Találatok száma: 13115 | Megjelenítve: 111 - 120 |
![]() |
A magas euró árfolyam továbbra is visszafogja a használt autó importot |
|
2022. december 06.
A 400 forint körüli euró árfolyam továbbra sem kedvez a használt autó importnak. 2022-ben minimálisan csökkent az autók behozatala: összesen 118.583 négykerekű érkezett határon túlról, amely 2,8 százalékkal marad el 2021-hez képest.
|
![]() |
![]() Emellett tízezernél több kishaszonjármű is érkezett Magyarországra, bár abban a szegmensben is visszaesés látható éves összesítésben – derült ki a Datahouse adataiból. Függetlenül attól, hogy hónapok óta 400 forint körül mozog a forint-euró árfolyam, folyamatosan érkeznek hazánkba a használt import autók, bár nem akkora mennyiségben, mint korábban: 2022-ben összesen 118.583 gépkocsit honosítottak Magyarországon, amely 2,8 százalékkal kevesebb 2021-hez képest. A kishaszonjárművek esetében is visszaesett a piac: idén januártól 10.568 áruszállítót hoztak hazánkba, 2021-hez hasonlítva összességében 2,8 százalékkal kevesebbet. A személyautóknál legtöbben alsó-közép-, kisautó- és felső-közép kategóriába tartozó gépjárműveket importáltak. A legnépszerűbb a Volkswagen, az Opel és a Ford hármas volt, de az első tízben végzett az Audi, a BMW és a Mercedes is, a rangsorban 33 autóval 30. helyen zárt a Porsche, ami azt mutatja, hogy az import esetében keresettek azok a modellek, amelyek itthon alacsonyabb számban érhetőek el. A kishaszonjárműveknél a nagyobb méretkategóriában érkezett a legtöbb modell, de az élen itt is a Volkswagen zárt a Ford és a Renault modelljei előtt. „Az import egyértelműen attól függ, hogyan alakul a forint-euró árfolyam” – vélekedik Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. – „Kedvező árfolyam mellett sokan döntenek határon túlról származó autó mellett, míg gyengébb forint esetén, mint az most is látható: kevesebben. Amennyiben mégis egy külföldről származó autót nézünk ki, legyünk nagyon körültekintőek. Számos buktatója lehet ugyanis egy külföldről behozott használt autóknak, ráadásul jóval komplikáltabb is a folyamat, mintha Magyarországon vásárolnánk. Az egyik alapvetés, hogy olyan szerződést soha ne írjunk alá, amelyen az eladó egy külföldi cég vagy magánszemély. Amennyiben itthon veszünk import használt autót például egy kereskedőtől, szerződést kizárólag magyar céggel kössünk, ugyanis az eladást követően neki kell garantálnia a jótállást felém, amit egy magyar partneren nagyobb eséllyel tudunk érvényesíteni, mint egy külföldin, akivel soha az életben nem találkoztunk.” Kulcsszavak: Das WeltAuto, használt autó
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
Az Opel 160 éves történetének rejtett kincsei |
|
2022. december 05.
A varrógépektől a kerékpárokon át az autókig, - az Opel történelme rengeteg kincset rejt. 160 éves története során, a komoly tradíciójú márka legendás bestsellereket alkotott, a korai “Doktorwagen”-től az Opel Olympián és a Kadetten, valamint Kapitän-en keresztül egészen az olyan mai sikermodellekig mint a Corsa, a Mokka vagy éppen az új Astra.
|
![]() |
![]() A márka célja mindig is az volt, hogy a magas szintű technológiákat és az iparág újításait a lehető legszélesebb vásárlókör számára tegye elérhetővé. Ez az újító szemlélet azonban nem csak autókban öltött testet. Az Opel vezetői mindig távolabbra néztek, és olyan újításokkal, termékekkel álltak elő, amelyek komoly feltűnést keltettek a maguk korában, de manapság esetleg elsiklunk felettük. A sikerautók mellett az Opel “földeken dolgozó óriásai” is fontos részét képezik a márka történelmének. Sőt, a vállalat a levegőt is meghódította, majd eljutott a tengerek mélyére, ráadásul nem is pusztán a Manta elnevezése révén. A cég mindig is élen járt az újdonságok kutatásában és fejlesztésében, világszinten is… Dugózó gépek az Opeltől: a bortermelők kívánságára Nem titok, hogy a cég alapítója, Adam Opel, varrógépek gyártásával kezdte 1862-ben, és a márka csak négy évvel a halála után, özvegye Sophie, és fiai döntésére fogott automobilok építésébe. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy az Opel 1885-től tíz éven át szőlészeti, borgazdasági gépeket is gyártott, és Németországban komoly sikereket ért el velük. A környező vidék borosgazdáinak javaslatára Adam Opel dugózó gépek gyártásába kezdett, Németországban elsőként. A nagy kereslet ellenére gyorsan kiderült, hogy az ilyen szerkezetek iránti érdeklődés erősen szezonális, azonban az 1887 óta készített kerékpárok, valamint a varrógépek évszaktól függetlenül jól fogytak, munkát és bevételt biztosítva a vállalatnak. Apjuk halála után az Opel fiúk a borászati gépek teljes gyártósorát eladták két korábbi alkalmazottjuknak, akik ezzel a háttérrel saját üzletet indítottak és még hosszú ideig sikeresen gyártották az “Opel dugózókat” ![]() Az Opel, mint a motoros ekék úttörője: a mezők óriásai Hatalmas vaskerekek, óriási motor és egy hátrafelé kiálló fém-csontváz – mi ez? Hát egy motoros eke, az Opel 1911-ben mutatta be a sajátját, hajtását egy friss fejlesztésű 60 lóerős, 10 literes motorra bízták. Az erőforrást a hajtott hátsó kerekek elé építették be, hogy ellensúlyként is szolgáljon a hatpengés ekének hátul. Ezzel az óriással a korban még mindig rendkívül népszerű gőzekéknek kívánt versenytársat állítani a márka. Hogy miért volt jobb a benzinmotor, mint a gőzgép? Hát főleg azért, mert így egy ember is elegendő volt az óriásgép kezeléséhez. Ahogy a gépkönyv írta: “10-12 hektár szántása naponta, közepesen kemény talajon.” Ezzel rengeteg munkát, időt és pénzt takaríthattak meg a gazdák. Illetve takaríthattak volna, ugyanis gyorsan kiderült, hogy Rajna-Majna vidék szántói túlságosan kicsik, a gép pedig túlságosan nagy. A gyártást leállították, majd az első világháború kitörésével a projektet végleg törölték. Ettől azonban még tény, hogy az Opel az első járműgyártók között kínált mezőgazdasági vontatót. ![]() Két méterrel a föld felett: a targoncák úttörője Az Opel szállítási osztályát vezető Heinrich Müller kezdeményezésére a cég 1936-ban kifejlesztett egy emelő-szállítógépet, amelyet később bárki meg is vásárolhatott 3750 birodalmi márkáért. A 3 tonna teherbírású szerkezet emelési magassága 2 m volt, ez akkor kiváló értéknek számított. A hajtást az egytonnás Blitz teherautót és az 1938-as Olimpiát is mozgató 37 lóerős, 1,5 literes benzinmotorra bízták, a tank 30 literes volt. A targoncát 40 km/h-s végsebességre tervezték, de ennél jóval többet tudott. Nagyjából 300 darabot gyártottak belőle összesen, majd 1940-ben az Opel eladta a gyártás jogait egy másik német járműmárkának. A targoncák fő vásárlója akkoriban a birodalmi vasút és a német posta volt; 1976-ban még mindig közel 60 ilyen gép dolgozott Németországban. Egy ilyen szerkezet ma a Német Földművelési Múzeum gyűjteményében látható, Hohenheim-ben, Stuttgart közelében. Heinrich Müller, “Hebmüller” (emelős Müller) néven vonult be a járműtörténetbe. Az első Opel motorkerékpárok: két kerék és egy motor Mára szinte feledésbe merült, hogy az Opel a 20. század elején sikeres motorkerékpárokat is készített. Az első ilyen a “Motorzweirad” volt, 1901-ben; a keskeny, hosszú építésű kétkerekű le sem tagadhatná, hogy alapjai a kerékpároktól eredeztethetők, ugyanakkor felépítésével már előre vetítette az elkövetkező évek szerkezeti arányait: a motor a váz közepén dolgozott, a hátsó kereket pedig szíj hajtotta. Az 1¾ lóerős motor 40 km/h-s végsebességre volt elegendő. A piaci sikerek nyomán hamarosan újabb modellek is megjelentek, az utolsó Opel motorkerékpár pedig az 1928 és 1930 között gyártott 500-as Motoclub volt. Bár újabb prototípusok is készültek, a General Motors, az Opel új főrészvényese 1930-ban úgy döntött, bezárja a motorkerékpáros üzletágat. ![]() Irány az ég: az Opel repülőgépmotorjai A motoros eke bemutatója mellett 1911-ben egy másik Opel újdonság is megjelent – az Opel repülőgépmotor. Nagyjából 1910 körültől egyre nagyobb igény mutatkozott a megbízható, finom járású és nagy teljesítményű repülőgépmotorokra. Az Opel motorkonstruktőrei és motorépítő gárdája örömmel válaszolt a kihívásokra: a márka első, vízhűtéses, négyhengeres repülőgép erőforrása 65 lóerős volt és mindössze 130 kilót nyomott, műszaki szerkezete az Opel nagyautóiban használatos hajtóművekére épült. Az újdonság Darmstadt repülőterén debütált, a repülés korai korszakának egyik legendája, August Euler kétfedelesében. Az első felszállásnál az akkor 71 éves Sophie Opel mellett jelen volt öt fia, Heinrich, Poroszország hercege és Ernst Ludwig, hesseni nagyherceg is. Az Opel később hathengeres repülőgépmotorokat is épített, ezeket azonban licencben gyártotta az első világháború idején. Az Argus As III O típusa, majd a BMW IIIa O modellje nem is titkolta Rüsselsheim-i eredetét, hiszen a típusmegjelölés O-ja éppen erre utalt. Röviddel a háború vége előtt az Opel mérnökei elkészítettek egy kilenchengeres, 200 lóerős repülőgépmotort is, amelyet ki is próbáltak, de ennek sorozatgyártása már nem indult el. ![]() Hírek Rüsselsheim-ból: Közel a világhoz A Weimari Köztársaság idején dübörgött a német filmipar, sorra nyíltak a sokak által látogatott mozik. Azonban az emberek akkoriban nem csak a játékfilmekért jártak moziba, hanem információszerzés céljából is, hiszen a filmhíradók rendszeresen beszámoltak a világ fontos politikai-, kulturális-, és sporteseményeiről. A mozifilmek előtt vetített híradók között az 1920-as évek közepén jelent meg az Opel által támogatott ”Opel Wochenschau” (Opel híradó). Néhány ilyen 1926-1927-es filmet ma is őriz a Koblenz-i Szövetségi Archívum. Megtekinthető így például a Zugspitze vasút megnyitója, New York 300. születésnapja, és a Frankfurti Virágkarneválon forgatott “A díjnyertes Opel autók sikerei” című híradórészlet is, amelyben kaszkadőrmutatványokat bemutató járműveket láthatunk, orrukon az Opel logójával. A feliratos némafilmek ma is izgalmasak, de a maguk korában szenzációs erővel hatottak a közönségre, hiszen a nézők többsége életében ekkor láthatta először a világ távoli tájait és eseményeit saját szemével. Hosszú történelme során az Opel mindig a fejlődés ütőerén tartotta ujját, és nem is csak az autóiparban; ez általában meglepi a mai embereket. Akiket érdekel, hogy hogyan szerepelt a márka a bútoriparban, vagy esetleg az, hogy hogyan került a téli sportok közelébe, az “Az Opel archívumának rejtett kincsei” című minisorozat hamarosan érkező második részében érdekes, és értékes információkra lelhet akár olyan - sok esetben kultusztárggyá vált - eszközökről is, amelyek a ma Opeljeiben szintén fontos szerepet töltenek be. Kulcsszavak: autógyár, opel, visszatekintés
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
Bemutatkozik az Alfa Romeo „takarékosan sportos” modellje, az új Tonale Plug-In Hybrid Q4 |
|
2022. december 05.
Az Alfa Romeo bemutatja a „takarékos sportosság” elvét megtestesítő Tonale Plug-In Hybrid Q4 szabadidőjárművet, amellyel a márka megteszi első lépését a jövő sportautói felé vezető úton.
|
![]() |
![]() Az Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 érkezésével teljessé válik a Tonale modellcsalád. Az új változat úgy vezeti át a márkát a villamosítás korába, hogy közben maximálisan őrzi az olasz sportautós gének 1910-ben megteremtett hagyományát. A kínálat csúcsán álló modell új fejezetet nyit az Alfa Romeo átalakulásának történetében. A lehető legtakarékosabb, miközben kiemelkedően sportos: városban több mint 80 kilométert képes megtenni kizárólag akkumulátorai segítségével, vegyes használatban 600 kilométeres hatótávolsággal bír, átlagos CO2-kibocsátása pedig mindössze 26g/km. A Tonale Plug-In Hybrid Q4 az Alfa Romeo sportos jövőképét vetíti előre A Tonale Plug-In Hybrid Q4 a kategória legkiválóbb menetjellemzőivel bír, fedélzeti technológiái és online kapcsolódási funkciói pedig egyben minden idők legmodernebb Alfa Romeo modelljévé is teszik. A minőség és a részletekbe menő kidolgozás a modell dinamikus jellemzőivel társulva újraalkotja a sportosság fogalmát a XXI. századra. Ennek szellemében az Alfa Romeo tradicionális logója is megújult, ráirányítva a figyelmet a márka villamosítási törekvéseire: a Tonale Plug-In látványos és meghatározó stíluseleme a bal hátsó ablakon látható, elegáns „elektromos kígyó” nyomat, amelyet még hangsúlyosabbá tesz a sötétített üvegfelület. A Tonale Plug-In Hybrid Q4 fontos mérföldkő az Alfa Romeo „zérótól a zéróig” fejlődési folyamatában, amely a 2022 elején még zéró villamosítású márkától már 2027-re a zéró kibocsátású, azaz 100%-ban villamosított márkáig vezet. Azáltal, hogy ezt az utat mindössze öt év alatt járja be, az Alfa Romeo minden más márkánál rövidebb idő alatt fogja elérni a szénsemlegességet. ![]() Tisztán elektromos a mindennapokban, hibrid a hosszú utazások során A Plug-in Hybrid Q4 új hajtásláncának köszönhetően az Alfa Romeo Tonale a márka legtakarékosabb, leginkább fenntartható típusa, amelynek villamosított rendszerét kifejezetten a márka értékeit szem előtt tartva fejlesztették ki. A 280 lóerős Plug-In Hybrid Q4 rendszer a létező legjobb menetteljesítményeket és hatótávolságot biztosítja. A fejlett hibrid rendszerben a 180 lóerős, 1,3 literes, soros négyhengeres MultiAir turbómotor hatfokozatú automata sebességváltón keresztül hajtja az első kerekeket, míg a hátsó tengelynél egy 90 kW csúcsteljesítményre és 250 Nm forgatónyomatékra képes villanymotor dolgozik. A 306 V-os, 15,5 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor városi használatban akár 80 kilométert meghaladó hatótávolságot biztosít, míg hibrid üzemben több mint 600 kilométer tehető meg egyhuzamban: a Tonale Plug-In Hybrid a jelenleg kapható egyik legtakarékosabb plug-in hibrid szabadidőjármű. Emellett fenntarthatóság tekintetében is kiemelkedően teljesít, hiszen az új hibrid egység CO2-kibocsátása mindössze 26 g/km, ami 40%-kal csökkenti a teljes modellcsalád összesített emisszióját. Az üzemanyag-fogyasztás szintén jelentősen csökkent: a WLTP norma szerint mért érték 1,14 liter/100 kilométer. Ráadásul, hogy az ügyfelek mindig a lehető legtakarékosabban használhassák autójukat, a 7,4 kW-os fedélzeti töltővel mindössze 2,5 óra alatt teljesen feltölthető az akkumulátor. ![]() A Q4 összkerékhajtási rendszernek (amelyben az első kerekeket a belső égésű motor, a hátsókat pedig a villanymotor hajtja) köszönhetően a Tonale Plug-in Hybrid Q4 az Alfa Romeóra jellemző vezetési élményt biztosítja: a dinamizmus, a csekély tömeg és a menetdinamika terén egyaránt a kategória legkiemelkedőbb teljesítményét nyújtja. A Tonale Plug-in Hybrid Q4 takarékosságához és fenntarthatóságához ráadásul kiemelkedő sportosság társul. A 280 lóerős rendszerteljesítmény a szegmens élére emeli a modellt, amely álló helyzetből mindössze 6,2 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig tisztán elektromos üzemben 135, hibridként pedig 206 km/óra. Az intenzív gyorsítás élményét tovább fokozza az e-AWD rendszer: mivel a villanymotor késlekedés nélkül adja le maximális forgatónyomatékát, a gázpedál érintésére azonnal megjelenik a hajtóerő a hátsó tengelyen. A Tonale plug-in modellt új funkciók teszik még takarékossabbá A Tonale Plug-In Hybrid Q4 modell Alfa DNA üzemmód-választó rendszerét a modell sajátosságainak figyelembe vételével módosították, hogy minél takarékosabb, illetve a lehető legdinamikusabb legyen. A vezető a forgótárcsa révén egy mozdulattal módosíthatja a Q4 menetdinamikai és tapadásszabályozó rendszereinek működését, a motor és a sebességváltó összjátékát, továbbá a vezetési rendszerek reakcióit. A kifinomult kalibrációs rendszer jóvoltából a vezető anélkül összpontosíthat az útra, hogy a különböző kezelőszervek viselkedésével kellene foglalkoznia. ![]() „Dinamikus” üzemmódban egyedi gázreakciók és váltóvezérlés mellett specifikus beállítás szerint működnek a menetstabilizáló rendszerek, valamint közvetlenebbé válnak a kormányreakciók. „Normál” üzemmódban hibrid összkerékhajtás biztosít optimális menetteljesítményeket. A belső égésű motor és az elektromos erőforrás működését automatikusan vezérli a rendszer, ami így a lehető legtakarékosabb formában biztosít kompromisszumoktól mentes teljesítményt. Végezetül a „Speciális takarékosság” állás tisztán elektromos üzemben szavatolja a lehető legkedvezőbb energiafelhasználást. Ez az üzemmód optimális választás, ha belvárosi zónákban közlekedünk, hiszen maximálisan megfelel minden közlekedési és károsanyag-kibocsátási korlátozásnak. A gázpedál felengedésekor az autó tovább ’vitorlázik.’ Ha pedig lejtőn haladunk, az új eCoasting ereszkedés-szabályozó rendszer tartja az állandó 50 km/óra sebességet (amit a vezető a gáz- vagy a fékpedál finom érintésével szabályozhat.) A Tonale Plug-in Hybrid Q4 számos tisztán elektromos jellemzője még gazdaságosabb, egyben még pihentetőbb vezetési élményt biztosít. Az E-Save üzemmód például a belső égésű motor működése során gondoskodik az akkumulátor feltöltéséről, illetve a töltöttségi szint fenntartásáról. A regeneratív fékrendszer lassítás és fékezés során képes visszanyerni és az akkumulátorban tárolni a felszabaduló mozgási energiát. Az E-Coasting funkció aktiválásakor pedig már akkor elkezd visszatölteni a rendszer, ha a vezető a fékpedál érintése nélkül, pusztán a gázpedál felengedésével lassít. A vezető a műszerfal kifejezetten erre a célra szolgáló menüjéből szabályozhatja ezeket a tisztán elektromos mobilitási funkciókat. ![]() Az Alfa Romeóra jellemző menetdinamika A Tonale Plug-in Hybrid Q4 biztonságos, kényelmes és élvezetes vezethetőséget kínál; a kategória legkiválóbb dinamizmusa, legcsekélyebb tömege és legjobb menetdinamikai jellemzői az Alfa Romeo hagyományaihoz méltó vezetési élményt biztosítanak. A Tonale Plug-In Hybrid Q4 összkerékhajtása (az első tengelyt a 180 lóerős belső égésű motor, a hátsót a 90 kW-os villanymotor hajtja) terepen, illetve csekély tapadású aszfalton egyaránt maximális stabilitást biztosít. A fejlett hibrid 4x4-es rendszer, amelyben a két tengely hajtása között nincs fizikai kapcsolat, hanem azok működését csupán „virtuálisan”hangolja össze a vezérlő elektronika, még könnyebbé, egyben páratlanul kezessé teszi a Tonale Plug-In modellt. A kiemelkedő fedélzeti komfort, a kategóriaelső helykínálat, valamint a csekély károsanyag-kibocsátás jóvoltából az Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 szabadidőjármű városi használatra és hétvégi utazásokra egyaránt optimális választás. A kategória élmezőnyébe tartozó belső térben számos tárolórekesz és racionális elrendezés várja az utasokat, a sík falakkal határolt csomagtartó használatát optimális magasságú rakodóperem és kéz nélkül nyitható csomagtérajtó teszi kényelmesebbé. A modell helykínálata szintén a legjobbak közé tartozik a méretosztályban: a két üléssorban kényelmesen elfér négy 190 centiméter magas felnőtt. A jármű kivételesen szilárd vázszerkezete pedig hatékonyan csillapítja a zajok és rezgések szintjét. Ehhez járul hozzá a „csend hangja”, amely az elektromos üzemű haladást kíséri, és amely kiemelkedően élvezetes és csendes vezetési élményt garantált. A jármű kényelmét az innovatív, könnyen használható technológiák széles körén túl a létező legmagasabb kidolgozási és anyagminőség fokozza. Ugyanezt a célt szolgálja a kétzónás klímaberendezés, a kellemes hangulatvilágítás, a kifinomult infotainment rendszer, a szellőztethető és fűthető első ülések, valamint a 14 hangszórós Harman Kardon audiorendszer. Ezt egészíti ki a motoros mozgatású csomagtérajtó, valamint a sebességváltó kar előtt kialakított felület, amely a kompatibilis okostelefonok biztonságos és praktikus, vezeték nélküli töltésére szolgál. Ami pedig a biztonságot illeti, a Tonale Plug-In Hybrid ultramodern megoldásokkal gondoskodik a vezető és utasai épségéről, anélkül, hogy az a vezetési élmény rovására menne. Az autó vezetőtámogató funkciói között megtalálható a 2. szintű autonóm vezetési rendszer, a jármű környezetéről 360°-os képet biztosító, nagyfelbontású kamera, valamint a holttereket figyelő, illetve a hátsó keresztirányú forgalmat felügyelő rendszerek. Szintén a biztonságot szolgálja a vázszerkezet rendkívüli szilárdsága és gyártási minősége. Mindezek a megoldások maximális ötcsillagos minősítést eredményeztek az Euro NCAP biztonsági vizsgálatán. Kulcsszavak: alfa romeo, suv, tonale, új modell
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
A BMW Group megkezdi hidrogén-meghajtású modellje kisszériájának gyártását |
|
2022. december 05.
A BMW iX5 Hydrogen kisszériájának gyártása a bajor prémiummárka Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központjának kísérleti üzemében veszi kezdetét. A tesztflotta modelljei 2023 tavaszán gurulnak ki a világ útjaira.
|
![]() |
![]() A BMW Group megkezdi a BMW iX5 Hydrogen gyártását. A hidrogén-meghajtású modell kisszériája a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központjának (FIZ) kísérleti üzemében lát napvilágot. A világ első, hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt Sports Activity Vehicle (SAV) modellje sikeresen teljesítette a gyártást megelőző fejlesztési és finomhangolási fázis változatos körülmények között végzett, rendkívül intenzív tesztprogramját, így készen áll arra, hogy 2023 tavaszától a világ számos pontján prezentálja az emisszió-mentes mobilitás eme technológiai innovációjában rejlő lehetőségeket. „A hidrogén kiváltképp sokoldalú energiaforrás, amely klímasemlegességet célzó törekvéseink elérésében kulcsfontosságú szerepet játszik” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Meggyőződésünk, hogy a hidrogénnek fontos szerepe van a személyes mobilitás jövőjében, hosszú távon így ésszerű megközelítésnek tartjuk az akkumulátor-technológiával és az üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-rendszerek egységét. Az üzemanyagcellák nem igényelnek olyan kritikus nyersanyagokat, mint például a kobalt, a lítium vagy a nikkel, így ezen technológiába való befektetésünkkel a BMW Group geopolitikai rugalmasságát is erősítjük. A BMW iX5 Hydrogen modellekből álló tesztflotta lehetőséget teremt nekünk arra, hogy új és értékes információkat gyűjtsünk, ügyfeleinknek pedig egy magával ragadó termékpaletta képében mutassuk be, hogy a hidrogén-meghajtás a jövőben széles körben elterjedt valóság lesz” – tette hozzá. ![]() A BMW iX5 Hydrogen a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központjának (FIZ) kísérleti üzemében készül, amely a járműfejlesztés és a sorozatgyártás köztes állomása: a vállalatcsoport összes márkájának mindegyik újdonsága első ízben itt lát napvilágot. A karosszériagyártás, az összeszerelés, a modellmérnökség, a tanulmányautó-építés és az additív gyártás területén itt összesen mintegy 900 ember dolgozik, párhuzamosan egyszerre akár hat projekten. Az ő feladatuk ellenőrizni, hogy a fejlesztőmérnökök végterméke megérett-e a sorozatgyártásra, mind a termék minőségét, mind pedig a gyártási folyamat gördülékenységét tekintve. A BMW iX5 Hydrogen esetében a hidrogén-technológia szakértői, a járműfejlesztő mérnökök és az új modellek kezdeti összeszerelését végző szakemberek szorosan együttműködtek, hogy a csúcstechnológiás hajtásláncot és az energiatároló technológiát a lehető legoptimálisabban építsék be a modellbe. „A BMW iX5 Hydrogen és a BMW által kifejlesztett üzemanyagcella-rendszerek gyártása a kisszériák gyártása során kidolgozott rendkívüli rugalmasságunkat és páratlan szaktudásunkat igazolja” – fogalmazott Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. „Egyértelmű bizonyíték arra, hogy a hidrogén-technológia BMW iFACTORY gyártási rendszerbe való integrálása terén az összes szükséges szaktudással rendelkezünk” – tette hozzá. ![]() A hidrogén-meghajtású SAV modellben számos egyedi alkatrész található, amelyeket a kisszéria modelljei számára exkluzívan gyártanak le – néhányat a BMW Group háromdimenziós nyomtatásra szakosodott kompetenciaközpontjaként működő Additív Gyártási Központban, amely ugyancsak a müncheni központú vállalatcsoport kísérleti üzemének része. A BMW iX5 Hydrogen kisszériás példányai a sorozatgyártás összes megszokott szakaszán átesnek, a karosszériagyártástól kezdve, a fényezőüzemen és az összeszerelésen keresztül, egészen a minden egyes járművet érintő, végleges ellenőrzésig. A BMW Group Aschheim településen található tesztközpontjában ezt követően a modelleken átfogó működési ellenőrzést is végeznek. A BMW iX5 Hydrogen a zéró emissziójú hajtáslánc-technológiák minden előnyével rendelkezik, ráadásul kimagasló hétköznapi használhatóság és hosszú távú adottságok mellett. Hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiáját mindez a nagyfeszültségű akkumulátorral szerelt hajtáslánc-technológiák vonzó alternatívájává emeli. Kiváltképp igaz ez a bajor prémiummárka azon ügyfelei esetében, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg egyszerre nagyobb távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben. Kulcsszavak: autógyár, BMW Group, hidrogén
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
A BMW Group alacsonyabb emisszió mentén előállított acéllal zöldíti tovább nemzetközi gyártási hálózatát |
|
2022. november 21.
Új beszállítói megállapodások az Egyesült Államokban és Kínában. Alacsonyabb károsanyag-kibocsátás a globális acélbeszerzési mennyiség több mint egyharmada esetében. Középpontban az innovatív technológiák, a megújuló energiaforrások és a körforgásos gazdaság
|
![]() |
![]() A BMW Group módszeresen dolgozik beszállítói hálózata számára megfogalmazott környezetvédelmi céljai elérésén, amelynek égisze alatt a globális acélbeszerzései mentén keletkező károsanyag-kibocsátás mértékét is jelentős mértékben csökkenti: az európai beszállítókkal megkötött kezdeti szerződések után a müncheni központú vállalatcsoport most az Egyesült Államokban és Kínában is alacsonyabb emisszió mentén előállított acél beszerzésére vonatkozó megállapodásokat írt alá. „Beszállítói hálózatunkban az acél az egyik legjelentősebb emisszió-forrás, ezért az alapoktól újraszervezzük acélportfóliónkat – 2026-tól így nemzetközi gyártási hálózatunk teljes acélszükségletének több mint egyharmadát alacsonyabb emisszió mentén előállított acéllal szolgáljuk ki. Ezzel évente mintegy 900 000 tonnával csökkentjük beszállítói hálózatunk összemissziós értékét, miközben az acélipar átalakulásának is irányt mutatunk” – mondta Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja. Középtávon a BMW Group újabb acélbeszállítókkal megkötött szerződésekkel fokozza tovább a beszállítói hálózatában keletkező károsanyag-kibocsátás csökkentését, amellyel következetesen széndioxid-mentesíti beszállítói hálózatát. A középkategóriás, tisztán elektromos meghajtású modellek beszállítói hálózatában keletkező emisszió körülbelül 20 százaléka az acél számlájára írható – amely sorban a harmadik az akkumulátorcellák és az alumínium után. Sokoldalú tulajdonságainak köszönhetően az acél mégis az autógyártás egyik legfontosabb alapanyaga, amely a jövő koncepciói és modellgenerációi esetében sem lesz kevésbé fontos. ![]() Középpontban a megújuló energiaforrások – az Egyesült Államokban és Mexikóban egyaránt Az amerikai kontinensen a BMW Group már megkötötte megállapodásait a Steel Dynamics (SDI) és a U.S. Steel partnereként működő Big River Steel acélgyártó vállalatokkal arra vonatkozóan, hogy helyi acélgyártási folyamataikhoz megújuló energiaforrásokat használjanak. A BMW Group egyesült államokbeli és mexikói laposacél-szükségletének mintegy felét elektromosan működtetett, ívkemencés acélgyártási eljárással (EAF) állítják elő, amely elektromos energia hasznosításával olvasztja be a vas- és acélhulladékot. Ez a gyártási eljárás nagymértékben csökkenti az acélgyártás során keletkező emissziót, kiváltképp az olvasztókemencében végzett, szénalapú acélgyártáshoz viszonyítva. Az alacsonyabb emisszió mentén előállított acélt a BMW Group Spartanburg és San Luis Potosí városokban működő gyáraiban használják fel, az új autók vázszerkezetének megépítésénél. Alapvető anyagtulajdonságainak köszönhetően az ívkemencés gyártási eljárással előállított acél még alkalmasabb a járművek vázszerkezetében való alkalmazásra. Innovatív technológiák alkalmazása Kínában Kínában a BMW Group idén augusztusban írt alá megállapodást az HBIS Group acélgyártó vállalattal, amely 2023-tól alacsonyabb emisszió mentén előállított acéllal látja el a müncheni központú vállalatcsoport senjangi gyárait. Az HBIS Group fokozatosan áll át az elektromosan működtetett, ívkemencés gyártási eljárással kombinált, hidrogénalapú acélelőállító módszerre, amelynek eredményeként 2026-tól minden korábbinál alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mentén lesz képes előállítani az acélt. Kínában így a BMW Group lesz az első autógyártó, amely ügyfeleinek olyan, sorozatgyártásban készült modelleket kínál majd, amelyeknek vázszerkezete az HBIS Group által, alacsonyabb emisszió mentén előállított acélból készült. ![]() Alacsonyabb emisszió mentén előállított acél Európában Európában a BMW Group a Salzgitter AG oldalán írt alá alacsonyabb emisszió mentén előállított acél beszállítására vonatkozó megállapodást, amelynek értelmében a határozottan alacsonyabb emissziós értékű alapanyag 2026-tól jelenik meg a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataiban. Tavaly októberben a müncheni központú vállalatcsoport a svédországi H2 Green Steel startup vállalkozással is megkezdte együttműködését: 2025-től az H2 Green Steel olyan acéllal látja el a BMW Group Európában működő gyárait, amelynek előállításához kizárólag hidrogént és megújuló energiákból származó zöldenergiát használnak fel. A zárt alapanyag-körforgás segít megőrizni a természeti erőforrásokat A BMW Group már több acélbeszállítóval is zárt alapanyag-körforgást alakított ki, az acéllemez-hulladékokkal a főszerepben. Az új acéltekercsek leszállításakor az acélgyártó partnerek visszaviszik a gyárba a felhasználás során, így például az ajtók megmunkálásakor és a présüzemekben keletkező acélhulladékokat, amelyeket később új acél előállításához használnak fel. Ez az acél aztán ismét visszakerül a BMW Group gyáraiba. A nyersanyagok így a körforgásos gazdaság alapelvét követve többször is felhasználhatók, hozzájárulva természeti erőforrásaink megőrzéséhez. A startup vállalkozásokba történő befektetések serkentik az új technológiák kifejlesztését Az alacsonyabb emisszió mentén előállított acél melletti elköteleződésével párhuzamosan a BMW Group az innovatív megoldások felkarolására létrehozott BMW i Ventures társaság égisze alatt az amerikai székhelyű Boston Metal startup vállalkozás emisszió-mentes acélgyártási innovációjába is befektetett. A Boston Metal startup vállalkozás olyan technológiát dolgozott ki, amely szén helyett villamos energiával működik és elektrolízis celláival előbb olvadt vasat, majd abból acélt állít elő. Ha a folyamathoz szükséges energiát megújuló erőforrásokból nyerik ki, akkor az acélgyártás teljes folyamata szinte emisszió-mentessé válik. A fiatal vállalkozás eme folyamat bemutató létesítményének kiépítését is tervezi a közeljövőben, miközben a módszer iparosításán is nagy erővel dolgozik. Kulcsszavak: autógyár, BMW Group, Egyesült Államok, kína
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
Így lesz biztonságos a téli autózás |
|
2022. november 21.
Hamarosan elérkezik a december, ezzel együtt pedig a hideg idő is. A télhez közeledve érdemes végigmenni azokon a pontokon, amelyek segítenek felkészíteni az autónkat a fagyra, a hidegebb hónapokra.
|
![]() |
![]() A Das WeltAuto segítséget nyújt ebben, a jármű karbantartása, megfelelő műszaki állapota ugyanis elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez a megváltozott körülményeknél. Felelősségteljes autótulajdonosként fontos, hogy az egész évben megfelelően karban tartsuk gépkocsinkat, és ez hatványozottan fontos télen, amikor a hideg és az átlagosnál csapadékosabb napok miatt egyébként is nehezebb körülmények várnak minket az utakon. A kocsink fontosabb elemei ilyenkor nagyobb figyelmet igényelnek, ezeket szedtük össze az alábbiakban. Ne húzzuk tovább a gumicserét! A legalapvetőbb természetesen a gumi: az enyhe hazai teleknek köszönhetően nagyon sokan tértek át négyévszakos abroncsokra, de amennyiben valaki az évszaknak megfelelő gumiszettet használja változatlanul, akkor annak muszáj most lecserélnie a nyári gumikat télire a biztonságos autózás érdekében. A héten már alacsonyabb a hőmérséklet, ezért elérkezett az idő a gumicserére, és nem szabad várni vele az első havazásig, mivel a nyári gumi hét Celsius-fok alatti napi átlaghőmérsékletnél, valamint havas, síkos úton már nem látja el megfelelően a feladatát. Emellett fontos ellenőrizni a guminyomást is a biztosabb tapadásért. Az ajánlott értéket – a vezetőoldali ajtókeretben vagy a tanksapka alatti matricán találjuk. Bár sokan úgy tartják, csökkenteni kell a légnyomást az alacsony külső hőmérséklet miatt, a túl alacsony gumiabroncsnyomás következtében romolhat a tapadás és az üzemanyag-fogyasztás is, ráadásul a gumink várható élettartamát is jelentősen csökkenthetjük. Mérjük fel az akkumulátorunk állapotát! A gumicsere mellett az autó akkumulátorának ellenőrzése is elengedhetetlen, mivel alacsony hőmérsékleten rendkívül nagy terhelésnek van kitéve, és amennyiben rossz állapotban van, könnyen járhatunk úgy, hogy egy fagyos reggelen nem indul a gépkocsink, ami egy sietős napon igencsak kellemetlen lehet. Az akkumulátor élettartama és töltöttsége jelentős mértékben függ attól, hogy egyszerre hány fogyasztó terheli, márpedig manapság egyre több mindent hajt meg az autó akkumulátora. Ez főleg akkor lehet kritikus, ha jellemzően rövid szakaszokon használjuk a négykerekűt, és az akkumulátor nem tud megfelelően töltődni vezetés közben. Az akkumulátorunk állapotát egy márkaszervizben könnyedén felmérethetjük egy téli felkészítésnél, és amennyiben rossz értéket kapunk, javasolt újat vásárolni. Ellenőrizzük a folyadékszinteket! Látni és látszani A kilátást javítandó az ablaktörlőlapátot is cserélni kell, ha eljött az ideje: amennyiben csíkot húz az ablakon, esetleg bizonyos felületet nem töröl, azonnal másikat kell beszerezni, mivel a téli esős, ködös, havas estéken egyáltalán nem mindegy, hogy maszatolnak-e a lapátok, márpedig a jó kilátás alapvető a biztonságos vezetés szempontjából. „Számos veszélyt rejt közlekedés szempontjából a téli időszak, de ezek a kockázatok elkerülhetőek vagy minimalizálhatók, ha időben felkészülünk a megváltozott körülményekre. Nemcsak óvatosabban kell autónkat vezetni, hanem gépkocsink téli karbantartása is ilyenkor válik aktuálissá. A márkaszervizek kedvezményes átvizsgálást kínálnak ebben az időszakban.” – mondja Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. Kulcsszavak: téli felkészítés, téli gumi, téli útviszony
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
Ötcsillagos EURO NCAP minősítés a Nissan Ariya, X-Trail, Qashqai e-POWER és Juke Hybrid számára |
|
2022. november 21.
A vadonatúj Ariya EV és az e-POWER X-Trail eredményei bizonyítják a Nissan biztonság iránti elkötelezettségét. Az Euro NCAP törésteszt eredménye is megerősítette a Juke Hybrid és a Qashqai e-POWER esetében is az elektromos hajtásláncok bevezetését
|
![]() |
![]() Az Euro NCAP közzétette a Nissan elektromos autó termékpalettájára, az Ariya tisztán elektromos autóra és az e-POWER-rel felszerelt X-Trailre vonatkozó járműbiztonsági minősítések legújabb eredményét, melyből mindkettő ötcsillagos minősítést ért el. A Juke és a Qashqai már meglévő ötcsillagos minősítéseit a hibrid és az e-POWER változatokra is kiterjesztették, így a Nissan elektromos járművek és elektromos hajtásláncú crossoverek teljes választéka ötcsillagos Euro NCAP minősítéssel rendelkezik. Felnőtt utasvédelem minősítése ![]() Gyermek utasvédelem minősítése Gyalogosvédelem minősítése Abban a tesztkategóriában, amely a jármű azon képességét értékeli, hogy felismerje és figyelmeztesse a járművezetőket a gyalogosokra vagy más veszélyeztetett úthasználókra, az új X-Trail összességében 70%-os eredményt ért el. Ugyanebben az értékelésben az Ariya 74%-ot ért el. Mindkét jármű számos aktív biztonsági segédeszközzel rendelkezik, köztük az intelligens vészfékkel, amely figyelmezteti a vezetőt és fékez, ha az autó előre észleli, hogy járművel, gyalogossal vagy kerékpárossal ütközhet. Ugyanígy a mozgó objektumot észlelő képessége is figyelmezteti a vezetőt a jármű közelében lévő, esetleg láthatatlan akadályokra. ![]() Biztonsági asszisztens Az Euro NCAP azonban elismeri, hogy mindig jobb, ha a baleseteket eleve megelőzzük, és pontokat ad az olyan technológiai megoldásokért, amelyek segítik a járművezetőket az ütközések elkerülésében. Az új X-Trail és az Ariya ebben a kategóriában is kiemelkedően magas pontszámot ért el, 95%-os, illetve 93%-os értékeléssel, a Nissan Intelligens mobilitási technológiáinak köszönhetően. A fent említett modellek ezen intelligens technológiák átfogó csomagját kínálják, beleértve az autonóm vészfékezést (AEB), amely felismeri, ha az elöl haladó autó fékez és megkezdi a jármű fékezését. Mindkét modell intelligens holttér-figyelés és beavatkozás rendszerrel is rendelkezik, mely érzékeli, ha a vezető személy nem lát egy másik járművet a szomszédos sávban, és aktívan visszairányítja a járművet sávjába, elkerülve a veszélyt. Az, hogy az új X-Trail és az Ariya azonos pontszámot ért el a biztonsági asszisztens kategóriában, jól visszaadja a Nissan azon stratégiáját, hogy a legmodernebb biztonsági technológiát, a lehető legszélesebb körben tegye elérhetővé modelljeiben. A két tesztelt modell egyéb értékeléseinek hasonlósága pedig még inkább hangsúlyozza az előbbi tényt. Az új X-Trail és az Ariya kiemelkedő teljesítménye megismétli a Qashqai eredményességét, amelyet a tavalyi teszt során ért el. A Qashqai és az X-Trail egyaránt az Alliance CMF-C szerkezetére épül. David Moss, a Nissan Technical Centre Europe regionális kutatási és fejlesztési részlegének vezető alelnöke elmondta: "Az új X-Trail és az Ariya kiemelkedő teljesítménye, amelyek nagyon különböző járművek, és különböző padlólemezre épülnek, jól mutatja a Nissan modelljeinek cross-car stratégiáját. Minden járművünk fejlesztése a kiváló karosszériatervezéssel kezdődik, a kiváló szerkezeti integritást biztosító fejlett anyagok és gyártási technikák alkalmazásával. Mindezt olyan fejlett technológiák egészítik ki, amelyek második szempárként működnek, felismerik a potenciális veszélyeket, és segítik a vezetőt a balesetek elkerülésében." Hozzátette: "Az Euro NCAP átfogó tesztelési és minősítési programja valóban lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy megértsék, mennyire elkötelezettek vagyunk a biztonság iránt, és mennyire komolyan vesszük ügyfeleink jólétét". Kulcsszavak: euro ncap, nissan, törésteszt
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
Benzines és elektromos Peugeot-kal gyarapszik a SHARE NOW |
|
2022. november 14.
Ismét szintet lépett a SHARE NOW budapesti flottája, amely a nyáron lépte át az ötszázas álomhatárt: a nemrég hadrendbe állt Peugeot 208-sokkal jelenleg ez Magyarország egyik legnagyobb autómegosztó állománya.
|
![]() |
![]() Mindezt olyan időszakban érte el, amikor sokak számára egyre nyilvánvalóbb a carsharing előnye a saját és céges autók fenntartási költségeinek gyors és jelentős emelkedése miatt. Kézenfekvő példa a parkolás: a fővárosban épp a közelmúltban nőtt tíz százalékkal a fizetős zónák területe. És bár a rendszer átláthatóbb lett, a megemelt díjak és a kiterjesztett üzemidő – ez egyes körzetekben este tízig is elnyúlhat – eléggé megdrágítják a várakozást. Márpedig a magánautók többsége élettartama jó részében ácsorog valahol: egy nemrég végzett felmérés szerint a sofőrök kétharmada 20 kilométernél is kevesebbet megy naponta a saját kocsijával, harmaduk esetében pedig a 10 kilométert sem éri el a napi penzum. „A saját tulajdonú autók után akkor is fizetnünk kell az alapvető fenntartási költségeket, ha egyáltalán nem is használjuk őket” – figyelmeztet Buday Bence, a Share Now Magyarország vezérigazgatója, aki szerint a parkolással nem pusztán az a gond, hogy drága: az elmúlt öt évben 15 százalékkal nőtt a fővárosban nyilvántartott autók száma, miközben a kerületek egyre másra jelölnek ki kizárólagos lakossági parkolóhelyeket, amelyek az összes rendelkezésre álló férőhely közel harmadát veszik el. ![]() „Az a célunk, hogy a szolgáltatás folyamatosan a felhasználók igényeihez alkalmazkodva nyújtson költséghatékony autós mobilitási alternatívát, ezért novembertől már közvetlenül a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér Holiday parkolójába is beállhatnak az autóinkkal” – emeli ki Buday Bence. Így még egyszerűbben közelíthető meg a reptér vagy kényelmesen indulhatnak onnan haza a felhasználók. „A SHARE NOW számára különösen fontos ez a lépés, hiszen a magyar felhasználók mellett az ide látogató külföldi ügyfeleink is mindössze pár perc sétával érik el a megosztott autókat” - teszi hozzá. A szolgáltatás 8 ország, 16 városában használható Európában, így egyetlen alkalmazással érhető el carsharing Európa szerte, nincs szükség országonként külön regisztrációra vagy még egy alkalmazás letöltésére. Kulcsszavak: autómegosztó, Liszt Ferenc Airport, Peugeot, Peugeot 208, SHARE NOW
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
Lízingszövetség, MAKISZ: a sávos extraprofit adó lenne méltányos |
|
2022. november 14.
Miközben a hitelmoratórium és a kamatstop segített a kilátástalan helyzetbe jutott adósokon, a nem rászorulók közül is többen kihasználták a lehetőséget.
|
![]() |
![]() Egyes intézkedések azokat hozzák hátrányba, akik a kezdetektől pontosan fizették a hiteleiket, vagy új hitelt szeretnének felvenni – fejtette ki szakmai találkozóján Bódizs Kornél a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetsége (MAKISZ) elnöke és Zs. Nagy István a Magyar Lízingszövetség elnöke. Hozzátéve: miközben a követeléskezelő és a lízingcégeknél nem képződik extraprofit, a bankadó, az extraprofit adó, valamint a hitelmoratórium és a kamatstop olyan jövedelem elvonással jár, ami a valóban nehéz helyzetbe került adósok megsegítésétől vonja el a forrásokat. A szakmai szervezetek közötti információcsere és együttműködés fontosságát hangsúlyozva rendszeres találkozót tartó két elnök kifejtette: a követeléskezelő és a lízing cégek számára eddig is rendkívül komoly terhet jelentett a pénzügyi vállalkozásokra 2010-ben átmeneti jelleggel kivetett 6,5 százalékos, később az adóalap számítás módosításával a pénzügyi vállalkozásoknál átlagosan 10-szeresre növelt különadó. (Amelynek terhein 2017-ben, csak a bankoknak könnyített a jogalkotó.) Mindez, az idén plusz teherként társuló extraprofit adóval, valamint az ősszel ismét meghosszabbított, és a KKV szektorra is kiterjesztett hitelmoratóriummal olyan, milliárdokban mérhető pénzügyi forrást von el a két szektor szereplőitől, aminek nagy részét azok eddig, a bajba jutott adósokkal létrehozott megállapodásokra fordították. A változó kamat lehet az új svájci frank A két szervezet elnöke hozzátette: az extraprofit adó azért is alaptalan teher, mert ezek a pénzügyi vállalkozások, a bankokkal szemben - akik az olcsó betéti forrásokat magas kamattal tudják kihelyezni - nem gyűjthetnek betétet, illetve finanszírozási kamatbevételen túl az egyéb díjbevételek sem jellemzőek. Kizárólag a piaci alapon elérhető pénzügyi forrásokból gazdálkodnak, megszenvedve az infláció és az emelkedő kamatkörnyezet negatív hatásait is. Zs. Nagy István ugyanakkor szerencsés helyzetnek tartja, hogy a lízingszektor a mostani krízishelyzetben jobb állapotban van, mint a 2008-as globális recesszió idején volt. Szerinte ehhez hozzájárul az MNB fogyasztókra vonatkozó előrelátó intézkedése is, mert a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató (JTM) bevezetése kizárta a lízingből azokat, akiknek jövedelme nem nyújtana biztos fedezetet a törlesztéshez. A másik ok, hogy a szállítási láncok problémái és az európai személyautókra vonatkozó szigorú környezetvédelmi szabályozásnak történő megfelelés miatt növekvő új autó árakból fakadó csökkenő új autó értékesítés következtében, példa nélküli módon felértékelődtek a használt autók. Így most az a különleges helyzet állt elő, hogy a lízingelt gépjármű, nemritkán a teljes finanszírozási összeg értékét képes fedezni. Ugyanez a tendencia volt megfigyelhető a haszongépjármű és az agrárgépek másodlagos piacán is. „A finanszírozási kockázat így sem tűnt el a szektorból, mert úgy látjuk, a változó kamat az új svájci frank, aminek a KKV szektorra is kiterjesztett kamatstop most átmenetileg kihúzta a méregfogát. A Lízingszövetségnél mégsem tartjuk jó üzenetnek azt, hogy ezzel a megoldással azok kerültek hátrányos helyzetbe, akik az MNB és a pénzügyi szektor ajánlására figyelve fixálták a törlesztőrészletet és a kezdetektől fogva precízen fizettek. Ők most arculcsapásként élik meg, hogy még rosszabbul is járhatnak, mint azok, akik kevésbé tudatosan a kezdeti esetleges előnyöket figyelve változó kamatozással eladósodtak, most mégis a kamatstop előnyeit élvezhetik” – érvel a Lízingszövetség elnöke. Bódizs Kornél kifejtette: a követeléskezelők számára fékező hatása van a hitelmoratóriumnak, mert az nem csak törlesztési, hanem egyben hitelfelmondási moratóriumot is jelent. Hatására a szövetség tagjai által, a bankoktól megvásárolható követelések darabszáma a töredékére esett vissza. Így a korábbinál is nagyobb szerep jutott az olyan - távközlés, közműszolgáltatás és egyéb típusú - követeléseknek, amelyek korábban kevésbé voltak vonzóak. Az új helyzetben viszont, a piacra kerülő kisszámú banki követelés mellett ezek a csomagok is jelentősen megdrágultak a nyilvánosan meghirdetett aukciókon. A szabályozás nem megállapodás párti „Markánsan elmúltak már azok az idők, amikor kedvező áron lehetett megvásárolni a követeléseket. Az elmúlt két évben volt olyan személyi kölcsön is, ahol már a tőkére vetített 100 % közeli ár a realitás” – fejti ki Bódizs Kornél. A MAKISZ elnöke hozzátette: az infláció hatására a tevékenységükhöz nélkülözhetetlen szolgáltatások piacán bekövetkezett áremelések – posta, energia -, és a szakképzett munkaerő megtartásához nélkülözhetetlen béremelések együtt, 20 százalékkal is megnövelték a követeléskezelők működési és követelés-érvényesítési költségeit. Ugyanakkor a követeléskezelők – az MNB szakmai ajánlását betartva – csak a jogi eljárásokhoz kapcsolódó költségeiket háríthatják át az ügyfelekre (hatósági eljárási díjak és illetékek, ügyvédi költségek). „Kifejezetten a jogi eljárás és a végrehajtás irányába hat az, hogy az idő- és munkaigényes kedvezmény-megállapodások költségeit nem lehet felszámítani, kockázatát nem lehet legalább részben az ügyfélre hárítani, miközben a jogi költségek minden további nélkül érvényesíthetők. A MAKISZ üzletpolitikája azonban megállapodáspárti: 45 tagja évente mintegy 300 milliárd forintnyi követelésállományt vásárol és évről évre a 120 ezret is meghaladó esetben sikerült az ügyfél anyagi lehetőségei szerint kialakított fizetési megállapodást létrehozniuk. Ez már társadalmi méretben is komoly segítséget jelentett a bajba jutott adósoknak és családjaiknak, akiknek így hosszabb távon lehetőségük nyílik a fizetőképességük helyreállítására”- magyarázza a MAKISZ elnöke. Hozzátéve: a jelenlegi gazdasági környezetben a követeléskezelőknek nemhogy extraprofitjuk nincs, de az említett plusz terhek miatt óriási veszteségeket kell elszenvedniük. A követeléskezelők jellemzően olyan magyar tulajdonú, magyar munkaerőt foglalkoztató pénzügyi KKV-k, akik – e jellemző ellenére – minden támogatási forrásból ki vannak zárva. Sokan elfelejtik, hogy ezek a cégek azáltal, hogy elősegítik a tartozások rendezését és így a késedelmes fizetések teljesítését, jelentősen javítják a vállalatok likviditási helyzetét és cashflowját. A sávos extraprofit lenne fair Bódizs Kornél és Zs. Nagy István egyaránt úgy véli, hogy az ország helyzetének messzemenő figyelembevétele mellett is az extraprofit adó akkor lenne méltányos, ha a bevételhez arányítva, sávos rendszerben kerülne kivetésre. Erre más gazdasági ágazatban van is jó példa. A két szektor cégeinek zavartalan üzemelése ugyanis össztársadalmi érdek: a bankok által kevésbé rugalmasan kezelt KKV szektor fejlődéséhez szükséges termelési eszközök lízingjének biztosításával, a bajba jutott magánszemély és cég adósok hitelképességének helyreállításával, a követeléskezelők és a lízingcégek is nagy szerepet vállalnak a recesszió elkerülésében és a magyar gazdaság növekedésében. Kulcsszavak: jármű kereskedelem, lízing, Magyar Lízingszövetség
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
![]() |
Brutális, 600 lóerős pályagépet faragtak a SEMA-ra egy Lexus IS-ből |
|
2022. november 14.
A Las Vegas-i tuningshow Lexus-standjának leggyorsabb és legerősebb autója, a DSPORT IS 600+ a márka legkisebb szedánjából készült.
|
![]() |
![]() Szinte még azt sem szoktuk meg, hogy a negyedik generációs Lexus IS-ből létezik V8-as motorral szerelt verzió (a 472 lóerős IS 500, ami a LC 500-ból, GS F-ből és az RC F-ből ismert UR-GSE erőforrást használja), máris megjelent egy még erősebb változata a középkategóriás szedánnak. Igaz, a 2022-es SEMA Tuningshow Lexus-standjának legdurvább autója, a DSPORT IS 600+ nem sorozatgyártású modell, hanem egy egyedi autóépítési projekt eredménye. Az ötliteres, V8-as szívómotorból nehéz lett volna jelentős átalakítás nélkül elérni a kitűzött célt, a névadást megmagyarázó minimum 600 lóerőt. Ezért az IS 500 helyett inkább egy IS 350 F Sportot használtak kiindulási alapnak, de abból is kivették a 2GR-FKS kódnevű 3,5 literes szívó V6-ost, hogy a helyére a modernebb és erősebb, 3,4 literes, szintén V6-os, de ikerturbós V35A FTS-t tehessék be. A Dynamic Force motorcsalád legerősebb tagja többek között a Lexus LS 500-asból, a Lexus LX 600-ból, a Toyota Land Cruiserből és Tundrából lehet ismerős, a legerősebb változata gyárilag 421 lóerőt képes leadni. ![]() Ezt a teljesen alumínium V6-os motort két turbófeltöltő lélegezteti elektronikus vezérlésű megkerülőszeleppel, a kettős (szívócső és a közvetlen) üzemanyag-befecskendezése javítja a hatékonyságát, kiváló gázreakciót biztosít számára és egyenletes teljesítményleadáshoz segíti. Bár nem volt sok hely az IS orrában, valahogy a folyadék-levegő töltőlevegő hűtőket is sikerült bepréselni, amelyek jelentősen csökkentik a beszívott levegő hőmérsékletét, így növelve a teljesítményt. Megnövelt nyomású CT28-as turbókkal, valamint átkalibrált befecskendezéssel és gyújtással több mint 600 lóerőt préseltek ki az LS 500-ból származó motorból, amennyiben E85 üzemanyaggal járatják. A vezetési élmény fokozása érdekében a nyolcfokozatú Direct-Shift automatikus váltót egy teljesen szekvenciális, hatfokozatú Samsonas sebességváltóra cserélték, amelyet – az Emtron motorvezérlő rendszeren keresztül folyékonyan zajló motor-váltó kommunikációnak köszönhetően – kormány mögötti fülekkel is lehet használni. Mivel ez egy versenypályára fókuszáló projekt, a karosszériát egy egyedi, 4 pontos bukócsőrendszer segítségével merevítették tovább, ami lehetővé teszi az állítható magasságú és keménységű KW rugóstagok optimális működését, hogy az elöl 275, hátul 305 mm széles Michelin Pilot Sport 4S gumik folyamatosan érintkezésben maradjanak az aszfalttal. ![]() Az RC F-ből átvett, lyuggatott karbon-kerámia fékrendszer éppolyan drámai módon csökkenti ezt az IS sebességet, mint ahogy az gyorsulás közben nőni képes. A kívánt súlycsökkentés elérése érdekében a hátsó üléseket eltávolították, a motorháztetőt és a csomagtérfedelet pedig Seibon szénszálas egységekre cserélték, amelyeket a drámai hatás érdekében nem fényeztek le a karosszéria fehér színére. A Sparco kagylóülésbe hatpontos övvel rögzített szerencsés pilóta a MoTeC Motorsports színes kijelzőjén figyelheti a motor működésének számtalan paraméterét, és Alcantara borítású Sparco sportkormányt markolhat. A DSPORT IS 600+ drámai kiállását a hatalmas és sok leszorítóerőt termelő hátsó szárny, az Artisan Spirits karosszéria-szélesítő body kitje és az elöl 20, hátul 19 colos, könnyű és merev VOLK versenyfelnik teszik teljessé. A karosszériát Axalta többlépcsős egyedi festékkel fényezték le fehérre, gyári Lexus-színárnyalatban. Kulcsszavak: autókiállítás, lexus, Lexus IS, SEMA
|
![]() ![]() |
|||||
![]()
|
||||||
![]() |
Találatok száma: 13115 | Megjelenítve: 111 - 120 |