGY 736: Bud Spencer és Terence Hill legendás autójának szocialista változata

2020. május 06.
A hetvenes évek közepén kézi munkával készült el egy napsütéses nyári napokra szánt, nyitott és könnyű jármű öt prototípusa.
Részletek

ŠKODA BUGGY 736: Bud Spencer és Terence Hill legendás autójának szocialista változata

Újra és újra szokatlan és izgalmas koncepciómodelleket mutatott be 125 éves története során a ŠKODA AUTO, s ezek egyikeként született meg BUGGY 736 modellje is. Műszaki alapjául a sorozatgyártású, lépcsőshátú ŠKODA 110 szolgált, s azon autókrossz-versenygépekkel is rokonságban állt, amelyekkel a cseh autógyártó a hetvenes évek elején bajnoki sikereket ünnepelhetett. A fordulékonyságával különösen terepen meggyőzőnek bizonyult, ajtók nélküli kabrió 1100-as motorja 33 kW (45 LE) teljesítményt produkált, s összesen öt prototípusa közül az utolsó 1975-ben készült el – ma pedig a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum gyűjteményének tagja.

Az autókrossz a hatvanas évek végén jelent meg az európai versenysport világában, ahol a pilóták szórakoztató és izgalmas versenyeken, útburkolat nélküli pályákon küzdöttek meg egymással és minimalista, könnyűszerkezetes járművekben harcoltak a győzelemért. Csehszlovákiában 1969 őszén Přerov városában rendezték meg az első hivatalos autókrossz-versenyt, röviddel ezután pedig már a ŠKODA is rajthoz állt az új sportágban, s 1970 novemberében Milan Žid gyári versenyző Pardubice lovas akadálypályáján (steeplechase) megnyerte az ezer köbcentiméter alatti kategóriát. ŠKODA 1100 MB modelljének elkészítésekor a tömegcsökkentés érdekében a lökhárítókat és a hátsó ajtókat is elhagyták, az utastér felszereltségét pedig csupán a lehető legszükségesebbekre korlátozták.

Az első csehszlovák autókrossz-bajnokságot 1971-ben egyfajta buggy-modelljével uralta a ŠKODA, amelynek műszaki alapjául a ŠKODA 100/110 L szolgált. A versenyautó számára azonban negyven centiméterrel lerövidítették a padlóvázat, a karosszériát pedig túlnyomórészt bukócsövek váltották fel.

ŠKODA BUGGY 736: Bud Spencer és Terence Hill legendás autójának szocialista változata

Milan Žid ismét legyőzhetetlennek bizonyult az egyliteres géposztályban, az eggyel magasabb kategóriában pedig Oldřich Brunclík személyében egy másik gyári pilóta dominált, akinek buggy-versenygépében 1150 köbcentiméterre fúrták fel a motort. Mindezen sikereik ellenére a ŠKODA gyári csapata már a következő szezonban, 1972-ben befejezte autókrossz-szereplését, ugyanis a pálya- és raliversenyautók teljes egészében lekötötték a sportosztály kapacitásait.

Nagyjából egyidőben az autókrossz, mint sportág iránti egyre növekvő lelkesedéssel érkezett Kalifornia és Florida strandjairól egy különös trend Európába – ezek a puritán dűne- vagy strand-buggyk. E műszakilag meglehetősen egyszerű konstrukciójú járművek az autózás rendkívül közvetlen és élvezetes élményét kínálták, komoly érdeklődést ébresztve a tisztán szabadidős célú járművek iránt. A gyakran összeépítendő készletben (kit) kínált járművek alapjául többnyire műszakilag átdolgozott kisautók szolgáltak, amelyeket könnyű üvegszálerősítésű műanyag (GRP) karosszériákkal láttak el. Nyugat-Európában számos gyártó alkalmazta e célra a ŠKODA korszerű, ugyanakkor árában nagyon is versenyképes technikáját, különösen az egyliteres kategóriában.

Akkoriban a belga Namurból származó Francois Vernimmen számított az egyik legaktívabb európai buggy-gyártónak, aki 1971-ben a ŠKODA 100 megerősített padlóvázára építette fel Buggy VF modellje két példányát. Ennek során 2400-ról 2240 milliméterre rövidítette le a tengelytávot, a buggy nyitott karosszériája pedig ponyvatetőt kapott, míg utastere nem sokkal tartalmazott többet sportkormányánál és kagylóüléseinél.

ŠKODA BUGGY 736: Bud Spencer és Terence Hill legendás autójának szocialista változata

A hátuljába épített, 988 köbcentiméteres, négyhengeres erőforrás 31 kilowattot (42 LE) teljesített, s éppúgy a sorozatgyártású lépcsőshátú modellből származott, mint a négyfokozatú sebességváltó. Az autó 1972 januárjában a Brüsszeli Autószalon ŠKODA-standján tartotta világpremierjét. Három év alatt nagyjából harminc példány készült az 1973-tól VF Okapi néven forgalmazott járműből, amelyekbe már 1107 köbcentiméteres motort építettek.

Hasonló különleges gyártmányokat árult az akkori olasz ŠKODA-generálimportőr Motorest is, 1972 novemberében pedig a Torinói Autószalonon a Bologna közeli Pianoro-beli Autozodiaco törpeautógyártó mutatta be Kirby nevű fejlesztését. Ez utóbbi nyitott kétüléses modell is a ŠKODA 100 műszaki alapjaira épült, ám változatlan tengelytáv mellett. Biztonsági okokból a Kirby – akárcsak a VF – szélvédőjének csőkerete mellett egy hátsó bukókerettel is kiegészült. Összességében azonban csupán két példány készült belőle, az egy vagy két karburátorral szerelt, 1107 köbcentiméteres motor pedig sohasem került a Kirby hátuljába.


ŠKODA BUGGY 736: Bud Spencer és Terence Hill legendás autójának szocialista változata

E járművek tervezését Mladá Boleslavból, a ŠKODA részéről is szorosan figyelemmel kísérték, míg végül 1973-ban megszületett a döntés a 736-os projekt elindításáról. A ŠKODA BUGGY volt hivatott kideríteni, mennyiben rendelkezne exportpotenciállal, illetve lenne gazdaságilag indokolható egy hasonló jármű gyártása. Két év intenzív munkát követően 1976 nyarára végül a tesztvezetések is lezajlottak. A prototípus alapjául a 110 L szolgált, amelynek tengelytávját 2000 milliméterre rövidítették le a tervezők, a padlóváz további merevítéséről pedig két hossztartó, a szélvédő körüli csőkeret, valamint a vezető és az első utas feje felett átívelő, magasabb bukócső gondoskodott. A 2+2-ülésesként négy személy számára helyet kínáló, nyitott fémkarosszéria formatervéért Josef Čech felelt.

Az első példány még a fejlesztési részleg segítségével készült el, akik az autó fényezését is végezték, míg további négyet 1975 októberéig az autógyártó saját szakiskolájának tanulói kézi munkával gyártottak le. A ŠKODA BUGGY ezzel azon immár hat tanulói autó (Azubi-Car) korai előfutára, amelyeket a ŠKODA szakiskolai gyakornokai az utóbbi évek során építettek.

A ŠKODA által épített buggy-modellek mindenekelőtt átgondoltabb konstrukciójukban különböztek a belga és az olasz ajánlatoktól. A hűtőt, az akkumulátort és a negyvenliteres üzemanyag-tartályt például az autó elejébe helyezték, ami jelentősen hozzájárult a kedvezőbb tömegeloszláshoz és a kiegyensúlyozottabb tengelyterhelésekhez. A buggy elejét és hátulját szilárd csőkeretek védték és különösen szembetűnőek voltak az első karosszériaburkolatra szerelt fényszórók, valamint a külön bevonattal védett pótkerék a hátsó motorházfedélen. A jármű hajtásáról a ŠKODA 110 1107 köbcentiméteres és 33 kW (45 LE) teljesítményű, négyhengeres motorja gondoskodott, amelynek 3000-es percenkénti fordulatszámnál leadott 74 newtonméter maximális forgatónyomatékának köszönhetően aligha esett nehezére a könnyű jármű mozgatása.

A 3,32 méter hosszú ŠKODA BUGGY alatt ugyanis mindössze 710 kilogrammot mutatott a mérleg, ám 400 kilogrammos terhelhetőséget kínált. Ez nagyjából négy felnőtt és 100 kilogramm csomag számára bizonyult elegendőnek, még ha utóbbinak nem is igazán jutott már hely, ha négyen ültek az autóban. Amikor azonban csak ketten autóztak, a hátsó ülést 980 milliméter széles rakodóhelyként használhatták. Az utasok vászontetővel és átlátszó fóliaablakokkal ellátott oldalpanelekkel óvhatták magukat az esőtől. 165 SR 13 méretű Barum utcai gumiabroncsain a prototípus félterheléssel 107 kilométer/óra maximális sebességet ért el, átlagos üzemanyag-fogyasztása pedig 8,3 literre adódott 100 kilométerenként. A terepmintás gumiabroncsok 175 SR 13 méretben álltak hozzá rendelkezésre.

A ŠKODA BUGGY 736 közel harmincezer kilométert tett meg a tesztek során és szinte kizárólag pozitív értékeléseket gyűjtött be, ám még ez sem bizonyult elegendőnek a rétegmodell sorozatgyártásához, noha fejlesztői a gyártás egyszerűsítésére, s ezzel a költségek csökkentésére is tártak fel lehetőségeket. Az ötletek a könnyű üvegszálerősítésű műanyag (GRP) karosszériától egészen a rendőrségnek vagy a határőrségnek tehető ajánlatokig terjedtek, amelyek végül az akkori jogszabálykörnyezet miatt vallottak kudarcot. Az egyik prototípus mindenesetre a projekt lezárultát követően a prágai repülőtéren felvezető (Follow-Me) járműként látott el szolgálatot.

Egy másik az öt prototípus közül ma a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum gyűjteményének tagja, miután 2017-ben gondos restauráláson esett át. Helyreállításáért a vállalat saját Mladá Boleslav-i szakiskolájának tanulói feleltek, akárcsak e szokatlan autó hetvenes évekbeli elkészítéséért.


Kulcsszavak: prototípus, skoda, Škoda Múzeum
 
A Škoda Akadémia diákjai egy álomkupét építettek A Škoda Akadémia diákjai egy álomkupét építettek Elindult az új Škoda Superb Combi a gyártása kvasiny-i üzemben Elindult az új Škoda Superb Combi a gyártása kvasiny-i üzemben ŠKODA az IAA 2019-en: lépés a fenntartható jövőbe ŠKODA az IAA 2019-en: lépés a fenntartható jövőbe Elkészült a Volkswagen Csoporthoz való csatlakozás óta legyártott 15 milliomodik ŠKODA modell Elkészült a Volkswagen Csoporthoz való csatlakozás óta legyártott 15 milliomodik ŠKODA modell Kiemelkedő termék-formatervezésért harmadszor részesült a Red Dot Díjban a ŠKODA OCTAVIA Kiemelkedő termék-formatervezésért harmadszor részesült a Red Dot Díjban a ŠKODA OCTAVIA
 
A DS DRIVE ASSIST rendszerrel biztonságban érezhetjük magunkat

A DS DRIVE ASSIST rendszerrel biztonságban érezhetjük magunkat

2020. május 06.
Az automata sebességváltóval szerelt DS 3 CROSSBACK és DS 7 CROSSBACK modellekhez elérhető DS DRIVE ASSIST utat nyit az önvezető autó megalkotása felé.
Részletek

A DS DRIVE ASSIST rendszerrel biztonságban érezhetjük magunkat

Ez a 2-es szintű rendszer lehetővé teszi, hogy 180 km/h sebességig a gépkocsi – továbbra is a vezető felügyelete mellett –önállóan szabályozza sebességét és meghatározza sávon belüli helyzetét.

Nyugodt vezetés az autópályán

Egyéb érzékelők mellett, a radarnak és a kamerának köszönhetően a gépkocsi tökéletesen alkalmazkodik a közlekedési feltételekhez: automatikusan követi a vezető által választott menetpályát a sávon belül, és finoman szabályozza az autó sebességét a biztonságos követési távolság betartása érdekében. Szükség esetén a rendszer akár teljesen meg is állíthatja a gépkocsit. A vezető bármikor visszaveheti az irányítást az autó felett.

A rendszer a gyorsításra, a fékezésre és a kormányzásra fejti ki hatását 180 km/h sebességig (az egyes országok jogszabályi előírásaitól függően). A forgalmi dugókban vagy autópályán rendkívül hasznos rendszer nyugodt vezetési élményt biztosít.

A DS DRIVE ASSIST rendszerrel biztonságban érezhetjük magunkat

Irány- és távolságtartás

Az ACC Stop & Go (adaptív sebességszabályozó) funkcióval ellátott DS DRIVE ASSIST lehetővé teszi a gépkocsi sebességének és követési távolságának intelligens szabályozását az előtte haladó járművekhez képest. Ez az ötletes rendszer többek között a menetkörülményeket is képes kezelni forgalmi dugókban: a vezető beavatkozása nélkül a gépkocsi automatikusan újraindul (3 másodpercnél rövidebb leállítási idő), a vezető nyugodt marad, felesleges stressz és mozdulatok nélkül.

Autóúton, a vezető átengedi a vezetést a rendszernek, miközben fenntartja az irányítást az autó felett. A mesterséges intelligencia a fedélzeti kamerán alapul, amely felismeri a folytonos és szaggatott vonalakat. Menet közben folyamatosan elemzi a képet, és értelmezi a helyzetet. Biztosítja, hogy a gépjármű a sávjában, a vezető által kívánt helyen maradjon. Ha a vezető jobbra húzódik, hogy több helyet hagyjon az egy sorban haladó motorosoknak, az LPA (Lane Position Assist) működésbe lép, és a sáv jobb szélén tartja a gépkocsit.


A DS DRIVE ASSIST rendszerrel biztonságban érezhetjük magunkat

Tudnivalók: ha a vezető vissza szeretné venni az irányítást a kormány felett, erősen tartva a kormányt felül tudja írni a korrekciót. A módosítási művelet akkor is félbeszakad, ha be vannak kapcsolva az irányjelző lámpák. A rendszer 30 km/h elérésekor, a vezető utasítására lép működésbe. Azután 0-180 km/h sebességtartományban működik.

Kulcsszavak: balesetmegelőzés, biztonságtechnika, DS, DS 3 Crossback, DS 7 Crossback, közlekedésbiztonság
 
Minden harmadik autós helytelenül szállítja a kutyáját Minden harmadik autós helytelenül szállítja a kutyáját A biztonságos közlekedés a MOL Motoros Family szívügye A biztonságos közlekedés a MOL Motoros Family szívügye Ezeket feltétlenül nézesd át az autódon, mielőtt utazni indulsz! Ezeket feltétlenül nézesd át az autódon, mielőtt utazni indulsz! A Volvo Cars a közlekedésbiztonság élharcosa A Volvo Cars a közlekedésbiztonság élharcosa A Ford fiataloknak szóló, ingyenes vezetéstechnikai programjára már lehet regisztrálni A Ford fiataloknak szóló, ingyenes vezetéstechnikai programjára már lehet regisztrálni
 
A körülmények ellenére áprilisban is az élen végzett a Toyota Magyarországon

A körülmények ellenére áprilisban is az élen végzett a Toyota Magyarországon

2020. május 06.
A Toyota-csoport mindkét márkája erősebben indította a második negyedévet, mint konkurenseik többsége. A Toyota megőrizte piacvezető helyét, a Lexus pedig a prémium szegmensben mutatott példát stabilitásból.
Részletek

A körülmények ellenére áprilisban is az élen végzett a Toyota Magyarországon

A koronavírus okozta általános bizonytalanság és konkrét gazdasági nehézségek, valamint a védekezés részeként bevezetett korlátozások együttesen rendkívül súlyosan érintették a hazai újautó-eladásokat. Áprilisban pontosan fele annyi új autót vásároltak Magyarországon, mint egy évvel korábban (-50,3%); az év első négy hónapjában 16,9 százalékkal esett vissza a forgalom.

A Datahouse által közölt adatokból kiderült, hogy a hazai képviselettel rendelkező személygépjármű-márkák közül mindössze három, a Toyota, a Citroën és a Ssangyong tudta növelni forgalmát áprilisban. Ennek köszönhetően a Toyota az év negyedik hónapját is a magyar újautó-piac legerősebb képviselőjeként zárta: 759 darab eladott személyautóval a piac 12,30 százalékát tudhatta magáénak és a Top10-ből egyedüliként növelte eladásait a tavalyi év ugyanezen időszakához képest. Ezzel összességében tovább növelte előnyét a márkák rangsorában: a januártól áprilisig tartó időszakban 11 százalékos piacrésszel és 4275 darabos forgalommal vezeti a mezőnyt. A tavalyi év azonos időszakához képest ez a darabszámok tekintetében 37,6 százalékos erősödést, a piaci részesedés terén pedig közel 4,5 százalékpontos növekedést jelent.

A haszonjárművek piacán szerényebb mértékben, de szintén csökkent a forgalom: áprilisban -33,1 százalékot, január-április viszonylatában -15,5 százalékot regisztrált a piac. A Toyota azon kevesek között volt, akik nem veszítettek darabszámot ebben a nehéz időszakban sem; ennek köszönhetően a márka mindkét viszonylatban a tavalyi hatodik helyről a harmadikra lépett előre.

A körülmények ellenére áprilisban is az élen végzett a Toyota Magyarországon

A két szegmens (szgk. + kishaszonjármű) összesített piacán ugyancsak a Toyota győzött áprilisban, és ezzel az év első harmadára vetítve a második helyen áll, egyre közelebb araszolva a dobogó legfelső fokához.

Ami a prémium személygépkocsik eladásait illeti, a Lexus sem veszített piacot az év eddigi időszakában. Áprilisban a szegmens egyik legcsekélyebb visszaesését könyvelhette el a prémium kategóriában, így az év eddigi időszakában továbbra is őrzi pozitív lendületét (+19,8%) a jellemzően zsugorodó (áprilisban -44,6%, január-áprilisban -6,8%) piacon.

További figyelemreméltó tény, hogy a Toyota az egyetlen gyártó, amely személyautóval és szabadidőjárművel egyaránt képviselteti magát a tíz legnépszerűbb típus között. A Corolla stabilan őrzi dobogós helyét a legkeresettebb modellek versenyében, és a RAV4 is versenyben tudott maradni a piac visszaesésének ellenére. A Corolla értelemszerűen a legnépszerűbb alsó-középkategóriás modell, míg a RAV4 áprilisban állt fel a dobogó harmadik fokára.

Számos további szegmensben is sikert arattak a Toyota típusai: az év első négy hónapjában a maga méretosztályában dobogós helyen áll az Aygo, a Proace és a Hilux, míg a Yaris továbbra is vezeti a városi kisautók eladásait. Áprilisban rajtuk kívül a Toyota Camry és a Lexus ES 300h is méretosztályuk legjobbjai közé emelkedtek.

Kulcsszavak: értékesítés, jármű kereskedelem, járműipar, toyota
 
Az Opel befejezi az autógyártást Bochumban Az Opel befejezi az autógyártást Bochumban A körülmények ellenére áprilisban is az élen végzett a Toyota Magyarországon A Hyundai 2014-ben 4,9 millió gépkocsi értékesítését tervezi világszerte Az új Toyota Verso Az új Toyota Verso A körülmények ellenére áprilisban is az élen végzett a Toyota Magyarországon A Hankook Tire közzétette 2014 harmadik negyedévre vonatkozó pénzügyi eredményeit A Toyota Prius Európa legtakarékosabb új autója A Toyota Prius Európa legtakarékosabb új autója
 
A C4 Cactusszal bővül a „C-Series” speciális széria

A C4 Cactusszal bővül a „C-Series” speciális széria

2020. május 06.
A 2019-ben bevezetett centenáriumi „Origins” gyűjtői kiadás sikere után a Citroën 2020-ban újabb átfogó speciális szériát kínál.
Részletek

A C4 Cactusszal bővül a „C-Series” speciális széria

A „C-Series” elnevezés „C” betűje egyszerre utal a Citroën névre, a kényelemre. A középkategóriás speciális szériát különleges színvilága és anyagválasztása különbözteti meg a többi modelltől, fő vonzereje pedig lenyűgöző kényelmi felszereléseiben rejlik.

Több mint 140 000 eladott példány

Az első generációhoz képest teljesen újragondolt, 2018 elején bevezetett új C4 Cactusnak sikerült kivívnia helyét a kompakt ötajtósok erős verseny jellemezte szegmensében. A különleges design, az egyedülálló kényelem és a kategória legjobbjai között számon tartott technológiák eddig több mint 140 000 ügyfelet hódítottak meg. A modern és letisztult stílusú, karakteres, új generációs C4 Cactus-szal a kellemes közérzetet és teljes lelki nyugalmat célzó Citroën Advanced Comfort® programba illeszkedő két új innováció jóvoltából a kényelem terén is új dimenziók nyíltak.

A progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztésnek (Progressive Hydraulic Cushions™) hála átélhető a „repülő szőnyeg” élmény, ráadásul az innovatív felfüggesztés úgy szűri az útegyenetlenségeket, hogy közben a menettulajdonságok és a vezetési élmény sem szenvednek csorbát. Az Advanced Comfort ülések mind kinézetre, mind a testtartás, az elsődleges üléskomfort és a dinamikus kényelem szempontjából kifogástalanok, így az utasok valóságos védőburokban érezhetik magukat. Minden adott a tökéletes utazási élményhez.

Karakteres stílusú, ultrakényelmes kompakt

A C-Series speciális széria mostantól a C4 Cactus kínálatában is megtalálható. A speciális széria a modell különleges egyéniségét és egyedülálló kényelmét hangsúlyozza, és a szín- és anyaghasználatot, valamint a fedélzeti életet megkönnyítő felszereléseket helyezi előtérbe.


A C4 Cactusszal bővül a „C-Series” speciális széria

Külsejére nézve a C4 Cactus C-Series egy kifinomult és elegáns ötajtós személyautó. Különlegességét az Airbump® betéteken és a ködfényszórókon elhelyezett eloxált mélyvörös dekorelemek adják. Az első ajtókon, a visszapillantó tükrök alatt különleges „C-Series” domborlogó látható.

Az elérhető karosszériaszínek visszafogottak és elegánsak: a fehértől (hófehér és gyöngyházfehér), a szürkén át (acélszürke vagy platinaszürke) a feketéig (obszidiánfekete) terjedő árnyalatokkal 5 harmonikus, kifinomult és eredeti megjelenés alakítható ki.

A beltérben a C-Series kiadás jellegzetes hangulata fogad. A letisztult, otthonos műszerfalat díszítő pántok és vasalások a legnemesebb bőrdíszműves hagyományt és az utazás világát idézik. A műszerfallal jól harmonizálnak a fehér díszöltésekkel ellátott, ultrakényelmes Advanced Comfort ülések. A háttámlák felső részén húzódó vízszintes vörös csíkban a karosszériát díszítő dekorelemek színe köszön vissza. Az üléscímkéket a kollekció exkluzív voltára emlékeztető „C-Series” felirat ékesíti. Mindezt elöl és hátul vörös díszöltésekkel ellátott, különleges fekete padlószőnyegek egészítik ki.

A kényelmes és elegáns kivitelű „C-Series” változat többek között a következőket kínálja:

- Fokozott kényelmet és nyugodt közlekedést biztosító, a mindennapi életet megkönnyítő felszerelések: elektromosan
behajló külső visszapillantó tükrök, tolatóradar, automata klíma csomag, vezetőülés deréktámasszal, állítható magasságú utasülés;
- Sötétített üvegű hátsó ablakok és hátsó szélvédő, melyek még jobban kiemelik a C4 Cactus letisztult, áramvonalas sziluettjét.

Kulcsszavak: bemutató, C4 Cactus, Citroën, új modell
 
Időkapszula: makulátlan állapotú Lexus LS 1993-ból Időkapszula: makulátlan állapotú Lexus LS 1993-ból Szombaton ismét Jazzy Street Szombaton ismét Jazzy Street Az autózás jövője már megérkezett Az autózás jövője már megérkezett Megbabonáz - Hyundai Ioniq Hybrid Megbabonáz - Hyundai Ioniq Hybrid A Peugeot Citroen elnöke lemondott a tiltakozást kiváltó mértékű nyugdíj-kiegészítésről A Peugeot Citroen elnöke lemondott a tiltakozást kiváltó mértékű nyugdíj-kiegészítésről
 
Az ABB nagyfeszültségű töltőket szállít a Volvo LIGHTS projekthez

Az ABB nagyfeszültségű töltőket szállít a Volvo LIGHTS projekthez

2020. május 05.
Az Egyesült Államok-szerte a napi fogyasztási cikkek 70 százalékát teherautókkal szállítják. A Volvo LIGHTS projekt célja, hogy kibocsátásmentes, elektromos hajtású kamionok és logisztikai eszközök piaci bevezetésével átalakítsák az áruszállítást Dél-Kaliforniában.
Részletek

Az ABB nagyfeszültségű töltőket szállít a Volvo LIGHTS projekthez

Az ipari technológiák és a villamosítási megoldások terén globális vezető ABB bejelentette, hogy nagyfeszültségű töltést biztosító töltők szállítójaként részt vesz a Volvo LIGHTS projekt megvalósításában.  Az ABB töltési rendszerei bármely elektromos jármű akkumulátorát akár 920V egyenfeszültségen képesek tölteni, aminek köszönhetően a projekten belül lerövidíthetők a töltési idők, és javítható a kereskedelmi járműflotta kihasználtsága.      

A Volvo LIGHTS projekt megvalósításában a Volvo Group, a Volvo Trucks, a Greenlots és több, a szállításban és a elektromos töltési infrastruktúrában működő vezető cég, illetve érdekelt fél működik közre.  A projekt célja annak bizonyítása, hogy az akkumulátoros elektromos járművek alkalmazásával optimalizálható az áruszállítás és a raktározás hatásfoka, csökkenthető a káros kibocsátás, és javítható a levegő minősége.  

A Volvo Trucks februárban, a Kaliforniában megtartott Volvo LIGHTS Innovation Showcase rendezvényen bemutatta a teljesen elektromos hajtású, regionális áruelosztásra tervezett VOLVO VNR jármű prototípusát, amelynek sorozatgyártását a tervek szerinti 2020 második felében kezdik meg.
 
„A terjedelmét tekintve egyedülállónak számító projekt egyik fő jellemzője, hogy a teljes rendszert veszi figyelembe, azaz a töltőállomásokat, a kisebb szállítójárműveket, a napelemeket, a munkaerő-képzést és a nehéz tehergépkocsikat egyetlen összefüggő rendszer elemeiként kezeli”- nyilatkozta Peter Voorhoeve, a Volvo Trucks North America vezetője.

„A Volvo LIGHTS projekt az innováció terén élen járó cégek közötti együttműködést jelenti, amelynek egyik fontos láncszemét az az ABB alkotja, amely a töltőktől kezdve a villamosenergia-hálózatokig kiemelkedő szaktudással rendelkezik a villamosítás és az energetika terén.”
  
A projekt technológiai szállítójaként, az ABB a piacvezető, nagyfeszültségű töltési technológiájára épülő Terra 54HV (50 kW, CCS) és a HVC 150 Depot Box (150 kW, CCS) töltőit fogja szállítani. Az ABB minden töltési rendszere távfelügyeletet, távdiagnosztikát és távoli frissítést biztosító hálózati infrastruktúrával rendelkezik. Az ABB OCPP és Autocharge nyílt protokollú hálózati integrációkat tesz lehetővé, amelyeknek köszönhetően megvalósítható a flották intelligensebb töltése, a hitelesítési üzemmódok és az eszközbiztonság. Ezek a csatlakozási lehetőségek zökkenőmentesen integrálhatók a Greenlots SKA Platformmal.
 
Az ABB két 50 kW-os, tehergépkocsikhoz kifejlesztett töltőjét Fontanában, a REC Equipment vállalatnál telepítették   


Jeff Tolnar, a Greenlots kereskedelmi igazgatója így nyilatkozott: „A Volvo LIGHTS projekt résztvevőjeként a Greenlots az ABB töltőrendszereibe integrálható intelligens töltési és terhelésoptimalizálási megoldásokat szállít, amelyek segítségével a járműflották az áruk szállítását okosabban, kifizetőbben, környezetbarátabb módon, a villamosenergia-hálózatok egyensúlyának fenntartása mellett tudják megvalósítani.”  

A szállítás jövője

Az e-járművek töltési technológiája terén már több mint 10 éve piacvezető szerepet betöltő ABB az első egyenáramú (DC) töltőjét 2010-ben dobta piacra, míg a világ első országos DC töltőhálózatát 2012-ben szállította le. 2016-ban piacra dobta Európa első villamos busztöltőjét, és leszállította Amerika első nyilvános, 350 kW-os nagyteljesítményű töltőjét is.  Az ABB a világ több mint 80 országában már 13 000-t is meghaladó számú DC villámtöltőt értékesített. 

Az ABB e-mobilitásban kivívott vezető szerepét jelzi a Formula-E-vel, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által szabályozott, teljesen elektromos hajtású autók számára rendezett versenysorozattal kötött partneri együttműködése is. Az ABB FIA Formula-E bajnokság versenysorozata kiváló terepet biztosít ahhoz, hogy az e-mobilitás céljait szolgáló elektromos és digitalizálási technológiákat az autóversenyzés világában leteszteljék.  Az együttműködésnek köszönhetően az ABB és a Formula-E ideális helyzetben van ahhoz, hogy kitolják az e-mobilitás határait. 

„Az ABB elkötelezett a kibocsátásmentes jövőt szolgáló innovatív technológia szállítása mellett, és büszke rá, hogy a Volvo LIGHTS partnereivel közösen megvalósított projekt keretében nagyfeszültségű töltőket szállíthat az áruszállítási járműflotta teljes átalakítását célzó programhoz,” nyilatkozat Bob Stojanovic, az ABB Észak-Amerikában működő EV Infrastructure részlegének vezetője. „A korszerű töltési technológiánk elősegíti, hogy a nagy távolságú, kereskedelmi elektromos közlekedés és áruszállítás kézzel fogható valósággá váljon.”   


Kulcsszavak: ABB, elektromos töltőállomás, teherautó
 
Elektromos autók töltőkészülékeit telepítették a budai várnegyedbe Elektromos autók töltőkészülékeit telepítették a budai várnegyedbe Elektromos autó töltési etikett Elektromos autó töltési etikett Gyorsabban fel lehet tankolni a villanyautót, mint a benzinest Gyorsabban fel lehet tankolni a villanyautót, mint a benzinest Az ABB nagyfeszültségű töltőket szállít a Volvo LIGHTS projekthez Az Apple-t is nekivezeti az autóiparnak a Vasember 150 új elektromos autó töltőállomás jön létre egy év alatt Magyarországon 150 új elektromos autó töltőállomás jön létre egy év alatt Magyarországon
 
Csupán egyetlen példány készült az 1963-as farmotoros ŠKODA 990 „Hajaja” kombi prototípusából

Csupán egyetlen példány készült az 1963-as farmotoros ŠKODA 990 „Hajaja” kombi prototípusából

2020. május 05.
A hatvanas évek közepén az egyliteres kategória világszerte legkorszerűbb képviselői közé tartozott a farmotoros és hátsókerékhajtású, legendás ŠKODA 1000 MB.
Részletek

Csupán egyetlen példány készült az 1963-as farmotoros ŠKODA 990 „Hajaja” kombi prototípusából

A Csehszlovákiában „Embéčko” néven is emlegetett modell négyajtós, lépcsőshátú karosszériával készült, de kupé-, roadster- és kombiváltozat is szerepelt a tervekben. A valaha készült egyetlen ŠKODA 990 „Hajaja” (1963) kombi Mladá Boleslavban, a ŠKODA Múzeum gyűjteményében tekinthető meg.

A „kombinált gépjárművek”, röviden kombik, immár hagyományosan a ŠKODA modellpalettájának állandó tagjai. Előfutáruknak tulajdonképpen az L&K 110 típus tekinthető, amely a húszas évek közepén már cserélhető vagy kombinálható hátsó modullal is szerepelt a kínálatban – így munkanapokon a vállalkozás szállítójárműveként, míg vasárnap a családi kirándulások teljes értékű személyautójaként szolgálhatott.

1934-től a POPULAR sorozat 300 kilogramm hasznos teherbírású, könnyű haszongépjármű-változatai váltak annyira népszerűvé, hogy olyan ismert cégek is flottajárműként használták őket, mint például a Baťa vagy a Julius Meinl. A negyvenes évek végén a ŠKODA 1101/1102 „Tudor” műszaki alapjain az áruszállító karosszériák mellett a Station Wagon (STW) kombi is megjelent, amely jóval nagyobb üvegfelületein és gazdagabb felszereltségén túl mindenekelőtt variálható belterével tűnt ki: hátsó ülését lehajtva akár 1490 milliméter hosszú és 980 - 1390 milliméter széles csomagtérfelületet kínált.


Csupán egyetlen példány készült az 1963-as farmotoros ŠKODA 990 „Hajaja” kombi prototípusából

Sorozatgyártású változatát, amely Vrchlabí és Kvasiny gyáraiban gördült le a szerelőszalagról, számos prototípus előzte meg. 1953 tavaszától készült Vrchlabíban a tágas ŠKODA 1200 STW kombi, amelyet korszerűbb változatában 1201 STW jelzéssel egészen 1961 októberéig gyártottak. Utódja, a ŠKODA 1202 STW, az elkövetkező tizenkét év során a ŠKODA modellkínálatához tartozott.

A ŠKODA legnépszerűbb kombijának azonban kétségkívül az OCTAVIA COMBI bizonyult, amelynek első prototípusa 1959 szeptemberében született meg, egy évvel később pedig már brnói premierjén vonzotta a tekinteteket. 1961 és 1971 között 54 086 példányban hagyta el Kvasinyi gyárát, s külföldön is keresetté vált, például az 1966-os év során gyártott teljes volumen figyelemreméltó 72 százaléka került exportra. 1997-től az OCTAVIA COMBI már a sorozat első modern generációjának tagjaként folytatta e sikereket.

1959 tavaszától a ŠKODA 1000 MB formájában az akkor már közel 65 esztendős vállalat történetének egyik legjelentősebb fejlesztését készítették elő Mladá Boleslavban. Az alvázas konstrukciót innovatív önhordó karosszéria volt hivatott felváltani, emellett szakítva az orrmotor-hátsókerékhajtás hagyományos koncepciójával – s a hatvanas évek elején világszerte kifejezetten korszerű megoldásként – a teljes hajtásrendszert az autó hátuljába helyezték át.

Csupán egyetlen példány készült az 1963-as farmotoros ŠKODA 990 „Hajaja” kombi prototípusából

Mindeközben új és korszerű, nemzetközi szinten is az élvonalhoz tartozó gyárlétesítmények épültek Mladá Boleslavban, ahol 1964 áprilisában legördült a szerelőszalagról az 1000 MB első lépcsőshátú változata. Kvasiny és Vrchlabí üzemeinek segítségével az 1963 és 1973 közötti mindössze tíz év alatt csaknem négyszeresére – 42 550-ről 162 208 járműre – sikerült bővíteni a ŠKODA márka éves termelési volumenét.

A ŠKODA 1000 MB sorozatgyártású változatáig a 990 NOV projekten (Nový Osobní Vůz – új személygépkocsi) keresztül vezetett az út, amelynek fejlesztése 1959-ben vette kezdetét Mladá Boleslavban, s 1961 októberéig egy ötven prototípusból álló sorozat készült belőle. A zárt, négyajtós lépcsőshátú karosszéria különféle változatai mellett a későbbi ŠKODA 1000/1100 MBX sorozatgyártású modellhez hasonló, felső B-oszlop nélküli alternatív négyajtós változatokon is dolgoztak.

Prototípusként egy nyitott, 2+2-üléses, farmotoros ŠKODA 990/991 roadster is született. 1963 februárjában fejeződött be az ötvendarabos NOV-sorozat 34-es sorszámú prototípusának átalakítása, amely során egy több mint 31 ezer kilométert futott lépcsőshátú modellt kombivá építettek át. A konstruktőrök itt elsősorban azon műszaki problémával szembesültek, hogy a farmotor ez esetben a csomagtérpadlózat alá esett, a soros négyhengeres aggregát így fekvő helyzetben, hengerfejével balra kapott helyet. E beépítési pozíció ihlette a „Hajaja” becenevet, vagyis a rádiós estimesék sorozatának címét. A motor jobb oldalán vízhűtőt helyeztek el, mivel külföldi vetélytársai hasonló konstrukciójú modelljeitől eltérően a ŠKODA nem léghűtést alkalmazott.


Csupán egyetlen példány készült az 1963-as farmotoros ŠKODA 990 „Hajaja” kombi prototípusából

A csomagtartó felfelé nyíló, felső helyzetében fémrúddal rögzíthető csomagtérajtón keresztül tárult fel, s a 4150 milliméter hosszú, 1620 milliméter széles és 1400 milliméter magas kombiban akár 1600 milliméter hosszú tárgyakat is szállíthattak. A 2400 milliméteres tengelytáv megegyezett a lépcsőshátú alapmodellével. A motor a hajtott hátsó tengely mögötti elhelyezése a jármű elejében egy második csomagtartó kialakítását is lehetővé tette, amely egyben a biztonsági gyűrődőzóna feladatát is ellátta. Az összesen 380 kilogramm terhelhetőségből a négy személy egyenként 75 kilogramm tömegét levonva 80 kilogramm maradt a csomagok számára. A 811,5 kilogrammos saját tömeg 61 százaléka jutott a hátsó tengelyre, míg teljes terhelés mellett ez az arány 59,5 százalékra csökkent.

Az 1963 májusa és júniusa közötti háromhetes tesztprogram során a prototípus mintegy hétezer kilométert tett meg, s 74 kilométer/óra átlagsebesség mellett 100 kilométerenként 7,6 literes üzemanyag-fogyasztást mértek. A 988 köbcentiméteres, 4650-es percenkénti fordulatszámnál 42 lóerőt (31 kW) produkáló, négyhengeres erőforrással 115 kilométer/óráig gyorsulhatott a „Hajaja”. A jármű előnyei között szerepelt tágas beltere és két csomagtartójának bőséges térfogata, míg hátrányaként hátsó csomagtérpadlózata alatti, bonyolult motorbeépítése jelentkezett, ami jelentősen megnehezítette a karbantartást, de a szűk hely miatt a négyhengeres motor hűtésével is adódtak problémák.

Ezért is született végül az a döntés, hogy a kombit nem veszik fel a modellprogramba, s a ŠKODA inkább a rendkívül sikeres lépcsőshátú 1000/1100 MB sorozatgyártásának beindítására összpontosított. 1964 és 1969 között 440 639 darabot szállítottak ki belőle az ügyfeleknek, s egyetlen további változataként csupán a felső B-oszlop nélküli, tetszetős megjelenésű, kétajtós 1000/1100 MBX (1966 - 1969: 2517 kiszállított példány) készült. A praktikus kombimodell iránti vásárlói igények kielégítésére egészen 1971-ig az OCTAVIA COMBI szerepelt a gyártási programban.

A valaha készült egyetlen ŠKODA 990 „Hajaja” prototípus ma a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum kiállítási gyűjteményét gyarapítja.

Kulcsszavak: bemutató, oldtimer, skoda, ŠKODA 990
 
Porsche Macan prológus Porsche Macan prológus Kia meglepetés a Genfi Autószalonon Kia meglepetés a Genfi Autószalonon Első gyári fotókon a ŠKODA KAROQ Első gyári fotókon a ŠKODA KAROQ Kombi űrhajó - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Kombi űrhajó - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC A Hyundai bemutatja a hamarosan színre lépő, vadonatúj Genesis prémium szedánt A Hyundai bemutatja a hamarosan színre lépő, vadonatúj Genesis prémium szedánt
 
Gyors döntést sürget az autóvásárlási kedvezmények ügyében a német kormánytól a gyártók szövetsége

Gyors döntést sürget az autóvásárlási kedvezmények ügyében a német kormánytól a gyártók szövetsége

2020. május 04.
Heteken beül döntést kell hoznia a német kormánynak az autóvásárlást ösztönző kedvezmények ügyében az autóipari vállalkozások érdekképviselete (Verband der Automobilindustrie - VDA) szerint.
Részletek

Gyors döntést sürget az autóvásárlási kedvezmények ügyében a német kormánytól a gyártók szövetsége

A piacot "kettős visszafogottság" jellemzi, mert az új autó vásárlását mérlegelő fogyasztókat nemcsak a koronavírus-járvány és lehetséges gazdasági következményei bizonytalanítják el, hanem az autóvásárlást ösztönző kedvezményekről szóló vita is.

Amint elindul egy ilyen vita, az ügyfelek elhalasztják a vásárlást és várnak, hogy kiderüljön, lesz-e valamilyen új kedvezmény. Ezért nem az őszre tervezett konjunktúraprogram elindítása előtt, hanem már májusban, legkésőbb június elején meg kell hozni a "politikai döntést" az autóvásárlás támogatásának ügyében, hogy világos viszonyok legyenek a piacon - fejtette ki egy vasárnapi lapinterjúban a VDA elnöke.

Hildegard Müller a Welt am Sonntag című lapban kiemelte, hogy néhány hónap alatt bőven megtérülne minden egyes euró kedvezmény, mert az ágazat felfuttathatná a termelést, így emelkedne a foglalkoztatottság és növekedne az adó- és járulékbevétel. Az állami támogatásokkal "ismét a munkát kell finanszírozni, a kényszerű tétlenség helyett" - mondta az érdekképviseleti vezető.

Azzal kapcsolatban, hogy kedden tartják a VDA és a szövetségi kormány vezetőinek következő egyeztetését, elmondta, hogy széles körű, az elektromos mellett a hagyományos meghajtású autók vásárlását is ösztönző kedvezményrendszer bevezetésére tesznek majd javaslatot. Egy sor további intézkedést, köztük a társadalombiztosítási járulékok fizetésére bevezetett moratórium meghosszabbítását is kérik.

Gyors döntést sürget az autóvásárlási kedvezmények ügyében a német kormánytól a gyártók szövetsége

Az ágazat cserébe munkahelyeket és állami bevételeket kínál - mondta Hildegard Müller, rámutatva, hogy a VDA tagvállalatai csak tavaly 93 milliárd euró adót fizettek be, az autóiparhoz kapcsolódó területeken tevékenykedő cégek pedig 100 milliárd euró bevételhez jutottak.

Aláhúzta, hogy az autóiparnak nem csupán a koronavírus-járvány hatásaival kell megküzdenie, hanem lépést kell tartani a meghajtási technológiák fejlődésével és a digitalizációval. Az előbbi területre 50 milliárd, az utóbbira 25 milliárd eurót költenek a következő években a német autóipari cégek, és ezek a vállalkozások adják a németországi kutatás-fejlesztési kiadások legnagyobb részét, 38 százalékát - fejtette ki Hildegrad Müller.

A VDA legutóbbi, 2019-es kimutatása szerint az ágazat 830 ezer embert foglalkoztat Németországban. A VDA tagvállalatai tavaly 435 milliárd euró bevételhez jutottak és 18,6 milliárd euró értékben hajtottak végre beruházásokat, hazai telephelyeiken 4,6 millió kocsit gyártottak.

Kulcsszavak: értékesítés, jármű kereskedelem, járműipar, németország
 
Rekord az újautók eladásában Rekord az újautók eladásában Egy Scania R 730 V8 Streamline tehergépkocsi születése Egy Scania R 730 V8 Streamline tehergépkocsi születése A Scania YETD győztese V8 tehergépkocsit választott A Scania YETD győztese V8 tehergépkocsit választott Tarolt a Lexus és a Toyota Európa talán legfontosabb közönségszavazásán Tarolt a Lexus és a Toyota Európa talán legfontosabb közönségszavazásán Le kell mondanunk az autózásról a Föld érdekében? Le kell mondanunk az autózásról a Föld érdekében?
 
Több mint négy évtizede nem volt ekkora forgalomcsökkenés a svájci autópiacon

Több mint négy évtizede nem volt ekkora forgalomcsökkenés a svájci autópiacon

2020. május 04.
A 70-es évekbeli olajválság óta a legnagyobb visszaesést okozta a koronavírus-járvány a svájci autóeladásokban.
Részletek

Több mint négy évtizede nem volt ekkora forgalomcsökkenés a svájci autópiacon

Az Auto-Schweiz autóipari statisztikai intézet kimutatása szerint az idén áprilisban 9382 új autót helyeztek forgalomba Svájcban, 67,2 százalékkal kevesebbet mint az elmúlt év azonos havában. A 70-es évekbeli olajválság óta nem volt rá példa, hogy egy hónapban 10 ezernél kevesebb autót helyeztek volna forgalomba az országban.

Az év első négy hónapjában a visszaesés 35,6 százalékos volt, 64,8 ezer autót helyeztek forgalomba, 2019 azonos periódusában pedig 100,7 ezret. A járványügyi korlátozások márciusi bevezetése óta az autókereskedők naponta 800 autóval kevesebbet adtak el mint egy évvel korábban.

Az Auto-Schweiz az idén 240 ezer új autó forgalomba helyezésére számít Svájcban, 23 százalékkal kevesebbre a tavalyinál. A 2020-as év ezzel a svájci autópiac elmúlt négy és fél évtizedének a legrosszabb éve lesz.

Több mint négy évtizede nem volt ekkora forgalomcsökkenés a svájci autópiacon
Kulcsszavak: értékesítés, jármű kereskedelem, járműipar, Svájc
 
A Scania és az Ericsson közösen teszteli az 5G mobil technológiát A Scania és az Ericsson közösen teszteli az 5G mobil technológiát Folyamatos növekedés a Fordnál - Erőteljes a növekedés a magyar SUV szegmensben Folyamatos növekedés a Fordnál - Erőteljes a növekedés a magyar SUV szegmensben A Continental pitypangból készülő gumiabroncsa elnyerte a Münsteri Egyetem elismerését A Continental pitypangból készülő gumiabroncsa elnyerte a Münsteri Egyetem elismerését Kétszámjegyű bővülésre számít a magyar elektromosautó-piacon a BMW Kétszámjegyű bővülésre számít a magyar elektromosautó-piacon a BMW Már a BMW i3s modell is elérhető állami támogatással Már a BMW i3s modell is elérhető állami támogatással
 
A Porsche a koronavírus járvány miatt meghosszabbítja a garanciát

A Porsche a koronavírus járvány miatt meghosszabbítja a garanciát

2020. május 04.
Minden járműnek, amelynek az új autó garanciája 2020. március 1. és 2020. május 31. között jár le, meghosszabbítja további három hónappal a Porsche.
Részletek

A Porsche a koronavírus járvány miatt meghosszabbítja a garanciát

Mindez az ügyfelek számára ingyenes és minden országban érvényes. A sportautógyártó ezzel a lépéssel reagál a koronavírus miatti korlátozott nyitvatartási időkre és kapacitásra a Porsche Centrumokban. Ugyanez vonatkozik azon ügyfelekre is, akik a garancia lejárta után azt meghosszabbították, tehát három hónappal a Porsche Approved garancia is kitolódik.

„Kiemelten fontos számunkra Ügyfeleink elégedettsége – ehhez az is hozzátartozik, hogy ilyen nehéz időszakban is kiemelkedő szerviz szolgáltatásokat nyújtsunk.” – magyarázza Daniel Schukraft, a Porsche AG vevőszolgálati vezetője.

„Emiatt döntöttünk úgy, hogy világszerte egységesen vezetjük be ezt az intézkedést. Ügyfeleinknek nincsen semmi teendője, a Porsche Centrumok automatikusan figyelembe veszik a hosszabbítást."

Az új lejárati dátum a garancia eredeti lejáratától függ. Ha például 2020. március 20-án járt le új autó garanciája, akkor június 20-ig meghosszabodik. Amennyiben például 2020. május 15-én jár le, úgy augusztus 15-ig kitolódik a garancia.

Az új autó garancia alapvetően legalább két évig tart az átadás napjával kezdve. A Porsche Approved garancia használt autókra vonatkozik, minimum 12 hónapos időszakra, opcionális hosszabbítással. A garanciák világszerte bármely Porsche Partnernél érvényesíthetők.

Kulcsszavak: garancia, márkakereskedés, Porsche
 
Új szakember erősíti a Duna Autó Zrt. csapatát Új szakember erősíti a Duna Autó Zrt. csapatát 460 lóerős V8-as biturbó motorral bővül a Panamera család 460 lóerős V8-as biturbó motorral bővül a Panamera család Gazdára találtak az első Ladák Gazdára találtak az első Ladák Az új Porsche 911: erősebb, gyorsabb, digitális Az új Porsche 911: erősebb, gyorsabb, digitális A hétvégén ötvenedik születésnapját ünnepli a Toyota Corolla A hétvégén ötvenedik születésnapját ünnepli a Toyota Corolla
 
Mennyire kell az autó? – így közlekedik Magyarország, ha nincs járvány

Mennyire kell az autó? – így közlekedik Magyarország, ha nincs járvány

2020. május 04.
A magyarok 72 százaléka autózik rendszeresen, a kerékpárral hetente több alkalommal közlekedők aránya 23 százalékos, ami többéves távlatban visszaesést jelent – derül ki a K&H biztos jövő felméréséből.
Részletek

mennyire kell az autó? – így közlekedik Magyarország, ha nincs járvány

A legtöbben Budapesten használják a helyi tömegközlekedést, és főként a felsőfokú végzettségűek közlekednek így. A gépkocsi-megosztás illetve közösségi autózás viszont nem örvendenek nagy népszerűségnek: a megkérdezettek 89 százaléka szinte soha nem vett igénybe ilyenen szolgáltatásokat.

Bár némiképp csökkent az arány, a többség számára továbbra is az autó jelenti a fő közlekedési eszközt, vidéken pedig népszerűnek mondható a biciklizés – többek között ez derül ki a K&H biztos jövő felméréséből, amely a 30-59 éves magyarok közlekedési szokásokat vizsgálta még a koronavírus-járvány kitörése előtt.

autó? bicikli? melyik és mennyire?

A hetente több alkalommal autózók aránya tavaly 72 százalékos volt, ez minimális csökkenést jelent az egy évvel korábbi 74 százalékhoz képest és lényegében megfelel a 2017-es szintnek. Az átlagnál magasabb a rendszeresen gépkocsiba ülők aránya a férfiak és a 30-39 évesek, illetve a nyugati megyékben élők körében. A megkérdezettek 8 százaléka hetente egyszer veszi elő az autót, ugyancsak 8 százalékuk havonta néhány alkalommal teszi meg ugyanezt.

A magyarok közel negyede – 23 százaléka – biciklizik rendszeresen, ez lényegében megegyezik az egy évvel korábbi 22 százalékos eredménnyel, ugyanakkor elmarad a 2017-ben és 2016-ban mért 30 százalék körüli szinttől. Ennél ritkábban, hetente egyszer vagy havonta pár alkalommal veszi elő a kerékpárt a lakosság 14 százaléka. Jelentős, 31 százalékos tábort alkotnak azok, akik soha nem ülnek biciklire.


mennyire kell az autó? – így közlekedik Magyarország, ha nincs járvány

Az országon belül azonban már jelentősek az eltérések: a vidéki városok, falvak lakosságának 26-27 százaléka kerekezik rendszeresen, ehhez képest nagyon elmarad Budapest 7 százalékos aránya. Érdemes figyelembe venni: bár a koronavírus-járvány miatt hozott intézkedések idejéről még nem készültek statisztikák, ám valószínűsíthető, hogy a bicikli népszerűbbé válhatott a kijárási korlátozások miatt.

A motor egyébként még annyira sem nem mondható bevett közlekedési eszköznek, mint a bicikli. A 30-59 éves magyarok 87 százaléka soha nem motorozik és mindössze 4 százalékuk használja rendszeresen. Igaz, a falvakban az átlagosnál többen pattannak motorra.

Budapest tömegközlekedik

A felmérésből az is kiderül, hogy a lakosság 27 százaléka hetente többször veszi igénybe a helyi tömegközlekedési eszközöket, 36 százalékuk pedig szinte soha. A tömegközlekedés használata leginkább a budapestiekre és a felsőfokú végzettségűekre jellemző. Ezzel ellentétben a vonatozás például mindössze a megkérdezettek 5 százalékának jelenti a rendszeres közlekedési formát. Az emberek majdnem harmada csak évente 1-2-alkalommal, 45 százalékuk ennél is ritkábban ül vonatra. A vasút esetében is sokatmondó eltéréseket mutatnak a részletes adatok. A központi országrészben sokkal népszerűbb a vonat: az itt élők mindössze 30 százaléka nem használja, az ország keleti felében már 54 százaléknak, a nyugati régióban pedig 49 százaléknak nem jelent megoldást a vasút.

Taxit mindössze 30 százalék használ legalább alkalmanként és főként Budapesten: itt a megkérdezettek fele ül alkalmanként taxiba. A gépkocsi-megosztás illetve közösségi autózás viszont nem népszerűek: inkább a nagyobb városokra jellemző, de ott is csak évi néhány alkalommal veszik igénybe ezeket.

Kulcsszavak: biztosító, K&H, közlekedés
 
Mennyire kell az autó? – így közlekedik Magyarország, ha nincs járvány Megkezdődtek a budai fonódó villamos kivitelezési munkálatai Ezek a céges autóval elszenvedett balesetek legfőbb okai tavasszal Ezek a céges autóval elszenvedett balesetek legfőbb okai tavasszal Mennyire kell az autó? – így közlekedik Magyarország, ha nincs járvány A Goodyear EfficientGrip SUV nyerte el a „2014-es év legjobb SUV abroncsa” címet Emelkedett az üzemanyagok ára Emelkedett az üzemanyagok ára Közútkezelő: ne induljanak útnak az ónos esőben! Közútkezelő: ne induljanak útnak az ónos esőben!
 

Találatok száma: 11887 Megjelenítve: 131 - 140