Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 13421 Megjelenítve: 121 - 130
Járműlabor és tesztpálya épül a Debreceni Egyetem innovációs parkjában

Járműlabor és tesztpálya épül a Debreceni Egyetem innovációs parkjában

2023. augusztus 10.
A debreceni autóipari központ oktatási és innovációs fejlesztéseihez kapcsolódva járműlabort és mini tesztpályát építenek a Debreceni Egyetem (DE) tudományos, technológiai és innovációs parkjában, a beruházás 4,41 milliárd forint kormányzati támogatásból valósul meg - közölte az egyetem sajtószolgálata kedden az MTI-vel.
Részletek

Járműlabor és tesztpálya épül a Debreceni Egyetem innovációs parkjában

A műszaki kar épületeinek felújítása és bővítése után újabb meghatározó, a műszaki oktatást és kutatás-fejlesztést elősegítő beruházás indul az egyetemen: a több funkciós új oktató, kutató és fejlesztő laboratórium központi szerepet tölt majd be a térség járműipari beruházásaihoz (BMW, Vitesco, Schaeffler, CATL, Semcorp, Eve Power, EcoPro) kapcsolódó képzésfejlesztésben - írták.
    
A közlemény szerint a beruházás szorosan illeszkedik a DE évek óta tartó, a műszaki- illetve természettudományi, valamint technológiai területet célzó stratégiai fejlesztési programjába.
    
A járműlabor az egyetem több mint 74 hektáros innovációs parkjában megépülő modern, jól felszerelt létesítmény lesz, amely mintegy 2700 négyzetméternyi alapterületen képes kiszolgálni mind az elméleti képzést, mind az egyes műszaki mérnöki képzések gyakorlati oktatásainak eltérő jellegű igényeit  - ismertették.
    
Az épületben járműlaborok, mechatronika- és robotikaképzésre hivatott labortermek, gépjármű szerelőműhelyek, illetve kisebb létszámú kurzusok megtartására alkalmas tantermek kapnak helyet - jelezte az egyetem.
    
A 15 pályázó közül a HUNÉP Zrt. által elnyert kivitelezési közbeszerzés alapján most induló beruházásban elkészülő létesítménnyel tovább bővül a Debreceni Egyetem science parkja. A járműlabor a tervek szerint 2024-re épül fel.
Kulcsszavak: debrecen, Debreceni Egyetem, járműipar, tesztpálya
 
Járműlabor és tesztpálya épül a Debreceni Egyetem innovációs parkjában MagyarBrands és Magyar Gazdaságért díjat kapott a Duna Autó Zrt. Ismét a Scania nyerte el a Zöld Tehergépkocsi díjat Ismét a Scania nyerte el a Zöld Tehergépkocsi díjat A Toyota és a Suzuki hibrid és más modellekkel látja el egymást az indiai piacon A Toyota és a Suzuki hibrid és más modellekkel látja el egymást az indiai piacon A Kia rekordmértékű hibrid- és elektromos autó eladásokat produkált 2020 első negyedévében A Kia rekordmértékű hibrid- és elektromos autó eladásokat produkált 2020 első negyedévében Csehországban húsz százalékkal nőtt az eladott személyautók száma Csehországban húsz százalékkal nőtt az eladott személyautók száma
 
A Mazda erőteljes növekedésről számolt be az első negyedévben

A Mazda erőteljes növekedésről számolt be az első negyedévben

2023. augusztus 10.
Az európai régió kétszámjegyű forgalomnövekedésről számolt be a pénzügyi év első negyedévében. A Mazda továbbra is folytatja beruházásait a jövő elektromos termékeibe és technológiáiba.
Részletek

 A Mazda erőteljes növekedésről számolt be az első negyedévben

A Mazda Motor Corporation ma közzétette az első negyedév pénzügyi és értékesítési eredményeit, mely szerint a 2023. április 1. és. június 30. közötti időszakban világszerte 309 000 autó került értékesítésre, ami 32%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
 
Európában az első negyedéves eladások – éves összevetésben - 44 000 eladott autóval, 46 százalékkal nőttek, 1,1 százalékos piaci részesedés mellett, ami 0,3 százalékos növekedést jelent az előző év első negyedévéhez képest. A Mazda észak-amerikai értékesítési volumene 58 százalékkal 95 ezer darabra nőtt. A Mazda hazai piacán, Japánban az eladások elérték a 42 000 darabot, ami 70 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
 
A pénzügyi év első negyedévében a Mazda 1 091 milliárd jen (7,3 milliárd euró) nettó árbevételről számolt be, ami 77 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és 30 milliárd jen (200 millió euró) üzemi nyereséget ért el. A nettó nyereség 37,2 milliárd jen (248 millió €) volt.
 

 A Mazda erőteljes növekedésről számolt be az első negyedévben

A nagy platformra épülő modellek - köztük a Mazda CX-60 Európában és a Mazda CX-90 Észak-Amerikában - pozitív hatásának köszönhetően a Mazda a teljes pénzügyi évre globálisan 1,3 millió darabos eladást prognosztizál, amelyből 189 000 darabot értékesítenek Európában. A Mazda az idei pénzügyi évre 4500 milliárd jen (32,4 milliárd euró) nettó árbevételt, 180 milliárd jen (1,3 milliárd euró) üzemi bevételt és 130 milliárd jen (935 millió euró) nettó nyereséget jelez előre.
 
A Mazda továbbra is folytatja elektrifikációs stratégiáját, hogy megfeleljen az egyre gyorsuló környezetvédelmi előírásoknak, miközben folyamatosan törekszik a szén-dioxid-semlegesség elérésére. Ez magában foglalja többek közt az új MX-30 R-EV modellt, amely a Mazda egyik többmegoldásos elektrifikációs megfejtéseként még idén bemutatásra kerül az európai piacokon, illetve szintén ide tartozik a Mazda és a Panasonic Energy közelmúltban kötött, közép- és hosszú távú partnerségről szóló megállapodása, amely a hengeres lítium-ion akkumulátorok beszállítására irányul a 2030-ig tartó időszakban, a Mazda Management Policy keretében.
 
Kulcsszavak: értékesítés, jármű kereskedelem, mazda
 
Jó évet zárt a BMW Group 2014-ben Jó évet zárt a BMW Group 2014-ben A Mazda erőteljes növekedésről számolt be az első negyedévben Ismét Ford-ból fogyott a legtöbb Magyarországon A Mazda erőteljes növekedésről számolt be az első negyedévben Júliusban is több új autót helyeztek forgalomba Itthon is növekszik érdeklődés az elektromos autók iránt Itthon is növekszik érdeklődés az elektromos autók iránt Újabb jelentős Peugeot flottaátadás, sikeres évet zár a Peugeot hazai flottaértékesítése Újabb jelentős Peugeot flottaátadás, sikeres évet zár a Peugeot hazai flottaértékesítése
 
Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

2023. augusztus 10.
Patinás helyszínen, a budai Continental Citygolf Clubban tartotta a világ egyik vezető környezetbarát luxusautógyártójaként ismert Lexus két legújabb modellje, a kompakt, önöltő hibrid elektromos városi SUV LBX és a nagyméretű akkumulátoros elektromos SUV RZ hazai premierjét.
Részletek

Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

A sikervárományos kompakt LBX amely a jövőben a márka egyik legfontosabb modellje lehet, a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtásával érkezik, 11.990.000 forintos belépő árral debütál és már most rendelhető, az első példányok 2024 első negyedévében érkeznek meg az ügyfelekhez. 

A méretében a két legkedveltebb Lexus SUV, az NX és az RX közé érkező RZ a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromos modellje, akár 440 kilométeres emissziómentes hatótávot kínál, 27.590.000 forintos induló ártól, akár készletről is elérhető. A bemutatón emellett ismertetésre kerültek a márka ambiciózus elektrifikációt tervei is: a márka Európában 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus 2030-ra kontinensünkön, valamint Észak-Amerikában és Kínában 100%-ban akkumulátoros elektromos autókat kínál majd, amelyhez hozzájárulnak majd a következő évek látványos fejlesztései: 2026-tól nem csupán 200 kilométeres hatótávú plug-in hibridek, hanem akár 1000 kilométeres hatótávú akkumulátoros elektromos modellek is megjelennek a gyártó kínálatában, 2028 után pedig az akár 1500 kilométeres hatótáv sem lesz elképzelhetetlen a szilárdtest akkumulátorok térnyerése révén.

Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

A vadonatúj, kompakt LBX a környezetbarát japán luxusautómárka új belépő modellje, ez a modell vezeti be a Lexus új, ’Resolute Look’ (szabadfordításban talán határozott tekintetként lehetne magyarítani) elnevezésű formanyelvét. Az LBX és a nagyméretű RZ teljessé teszi a Lexus SUV kínálatát, amely immáron valamennyi szegmenst lefedve kínál környezetbarát alternatívát az ügyfeleknek: a kompakt LBX öntöltő hibrid elektromos, a kisméretű UX öntöltő hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos, a közepes méretű NX öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos, a nagyméretű RZ akkumulátoros elektromos, míg az eggyel még annál is nagyobb RX kétféle öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos hajtással elérhető, ahogyan az az alábbi táblából is kitűnik:

Modell és meghajtás

B-SUV    Lexus LBX: öntöltő hibrid elektromos meghajtás
C-SUV    Lexus UX: öntöltő hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos meghajtás
D-SUV    Lexus NX: öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos meghajtás
    Lexus RZ: akkumulátoros elektromos meghajtás
E-SUV    Lexus RX: kétféle öntöltő hibrid elektromos és egy plug-in hibrid elektromos meghajtás

Tarolhat a vadonatúj LBX

Az Európában, Európa számára fejlesztett LBX a márka várakozása szerint rengeteg új ügyfelet hozhat az egyébiránt is évről évre hazánkban is értékesítési rekordokat döntő, az idei évben Magyarországon mintegy 1300 új autó értékesítésével, azaz több, mint 40%-is bővüléssel számoló Lexus számára. 

Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

A modell új 1,5 literes, ötödik generációs öntöltő hibrid hajtásláncot kapott, vadonatúj, erősebb bipoláris nikkel-fémhidrid (NiMH) akkumulátorral, amely különösen üzemanyaghatékony és környezetbarát mindennapi használatot eredményez, miközben a high-tech megoldásokról az aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák széles tárháza mellett teljesen digitális felhasználói felülettel kezelhető műszeregység és a multimédiás rendszer gondoskodik, amelyhez az ügyfelek számára személyre szabott megoldást kínáló négy tematikus felszereltség társul. 

A Lexus arra számít hogy a high tech és látványos vonalvezetésű kisautó új közönséget szólít meg a márka számára, a fiatalok körében pedig kifejezetten tarolhat a modell: nem véletlen hogy a jövő évtől  az LBX-ből már 300 darabos eladással számolnak idehaza. A tervezők nem titkolt célja volt, hogy  olyan autót alkossanak, amelynek karaktere inkább lazaságot közvetít, mint túlzott eleganciát, miközben olyan autentikus, könnyed stílust testesít meg, amelyhez az emberek azonnal vonzódni kezdenek. 

F ormai szempontból a legjelentősebb pont az új frontkialakítás, amely „megtöri” a márka elmúlt évtizedét meghatározó orsó formájú hűtőrácsot, és új korszakba vezeti a Lexust.  

Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

A vadonatúj platformra épülő modellre jellemző alacsony súlypont, széles nyomtáv, rövid túlnyúlások és a rendkívül merev karosszéria mind a biztonságot és dinamikus vezethetőséget szolgálják. A beltér tekintetében a tervezők egyszerű és kifinomult belső kialakításra törekedtek, amely a magasabb szegmensekhez tartozó modellek hangulatát és kisugárzását nyújtják. 

Ez a hatás három kulcsfontosságú elemen alapul: jó átláthatóság szabad kilátással és egyszerű, letisztult műszerfallal, az utastér optikai szélesítése, valamint egy hangsúlyos, magabiztosságot adó középkonzol. A prémium minőségről és a részletekre való odafigyelésről tanúskodik a látványukat és anyagukat tekintve is igazán vonzó betétek és kárpitozások választéka. A csúcsminőségű félanilin bőr mellett vegánbarát belső tér is elérhető, amely szintetikus bőrt és anyagokat használ az üléshuzatokhoz, a kormánykerékhez, a váltókarhoz és az ajtókárpitokhoz. 

Az LBX új Tsuyusami faszén díszbetéteket is kapott, amelyeket egy új rétegezési technikával hoztunk létre – a különleges betét több réteget használ, hogy rendkívül texturált megjelenést és mélységérzetet biztosítson. Az ambient belső világítás növeli az Omotenashi hatást: szívesen látja az embereket az újdonság, akik teljesen otthon érezhetik magukat az LBX-ben. Az utastér különböző részeit kiemelő hangulatfény 50 színárnyalatot kínál, különböző hangulatokat idéző témák szerint rendezve. 


Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

A vezetőtér a Lexus Tazuna koncepciónkra épül, amelyet először a közepes méretű NX SUV-ban mutatkozott be. Ennek kulcseleme, hogy a fő kezelőszerveket és információforrásokat közvetlenül a vezető körül helyezi el, így működtetésükhöz vagy leolvasásukhoz csupán minimális kéz- vagy szemmozdulatok szükségesek. Ez segít abban, hogy a vezető az autó irányítására összpontosítson, és a lehető legkevésbé zavarják meg egyéb tényezők. 

Az LBX esetében a Tazuna koncepció egy új, 12,3” teljesen digitális műszeregységgel bővült, amely először kap szerepet a márka kínálatában. A mutatók és az adatok elrendezése és láthatósága a kiválasztott vezetési módnak megfelelően változik, és az egyéni igényeknek megfelelően testreszabható. Opcionálisan szélvédőre vetített vezetési információk is elérhetők. 

A kínálat az alapváltozat mellett négy felszereltséget vonultat fel: az Elegant és a Relax a kifinomultságra és az eleganciára helyezik a hangsúlyt, míg az Emotion és a Cool sportosabb, dinamikusabb karaktereket képviselnek. Mindegyiket más és más ügyfelek számára tervezték. Azok a vásárlók, akik még inkább szeretnék személyre szabni az LBX megjelenését, 2024-től igénybe vehetik az új Lexus Bespoke Build szolgáltatást. 


Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

A Lexus „első az ügyfél” filozófiája szabadságot ad számukra, hogy személyre szabott részletekkel tegyék egyedivé autójukat. A szolgáltatás keretein belül az ügyfelek módosíthatják a biztonsági övek és a kárpitok hímzésének mintáját, varrásának színét és díszítéseit. A prémium anyagok között megtalálható az L-anilin bőr – ez a presztízsbőr csak az LBX és a Lexus zászlóshajója, az LS szedán palettáján érhető el – és az Ultrasuede különböző színkombinációkban.

Az LBX a Lexus Safety System+ csomag legújabb generációjának átfogó biztonsági és vezetőtámogató rendszereit is megkapta. Ez több olyan funkciót is felvonultat, amelyek észlelik a baleseti kockázatokat, figyelmeztetik a vezetőt, és szükség esetén automatikusan beavatkoznak a kormányzásba, a fékezésbe és a gázadásba, hogy elkerüljék az ütközést vagy csökkentsék annak következményeit. 

A legfontosabbak közé tartoznak az ütközést megelőző biztonsági rendszer kereszteződés asszisztenssel, az adaptív sebességtartó automatika, a sáv- és nyomtartó rendszer és a közlekedési tábla felismerő rendszer. 

A biztonságosabb vezetést és manőverezést elősegítő, valamint a vezető terheit csökkentő további funkciók közé tartozik a Lexus e-Latch elektromos ajtózárja a biztonságos kiszállást segítő rendszerrel, az éberségfigyelő rendszer, az intelligens parkolóradarok automatikus fékezéssel, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer és a holttérfigyelő rendszer. 

Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Lexus LBX és a Lexus RZ

Opcionálisan elérhető lesz egy kibővített biztonsági csomag, amely olyan funkciókat foglal magában, mint az elülső keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer és a panoráma monitor. A távvezérlésű parkolás funkció megszünteti az autó szűk helyen történő manőverezéséből adódó stresszhelyzeteket, hiszen még azt is lehetővé teszi a vezető számára, hogy okostelefonja segítségével távolról, autóján kívülről parkolja le azt. Rossz időjárási körülmények között az LS és LC modelleknél már korábban bevezetett egyedi ablaktörlőlapátoknak köszönhetően jobb kilátástá biztosít az autó a vezetőnek. Ezek lényege, hogy magából az ablaktörlő lapátból oszlatja el a mosófolyadékot a rendszer, így alaposabb és azonnali ablaktisztítást biztosít.

Lexus RZ – egy igazi prémium elektromos SUV

A Lexus új akkumulátoros elektromos SUV modelljének alapját egy dedikált BEV platform adja, így ez a 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő japán luxusautómárka második akkumulátoros elektromos autója, de egyben az első olyan modell, amelyet kifejezetten annak is fejlesztettek. 

Az újonnan bemutatott, fejlett technológiák fokozzák tovább a Lexus Drivig Signature filozófiához hű kezelhetőséget és teljesítményt, a márka történetében először bemutatkozó e-Axle egységes DIRECT4 összkerékhajtási rendszer új szintre emeli a négykerékhajtást az elektromos SUV-ok kategóriájában. 

A Lexus Next Chapter formanyelv megvalósítja a BEV modellekben rejlő lehetőségeket, beleértve az új Lexus orsó formájú kialakítását. A hosszú élettartalmú, 71,4 kWh-s lítium-ion akkumulátor a várakozások szerint 10 év használat után is megőrzi kapacitásának legalább 90 százalékát, miközben a hatékony elektromos hajtásrendszer 16,8 és 18,7 kWh/100 kilométer közötti energiafogyasztást biztosít a kombinált WLTP ciklus szerint. 

A Lexus Tazuna koncepciójának evolúciója az RZ-ben is teljes mértékben a vezetőt helyezi középpontba az utastérben. Az utazást olyan új technológiák teszik még kellemesebbé, mint a hővisszaverő/-szigetelő panorámatető, a hősugárzós fűtés és az új Mark Levinson Premium Surround audiorendszer. A biztonsági és vezetéstámogató rendszerek teljes sorát vonultatja fel az újdonság, beleértve a biztonságos kiszállást segítő rendszert, amely megakadályozza, hogy a hátulról érkező járművek vagy kerékpárosok elé nyissák az ajtókat  A Lexus 2025-re bevezeti az áttörést jelentő One Motion Grip steer-by-wire, azaz mechanikus összeköttetés nélküli kormányrendszert is, yoke kormánykerékkel.

Elképesztő fejlesztéseket ígér a márka az elektrifikáció terén a következő néhány évben

2026-tól a Lexus nem csupán az új generációs, 200 kilométeres tisztán elektromos hatótávot lehetővé tévő plug-in hibrideket, hanem új generációs akkumulátoros elektromos meghajtású modelljeit is bemutatja. 

Ennek két változata lesz: a teljesítményorientált változat akár 1000 kilométeres tisztán elektromos hatótávot és 20 perces villámtöltést ígér, a jelenlegi technológiánál 20%-al kedvezőbb gyártási költségekkel, míg az elektromos meghajtás széleskörű elterjedését célzó kivitel 700 kilométeres hatótávot és 30 perces villámtöltést kínál majd, a mostaninál 40%-al alacsonyabb előállítási költséggel. 

2027-ben és 2028-ban újabb áttörés érkezhet: a fenti két meghajtás technológia előnyeit ötvöző új rendszer akár 1100 kilométeres hatótávot is elérhetővé tesz 20 perces gyorstöltéssel, a mostaninál 22%-al alacsonyabb gyártási költségekkel, az igazi nagy durranást azonban a szilárdtest akkumulátorok jelentik majd, 1200 (később 1500) kilométeres hatótávval és 10 perces gyorstöltéssel. 

További előnyöket jelentenek majd a márka számára a következő években a BEV Factory-ban bevezetésre kerülő gigaöntés, önjáró összeszerelősorok, a mesterséges intelligencia széleskörű alkalmazása a fejlesztések és a járművek személyre szabhatósága terén, vagy éppen a rakétatechnológiából adoptált aerodinamikai megoldások. Arról, hogy a márka továbbra is a vezetési élmény legmagasabb szintjét kínálja az ínyencek számára is, a multifunkcionális BEV padlólemezekre épülő kis sorozatszámú modellek, és az ezeknél elérhetővé tett manuális váltós elektromos hajtásláncok gondoskodnak majd.
Kulcsszavak: bemutató, lexus, Lexus RZ
 
Ékszerdoboz - Opel Adam Rocks Air 1.0 Ékszerdoboz - Opel Adam Rocks Air 1.0 Peugeot 308 GT: két dinamikus és különleges motor hangsúlyozza a modell erős egyéniségét Peugeot 308 GT: két dinamikus és különleges motor hangsúlyozza a modell erős egyéniségét Bemelegítés a Nürburgringen: az új MINI John Cooper Works GP Bemelegítés a Nürburgringen: az új MINI John Cooper Works GP Bemutatkozott a Volkswagen hatótávbajnok limuzinja, a tisztán elektromos meghajtású ID.7 Bemutatkozott a Volkswagen hatótávbajnok limuzinja, a tisztán elektromos meghajtású ID.7 Az új Polo már részlegesen automatizált IQ.DRIVE Travel Assist támogatásával szeli az utakat Az új Polo már részlegesen automatizált IQ.DRIVE Travel Assist támogatásával szeli az utakat
 
Németország legmodernebb S-Bahn vonatai München részére

Németország legmodernebb S-Bahn vonatai München részére

2023. augusztus 09.
Kilencven új vonat XXL méretben. Ez az első alkalom, hogy minden kocsi teljesen integrált, a vonat 200 méternél hosszabb. A bajor állam által garantált finanszírozás.
Részletek

Németország legmodernebb S-Bahn vonatai München részére
 
A müncheni S-Bahn utasai hamarosan Németország legmodernebb S-Bahn vonatain utazhatnak. A Siemens Mobility kilencven kiváló minőségű új S-Bahn vonatot szállít több mint kétmilliárd euró értékben, miután megnyert egy uniós tendert. A szerződés további vonatokra vonatkozó opciót tartalmaz. A vonatok finanszírozását a bajor állam lízingmodellen keresztül garantálja.

A Münchenbe rendelt új S-Bahn vonatok több helyet, nagyobb kényelmet és számos újítást kínálnak. Az első vonatok a tervek szerint 2028 végén állnak utasforgalomba. Németországban először teljesen integrált, összesen több mint 200 méter hosszú S-Bahn vonatokat fognak használni, amelyek 1.841 utas befogadására alkalmasak. A megrendeléssel Bajorország tartomány és a müncheni S-Bahn felkészül a következő évtizedekben várható utasforgalom-növekedésre. A vonatok rendkívül energiahatékonyak, kevés karbantartást igényelnek, és a felhőn keresztül kapják meg a szoftverfrissítéseket.

Evelyn Palla, a Deutsche Bahn AG regionális közlekedésért felelős igazgatósági tagja: "A 200 méter hosszú S-Bahn nagyobb kapacitást, nagyobb pontosságot és kényelmet jelent utasaink számára. Németország legmodernebb S-Bahn vonatai fontos elemei lesznek a müncheni régió mobilitási átmenetének előmozdítására irányuló erőfeszítéseinknek. Az új XXL vonatok mindegyike 1,500 autót helyettesít csúcsidőben. Ez valóban a jövő helyi közlekedése."

Németország legmodernebb S-Bahn vonatai München részére

Christian Bernreiter bajor közlekedési miniszter: "Ez hatalmas lépés az éghajlatbarát közlekedés biztosítása felé Bajorország legnagyobb nagyvárosi területén. Új korszakot nyitunk, és a müncheni S-Bahn már ebbe a jövőbe érkezik meg. A bajorországi regionális vasúti közlekedés felelőseként elmondhatom, hogy a beruházás megéri az árát. Bajorországban a helyi vasúton utazók nem kevesebb, mint kétharmada profitál majd az új vonatokkal való közlekedésből, illetve a müncheni régió szinte minden helyi közlekedésében érintett fél egy jól működő és vonzó vonatokkal találkozhat majd."

Michael Peter, a Siemens Mobility vezérigazgatója: "A Siemens Mobility különösen büszke arra, hogy a leginnovatívabb S-Bahn vonatokat szállítja Németország részére. Egyedülálló digitális funkciókkal, maximális utaskényelemmel, környezetvédelemmel és üzembiztonsággal ez az S-Bahn vonat új mércét állít fel a németországi mobilitási átalakulásban. A jövőben Münchenben és a környező régióban az utasok kényelmes vonatokon utazhatnak, amelyek különösen megbízhatóak és jövőbiztosak a Siemens legmodernebb vasúti technológiájának köszönhetően."

Az új járművekben a LED-világítás a napszaktól függően változik. A klasszikus 3 és 4 üléses ülőhelyek nagyobb lábteret kínálnak, mint a jelenlegi vonatokon. Ezen kívül vannak csoportos területek és rugalmas összecsukható ülések. Az utasok kényelmét ingyenes Wi-Fi, mobil áteresztő ablakok, USB és hagyományos aljzatok, valamint tárolóhelyek biztosítják. A lényegesen erősebb légkondicionáló rendszer, amely környezetbarát hűtőközegekkel működik, akár 45 Celsius fokos külső hőmérséklet esetén is kellemes utazást biztosít.

Németország legmodernebb S-Bahn vonatai München részére

Az utastájékoztatási rendszer teljesen új: az ajtók felett kijelzők lesznek kívül és belül is, a mennyezeten és a kocsik közötti részeknél. Információt nyújtanak az útvonalról, az állomásokról és az adott vonat kapacitáskihasználtságáról. A leszállás előtt a kijelzőkön jelzik, hogy hol találhatók lépcsők vagy liftek a következő peronon. A vonat külső részén LED-szalagok világítanak a megfelelő vonalszínben.

A széles ajtók és a tágas beszállási területek biztosítják a gyors be- és leszállást, valamint az utasok lehető legjobb elosztását a vonaton. Az összecsukható ülések a forgalomtól függően automatikusan rögzíthetők, ami további helyet teremt. A 13 kocsiból öt nagy, többcélú területekből áll, három ajtóval és bőséges tárolóhellyel kerékpárok, babakocsik, csomagok vagy gyalogosok számára. A vonat mindkét végén van hely kerekesszékek számára. A hallókészülékkel rendelkező utasok Bluetooth-on keresztül csatlakozhatnak az információs rendszerhez, és így tájékozódhatnak.

Az új vonatok innovatívabbak, digitálisabbak és összekapcsoltabbak, mint valaha: A hangsúly a minimális életciklus-költségeken van a maximális energiahatékonyság, a minimális karbantartási költségek és az optimalizált működési támogatás révén. Például az S-Bahn vonatok nagyszámú redundáns alkatrésszel rendelkeznek, és fel vannak szerelve a Railigent X rendszerrel, amely biztosítja a vonatok maximális rendelkezésre állását. A Railigent X a Siemens Xcelerator nyílt, digitális üzleti platform része, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy könnyebb, gyorsabb és skálázhatóbb digitális átalakulást érjenek el. Ezenkívül a szoftverfrissítéseket már nem kell manuálisan telepíteni a gyárban, ami időigényes, hanem a karbantartás részeként biztonságos online kapcsolaton keresztül érik el a vonatokat.

A Siemens Mobility minden járművét az Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS) és automatikus vonatüzemeltetéssel [ATO], valamint vonatintegritás-ellenőrző rendszerrel [TIMS]  szereli fel. A járművek az ETCS által ötvözik a legkorszerűbb, megbízható technológiát, a szabványosítás révén alacsonyabb karbantartási költségeket, valamint  interoperabilitást biztosít a müncheni vasúthálózatban, amelyet a Deutsche Bahn 2030-tól digitalizál és ETCS-sel szerel fel. Az ATO és az ETCS integrációjának köszönhetően az új S-Bahn vonatok már a jövő vasúti közlekedésére is alkalmasak.
Kulcsszavak: németország, S-Bahn, Siemens
 
Németország legmodernebb S-Bahn vonatai München részére Erőteljesen bővült a német autópiac májusban A Deutsche Bahn további Siemens ICE 4 vonatokat rendel A Deutsche Bahn további Siemens ICE 4 vonatokat rendel Veszik a németek a Teslát, mint a cukrot Veszik a németek a Teslát, mint a cukrot A Siemens 22 metrószerelvényt szállít Bangkok számára A Siemens 22 metrószerelvényt szállít Bangkok számára 18 Vectron mozdonyt rendeltek a Siemenstől 18 Vectron mozdonyt rendeltek a Siemenstől
 
Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe

Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe

2023. augusztus 09.
A látványos Experimental tanulmánnyal az Opel megmutatja, hogyan is képzeli a jövőt. Ultramodern megjelenésével az Opel Experimental határozott képet mutat arról, merre is fog tartan a márka az elkövetkező években.
Részletek

Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe

A legfontosabb jellemzők: különösen alacsony légellenállás, tágas, világos utastér könnyűszerkezetes ülésekkel, és a head-up kijelzők legújabb generációjával. A vonzó megjelenésű és a fenntartható egyéni mobilitás jövőjét hirdető akkus-elektromos hajtásláncú crossover tanulmány világpremierjét szeptember 5. és 10. között a Müncheni Autószalonon rendezi meg az Opel.

“Az Opel Experimental eljövendő modelljeinket, azok technológiai és formai megoldásait és velük a márka új korszakát vetíti előre. Olyan előremutató tanulmányautó, amely újra feleleveníti az Opel újító, úttörő szellemiségét.” - mondta Florian Huettl, az Opel vezérigazgatója.

“Az Opel Experimental Bold and Pure formafilozófiánk még teljesebb megtestesülése, azt mutatja meg, milyennek látjuk a jövőt. Formaelemeinek nagy része, és a mögötte húzódó szellemiség megjelenik majd sorozatmodelljeinken is. A külső forma különösen alacsony légellenállású, látványos körvonalakkal, miközben a beltér körülölel és érzelmekkel teli.” Tette hozzá Mark Adams, az Opel formatervezésért felelős alelnöke.

Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe

Az Opel Experimental lendületes vonalvezetésének egyik legfontosabb részlete a krómozott felületek teljes hiánya. Ezek helyett a külső fények és a kontrasztos vonalak teszik egyedivé és kifinomulttá a már önmagukban is látványos arányokat. A magas hatásfokú, tisztán elektromos crossover a Stellantis BEV padlóján gurul, és összkerék-hajtással is felszerelték. A feltűnő, ék alakú profil letisztult felületekkel operál, a külső visszapillantókat a C-oszlopokra szerelt, 180 fokos látószögű beépített kamerák váltották le, a kerékjáratok kiemelkedései pedig az autó kiállását teszik határozottabbá.

A tanulmány orrán, a jellegzetes Opel Compass közepén új, megvilágított Opel Blitz ül. Hosszú, szárny formájú világítás veszi körül vízszintes irányban, és megvilágított középső törésvonala külön is kiemeli. A hátsó rész kialakítása, a vékony, üvegtisztaságú világító élbe ágyazott féklámpával szintén a Compass formáira rímel. Hátul a Blitz helyét Opel felirat vette át, a hátsó rész központi elemeként, az első Compass körüli részt pedig az új 4D-s kialakítású Opel Vizor foglalja el. A plusz dimenziót a fejlett világítástechnika és a beépített érzékelők, a lidar, a radar és a kamerarendszer megjelenése jelenti.

Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe

Okos áramlásjavító megoldások és zavaró hatásoktól megtisztított tér

Az Opel Experimental finom sziluettje mögött magas hatásfokú térbeli megoldások rejtőznek, és a tanulmány egyes részletei hatásosan csökkentik a légellenállást is. Ilyenek az első-hátsó légterelők és a hátsó diffúzor. Utóbbi helyzete a pillanatnyi forgalmi szituációktól függően változik. A háromrészes, aktív áramlásjavító elemekkel is felszerelt Ronal keréktárcsákra húzott gumikat a Goodyear szakembereivel közösen fejlesztették, alapanyaguk újrahasznosított.

Bár külső méretei a kompaktok kategóriájába sorolják, az Opel Experimental utastere egy méretosztállyal magasabb szintű tágasságot kínál. Ezt a tér zavaró hatásoktól való megtisztításával érték el (térbeli detox) az Opel mérnökei. A kormány egyszerűen félrehúzódik, ha nincs rá szükség. Ezt a szerkezet steer-by-wire rendszerű kialakítása teszi lehetővé, amitől - a mechanikus kormányzási elemek egy részének elhagyásával - a tömeg is lecsökkent. A könnyűszerkezetes adaptív ülések 3D-s hálószerkezete könnyű és erős, így az Opelekre hagyományosan jellemző üléskényelem teljes, ugyanakkor maguk az ülések a szokásosnál jóval kevesebbet vesznek el a hasznos térből.

Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe

Tiszta élmény, tiszta élvezet -  Pure Pad

A felesleg minimalizálására való törekvés a használatban is tetten érhető, a neve Pure Experience. A vezető személyre szabhatja az információs folyamot az autó Tech Bridge-én keresztül, amely a már ismert Pure Panel legújabb változata. Képernyők helyett az információk természetes beszédhanggal is kezelhető, mesterséges intelligenciával támogatott kivetítéssel jelennek meg.

A lebegő, áttetsző Pure Pad - amelyen keresztül a leggyakrabban használt funkciók elérhetők - az első középső kartámasz előtt található, és a vezető igényei szerint konfigurálható.

Az Opel Experimental megtestesíti a márka valamennyi alappillérét (Detox, Modern, Német, és Greenovation), ugyanakkor egy lépéssel tovább is megy: az Opel fenntartható mobilitáshoz való érzelemmel teli viszonyát fejezi ki. Elektrokróm szövetek adják a finom környezeti világítást kellemes közérzetet teremtve az utastérben. Ugyanakkor ezek a szövetek másra is használhatók: például figyelmeztető jelzések is megjeleníthetők rajtuk, akár a holttérfigyelőé, a megfelelő oldali ajtóburkolaton.

A márka jövőjét előre vetítő Opel Experimental a rüsselsheimi tanulmányautók hosszú és sikeres hagyományának folytatója. Ez a hagyomány 1965-ben indult, amikor az Opel - az európai márkák közül elsőként - bemutatta a legendás Experimental GT-t.
Kulcsszavak: opel, Opel Experimental, tanulmányautó
 
Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe Dakar 2013 - Minden magyar a célban Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe Kiemelkedően gazdaságos: Opel Zafira Tourer, 120 lóerős dízellel Az Opel Experimental a márka jövőjének tiszta előképe Suttogó dízel - csak 3,7 litert fogyaszt az Opel Astra 1.6 CDTI A Rolls-Royce így képzeli el a jövő autóját A Rolls-Royce így képzeli el a jövő autóját Feltűnő jelenség - Opel Cascada Feltűnő jelenség - Opel Cascada
 
Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl!

Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl!

2023. augusztus 09.
A Norvég Automobil Szövetség (NAF) minden nyáron és télen leteszteli az országban kapható új elektromos autók hatótávolságát.
Részletek

Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl!

A Ford Mustang Mach-E teljesítményét még 2021-ben vizsgálták, amikor a hátsókerékhajtású, nagyobb akkumulátoros változat összesen 617,9 kilométert futott – és ez az eredmény mindmáig a mezőny legjobbjai közé tartozik.

Csakhogy egy norvég Mach-E-tulajdonos, Tore Strømøy szerint ennél többet is ki lehet hozni az autóból, úgyhogy egy szép napon csordultig töltötte az akkut, és nekivágott egy olyan utazásnak, amit a világ legszigorúbb elektromosautó-tesztútvonalának is neveznek. A kaland egy napsütéses, 18 Celsius fokos reggelen kezdődött Oslóban, majd 1000 méteres szintkülönbséget áthidalva a Venabygdsfjellet hegység mélyén, heves esőzésben végződött. A NAF tesztjéhez hasonlóan Tore is mindvégig igyekezett tartani a megengedett sebességet, és az adaptív tempomat nélkül vezetett.

„Amikor az eső rákezdett, azt hittem, itt a vége. Úgy éreztem magam, mint egy cowboy, akinek meglőtték a lovát, de szerencsére az én musztángom még így is hazavitt. Nagyon megnyugtató érzés volt!” mesélte Strømøy, akinek az eső tényleg megnehezítette a dolgát, hiszen időről időre be kellett kapcsolnia a fűtést, hogy ne párásodjanak be az autó üvegei.

Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl!

Tore szerint nem is hatótávolság-para volt a legidegesítőbb, hanem az, hogy az útiterv szerint menet közben többször is meg kellett állnia egy rövid pihenőre. Valahányszor újra elindult, úgy érezte, hogy egyre kisebb a hatótáv, ezért szinte biztos benne, hogy a megállók nélkül (és persze ha nem szakad az eső öt órán át) a 700 kilométer is meglett volna.

De így is összejött 657,3 kilométer, ami sokkal több, mint a hivatalos WLTP szabvány szerint mért 610-es érték, úgyhogy bebizonyosodott: a katalógusban szereplő hatótávolság nem csupán elméleti adat. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy Tore autóját a teszt végén trélerrel kellett elszállítani a legközelebbi töltőponthoz, szóval a hétköznapokban nem érdemes az utolsó wattokat is kisajtolni az akkumulátorból.
Kulcsszavak: elektromos autó, ford, Mustang Mach-E, Norvégia
 
Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl! Elektromos autók használatára utasít és ösztönöz a kínai kormány Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl! Kapacitásbővítés egy székesfehérvári autóipari beszállítónál Az ABB bevezeti az elektromos autók gyors és felhasználóbarát töltését biztosító ‘Plug N Charge’ technológiát Az ABB bevezeti az elektromos autók gyors és felhasználóbarát töltését biztosító ‘Plug N Charge’ technológiát Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl! A Ford első ízben tette közzé a vadonatúj Ford Mustang teljesítményadatait Mustang Mach-E hatótáv határáig – sőt még azon is túl! Ford F-160 és F-750 – A Ranger tengerentúli nagytestvérei
 
Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum

Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum

2023. augusztus 09.
Éjszakai reptérlátogatás, repülős talkshow, különleges repülőtéri járművek és oldtimerek, pályaválasztási foglalkozások és bemutatók, valamint szabadtéri mozi is várja a látogatókat szombaton, a Repülőtér éjszakáján Budapesten, a ferihegyi Aeropark repülőmúzeumban.
Részletek

Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum

Az este egyik fő látványossága az idén 66 éves Il-14-es utasszállító 1900 lóerős motorjának beindítása lesz. A bemutató 18.00 és 20.00 órakor kezdődik. Emellett a látogatók több alkalommal testközelből nézhetik meg, hogyan üzemel egy kisméretű sugárhajtómű, valamint a repülőmúzeum szakemberei működésbe hozzák a legendás "kukacbombázó" Kamov 26-os helikopter motorját is - tájékoztatták a szervezők az MTI-t kedden.
    
Mint írták, a Repülőtér éjszakája az idei évben több új elemmel is bővül: pilótaiskolák települnek ki a repülőmúzeumba, ahol a szakavatott oktatók bemutatják, milyen út vezet a vitorlázó repülőgépektől a mai nagy utasszállítók pilótafülkéjéig, és beszámolnak arról is, milyen karrier vár azokra, akik ezt a hivatást választják.
    
Külön standon fogadja a vendégeket a Hungarocontrol, ahol a légiforgalmi irányítás kulisszatitkaiba avatják be az odalátogatókat. A mai modern repülőgépek javítása és ápolása iránt érdeklődők pedig az Aeroplex of Central Europe ferihegyi hangáraiba is bepillanthatnak.
   
Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum

A különleges repülőtéri járművek mellett óriási hómarókat, hótolókat és két jégtelenítő járművet is láthatnak a résztvevők, és is megmutatják, hogyan történik a hideg, csapadékos téli hajnalokon az utasszállítók alapos jégtelenítése felszállás előtt.
    
Este életre kelnek a történelmi repülőgépek pilótafülkéi, sok évtizedes műszereket és rádiókat helyeznek üzembe a múzeum dolgozói. A fedélzeten aktív és nyugállományú pilóták, légiutas-kísérők, műszakiak mesélnek arról, hogyan fejlődött a légiközlekedési iparág az elmúlt évtizedekben.
    
Az eseményen az érdeklődők találkozhatnak Szüle Zsolt kapitánnyal, aki a világ egyik legnagyobb repülőgépén dolgozik, Hajdu Gergellyel, aki az egyik legmodernebb utasszállítót vezeti, Józsa Dórával, aki szinte egész pályafutását a felhők felett töltötte stewardessként, Leposa Attila kapitánnyal, aki a Malév történetének egyik legérdekesebb kényszerleszállását hajtotta végre egy Tu-134-essel, és Horváth Sándor kapitánnyal, akinek a mai napig a legkedveltebb típusa a Magyarországon 50 évvel ezelőtt megjelent Tu-154-es.  
    
Mindemellett folyamatosan zajlanak a tematikus séták, gurulnak a repülőtéri oldtimer autók, ki lehet próbálni a múzeum repülőgépszimulátorait, este pedig szabadtéri moziteremmé alakul a park egy része, ahol a legendás Airport-sorozat két epizódját is műsorra tűzik - áll az összegzésben.


Kulcsszavak: Aeropark, repülőtér, Repülőtér éjszakája
 
Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum A Delta Air Lines szállította a legtöbb utast 2013-ban Költözik a budapesti Aeropark repülőmúzeum Költözik a budapesti Aeropark repülőmúzeum Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum Leállította a Milánó-Debrecen járatát a Wizz Air Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum Hetvenöt éves a Budapest-Varsó légi járat Különleges programokkal készül a ferihegyi repülőmúzeum Többen utaztak októberben az európai hagyományos légitársaságokkal, mint egy éve
 
A Peugeot Európában a „Camo Catch” kampánnyal népszerűsít az új E-3008-ast

A Peugeot Európában a „Camo Catch” kampánnyal népszerűsít az új E-3008-ast

2023. augusztus 07.
A Peugeot az új E-3008 szeptemberi debütálására készül, és elindította a „Camo Catch” marketingkampányt. Ez a közösségi média kihívás arra kéri a résztvevőket, hogy keressék meg az elektromos SUV álcázott prototípusait, és osszák meg saját kémfelvételeiket, azzal az ígérettel, hogy korai tesztvezetést biztosítanak a nyerteseknek.
Részletek

A Peugeot Európában a „Camo Catch” kampánnyal népszerűsít az új E-3008-ast

A francia autógyártó új kedvcsináló videókat és fotókat tett közzé több Peugeot E-3008 prototípusról, amelyek különböző típusú terepszínű borításokat viselnek. Ezeket a közösségi médiában történő nyilvános szavazás alapján választották ki, és minden bizonnyal jobban néznek ki, mint az eredeti zebra stílusú álcafólia. Szándékosan tették leleplezőbbé őket is, felismerhetőbbé téve az elektromos SUV külső dizájnját. Érdemes megjegyezni, hogy a Peugeot már a korábbi előzetesekben bemutatta az E-3008 belsejét, bemutatva az i-Cockpit technológiájának legújabb iterációját.

A 2024-es Peugeot E-3008 kupé-terepjáró formát öltött, ami megkülönbözteti a többi kompakt crossover versenytárstól. Az eleje kitűnik vékony LED-es fényszóróival, amelyek három agyar alakú elemekkel büszkélkedhetnek, amelyek a teljesen zárt hűtőrács két oldalán helyezkednek el.

A jármű oldalain tisztább felületek, finom műanyag burkolatok és futurisztikus könnyűfém keréktárcsák láthatók, amelyeket eredetileg a 408 fastback-nél mutattak be. Ezek a tervezési hatások a hátsó részre is kiterjednek, éles szögben dőlt szélvédővel, tetőspoilerrel és még feltűnőbb LED-es hátsó lámpákkal, amelyek összességében agresszív megjelenést eredményeznek.

A Peugeot Európában a „Camo Catch” kampánnyal népszerűsít az új E-3008-ast

Fogd meg és tedd közzé

Ha valaki észreveszi a Peugeot E-3008-at az európai utakon, július 15. és augusztus 15. között végzett utolsó fejlesztési tesztjein, akkor a #CamoCatch hashtag és a @Peugeot megjelölésével részt vehet a versenyben. A hat nyertest sorsolással választják ki, és lehetőségük lesz az elsők között tesztelni az E-3008-at a 2024-es sajtópróbák során.

A 2024-es Peugeot E-3008 lesz az első olyan sorozatgyártású modell, amely a Stellantis csoport STLA Medium architektúráján fut, és a jelenlegi felállásban használt, elöregedő EMP2 platformot váltja fel. A crossover három teljesen elektromos hajtáslánccal lesz elérhető, akár 700 km-es emissziómentes hatótávolsággal.

A Peugeot Európában a „Camo Catch” kampánnyal népszerűsít az új E-3008-ast
Kulcsszavak: E-3008, elektromos autó, Peugeot
 
A Peugeot Európában a „Camo Catch” kampánnyal népszerűsít az új E-3008-ast Az AVIS 400 Nissan LEAF megvásárlásával világrekordot állított fel Villanyhajtással a fenntartható mobilitásért Villanyhajtással a fenntartható mobilitásért Kiemelt jelentőségű üggyé vált az elektromobilitás elterjesztése Kiemelt jelentőségű üggyé vált az elektromobilitás elterjesztése Ifjabb Tóth: versenyen innen, teszten túl Ifjabb Tóth: versenyen innen, teszten túl A Peugeot Európában a „Camo Catch” kampánnyal népszerűsít az új E-3008-ast Tandem kerékpáros sebességi rekord a Nissan LEAF szélárnyékában az M0 körgyűrűn
 
„Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

„Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

2023. augusztus 07.
Egyedileg kiemelve az autó alakját: formatervezői és kézi mestermunka az első Ingolstadtból érkező tisztán elektromos Audi számára. A cél absztrakt módon megragadni, majd a fóliázással vizuálisan is támogatni az adott modell karakterét.
Részletek

„Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

Minden dizájn egyedi: az Audi e-tron 2018-as bemutatkozása óta a négykarikás márka egyéni stílusú fóliázással borítja prototípusait és modelljeinek egyedi példányait, legutóbb például az S1 Hoonitron és a Formula–1 bemutatóautó esetében. Immár több mint húsz járművét mutatta be az Audi ilyen különleges külsővel, mégpedig mindegyiket Marco dos Santos tervei nyomán, aki a Design Branding területéért felel az Audinál. Legújabb víziója az Audi Q6 e-tron prototípust díszíti. Marco dos Santos legfrissebb munkája kapcsán vallott a kifejező dizájn mögött meghúzódó filozófiáról, és arról is, mi köze mindehhez a férfiöltönyöknek, illetve mi nyugtalaníthatja adott esetben a formatervezőt.

„A Q6 e-tron formavilágával újabb nagy lépést tett az Audi formai nyelvezete, amit fóliázásával is egyértelműen kifejezésre akartunk juttatni” – hangsúlyozta dos Santos. „Egy-egy jármű architektúrája és karaktere mindig egyedi, ennek megfelelően minden egyes fóliadizájn is az. Elsőként mindig arról döntünk, hogy a jármű mely elemeit szeretnénk különösen is hangsúlyozni, illetve kiemelni.” Amint elmondta, noha egy-egy új projekt a korábbi dizájnelemekhez kapcsolódik – például az Audi Q6 e-tron esetében is alkalmazott, ám továbbra is a 2018-as Audi e-tron emlékezetes fóliázásáról széles körben ismert neonvörös színhez –, minden modell új fejezetet is nyit egyben. „A technika és a dizájn elválaszthatatlan az Audinál, szerves egységet alkotnak. Amint technikáink egyre nagyobb teljesítményűvé és precízebbé válnak, úgy formatervezésünkön, anyagválasztásunkon és a ’történetmesélés’ módján is jól érzékelhető mindez” – magyarázta dos Santos.

„Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

Dos Santos szerint a járművek fóliázása egyfajta egyedi grafikai nyelvre fordítja le a különböző műszaki elemeket. „Fóliázásunkkal alapvetően párbeszédet szeretnénk kezdeményezni.” A formai nyelv különlegessége, hogy ez a fajta dialógus világszerte folytatható. „Bizonyos dolgokat másként érthetnek ugyan különböző országokban, végső soron azonban a formatervezés mindenhol működik – vagy éppen sehol sem.”

A formák harmonikusan egymásba illeszkedve emelik ki a kulcsfontosságú elemeket

Az Audi Q6 e-tron esetében nagyméretű grafikák teszik már az első pillantásra egyértelművé, hogy prototípusról van szó, amelyek dos Santos számára „mindig is nagyon különleges feszültségmezőben jelennek meg”. „Egy-egy prototípus fóliázásával arra is lehetőséget teremtünk, hogy formavilágáról beszéljünk, ami azonban ekkor még nagyrészt titkos. Ilyenkor egyfelől még némileg homályosan is fogalmazhatunk, míg bizonyos dolgokat már tudatosan konkretizálhatunk.”

Határozottan tagolt és kontrasztos: nagyfelületű, „Fényes vad fukszia” („Gloss Fierce Fuchsia”) árnyalatú, radiális grafikák találkoznak ezüstszínű, részletgazdag geometrikus háló- és sávmotívumokkal. A különböző formák harmonikusan folynak egymásba, a jármű architektúrájának legfontosabb elemeit emelve ki. Az alsó küszöbborításokat fehér szín választja el a karosszériától, ezzel is hangsúlyozva az Audi e-tron azon filozófiáját, amely a károsanyag-kibocsátás nélküli autózást helyezi a formatervezés középpontjába. 

„Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

A dinamikus stílusú, ötküllős könnyűfém keréktárcsák és az Audi jellegzetes Singleframe hűtőrácsa is teljes egészében fehérben jelennek meg. A küszöbborítások felső részét neonvörös betétek, az úgynevezett „e-tron teljesítménysávok” („e-tron Powerstripe”) emelik ki, mivel itt, az akkumulátornál dobog a tisztán elektromos autók szíve.

Egy másik karcsú neonvörös vonal hátul körbefutva hangsúlyozza a „quattro domborulatok” („quattro Blister”) formai elemeit, vagyis a karosszéria azon kontúrjait, amelyekre az erősen megdöntött D-oszlopok támaszkodnak. E motívumok az eredeti „Ős-quattro” formáit idézve az Audi dizájngénjeinek alapvető elemei. „Láthatóvá tenni a technikát” – szól a négykarikás márka központi formatervezési alapelve. A karosszériatörzs felső részén a jármű „technoid” profilját biztosítva sűrű szövésű rácsháló fut körbe, a karosszéria üvegezett részét, vagyis az „üvegházat” („Greenhouse”) pedig egészen a D-oszlopokig teljes egészében fekete fényezés választja el a karosszéria többi részétől.

„A fóliázásnak teljes 360 fokban működnie kell”

A fólia tervezési folyamata minden autó esetében hasonlóan zajlik. A külső formatervezők részletes látványtervei alapján közös döntés születik arról, mely elemek alkossák végül a modellt és a karosszéria mely részeire kell kiemelt figyelmet fordítani. A cél absztrakt módon megragadni, majd a fóliázással vizuálisan is támogatni a formaterv vízióját, illetve az adott modell karakterét. „Mindvégig az eredeti ötletnek kell vezérelvként szolgálnia.”

„Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

Ezután veszi kezdetét dos Santos tényleges tervezési folyamata. Sok-sok papírra vetett kézi vázlatot követően – „Egyszerűen csak a fej, a ceruza és kéz kapcsolata kell nekem” – kerülhet végül a vízió egy kép- és grafikai szoftver segítségével a járműre. Az autót teljes egészében lefóliázzák, ami magasfokú aprólékossága és precizitása következtében több napot is igénybe vehet. „Ekkor jön el az igazság pillanata” – magyarázta dos Santos, mert „a korábban még geometriailag egyenes vonalak már nem hatnak egyenesnek a sarkok és élek sokasága alkotta karosszérián.” 

Amint kifejtette, a munka ezen szakaszában „sok mindent elvetnek, újragondolnak és akár újra is terveznek”. Ennek során dos Santosnak folyamatosan mérlegelnie kell, hogyan látják majd tervét az emberek. „Soha nem tudhatod, milyen szögből tekint valaki először az Audi Q6 e-tronra. Itt nem szabhatod meg, mint például filmforgatáson a kamerának, hogy először egy adott részletre fókuszáljon, azután erre, majd pedig arra. A jármű egy szobor, fóliázásának pedig, teljes 360 fokban működnie kell – mindenkor és bármikor.”

Amikor pedig a „Livery Design” végül tökéletesen illeszkedik a jármű geometriájához, dos Santos tulajdonképpen egyfajta testre szabott öltönyt készített az adott modell számára. „Csupán egyetlen egy van belőle a világon, csakis erre a modellre szabva.”

Marco dos Santos

Marco dos Santos 1987-ben német anya és brazil apa gyermekeként Münchenben született. A középiskola elvégzése után több szakterületre kiterjedő, interdiszciplináris formatervezést tanult szülővárosában. 2014 óta, az e-tron, a mesterséges intelligencia és a versenysport fő témaköreiben dolgozik az Audi Design Branding területén. Az autóipar mellett szabadúszó formatervezőként is dolgozik, amely során logókat, termékeket és plakátokat, valamint a zeneipar arany- és platinalemezes előadóművészei számára albumborítókat készít.


Kulcsszavak: audi, elektromos autó, Q6 e-tron
 
A Kia bemutatja akadálymentes villanyautó-töltési technológiáját: itt a Plug&Charge A Kia bemutatja akadálymentes villanyautó-töltési technológiáját: itt a Plug&Charge „Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása? Ki akarják üldözni a Teslát Kínából Komoly kihívásokkal kell szembenézniük a flottazöldítő cégeknek Komoly kihívásokkal kell szembenézniük a flottazöldítő cégeknek „Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása? Az Apple a Tesla felvásárlására készül? Első alkalommal futott versenypályán a CUPRA e-Racer elektromos túraautó Első alkalommal futott versenypályán a CUPRA e-Racer elektromos túraautó
 
Így épült Hirosima fényes jövője

Így épült Hirosima fényes jövője

2023. augusztus 07.
Amikor Tetsuya Matsudának megmutatták a hirosimai tornyot, kevesen tudták még elképzelni, hogy a Hiroshima Mazda elnök-vezérigazgatója mihez kezd majd vele. Ma a hirosimai Orizuru-torony a város egyik legjelentősebb építménye.
Részletek

Így épült Hirosima fényes jövője

Tetsuya Matsudát, a Hiroshima Mazda nevű helyi Mazda-kereskedés elnök-vezérigazgatóját sikeres üzletemberként jellemezni talán még enyhe kifejezés is lehetne. Amióta csak a 30-as éveiben átvette a vállalatot, a most 53 éves Matsuda szorgalmasan diverzifikálja vállalkozását. Ennek keretében nemcsak Mazda-kereskedéseket, hanem többek között szállodákat és okonomiyaki éttermeket is üzemeltet. A folyamatosan gyarapodó dinasztiájához tartozó cégcsoport vállalatainak száma jelenleg mintegy 30-ra tehető.
 
„Cégünket 1933-ban alapították, így ez a világ legrégebbi Mazda-kereskedése. A vállalatot nagyapám, Soya Matsuda indította el, aki a ma Mazda néven ismert Toyo Kogyo tényleges alapítójának, Jyujiro Matsudának második fia" – tudjuk meg Matsudától. „Az eredeti épületek és létesítmények azonban 1945-ben az atombomba hatására hamuvá lettek, az akkori elnök, Soya Matsuda pedig a cég minden alkalmazottjával együtt életét vesztette. Azóta visszajutottunk oda, ahol most tartunk, hála a helyi közösség hihetetlen mértékű támogatásának az út során."
 
Matsuda pontosan ezért érzi magát lekötelezettnek a város iránt, és ezért volt teendői között mindig az első helyen a törlesztés Hirosima lakóinak, amikor 36 évesen felajánlották neki a vezetői állást. „Amikor elnök lettem, a vállalatok társadalmi felelősségvállalása rendkívül divatos kifejezés volt, és mindenki részt akart benne venni" - emlékszik vissza Matsuda.


Így épült Hirosima fényes jövője

„Akkoriban, a hozzánk hasonló autóipari vállalatoknál az volt a szokás, hogy a cég minden egyes autó eladásakor ültetett egy fát is, jelezvén, hogy ezzel hozzájárulnak a környezet megóvásához."
 
De ez az ötlet nem ragadt meg benne. Az éghajlatváltozás nagy kérdés volt akkor, és még mindig az. Bár papíron hihetőnek tűnt, Matsuda úgy érezte, hogy egy fa ültetése minden egyes autóeladás alkalmával nem sok mindent oldana meg. Matsuda szerint egy olyan kérdésben, mint az éghajlatváltozás, a nemzetközi márkáknak és vállalatoknak kellene vezető szerepet vállalniuk. Ehelyett úgy döntött, hogy többet tesz a helyiekért. „Tevékenységeink során mindig is Hirosima állt az első helyen, ezért döntöttünk úgy, hogy térjünk vissza friss szemmel gyökereinkhez, és vizsgáljuk meg, hogy mit tehetnénk még a helyi közösségek és alulról építkező törekvéseik érdekében."
 
A hiányzó darab
 
Mint Hirosima egyik prominens gazdasági vezetője, Matsuda számos háborús emlékművel kapcsolatos tevékenységben és szervezetben vett részt, és első kézből ismerte meg a helyi békemozgalmakat. Ő is úgy véli, hogy a háború kegyetlenségeit nem szabad elfelejteni, és azokat el kell mesélni a következő generációknak, de arra is rájött, hogy Hirosimából hiányzik valami, ami legalább ennyire: a jövőbe tekintés képessége.
 
Hirosima-szerte számos emlékmű és épület emlékeztet az atombombára és az áldozatokra, köztük a híres Atomic Bomb Dome és a Hirosima Peace Memorial Museum, amelyeket évente több mint egymillióan látogatnak meg. Azonban, ahogy Matsuda mondja, egyik sem mutatja be a mai Hirosimát.
 
„Kétségtelen, hogy fontos emlékezni. Az áldozatok hangja nagyon sokat jelent, amikor a háborúról és a világbékéről beszélünk" - mondja Matsuda. „Teljes mértékben kiállok Hirosima békét hirdető szerepe mellett. A városnak azonban azt is láttatnia kell a világgal, hogy a háború óta mi mindent értünk el, mennyit fejlődtünk, és hogy mit tartogat még a jövő."
 
Így épült Hirosima fényes jövője

Matsuda küldetésének tekintette, hogy megmutassa a világnak, hogyan jutott el Hirosima oda, ahol most tart, és kutatni kezdte, miként valósíthatja ezt meg. 2009-ben találkozott a tökéletes megoldással: egy 12 emeletes épülettel, amelyet ma Hiroshima Orizuru Tower néven ismerünk.
 
Lenyűgöző kilátás
 
A 2016-ban megnyitott Hiroshima Orizuru Tower egy kereskedelmi célú irodaház, amely a Peace Memorial Park mellett található - a 12 000 négyzetméteres szabad teret az atombomba áldozatainak emlékének szentelték. Az Orizuru név origami papírdarut jelent, amelyet Japánban a béke szimbólumának tartanak. A földszinten, a helyi termékeket árusító kávézó és üzlet mellett egy kiállítótér is várja a látogatókat, amely bemutatja Hirosima történetét. A torony igazi különlegessége azonban a legfelső emeleten található kilátóterasz.
 
Az épület korábban egy biztosítótársaság tulajdonában volt, és amikor piacra került, egy üzlettársa megkérte Matsudát, hogy vessen rá egy pillantást. El is ment, hogy megnézze, de nem állt szándékában megvenni, hiszen tudta - mivel maga is vállalkozó volt -, hogy túl drága lenne a cégei számára. A legfelső emeletről nyíló kilátás azonban teljesen megváltoztatta a véleményét.
 
„A tetőn állva azonnal beleszerettem a városra nyíló kilátásba " - emlékszik vissza Matsuda. „A látvány több mint lenyűgöző volt. Egyszerre láthattad onnan az Atomic Bomb Dome-ot, mögötte az elterülő várost és a körülötte elnyúló hegyvonulatot. Az első gondolatom az volt, hogy ezt mindenkinek látnia kell. Az embernek elakad a szava, amikor arra gondol, hogy a helyiek micsoda erőfeszítéseket tettek a város újjáépítéséért az elmúlt 70 évben. Szinte érezni lehet az itt élő emberek hihetetlen elszántságát, és úgy gondoltam, hogy a város mára az emberi kitartás szimbólumává vált."
 
Ez volt az a pillanat, amikor Matsuda meghozta döntését, hogy megvásárolja az épületet, bármi legyen is az ára. Végül a Hirosima iránti szenvedélye felülkerekedett az üzleti logikán. „Úgy gondoltam, hogy ebből az épületből egy új, Hirosima jövőjét jelképező nevezetességet tudunk létrehozni, ami eddig hiányzott a városból. Mindenkinek látnia kellene a kilátást a tetőről. Visszatekinteni mindig lehet, de muszáj előre is tekintenünk, hiszen Hirosima számára - a múlt folyamatos felidézésén túl - még oly sok lehetőség nyitva áll" - mondja Matsuda.
 
Csaknem hét évig tartott, mire az épületet Orizuru-toronnyá alakították. Matsuda elismeri, hogy mielőtt elkészült, voltak olyan időszakok, amikor komoly nyomás nehezedett rá, de megérte a fáradságot.
 
„A projekt sok váratlan fordulatot vett az út során, és mindig éreztem, hogy nagy a nyomás" - zárja Matsuda. „De ez volt a helyes út, és számomra egyértelműen ez volt a legfontosabb projekt, melyet a szülővárosomért véghez vihettem."

Kulcsszavak: autógyár, japán, mazda
 
80 évvel ezelőtt a Föld körül: a Škoda Rapid világkörüli útja 80 évvel ezelőtt a Föld körül: a Škoda Rapid világkörüli útja Így épült Hirosima fényes jövője Hogyan tervezzünk ütőképes crossovert? Németországban építené újabb gyárát a Tesla Németországban építené újabb gyárát a Tesla Biztosan hibrid lesz az új Toyota Supra? Biztosan hibrid lesz az új Toyota Supra? Így épült Hirosima fényes jövője Megválik GM-részvényeitől az amerikai kincstár
 

Találatok száma: 13421 Megjelenítve: 121 - 130