Találatok száma: 13418 | Megjelenítve: 161 - 170 |
Bemutatkozott a Hyundai IONIQ 5 N |
||
2023. július 14.
A Hyundai N első tisztán elektromos modelljeként az IONIQ 5 N új technológiákat és fokozott versenypálya-alkalmasságot vonultat fel, és ezzel a vezetőközpontú, nagyteljesítményű elektromos járművek vadonatúj szegmensét teremti meg. Az IONIQ 5 N a Hyundai N villamosítási stratégiájának első lépcsője: a későbbiekben további elektromos N modellek érkeznek.
|
A Hyundai IONIQ 5 N — az N sportmárka első tisztán elektromos nagyteljesítményű típusa — a mai napon az angliai Nyugat-Sussex megyében, a Goodwoodi Sebességfesztiválon tartotta világpremierjét. Az IONIQ 5 N az N márka elektromos jövőjének az első lépcsője, amely új lehetőséget kínál a sportos vezetésért rajongó ügyfelek számára, hogy közúton és versenypályán egyaránt villamosítsák autózás iránti szenvedélyüket. Az új modellel folytatódik a Hyundai azon hagyománya, hogy egymással párhuzamosan kínál kiváló minőségű mobilitási megoldásokat és vezetőközpontú N modelleket. Az N márka 2014-ben tért vissza a rali világbajnokságba, majd azt ezt követően elért, számos bajnoki cím olyan győztes génekkel vértezte fel a Hyundai márkát, amely a nagyteljesítményű N modellekben ölt testet. Ez a lendület most a villamosítással folytatódik, amint a díjnyertes E-GMP platformra épülő IONIQ 5 tökéletes kiindulási alapot biztosít az N márka első nagyteljesítményű elektromos modelljéhez. Az IONIQ 5 N a Hyundai Motor abszolút technológiai szakértőjévé emeli a Hyundai N márkát, amelynek fejlett technológiáiból idővel a Hyundai összes elektromos típusa részesülhet, elősegítve a Hyundai azon stratégiai céljának megvalósulását, hogy növelje a márka általános versenyképességét. Az IONIQ 5 N ennek a stratégiai átállásnak az első lépcsőfoka, amelyet később további elektromos N modellek követnek majd. Az IONIQ 5 N az alapmodell elektromos, globális moduláris platformját (E-GMP) az N márka motorsportból származó technológiáival és a villamosított „gördülő laboratóriumokon” (pl. RM20e, RN22e és N Vision 74) keresztül szerzett tapasztalatával kombinálta. Ennek köszönhetően a legteljesebb mértékben kiaknázhatták az elektromos járműben rejlő teljesítmény-tartalékokat, és biztosították, hogy az maradéktalanul megvalósítsa az N márka három teljesítmény-oszlopát: a kanyarbetyár viselkedést, a versenypálya-alkalmasságot, és a mindennapi használati értéket. „Az IONIQ 5 N azért született, hogy a létező legmodernebb technológiákat felhasználva a vezetési élmény új szintjét valósíthassuk meg. Az IONIQ 5 N bevezetésétől kezdve az N márka arra törekszik, hogy üzemanyagtól függetlenül biztosítsa az N-re jellemző, élvezetes vezetési élményt – legyen az benzines, elektromos vagy hidrogén üzemű.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkáért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Hogy ezt megvalósíthassuk, rajongóinkra gondosan odafigyelve hangoltuk be az első, tisztán elektromos N modellt, hogy legigényesebb ügyfeleink számára is biztosíthassuk az elektromos vezetés élményét.” Az IONIQ 5 N „kanyarbetyár” képességeinek megalapozásaként nem kevesebb mint 42 kiegészítő hegesztési ponttal és 2,1 méternyi extra ragasztóanyag felhasználásával növeltük a nyers karosszéria szilárdságát. A villanymotor és az akkumulátor rögzítési pontjait megerősítettük, növeltük az első és hátsó segédvázak oldalirányú merevségét. A rali világbajnokságban szerzett tapasztalatokat felhasználva megalkotott integrált féltengelyeket (IDA) alkalmaztunk elöl és hátul. Ezeket megerősítettük, hogy elviseljék a villanymotorok nagyobb forgatónyomatékát, míg a 21 colos kovácsolt alumínium keréktárcsák alkalmazásával csökkentettük a rugózatlan tömeget. A még közvetlenebb kormányreakciók és -visszajelzés érdekében az IONIQ 5 N kormányoszlopát megerősítettük, ami fokozott szilárdságot eredményezett. Ezen túlmenően a modell egyedi N hangolású, fogaslécre ható elektromos kormányszervót (N R-MDPS) kapott, rövidebb kormányáttétellel és fokozott visszajelzéssel. Mindezen fejlesztések közvetlenebb, részletgazdag visszajelzést adó kormányozhatóságot eredményeztek, ami a magabiztos vezetés egyik alapfeltétele. Az N Pedál azért született, hogy az elektromos járművek eredendően nagy tömegéhez és méretéhez alkalmazkodva valósítsuk meg a Hyundai bajnok i20 N WRC versenyautóiban megismert, közvetlen vezethetőséget. Az IONIQ 5 N-ben alkalmazott, intelligens, szoftveres funkció késlekedés nélküli ráfordulást és közvetlen gázreakciókat eredményez. Az i-Pedál regeneratív fékrendszerhez hasonló technológiát alkalmazó N Pedál a takarékos üzem helyett a villámgyors, lélegzetelállító kanyarvételt részesíti előnyben. A rendszer lassító erőt alkalmazva markáns átterhelést ér el, így a jármű precízebben léphet be a kanyarba. Az N Nyomatékelosztás funkció a hajtóerő első és hátsó tengely közötti eloszlását variálja szabadon, 11 beállítható fokozatban. A hátsó tengelyen elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű (e-LSD) segít optimalizálni a kanyarvételi képességet, az irányíthatóságot. A kiegészítő kerékszenzorok, valamint a fokozott mértékű csillapítást biztosító, megnövelt méretű lengéscsillapítók alkalmazásának köszönhetően az elektronikusan szabályozott felfüggesztés szélesebb menetdinamikai tartományt fed le. A versenypálya-alkalmasságot továbbfejlesztett teljesítmény-elektronikai rendszer, hatékonyabb akkumulátor-hűtés, valamint N Brake Regen fékenergia-visszanyerés fokozza. A Hyundai N nagyteljesítményű elektromos járművét számos műszaki fejlesztés emeli magasabb szintre. A villanymotorok maximális fordulatszáma eléri a 21 000/percet; a legnagyobb teljesítmény az N Grin Boost funkciót aktiválva 478 kW / 650 LE. Ezt az a kétfokozatú, nagyobb hatásfokú inverter teszi lehetővé, amely fokozott teljesítményt nyer ki az új, 84 kWh kapacitású akkumulátorból. Az IONIQ 5 N új mércét állít az extrém versenypálya-használatra optimalizált hőgazdákodás terén. Az IONIQ 5 N-nél a versenytársakhoz képest kisebb mértékben érvényesül a túlzott hőterhelésből fakadó teljesítményvesztés. Az autó megnövelt hőcserélő felülettel, jobb motorolaj- és akkumulátor-hűtővel felszerelt, fokozott teljesítményű akkumulátor hőszabályozási rendszert alkalmaz. Az akkumulátor és a villanymotor hűtőköre külön radiátort kapott, így az IONIQ 5 N a lehető legtovább elkerülheti a túlmelegedésből adódó teljesítménycsökkenést intenzív versenypálya-használat előtt, illetve annak során. A pályahasználatot megelőzően a vezető az N Akkumulátor Előkondicionálás funkciót alkalmazva a tervezett felhasználástól függően úgy állíthatja be az akkumulátorcellák hőmérsékletét, hogy azok a lehető legjobb hatásfokon működjenek. A gyorsulás (drag) üzemmódot választva ez rövid ideig tartó maximális teljesítmény-kifejtést jelent, míg a versenypálya (track) üzemmód a lehető legalacsonyabb hőmérsékletet állítja be, hogy minél több gyors kört tehessünk meg az autóval. Az N Race funkciót alkalmazva a vezető választhat a hosszú és rövid távú használat között. Az előbbi (Endurance) üzemmód a lehető legjobb hatótávolságot biztosítja a versenypályán. Ennek érdekében korlátozza a hajtáslánc csúcsteljesítményét, így a rendszer lassabban melegszik fel. Ezzel szemben a rövid távú futamokra (Sprint) optimalizált beállítás rövidebb időtartamokra biztosítja a maximális teljesítmény-kifejtést. Ennek köszönhetően a vezető pontosan megvalósíthatja energetikai stratégiáját, és biztosíthatja a tervezett menetdinamikai célok elérését támogató, optimális teljesítmény-tartományt. Az IONIQ 5 N a Hyundai legnagyobb teljesítményű fékrendszerét alkalmazza. Az N fékek elöl 400 mm-es tárcsákat alkalmaznak négydugattyús monoblokk nyergekkel, míg hátul 360 mm-es féktárcsákat találunk. Ezek a fékek új fejlesztésű, kistömegű anyagokból épülnek fel, hatékony hűtésükről optimalizált légáramlás gondoskodik. Ezen túlmenően, míg a fékenergia-visszanyerő (regeneratív) rendszert általában az energiafelhasználás csökkentésére szokás alkalmazni, az IONIQ 5 N esetében úgy értelmeztük újra a működését, hogy jobb lassítóképességet biztosítson. A regeneratív fékrendszer a fékerő elsődleges forrása, amihez szükség esetén a mechanikus fékek is hozzájárulnak, így versenypálya-használat esetén sem kell tartani a fékrendszer fáradásától. A Nürburgring Nordschleifén szükséges, intenzív fékteljesítmény elérése érdekében a Hyundai N mérnökei kifejlesztették az N Brake Regen rendszert. Ez a kifejezetten az IONIQ 5 N modellre méretezett regeneratív fékrendszer minden hasonló megoldásnál nagyobb: akár 0,6 g mértékű lassításra alkalmas önmagában az N Brake Regen funkciót használva. A rendszer az ABS működése során is aktív marad, ilyenkor 0,2 g negatív gyorsulásra képes. Az elektromos jármű viszonylag nagy tömege miatt felmerül a fékerő csökkenésének a veszélye, ezt azonban a regeneratív fékhatás maximalizálásával lehet semlegesíteni, hiszen a mechanikus fékeknek így kisebb fékerőt kell kifejteniük. Az N Brake Regen és a hidraulikus fékek harmonikusan összehangolt működésének köszönhetően a vezető semmit nem észlel a két rendszer közötti átmenetből. Ezen túlmenően a rendszer támogatja a ballábféket, azaz a vezető versenypályán egyszerre taposhatja a gáz- és fékpedált. Ultramodern technológia biztosítja a megszokott váltási érzetet és a magával ragadó vezetési élményt a mindennapokra optimalizált sportautó fedélzetén Mindennapi használatra alkalmas sportautóként az IONIQ 5 N magával ragadó váltási érzetet és abból fakadó, érzelemdús vezetési élményt kínál, köszönhetően az integrált N e-shift és N Active Sound + funkcióknak. Az N e-shift jóvoltából a vezető maga szabályozhatja a teljesítménykifejtést, míg az N Active Sound + rendszer az elektromos járművekre jellemző, futurisztikus hangzás mellett a belső égésű motorral szerelt sportautók motor-, illetve kipufogóhangját is képes szimulálni, így fokozva a vezetés élményét. Ez a két rendszer együtt olyan, a belső égésű motorral szerelt autóktól megszokott hanghatásokat, illetve terhelésváltásokat biztosít, amelyek még intenzívebbé teszik a vezetés élményét. A sportos vezetők gyakran kritizálják az elektromos járműveket, mert azok nem biztosítanak kellő visszajelzést pilótájuknak. A Hyundai N mérnökei ezért fejlesztették ki az N Active Sound +, illetve N e-shift rendszereket, hogy részletgazdag visszajelzést biztosítva segítsék elő az IONIQ 5 N még pontosabb irányítását. Az N márka kiemelt hangsúlyt fektet a teljesítmény pontos adagolhatóságára, ezért az N Active Sound + eltér az elektromos járművekhez korábban kidolgozott hanghatásoktól. Az N e-shift rendszer a belső égésű motorral szerelt N sportautók nyolcfokozatú duplakuplungos sebességváltójának (DCT) működését szimulálja. Ezt a villanymotor nyomatékleadásának szabályozásával, illetve a kapcsolást követő rántás szimulálásával éri el. Az eredmény egy olyan pontosabb, interaktív vezetési élmény, amely az átlagos elektromos autók helyett a benzinmotoros sportkocsikat idézi. Az N Active Sound+ és N e-shift funkciók együtt magával ragadóbb, izgalmasabb érzékszervi élményt biztosítanak a vezető számára, ezzel fokozva a vezetés örömét. A rendszer tíz (nyolc belső és kettő külső) hangszórót alkalmaz, amelyek három különböző hangzástematikát kínálnak. Az ´Ignition´ (gyújtás) tematika az N márka kétliteres turbómotorjainak a hangját idézi, míg az ‘Evolution’ az RN22e gördülő laboratórium által ihletett, sportos hanghatást biztosít. A harmadik, ‘Supersonic’ elnevezésű tematikához a dupla sugárhajtóműves vadászrepülőgépek adtak ihletet; ez a beállítás változó hangerővel kíséri a kanyarvételt. Az N Active Sound+ funkció szerepe, hogy a vezető a hanghatások alapján pontosan fel tudja mérni a teljesítmény-kifejtés pillanatnyi mértékét. Az IONIQ 5 N egy további, csak Európában elérhető funkciója az N Road Sense, amely a kanyargós útszakaszt jelölő jelzőtábla észlelésekor automatikusan felajánlja a vezetőnek, hogy aktiválja az N üzemmódot. Így a pilóta maximálisan kiélvezheti a vezetés minden pillanatát. Az alapkivitelű IONIQ 5 modellhez hasonlóan az N variáns is rendelkezik járműből-a-fogyasztóra (V2L) funkcióval, amely lehetővé teszi, hogy a vezető a nagyfeszültségű hajtóakkumulátorban tárolt elektromos energiát felhasználja különféle eszközök (pl. elektromos kerékpárok, kemping-felszerelések vagy háztartási gépek) működtetésére, akár a jármű lekapcsolt állapotában. Sportos optikai elemek csábítanak szenvedélyes vezetésre Az IONIQ 5 N megjelenését olyan sportos optikai részletek teszik ellenállhatatlanabbá, mint a kontrasztos fekete idomok vagy a hátsó légterelő szárny, amely nem csak az alapmodellre is jellemző, dinamikus karaktert hangsúlyozza ki, de versenypályán a vezethetőséget is javítja. Az N modell karosszériájának arányaiban is eltér az alapkivitelű IONIQ 5-től. 20 mm-rel alacsonyabb, a szélesebb abroncsok miatt a kerékíveknél 50 mm-rel szélesebb, a modell hosszúsága pedig 80 mm-rel nőtt, köszönhetően a hangsúlyosabb diffúzornak. Elöl az N maszk tűnik fel: a grafikus orrkialakítás valós funkcióval bíró rácsozattal, légfüggöny funkcióval és csappantyúkkal szolgálja a hatékonyabb hűtést. Az első lökhárító alsó részén körbefutó légterelő perem egyrészt az ültetett futóműre, másrészt az autó sportos karakterére emlékeztet. A fekete lökhárítóborítás alján látható ´világító narancssárga´ részlet – amellyel kizárólag az elektromos N modelleken találkozhatunk – az oldalsó kötények mentén folytatódik, hamisítatlan versenyhangulattal vértezve fel az IONIQ 5 N-t. Ezt a hatást erősítik a kiemelkedő rugózási komfortot és vezethetőséget biztosító, versenypályán is kiválóan tapadó, 275/35 R21 méretű Pirelli P Zero abroncsokkal szerelt, 21 colos kovácsolt alumínium keréktárcsák is. Hátul az N márkára jellemző, látványos légterelő szárny, a narancssárga betétekkel díszített diffúzor, illetve a légkivezető nyílás együtt biztosítanak optimális aerodinamikai teljesítményt, egyszerre erősítve az IONIQ 5 N sportos alkalmasságát és agresszív megjelenését. A légterelő szárnyban kapott helyett a szintén csak az N modellekre jellemző, háromszögletű harmadik féklámpa. A csomagtérajtó alatt egyedi N lökhárító-borítást találunk: a fekete felületet kockás zászló mintázatú, fényvisszaverő grafika díszíti. A hátsó szélvédő ablaktörlőt kapott. Az IONIQ 5 N utastere az N márka termékeitől megszokott környezetet mutatja, olyan N-specifikus részletekkel, mint a kormánykerék, az ülések, a küszöbvédő betétek vagy a fém pedálok: minden az optimális versenypálya-használatot támogatja. Az újonnan tervezett N kormánykeréken első ízben jut hangsúlyos szerephez az N márkalogó. Az itt elhelyezett, a vezető igényei szerint elrendezett N gombokról állítható be a kívánt üzemmód. Ezek az üzemmódok testre szabhatók, mindegyik gombhoz különféle kombinációk társíthatók, így a pilóta a legteljesebb mértékben kiaknázhatja az IONIQ 5 N élvezetes vezethetőségét. A három óránál található N Grin Boost gomb ösztönösen elérhető, azonnali hozzáférést biztosít a maximális gyorsítóképességhez. Az N e-shift és N Pedál funkciók aktiválására szolgáló füleket optimálisan helyezték el, azokat a vezető ujjaival könnyen eléri. Az IONIQ 5 N középkonzolját megint csak a versenypálya-használatra optimalizálták: az eltolható kartámasz mellett térdpárnázatot, valamint sípcsontvédő elemet is kapott. A padlókonzol meghosszabbítása merevebbé teszi a szerkezetet, ami ugyancsak elősegíti a sportos vezetést. A mindennapi használat követelményeit szem előtt tartva USB-C töltőaljzat, vezeték nélküli telefontöltő, valamint pohártartók is találhatók ugyanitt. Az N ülések hangsúlyos párnázatukkal még az éles kanyarvétel során fellépő, intenzív oldalirányú gyorsulások esetén is határozottan tartják a testet, így a pilóta minden körülmények között stabil, optimális testhelyzetben vezethet. Az N kagylóülések mintegy 20 mm-rel mélyebben helyezkednek el, mint az alapkivitelű ülések: ezeket kifejezetten az intenzív versenypálya-alkalmasságot kereső ügyfelek számára fejlesztettük ki. Az üléseket elöl és hátul egyaránt az N embléma díszíti, elöl köszöntő világítással. A kagylóülés kétszínű kivitele a hátsó üléseken is megjelenik. Az N modellekre jellemző vezetési stílushoz igazodva az IONIQ 5 N pedáljait úgy alakítottuk ki, hogy a motorsport jellegű felhasználás során (túlkormányzottság, drift), mindkét pedál egyidejű használata esetén se csússzon le róluk a vezető lába. A lábtámasz elősegíti a mindenkori stabil üléshelyzet fenntartását, akár intenzív lassítás során is. Új, kockás zászlót idéző dizájn – az IONIQ 5 parametrikus pixel világításának motorsport hangulatú átirata – látható a küszöbbetéteken, a fém pedálokon és a lábtámaszon, rávilágítva az N márka motorsportban gyökerező szellemiségére. A normál IONIQ 5-höz hasonlóan az IONIQ 5 N fedélzetén is fenntartható anyagokkal találkozunk, az újrahasznosított papírból készített ajtóbetétektől kezdve a cukornád alapú bio-PET szöveteken át az újrahasznosított PET-palackokból készített fonalakig, a cukornád alapú bio-TPO anyagoktól a környezetbarát feldolgozású bőrkárpitozásig. Az IONIQ 5 N ezek mellett újrahasznosított gumiabroncsokból kinyert festékanyagot, valamint újrahasznosított Alcantara ülésszövetet is kínál. Kulcsszavak: bemutató, Hyundai, IONIQ 5, IONIQ 5 N
|
|
|||||
|
||||||
A Bosch megkezdte az üzemanyagcellák sorozatgyártását |
||
2023. július 14.
A Bosch a teljes hidrogénértékláncban aktív szerepet vállal. 2021-től 2026-ig a Bosch csaknem 2,5 milliárd eurót fektet hidrogén-technológiákba.
|
A Bosch csoport, a technológiák és szolgáltatások szállítója megkezdte az üzemanyagcellák sorozatgyártását Stuttgart-Feuerbachban. Az első ügyfél a Nikola Corporation, amelynek a 8-as osztályú hidrogén-üzemanyagcellás elektromos teherautója a tervek szerint 2023 harmadik negyedévében érkezik az észak-amerikai piacra. „A nagy múltra visszatekintő Stuttgart-Feuerbach-i üzemünkben kezdetét veszi a hidrogén időszámítás” – jelentette be a 2023-as Bosch Tech Day alkalmával Dr. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke. „A Bosch a hidrogén-technológiák szakértőjeként egyre nagyobb szerepet vállal ezen a területen.” A vállalatcsoport a teljes hidrogénértékláncban aktív részt vállal, a hidrogén előállításának és felhasználásának technológiáit is fejleszti. A Bosch 2030-ra már mintegy ötmilliárd eurónyi árbevételt tervez a hidrogén-technológiákból. A Bosch a hidrogéngazdaság számára készülő megoldásaiban is a globális gyártási hálózatára és németországi telephelyeinek kiválóságára alapozhat. Az üzemanyagcella-kötegeket például a bambergi Bosch-gyár szállítja a feuerbachi üzemnek, az olyan fontos rendszerelemek pedig, mint például az elektromos légkompresszor és a recirkulációs ventilátor, a homburgi Bosch-telephelyről érkeznek. „A Bosch azon kevés vállalatok közé tartozik, amelyek olyan komplex technológia sorozatgyártására is képesek, mint az üzemanyagcella. Nem csupán a szükséges szakértelem áll rendelkezésünkre, hanem új fejlesztéseink sorozatgyártását is gyorsan el tudjuk kezdeni” – hangsúlyozta Markus Heyn, a Bosch igazgatóságának tagja, a Bosch Mobilitás elnöke. Az üzemanyagcellák gyártása nemcsak Feuerbachban indul el, hanem a kínai Csungkingben is, ahová a Vuhszban működő üzeméből érkeznek a szükséges alkatrészek. „A Bosch az első vállalat, amely Kínában és Németországban is gyárt üzemanyagcella rendszereket” – mondta Hartung. A vállalatcsoport tervei szerint a dél-karolinai Andersonban (Amerikai Egyesült Államok) működő gyárában mobilalkalmazásokra kifejlesztett cellakötegek gyártását indítja el. A Bosch várakozásai szerint 2030-ra világszerte már minden ötödik hattonnás, illetve ennél nagyobb új teherautó üzemanyagcellás hajtásrendszerrel közlekedik majd. A Bosch részt vesz a hidrogéngazdaság kialakításában A Bosch szerint a klímasemleges világ hidrogénnel valósítható meg. A vállalatcsoport ezért részt vállal a hidrogéngazdaság kialakításában, és növeli beruházásait a hidrogén-technológiák területén. 2021 és 2026 között a Bosch összesen közel 2,5 milliárd eurót kíván szánni hidrogén-technológiák fejlesztésére és gyártására, ami egymilliárd euróval több, mint amit a 2021 és 2024 közötti időszakra vonatkozó beruházási tervben előirányzott. A Bosch üzleti lehetőségei széles körűek, akárcsak ezeknek a munkahelyekre gyakorolt hatása. A Bosch csoportnál már több mint háromezren dolgoznak a hidrogéntechnológiák területén, a kollégáknak pedig több mint a fele Európában végzi a munkáját. A nyitott pozíciók többségét a cégen belülről tölthetik fel, elsősorban a Bosch hajtásrendszer-üzletágának munkatársaival. A hidrogén üzleti szektor jövőjét illetően egyéb gazdasági, szabályozási keretfeltételek is hatással vannak. Hartung meglátása szerint Európában jóval többet kell tenni azért, hogy a világ más régióiban, például az Amerikai Egyesült Államokban zajló gyors fejlődést követni tudjuk. A Bosch elnöke négy javaslatot ajánlott a német és az európai döntéshozók figyelmébe. „Először is fel kell gyorsítanunk a hidrogéntermelés ütemét az Európai Unióban, másodszor globális ellátási láncokat kell kialakítani, harmadszor pedig a hidrogént a gazdaság minden ágazatában alkalmazni kell.” Negyedik pontként az európai hidrogénelosztó infrastruktúra gyors kiépítésének fontosságát hangsúlyozta. Bosch-technikák az elektrolízistől a hidrogénmotorig A Bosch készen áll, és minden más vállalatnál szélesebb körben alkalmazza autóipari tapasztalatait a hidrogéngazdaságban, sőt már a hidrogén előállításában is aktív. 2023 elején a Bosch csoport megkezdte a protoncsere-membrános elektrolízis prototípusok gyártását, amelyek éppen a mobil üzemanyagcellákban zajló energiaátalakulási folyamattal ellentétesen működnek. Ősztől a vállalat már az 1,25 megawattos prototípusok gyártását tervezi a kísérleti alkalmazásokhoz, és jó úton halad afelé, hogy 2025-ben a sorozatgyártásuk is elindulhasson. A Bosch több lehetőséget is vizsgál a hidrogén felhasználására. A helyhez kötött szilárd-oxid üzemanyagcellák a decentralizált hő- és áramellátásban alkalmazhatók, a Köln környéki Erkelenz kórházának kísérleti projektjében a Bosch ezzel a technológiával tervezi elérni a 90 százalékos összhatásfokot. Az ottani mikroerőmű kezdetben földgázzal működik, de a későbbiekben zöld hidrogénre is át lehet majd állítani. Az üzemanyagcellás hajtásrendszer mellett a Bosch a hidrogénüzemű motorokon is dolgozik, mind a szívócsatorna-, mind pedig a közvetlen hidrogén-befecskendezés technikáit fejlesztve. Ez a megoldás különösen a hosszú távokon, nagytömegű rakományokkal közlekedő, nehézteherjárművek számára készül. „A hidrogénmotor mindent tud, amit a dízel, azonban szén-dioxid-semleges, emellett gyors és költséghatékony belépést kínál a hidrogénalapú mobilitás területére” – emelte ki Heyn. Egyik nagy előnye, hogy a már meglévő fejlesztési és gyártástechnológiák több mint 90 százalékban felhasználhatók hozzá. A hidrogénmotor piaci bevezetése 2024-től várható.
Kulcsszavak: Bosch, hidrogén, hidrogén üzemanyagcella, járműipar
|
|
|||||
|
||||||
Elektromos motorkerékpárokkal erősít a Peugeot |
||
2023. július 13.
Ha a világ legrégebb óta működő motorkerékpár-gyártója egy gyermekéveit taposó, ám annál ambiciózusabb manufaktúrával lép együttműködésre, abból olyan újszerű koncepciók és fejlesztési irányok születhetnek, amelyek fenekestül forgathatják fel az egész iparágat.
|
A Peugeot Motocycles és a DAB Motors idén júniusban aláírt, stratégiai együttműködési megállapodása új korszakot nyit nem csak a francia, de az egész európai motorkerékpár-iparban, és egy vadonatúj szegmensben biztosít helyet és kompetenciát a Peugeot számára. Amikor Simon Dabadie 2018-ban, a délnyugat-franciaországi Bayonne városában megalapította cégét, a DAB Motors manufaktúrát, az ország másik csücskében, a Sochaux közvetlen közelében fekvő Mandeure-ben százhuszadik születésnapját ünnepelte a Peugeot Motocycles, a világ legöregebb, máig működő motorkerékpár-gyártója. Hosszú története alatt számos innováció fűződött a Peugeot nevéhez, és ennél a DAB Motors sem törekedett kevesebbre. A mikrovállalkozás a tömeggyártás és az egyedi custom motorépítés közötti, szűk rést akarta betölteni. Az első években – a sportruházati gyártók online konfigurátorai által ihletett módon – teljes mértékben testre szabható, mégis homologizált, azaz Európa összes országában legálisan forgalomba állítható, kisszériás gyártású motorkerékpárjával hívta fel a figyelmet. 2021-ben jött a következő lépcsőfok: egy tisztán elektromos motorkerékpár, amely minimalista esztétikumával, ötletes részletmegoldásaival és szeretnivaló racionalitásával azonnal lenyűgözte a szaksajtót. Hogy csak néhány részletet említsünk: az áttetsző burájú, 3D kialakítású hátsó lámpatestet az autóipari dizájn ihlette, az üzemanyagtartálynak látszó elem valójában egy okostelefon-töltővel ellátott tárolórekesz. Hagyományos műszerfal helyett ennek a tankimitációnak a kormányhoz közel eső részére vetíti ki a menetadatokat egy projektor, indítókulcsként pedig a felhasználó mobiltelefonja szolgál. Az újságíróknak ezek után egyetlen kérdése volt a DAB Motors Concept-E motorkerékpárral kapcsolatban: mikor kerül sorozatgyártásba? A választ most, a Peugeot Motorcycles és a DAB Motors között létrejött stratégiai megállapodás aláírásakor adták meg: a Peugeot ugyanis jelentős befektetéssel többségi tulajdonrészt szerzett a DAB-ban, és a közeljövőben megkezdi mandeure-i üzemének felkészítését a Concept-E szériaváltozatának a gyártására. Ez a lépés nem csak az akkumulátoros elektromos motorkerékpárok gyártásával egészíti ki a Peugeot Motocycles szerteágazó kompetenciáinak sorát. A DAB Motors ugyanis butiktermékeivel a prémiumpiacon szerzett magának nevet és elismertséget: ahogy első típusát, az LM-S 500 scramblert, úgy a Concept-E városi supermotót is élvonalbeli beszállítók (Öhlins, Kayaba, Pirelli, Brembo stb.) minőségi alkatrészeiből építette, és különös figyelmet szentelt a formai részletek kidolgozásának. Az együttműködés hullámain így személygépkocsijai után motorkerékpárjaival is mélyebbre evezhet a felsőbb kategóriás szegmensekbe a Peugeot, ezzel új piaci lehetőségeket teremtve innovatív termékkoncepciói – mint például a 2022-es EICMA szakkiállítás sztárja, az XP400 offroad óriásrobogó – számára. A DAB Motors elektromos hajtástechnológiák terén szerzett tapasztalata a Peugeot saját villanymotoros fejlesztéseinek, így az e-Streetzone robogónak a tökéletesítésében is kulcsszerepet játszhat. Az együttműködés a másik irányban is gyümölcsözőnek ígérkezik: a költséghatékony, nagy volumenű gyártás lehetővé teszi, hogy a DAB Motors – immár a Peugeot Motocycles égisze alatt – folytassa diszruptív tevékenységét, és újabb forradalmi jelentőségű, korszakalkotó koncepciókkal nyűgözze le a motorosok világát. Kulcsszavak: elektromos robogó, Peugeot
|
|
|||||
|
||||||
A cégautós flották zöldítését segíti elő a BMW Group Magyarország |
||
2023. július 13.
Az elektromobilitás terén vezető szerepre törő BMW Group hazai képviselete hat nagyvállalat és hat darab tisztán elektromos, illetve plug-in hibrid BMW modell bevonásával tesztelte vállalati környezetben modellkínálatát és partnerével, a Parkl Digital Technologies parkolás és töltésszolgáltatóval a cégek járműtöltési lehetőségeit.
|
A 2030-ra minden második autóját elektromos hajtással átadni készülő BMW Group a hálózatról tölthető modellpalettájának folyamatos fejlesztése mellett kiemelt figyelmet fordít annak az infrastruktúrahálózatnak a megteremtésére is, mellyel ügyfelei kényelmesen, fenntartható módon és hatékonyan vehetik igénybe az elektromos modelljeiket. A bajor prémiumgyártó nevéhez ezen kívül olyan szemléletformáló kezdeményezések is fűződnek, amelyek révén mind a lakossági, mind a vállalati ügyfeleik otthonosan érezhetik magukat az elektromos autózás világában. A BMW Group e célok jegyében indította útjára vállalati ügyfelei számára 2020-ban a Going Green at Work programot, mely tesztvezetési lehetőséget biztosított céges ügyfeleknek és az akkor elérhető nyilvános töltési megoldások működésébe is betekintést nyújtott. Az elektromos autózás térnyerését követve – a BMW Group tavaly a piaci átlagot meghaladva 119%-kal növelte elektromos modelljeinek értékesítését Magyarországon a megelőző évhez képest, azaz a regisztrált modelljeinek már a negyede elektromos meghajtású – a Going Green at Work program idén folytatódott. A bajor prémiumgyártó hazai képviselete a program második felvonásában fokozott figyelmet szentelt a töltési megoldásoknak, így a BMW Charing nyilvános töltési megoldások mellé bevonta a programba az otthon és irodai töltést kínáló partnerét, a Parkl-t is, hogy az elektromobilitást teljeskörűen vizsgálhassák vállalati környezetben. A programhoz a BMW Group hat ügyfele, a Baker Hughes, a CPI Property Management, a Graphisoft, a Grundfos, a Nokia és a Shell vállalatok csatlakoztak. A Parkl közreműködésével a BMW Group felmérte a programban résztvevő partnerek irodái által nyújtott töltési lehetőségeket és megoldásokat keresett az elektromos töltőállomások, valamint a teljesítménymenedzsment kialakítására, a személyre szabható töltésmenedzsment szoftverrel egyetemben. A BMW Group elkötelezett a technológiai nyitottság mellett – az elektromos átállás folyamatában már most elérhető minden modellkategóriában plug-in hibrid vagy akár teljesen elektromos hajtású megoldás is, mindenkinek a megfelelő változatot kínálva – így a vállalatok számára is változatos modellekből álló flottát alakított ki. A vállalatok többsége négy tisztán elektromos meghajtású – BMW iX1 xDrive30, BMW iX3, BMW iX xDrive50 és BMW i7 – és két plug-in hibrid modell – BMW 230e xDrive Active Tourer és BMW 330e xDrive Touring – révén ismerkedhetett meg az elektromobilitással. „A tesztek során 2 hónap alatt az autók több mint 12 000 km-t tettek meg tisztán elektromos üzemben, amihez összesen 2481 kWh áramot használtak fel. Ebből a tesztek során a rendelkezésre bocsájtott töltőkártyákkal összesen 1133 kWh áramot töltöttek az autókba a partnerek nyilvános töltőállomásain. Ezeken a töltőpontokon a fenntarthatóság jegyében a BMW Charging vállalja, hogy a töltésekkel megegyező mértékben zöldáramot táplál be a hálózatba, minden töltési folyamat után. A Going Green at Work aktivitásunk minden, a programban résztvevő partnernél osztatlan sikert aratott, így bízunk benne, hogy egyre több vállalati ügyfél flottájában jelennek majd meg elektromos és plug-in hibrid modelljeink” – mondta el Reindl Dániel, a BMW elektromobilitásért felelős vezetője a program kapcsán. Kulcsszavak: BMW Group, elektromobilitás, elektromos autó
|
|
|||||
|
||||||
Párizsban a parkolási díjat jövőre a gépjárművek mérete alapján határozzák meg |
||
2023. július 13.
Párizsban 2024. január 1-től a köztéri parkolási díjat a gépjárművek mérete alapján határozzák meg, erről döntött a francia főváros közgyűlése.
|
A Zöldek javaslata alapján megszavazott új szabályozás értelmében a városi terepjáró tulajdonosainak jövőre drágább lesz Párizs utcáin parkolni. A progresszív tarifát a közép-franciaországi Lyonban már bevezetett új parkolási díjszabályozás ihlette. A fokozatosság elvét több kritérium alapján határozzák majd meg Párizsban, a gépjármű súlya és mérete mellett a parkolási idő vagy a motor típusa is befolyásoló tényező lesz. A nagycsaládosok és a szerényebb jövedelműek ugyanakkor mentességet élveznek majd a drágább tarifák alól. A progresszív parkolási díjszabás bevezetésével a fővárosi önkormányzat egyértelműen a városi terepjárókat célozza, miután a számuk folyamatosan nő Párizsban. Hivatalos adatok szerint 2019-ban a francia rendszámú városi terepjárók tulajdonosának 46 százaléka párizsi lakos volt. David Belliard, Párizsnak a közterületek átalakításáért felelős alpolgármestere szerint a terepjárók Párizsban megnehezítik a város alkalmazkodását az éghajlatváltozáshoz. "Nincs földút, nincs hegyi út. A terepjárók határozottan feleslegesek Párizsban. Sőt, veszélyesek, sok helyet foglalnak és túl sok erőforrást igényel az előállításuk. Lyonhoz hasonlóan azon dolgozunk, hogy drágábbá tegyük a parkolásukat" - írta a városvezető a Twitteren. Az intézkedéssel a városvezetés szerint hatékonyan lehet korlátozni a leginkább légszennyező járművek használatát Párizsban. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2019-ben közzétett jelentése szerint a terepjárók a második helyen állnak a széndioxid-kibocsátás 2010 óta tartó növekedéséért világszinten felelősök sorában.
Kulcsszavak: Franciaország, Párizs, parkolás
|
|
|||||
|
||||||
"Kamu esetkocsit" lepleztek le a hatóságok Budapesten |
||
2023. július 13.
"Kamu esetkocsit" ellenőriztek a hatóságok szerdán Budapesten; a vizsgálatkor kiderült, hogy az autó közúti közlekedésre alkalmatlan volt, és a személyzet tagjai nem rendelkeztek a tevékenységhez szükséges egészségügyi végzettséggel - írta a közösségi oldalán az Országos Mentőszolgálat (OMSZ).
|
Az OMSZ a Facebook-oldalán azt írta: mentősöktől és betegektől is több panasz érkezett korábban a mentőszolgálat főigazgatójához az egyik alternatív (magán) mentőszolgálatra, amelynek dolgozói megtévesztő módon az OMSZ védjegyoltalom alatt álló emblémáját ruhájukon viselve, térítés ellenében szállítanak betegeket, miközben rendszeresen visszaéltek a megkülönböztető jelzés használatával. Az OMSZ főigazgatója akkor felmondta a megállapodást a betegszállító céggel, és megvonta a vállalkozástól a rendezvénybiztosítás lehetőségét is, valamint felszólította a szervezet vezetőjét a jogszabályok betartására. Ennek ellenére - írta a mentőszolgálat - a mentősök továbbra is gyakran jelentették Budapest különböző pontjairól az engedély nélkül szirénázó, esetkocsinak látszó autót. Az "ESET 4" feliratú járművet a mentőszolgálat jelzése alapján szerdán a Nemzeti Védelmi Szolgálat, a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Nemzeti Népegészségügyi Központ, a Fővárosi Közlekedésfelügyeleti Főosztály és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársai ellenőrizték.
Kulcsszavak: mentőautó, omsz
|
|
|||||
|
||||||
E-Tech full hibrid motorral érkezik az új Renault Clio |
||
2023. július 11.
A Renault Clio 1990-es bemutatása óta töretlenül nagy sikert aratott – és eddig 16 millió darabot adtak el belőlük világszerte! Franciaország kedvenc autójának választották, nemzetközi bestseller lett, és két alkalommal is elnyerte az Év Autója díjat Európában. Öt generáció óta az egyik legemblematikusabb városi autó a piacon.
|
Új stílusa még lenyűgözőbb és elegánsabb, elegáns és előkelő belseje pedig új időszámítást kezd a márka új formanyelvének első megjelenítésével. Az idővel folyamatosan változó hajtásláncok szélesebb választékával érkezik, mint bármely más autó a kategóriájában, így mindenki kiválaszthatja az igényeinek leginkább megfelelő konfigurációt. Az eredetileg benzin- és dízelmotorok választékával kínált Clio folyamatosan alakította kínálatát, hogy megfeleljen ügyfelei igényeinek és elvárásainak, miközben nagyobb üzemanyag-hatékonyságú és alacsonyabb CO 2 -kibocsátású járműveket keresne. 2020-ban először a Clio kiadott egy elektromos hibrid hajtásláncot, amely ma már elengedhetetlen. Manapság az új Clio ugyanazt a filozófiát testesíti meg, hogy hű maradjon a korhoz, és kínál valamit a vásárlók széles köre számára, mind a magán-, mind a professzionális ügyfelek számára, minden speciális igényt kielégítve: motorok széles választékát (benzin, dízel, LPG…) kínálja. A márka egyik kulcsfontosságú eszköze az E-Tech full hibrid 145 LE-s motor. A Clio folyamatos sikernek örvend. Ez a világ legkelendőbb francia autója és kategóriavezető Európában. Az új Clio új, kifejező orr részét mutatja be modern élvonalának. A motorháztető alatti E-Tech full hibrid hajtásláncot élvezetes vezetni, kevesebb a károsanyag-kibocsátás, és nagyobb a hatótávolsága: 145 LE, mindössze 95 g CO 2 /km és 4,2 l/100 km. Ideális technológia azoknak az ügyfeleknek, akik dízel járműveiket szeretnék megújítani. "Valóságos szerelmi történet van a Clio-val Franciaországban és a világ minden táján. Ezért szerettük volna megünnepelni ennek az ikonnak az alapvető értékeit, és átalakításával egy következő szintre emelni. Szem előtt tartottuk a homogenitás igényét, és azt a gondolatot, hogy azt a jövőbe vetítsük, technológiásabb kialakítással, megőrizve annak emberi érintését. Az Új Clio a nagyvonalú formák, a faragott térfogatok, az éles vonalak és a grafika sikeres ötvözete."- mondta Fabrice Cambolive, a Renault márka vezérigazgatója. Kulcsszavak: clio, renault, új modell
|
|
|||||
|
||||||
Pierre-Martin Bos a Kia Europe Speciális célra Fejlesztett Járművekért felelős igazgatója |
||
2023. július 11.
Pierre-Martin Bos a PBV üzletág Igazgatójaként csatlakozik a Kia Europe felsővezetéséhez. A francia származású Bos több mint két évtizedes haszongépjármű tapasztalattal érkezik a Kiához.
|
Az újonnan létrehozott pozíciót Frankfurtban, a Kia regionális központjában látja el. Vezetőként Bos annak a szakembergárdának az irányítását veszi át, amelynek tagjai már 2021 óta a PBV üzletág európai alapjainak kiépítésén dolgoznak. A Kia B2B kapcsolatainak fejlődését támogatandó, az új vezető fő feladata az európai piac PBV-kre való felkészítése lesz. Ezt az új kategóriát olyan sorozatgyártású járművek alkotják majd, amelyeket kifejezetten speciális feladatok végrehajtására terveznek és gyártanak. A Kia 2025-ben tervezi bemutatni első, középkategóriás PBV-jét, amely a márka kifejezetten ilyen járművek gyártására épített üzemében készül Hwaseong városában, Koreában. Ezek a hálózatba kapcsolt, elektromos hajtású járművek fontos új távlatokat nyitnak, különösen a könnyű haszonjárművek és a személyszállítás piacán. A Kia újoncként érkezik az európai könnyű haszonjármű piacra. Pierre-Martin Bos egyik fontos feladata lesz a piac felkészítése, valamint a fenntartható működésű hálózat kialakítása, merőben új működési és gazdasági alapokon. Pierre-Martin Bos így nyilatkozott új pozíciójáról: “Óriási megtiszteltetés, így izgatottan várom, hogy bevezessem az európai piacra ezt a komoly változásokat hozó új szegmenst. Elektromos modelljeivel a Kia már bebizonyította, hogy különösen rövid idő alatt képes vezető szerepre szert tenni magasszintű technológiája révén. Lenyűgöz, ahogy a márka bevonja ügyfeleit saját, fenntartható mobilitásszolgáltatóvá való átalakulásának lépéseibe, és nagyon vonzó, hogy mennyire magasszintű vásárlói elégedettséget tudhat magáénak. Ez az, ami hajt, hogy része legyek az európai PBV piac felkészítésének szoros partneri hálózat kiépítésével. Won-Jeong Jeong, a Kia Europe elnöke elmondta: “A Kia fenntartható mobilitási szolgáltatóként elkötelezett az innováció mellett. Egyedi PBV ajánlatainkkal alapjaiban új, fenntartható szemléletű és teljes konnektivitású megközelítést kínálunk a B2B piac szereplőinek. Pierre-Martin Bos személyében kiváló szakembert üdvözölhetünk a csapatunkban; tapasztalt, és tökéletesen érti vásárlóink igényeit. Fontos és úttörő munkát végez majd a Kia Europe vezetőségének tagjaként.” Kulcsszavak: autógyár, fejlesztés, kia, Kia Motors
|
|
|||||
|
||||||
Elrendelték az Árpád hídon történt baleset okozójának letartóztatását |
||
2023. július 10.
A Budai Központi Kerületi Bíróság vasárnapi ülésén halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt elrendelte az Árpád hídon július elsején történt baleset okozójának letartóztatását - közölte a Fővárosi Törvényszék.
|
Azt írták, a terhelt 00 óra 44 perckor személygépkocsiját vezette Budapesten a Róbert Károly körúton - a Váci út irányából a Flórián tér irányába - a belső forgalmi sávban, majd az Árpád híd Népfürdő utcai felhajtójához érve a balra ívelő útkanyarulatban az autóval megcsúszott, és elveszítette uralmát a jármű felett. Jobbra próbált ellenkormányozni, amelyet követően a személygépkocsi jobbra, az úttestről lesodródva a jobb oldalon telepített, a kerékpárutat elválasztó szalag- és csőkorlátnak ütközött, eközben a szintben kiemelt kerékpárútra is felcsapódott, majd a kiszakadt szalagkorláttal együtt nekiütközött a kerékpárúton vele szemben, Buda irányából Pest irányába közlekedő kerékpárosnak - ismertette a törvényszék a részleteket. A szalag- és csőkorlátnak, a szintben kiemelt kerékpárútnak és az ott közlekedő kerékpárosnak ütközést követően a személygépkocsi visszacsapódott az úttestre és a tetejére borult, miközben a személygépkocsiból kifröccsenő olaj és fagyálló folyadék rácsapódott a középső forgalmi sávban mögötte érkező személygépkocsira. Ezt követően a balesetet okozó autó az Árpád hídon - a belső és a középső forgalmi sávban - a tetején csúszott a Flórián tér irányába, majd a szalagkorlátnak ütközés helyétől körülbelül 70 méterre nekiütközött az Árpád hídon vele azonos irányból a belső forgalmi sávban közlekedő személygépkocsinak - részletezték. A tájékoztatás szerint a balesetben a gyanúsított és egy másik sofőr nyolc napon túl gyógyuló, súlyos sérülést szenvedett, míg a kerékpáros a kórházba szállítását követően életét vesztette. A terhelt cselekménye - bizonyítottság esetén - halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége megállapítására alkalmas - mutattak rá. A bíróság megállapítása szerint bár a terhelt büntetlen előéletű, az eljárás során beszerzett adatok alapján megalapozottan feltehető, hogy a balesetet okozó gépjárművet versenyzésre használja. Erre utal az autó egyedi rendszáma, illetve a gépjármű jelentős teljesítménynövelése is. A baleset helyszíne klasszikusan olyan hely, ahol korábban is fordultak már elő közúti gyorsulási versenyek, továbbá a terhelt korábbi jogsértéseinek helyszínei is jellemzően versenyzésre használt helyszínek. Mindezekre figyelemmel megalapozottan feltehető, hogy a balesetkor a terhelt és egy másik autó vezetője között spontán gyorsulási verseny alakult ki, ennek következtében hunyt el a vétlen kerékpáros - mutatott rá törvényszék. Az ülésen az is megállapították, hogy a gyanúsított kikapcsolta a fejlett vezetést támogató rendszert (ESP) a gépkocsiban, amelyből a terhelt kockázatot semmibe vevő, felelősséget nem ismerő hozzáállására lehet következtetni. Ez a bűnismétlés veszélyét növelő tényező. Ugyancsak az ezen magatartásra vonatkozó következtetést erősíti az is, hogy a bűncselekmény elkövetésének oka szándékos szabályszegés volt, többszörös sebességtúllépés. Ezekből arra lehet következtetni, hogy a gyanúsított a KRESZ előírásait figyelmen kívül hagyja, alappal következtethetően semmibe veszi a közlekedési szabályokat. A vele szemben lefolyatott szabálysértési eljárások sem tartották vissza attól, hogy a megalapozott gyanú szerint ismételten közlekedési szabályt szegjen - tudatta a törvényszék. Mindezek alapján fennáll a veszélye annak, hogy a terhelt szabadlábon hagyása esetén újabb, szabadságvesztéssel büntetendő közlekedési bűncselekményt követne el, így vele szemben a bűnismétlés veszélyétől alapos okkal lehet tartani. Döntése során a bírságnak azon sajátos körülményt is figyelembe kellett vennie, hogy a terhelt a bűncselekményt a megalapozott gyanú szerint olyan nagy teljesítményű személygépkocsival követte el, amely egy olyan gazdasági társaság tulajdonában van, amelyben ő maga minősített befolyással rendelkezik, de a saját tulajdonában is van egy nagy teljesítménnyel bíró személygépkocsi, így a bűnügyi felügyelet elrendelése estén a terhelt rendelkezésére állnának olyan gépjárművek, amelyek a bűnismétlés veszélyét megkönnyítenék. A bíróság szerint a megalapozott gyanú szerinti bűncselekmény jellege és a terhelt nyomozati iratokból kikövetkeztethetően a közlekedési szabályokat semmibe vevő személyisége a letartóztatás elrendelését teszi szükségessé - szögezték le a közleményben.
Kulcsszavak: Árpád híd, baleset, gyorshajtás
|
|
|||||
|
||||||
Soha nem járt még ilyen közel a tökéletességhez a Lexus LC |
||
2023. július 10.
A Lexus LC a vezetési élmény minden szintjét érintő, általános modellfrissítéssel folytatja pályafutását. A módosítások a japán piacon debütálnak, ahol egy különleges kivitelű limitált kiadáshoz is hozzájuthatnak a szerencsés vásárlók.
|
A Lexus modern modellkínálatának talán egyetlen tagja sem részesült olyan általános és teljes körű elismerésben, mint a 2017-ben bemutatott LC. A gran turismo 3,5 literes full hibridként és 5,0 V8-as sportmotorral egyaránt megvásárolható, utóbbit a 2020-as modellévtől vászontetős kabrió karosszériával is kínálja a Lexus. A modell a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mára a Lexus által kínált vezetési élmény legmagasabb szintjét testesíti meg: lineáris reakciói tökéletesen tükrözik a vezető szándékait. A Lexus shimoyamai műszaki központjának mérnökei most olyan, további módosításokat dolgoztak ki, amelyek révén a rugózási komfort és az iránytartás terén egyaránt még magasabb szintre lép a modell. Elsőként módosították a V8-as benzinmotor rögzítését, a kupékiviteleknél megerősítették a hátsó felfüggesztés bekötését, míg a kabrió torziós szilárdságát a fenéklemez meglévő merevítő elemeinek megerősítésével, illetve új merevítések beépítésével fokozták. Módosították a kerékcsavarok rögzítését, így még szilárdabb lett a szerkezet, valamint új gyári szerelésű abroncsokat választottak; a változtatások egyszerre eredményeznek kényelmesebb rugózást és precízebb irányíthatóságot. Áthangolták a rugókat, a kanyarstabilizátorokat és a lengéscsillapítókat, így a vezető részletgazdagabb visszajelzést kap az útról, a pontosabb kormányreakciók pedig lineárisabb irányíthatóságot eredményeznek. Ugyanezt a célt szolgálja az automata sebességváltó áthangolása: a rendszer a váltások során pontosabban értelmezi a vezető szándékát, így komfortos és sportos vezetési stílus esetén egyaránt élvezetesebb vezethetőséget, közvetlen gázreakciókat biztosít. A Lexus LC dizájnerei mindig is kiemelt hangsúlyt fordítottak arra, hogy megtalálják a túraautó karakterével leginkább harmonizáló színvilágot. Ezúttal egy kontrasztos párosítást: a Sonic Copper/Heat Blue kombinációt alkalmazták; az utastérben a Dark Rose árnyalat hoz új hangulatot. A kupé kínálatában új a kék-fehér külső színvilág, amelyhez módosított belső színharmónia tartozik, míg a kabrió vászonteteje új piros árnyalatban is választható. Ami a digitális fejlesztéseket illeti, az új 12,3 colos érintőképernyőn állandóan láthatók a leggyakrabban használt funkciók parancsikonjai; ezeket a vezetőhöz közel csoportosították. A képernyőn megjelenő információ elrendezését, illetve a parancsokra adott reakciókat egységesítették. Megjelent a mesterséges intelligencián alapuló, finomabban és diszkrétebben dolgozó sávkövető rendszer, az adaptív tempomat mostantól az ívmeneti sebességet is szabályozza, a jelzőtábla-felismerő rendszer, valamint mostantól 360 fokos panorámaképet is kaphatunk a jármű közvetlen környezetéről, illetve az autó alatti útfelületről. A fenti, átfogó módosításokon túl egy sor különleges fejlesztés teszi a kínálat eddigi talán legjobban vezethető tagjává az Edge limitált szériát. A kizárólag V8-as motorral, kupékarosszériával megrendelhető különkiadás új fejlesztésű, üreges alumíniumból készült hátsó futóműelemeket, valamint további padlómerevítéseket kap. A fix hátsó szárny mellett a lökhárítóba integrált légterelő idomok javítják tovább az aerodinamikai jellemzőket. Az alumínium futóműelemek egyébként utólagos átépítésre megrendelhetők lesznek minden LC-hez. Ahogy az alapmodelleknél, itt is kiemelt szerep jutott a színeknek. A karosszéria Hakugin névre keresztelt fényezése matt fehér alaptónusú ezüst színével visszafogott, meditatív hangulatot kölcsönöz az autónak; a hatást fényes fekete kontrasztelemek erősítik. Az utasteret a hagyományos japán győzelmi szín: a Kachiiro különleges kékje uralja. Az Edge kivitel mintegy 25 százalékos felára ellenére kivételes értéket és vonzerőt képvisel. Ezért, hogy a várhatóan elsöprő érdeklődést kezelhető szinten tartsa, a Lexus a japán autóiparban gyakran alkalmazott megoldást választotta: a limitált kiadás mindössze hatvan példányát kisorsolja az érdeklődők között. Kulcsszavak: lexus, Lexus LC, sportautó
|
|
|||||
|
||||||
Találatok száma: 13418 | Megjelenítve: 161 - 170 |