Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét

A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét

2021. július 14.
Az ütközéselkerülő rendszert, egy új CAF Urbos 3 típusú villamosra helyezték fel, és fél évig közösen teszteli a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és a Bosch.

A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét

Autós csúcstechnológia villamosokra szabva

A technológiát a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának mérnökei és a Bosch Engineering GmBH közösen fejlesztették ki. A rendszer alapját képező kamerát és a radar szenzort a vállalat hatvani telephelyén gyártják. A villamosbalesetek megelőzését szolgáló rendszer ugyanazon a technológián alapul, mint az automata vészfékező rendszer1, amely szintén a Bosch fejlesztése.

Az ütközéselkerülő rendszer három fő elemből áll: egy multifunkciós kamerából, egy radar szenzorból, illetve egy vezérlőegységből, amely a másodperc törtrésze alatt feldolgozza a beérkező jeleket és információkat. A speciális adatkamera ideális kiegészítője a radar szenzornak: míg az előbbi pontos képet készít a forgalmi viszonyokról, követi és előrejelzi a mozgásokat, addig a radar szenzor – amely köd vagy eső esetén is „érzékel” –, szemmel tartja a pályát, gyorsan és pontosan észlel bármit, ami a sínt keresztezi.

A vezérlőegység mindkét érzékelő adatait feldolgozza és összeveti több egyéb fontos tényezővel, például a villamos sebességével. Amennyiben a rendszer akadályt lát vagy érzékel – például belóg egy jármű a pályára, vagy egy gyalogos átszalad a síneken – azonnal fény-és hangjelzést továbbít a villamos vezetőjének, aki így gyorsabban tud döntést hozni, például időben le tudja fékezni a villamost.

A Bosch rendszere képes lenne a villamosok fékét is üzemeltetni, de Debrecenben egyelőre az automatikus fékezési funkció nem része a projektnek.

A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét

Méterről méterre letapogatják a teljes villamosvonalat

Az ütközéselkerülő rendszert egyedileg kell a villamospályához kalibrálni. A beüzemelési fázisban a rendszer alapvető funkciói már biztonsággal működnek. Ekkor a szenzorokkal és kamerákkal felszerelt villamos több száz kilométert tesz meg üresen, hogy a rendszer méterről méterre megtanulja látni és érzékelni a városspecifikus tárgyakat, amelyek a fejlesztői csapat adatbázisába kerülnek.

Ezzel a rendszer minden egyes megtett út során tanul valami újat. Így a validációs folyamat minden villamosvonalra külön-külön történik. Ennek során tesztelik és ellenőrzik, hogy a rendszer felismeri-e és azonosítja-e a közvetlen közelében található összes oszlopot, fát, bokrot és egyéb releváns tárgyat. Ebben az időszakban tesztelik azt is, hogy a rendszer megfelelően működjön, és ne adjon téves figyelmeztetéseket.

A hat hónapig tartó próbaüzem július közepén indul a 2-es villamosvonalon a biztonságos közlekedés és a vezetők tehermentesítésének érdekében. A villamos maximális sebessége 50 km/h, ilyen tempónál a Bosch rendszere körülbelül 70-80 méteres távolságból képes érzékelni az esetleges veszélyeket.

Jelentős lépés a közlekedésbiztonságban

Debrecenben a 2-es villamos elindulása óta nagyon gyakoriak a villamosbalesetek. Öt év alatt csak ezen a vonalon 130 baleset történt. Mind a 18 darab villamos összetört, legalább ötször, de van, amelyik tízszer.

A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét

A villamosbalesetek megelőzésében kulcsszerepet játszhat a Bosch technológiája, amit a külföldi adatok is alátámasztanak. Az egyik német városban például az ütközéselkerülő technológia beüzemelését követően, több mint negyven százalékkal csökkent a villamosbalesetek száma, miközben a bázisévhez képest több villamos közlekedett és nőtt a forgalom is. A technológia nemcsak életeket ment, hanem jelentős költségeket is megtakarít az üzemeltetőknek, továbbá a rendszer támogatja a megbízható és hibamentes szolgáltatás biztosítását.

Az automatikus vészfékezés azt jelenti, hogy amikor az autó elektronikája úgy értelmezi az adott helyzetet, hogy a vezető nem fékezett időben, de ennek ellenére kellett volna neki, akkor közbelép, átveszi az irányítást és lefékezi a járművet, mielőtt bekövetkezne az ütközés.



Kulcsszavak: Bosch, CAF, debrecen, közlekedésbiztonság, villamos
 
Óvatosan az utakon, néhol már húszcentis a hó! Óvatosan az utakon, néhol már húszcentis a hó! A Volvo Cars Detroitban mutatja be vadonatúj S90 prémium szedánját A Volvo Cars Detroitban mutatja be vadonatúj S90 prémium szedánját A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét A Ford megosztja a biztonsági övbe épített légzsák szabadalmát a többi gyártóval A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét Lezárta a BKK a villamostendert: a CAF nyerte a pályázatot A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch innovatív ütközéselkerülő rendszerét Az új MINI vezetést támogató rendszere elnyerte a Euro NCAP Advanced díjat
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1