Találatok száma: 13421 | Megjelenítve: 13001 - 13010 |
Az Opel forradalmasítja az autó világítástechnikáját |
||
2012. március 26.
Az Opel kifejlesztett egy forradalmi biztonsági világító- rendszert: az intelligens Mátrix-fényt.
|
Az Opel kifejlesztett egy forradalmi biztonsági világítórendszert: az intelligens Mátrix-fényt. Ez az autóiparban teljesen új technika biztonságosabbá, feszültségmentesebbé és komfortosabbá teszi az éjszakai autózást. A Mátrix-fény, amelyet prototípusokba építve jelenleg az első autógyártóként tesztel az Opel, új filozófiát testesít meg a világítástechnikában: nem a tompított fény az alapállása, hanem a vakításmentesen beállított, és a forgalmi helyzethez automatikusan alkalmazkodó távfény. A Mátrix-fény intelligensen támogatja az autóst, aki lazán és maximális biztonságban közlekedhet. A fény gyorsabban alkalmazkodik a forgalmi szituációhoz, mint bármilyen más megoldással lehetséges lenne, amely a vezető reakcióján, illetve mozgó alkatrészeken alapul. „Az aktív biztonság a járműfejlesztés egyik sarokpillére az Opelnél, mondta Rita Forst, az Adam Opel AG fejlesztési igazgatója. „Első autógyártóként vittük piacra 2002-ben a dinamikus xenon kanyarfényből és a statikus sarokfényből álló AFL kombinációt. Most a világ legmodernebb autós világítórendszerével, az intelligens Mátrix-fénnyel, az éjszakai autózást forradalmasítja az Opel.“ A Mátrix-fény együttműködik a szélvédő és a visszapillantó tükör között elhelyezett Opel Eye kamerával. Amint annak érzékelői felismernek egy szembejövő, vagy előttünk haladó járművet, akkor azt nem világítja meg a rendszer, de a környezetét erős fénybe borítja. Ezáltal senkit sem vakít el, de mindenféle egyéb tárgy jól felismerhető marad. Az, hogy a Mátrix-világításban kizárólag fénydiódákat alkalmaznak, egy sor döntő előnnyel jár. Az új világítórendszer energiahatékonysága sokkal jobb a megszokott gázkisüléses-, illetve halogén-lámpákénál. A két fényszóró mindegyike négy fényszegmensből áll. Ezekben négy-négy egyenként be- és kikapcsolható fényforrás van, úgyhogy 16 különböző AFL kombinációs lehetőség adódik. Az összesen 256-féle beállítás között az átmenetek folyamatosak, a vezető számára nem észrevehetők. Míg eddig csak a nappali menetfény mutatta az Opelre jellemző ék-alakot, ezt most már éjszaka, a tompított fényen is láthatóvá teszi két funkció kombinálása: a nappali menetfényen és a tompított fényen hét világító elem osztozik. Egyetlen más autógyártó sem rendelkezik ezzel az innovációval, amely új lehetőségeket nyit meg a formatervezésben is. Az új fénydiódás Mátrix-világítást néhány év alatt fokozatosan bevezetik az Opel valamennyi modellcsaládjában, ahogy 2002-ben is történt, amikor az Opel elsőként vitte piacra az AFL biztonsági világítórendszert. Az aktuális AFL+ többek között bi-xenon gázkisüléses fényszórót, rossz időjárási világítást, dinamikus kanyar- és statikus sarokfényt, távfény-asszisztenst és fénydiódás nappali világítást tartalmaz. További cikkek Ismét gyárbezárás fenyeget az Opelnél útnak indult a Chevrolet Volt első európai tulajdonosa Fiat Panda az olasz kormánypalotában Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Rekordon a brit üzemanyagárak |
||
2012. március 26.
Rekordra emelkedtek a kiskeres- kedelmi üzemanyag- árak Nagy- -Britanniá- ban a folya- matosan dráguló...
|
Rekordra emelkedtek a kiskereskedelmi üzemanyagárak Nagy-Britanniában a folyamatosan dráguló olaj hatására. A legnagyobb brit autóklub, az AA szombaton ismertetett kimutatása szerint egy liter ólommentes motorbenzin átlagosan 1,402 fontba (495 forint) kerül. A dízelüzemanyag ára is rekordon jár: az AA adatai szerint egy liter gázolajat átlagosan 1,467 fontért (515 forint) kínálnak a brit töltőállomások. Mindez azt jelenti, hogy egy átlagos benzinüzemű családi autó üzemanyagtartályának teljes feltöltése most már csaknem 100 fontba (több mint 35 ezer forintba) kerül, a dízelmotorral felszerelt átlagos személyautók esetében pedig már át is lépte a 100 fontos küszöböt egy teljes tankolás ára. Nagy-Britanniában a magas adótartalom miatt hagyományosan a legdrágább az üzemanyag az Európai Unión belül. A benzin és a gázolaj literenkénti kiskereskedelmi átlagára már évekkel ezelőtt túlhaladta a korábban elképzelhetetlen szintnek tartott egy fontot, és iparági előrejelzések szerint hamarosan átlépi az 1,50 fontos újabb lélektani határt. Az AA nemrégiben levelet intézett George Osborne pénzügyminiszterhez, kérve, hogy a konzervatív-liberális brit kormánykoalíció indítson vizsgálatot az olajipari árképzés ügyében. Az AA kérte azt is, hogy a kormány hagyjon fel az üzemanyag-illetékek évenkénti emelésének gyakorlatával, és ennek jegyében törölje az idén augusztusra tervezett, literenkénti 3 pennys illetékemelést is. A 2012-2013-as pénzügyi év e héten beterjesztett költségvetési tervezetében azonban változatlanul szerepel az illetékemelés. Londoni szakelemzők szerint ráadásul nem lehet kizárni, hogy az iráni nukleáris fejlesztési programmal kapcsolatos nemzetközi konfliktus eszkalálódása esetén a jelenleginél is sokkal magasabbra emelkednek az olajárak. Az Economist Intelligence Unit (EIU) - a világ legnagyobb gazdaságelemző csoportja - áprilisra szóló, Londonban már hozzáférhetővé tett havi globális prognózisában közölte, hogy a világgazdaság szempontjából most már nem az euróövezeti adósságválságot, hanem egy új olajársokk bekövetkeztének lehetőségét tartja igazán aggasztónak. Az EIU londoni stratégiai elemzői szerint a háznak ugyan nem alapeseti forgatókönyve az iráni háború kitörése, ám ha "Iránban vagy környékén" fegyveres konfliktus robban ki, akkor hetek, vagy akár néhány nap alatt 30-50 százalékkal szökhetnek fel az olajárak. A ház szerint a másik fő - jóllehet a háborúnál is kisebb esélyű - kockázat az, hogy Irán az Egyesült államok és az EU szankcióinak megtorlásaként lezárja a Hormuzi-szorost, amelyen a világ nyersolajellátásának 20 százaléka halad át. Ez legalább akkora - vagy még nagyobb - károkat okozhat Irán saját olajexportjának, mint más térségi termelők kivitelének, és fő bevételi forrásától fosztaná meg az iráni kormányt. Ezért az EIU londoni elemzői szerint nem várható, hogy Teherán beváltja e fenyegetését, ám egy ilyen lépés nem is zárható ki teljesen. A Hormuzi-szoros iráni lezárása esetére az Egyesült államok hitet tett ugyan a zárlat feltörésére, ám az EIU szerint ez több hétig is eltarthat, komoly fennakadást okozva az olajszállításokban. Az EIU elemzői szerint e forgatókönyv megvalósulása esetén 200 dollár közelébe is felszökhet a nyersolaj hordónkénti ára, és ezen a szinten maradna a feszültség oldódásáig, illetve addig, amíg a Hormuzi-szoros legalább valamilyen mértékben ismét hozzáférhetővé nem válik. Az EIU szakértői mindazonáltal hangsúlyozták, hogy sem a katonai konfliktus, sem a Hormuzi-szoros lezárása nem szerepel alapeseti előrejelzési forgatókönyveikben. További cikkek Blue-e-Motion – Elektromos mobilitás a Volkswagentől Az új Lexus GS 450h és GS 250 Toyota Prius Plug-in Hybrid végleges adatok Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Az autókban is átveszi az uralmat az okostelefon |
||
2012. március 26.
Ha a Mercedes- nek, a BMW-nek és a Fordnak sikerül érvénye- sítenie szándékát...
|
Ha a Mercedesnek, a BMW-nek és a Fordnak sikerül érvényesítenie szándékát, új autóik szórakoztató rendszerei képesek lesznek fogadni az okostelefonos tartalmakat: különböző alkalmazásokat, játékokat, zenéket és filmeket. Mivel azonban potenciálisan zavaró technológia bevezetéséről van szó, az autógyártóknak meg kell tudniuk akadályozni a vezetőket abban is, hogy azok első mérgükben ne "hajtsanak" keresztül járművükkel frissen vásárolt okostelefonjukon - akkor, amikor automatikusan fékezést javasol egy jelzőlámpánál; amikor arra figyelmeztet, hogy egy másik jármű halad a holttérben; amikor hangosan felolvassa az útjelző táblák feliratait, vagy a sebességkorlátozásnak megfelelő sebességre hívja fel a figyelmet. Mindig kéznél van a telefon Mivel az autók minden korábbinál inkább szórakoztató központokká (is) válnak, a gyártók tulajdonképpen önmagukkal folytatott fegyverkezési hajsza részeseivé válnak. "Nem tudjuk lefékezni a fogyasztói szórakoztató technológia gyors növekedési tempóját - nyilatkozta a The New York Timesnak Paul Mascarenas, a Ford műszaki vezetője. - Nem tudjuk megakadályozni az embereket abban, hogy telefonjaik náluk legyenek a járművekben. Megkíséreljük viszont elérni, hogy ehhez a lehető legbiztonságosabb módot válasszák." Egyre fokozódik a nyomás, hogy az autógyártók megteremtsék a kapcsolatot a gépkocsiba beépített elektronikával. Erre számos példát lehetett találni az autógyártók pavilonjaiban a Las Vegas-i International Consumer Electronics Show-n (a CES-en) éppúgy, mint a vele történetesen egy időben megrendezett észak-Amerikai Nemzetközi Autóshow-n Detroitban. A két iparág azonban a naptári dátumon túl is egyre több dolgot oszt meg egymással. A Ford Sync App Linkjének, a Mercedes-Benz bemutatás előtt álló DriveStyle appjének és a BMW ConnectedDrive-jának a működési módjában vannak ugyan csekély különbségek, de a célja mindegyiknek ugyanaz: integrálni az okostelefonos alkalmazásokat és tartalmat a gépkocsi kijelző és irányítási rendszerébe. A megszokott környezet a járműben is Az okostelefonok a számítógépes hálózatok hubjaihoz hasonló csomóponti szerepet játszhatnak, a vezetők pedig ugyanazokkal a jellemzőkkel és médiatartalommal találkozhatnak az autóikban is, mint azon kívül. Mivel mindenki hozzászokott már saját telefonjának használatához - fogalmazott a Ford műszaki vezetője -, az autógyártók értelemszerűen igyekeznek az otthoni vagy irodai környezetben bevett gyakorlatot átültetni a járművekbe. Természetesen egy olyan technológia hozzáadásával, amelyik egészen a vezetőülésig hozza az online világot, növekszik annak a kockázata is, hogy esetenként zavarba jön a sofőr. Az amerikai Országos Közlekedésbiztonsági Tanács is csatlakozott azokhoz a testületekhez és szervezetekhez, amelyek a vezetés közbeni mobilhasználat betiltása mellett kardoskodnak. Az autóiparnak válaszképpen egyéb technológiákat kell használnia arra, hogy megpróbálja csökkenteni az ebben rejlő kockázatot. Automatikus funkciók A mai autók már számos biztonsági funkció automatizált ellátására alkalmasak. Képesek a megfelelő követési távolság biztosítására, finom korrekciókkal megtartják a járművet a maga sávjában. Automatikusan beállítják a fényszórókat, és azt is képesek eldönteni, hogy mikor kell az elálmosodóban lévő vezetőt figyelmeztető riasztással észhez téríteni. A gyártók elismerik: az alapok már megvannak ahhoz, hogy egy napon az autók önállóan tudjanak közlekedni. Annál a pontnál pedig a "valami zavaró dolog vezetés közben" kérdése úgyszólván okafogyottá válik. A teljesen automatikusan közlekedő járművek koncepciója - a Google kutatóprojektjétől az autógyártók saját prototípusaiig - már a gyakorlatban is életképesnek bizonyult. 2010-ben ezek a vezető nélküli autók részt vettek a VisLab szervezte Intercontinental Autonomous Challenge-en, és az olaszországi Parmából indulva közel tizenötezer kilométert tettek meg a Sanghajig vezető út során. Igaz, a táv az automatikus üzemű járművek szélsőségesen kemény tesztje volt, de a jövőben több hétköznapi próbával is találkozhatunk majd. "Ha valaki beragad egy közlekedési dugóba vagy több száz kilométert vezet nyílegyenesen Nebraskán és Montanán keresztül, vélhetően jobban jár, ha közben könyvet olvashat" - mondta még egy, a CES-en elhangzott beszédében Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz vezérigazgatója. Az autógyártók számára másfajta haszonnal is járhat, ha a mobilalkalmazások fejlesztői mindenféle dolgot hozzáadnak a járművekhez: csökkenhetnek a gyártási költségek. "Mivel a telefonokon már megvan a navigációhoz, a zenéhez és a helyi információk eléréséhez szükséges eszköztár, anyagilag jól járnak mind a gyártók, mind pedig a járműveket megvásárlók, hiszen nekünk nem kell költenünk ezeknek a technológiáknak a beépítésére, mivel partnereinkre támaszkodhatunk" - nyilatkozta James Buczkowski, a Ford elektromos és elektronikai rendszerekért felelős igazgatója. Hét évről hét hónapra rövidül a követési távolság Ráadásul mindez segíthet abban, hogy a gépkocsik a mindenkori legkorszerűbb technológiát alkalmazzák. Egy tipikus autó kifejlesztése legalább hét évet emészt fel, vagyis a terveknek és a részletes leírásoknak évekkel azelőtt el kell készülniük, hogy az első kész járművek egyáltalán legördülnének a szerelőszalagról. További cikkek Itt a Kia első sorozatgyártású elektromos autója Az új Citroën DS5 Magyarországra érkezett! Az új generációs i30 legfontosabb versenytársainál jobb értéktartást kínál Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Az üzemanyagárak emelkedése segíti az elektromos autók terjedését |
||
2012. március 26.
Az üzemanyag- árak emelkedése miatt az idén Európában várhatóan több vásárló figyelme ...
|
Az üzemanyagárak emelkedése miatt az idén Európában várhatóan több vásárló figyelme fordul majd az elektromos autók felé még annak ellenére is, hogy beszerzési áruk lényegesen nagyobb a hagyományos járművekénél. A Brent nyersolaj határidős jegyzése az év eleje óta több mint 15 százalékkal emelkedett és a márciusi 128 dolláros csúcs után jelenleg 124 dollár környékén mozog. "Az elektromos autók üzemanyagköltsége - piactól függően - általában egy ötöde a hagyományos robbanómotoros autókénak" - mondta Olivier Paturet, a Nissan Zero Emission üzletágának európai igazgatója. Az EU-ban a nyersolaj árak emelkedése a nagyobb adótartalom miatt elméletileg gyengébb áttétellel kellene hogy jelentkezzen az üzemanyagok kiskereskedelmi árában mint például az Egyesült államokban vagy Japánban. Nagy-Britanniában ennek ellenére is az év eleje óta több mint 20 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. A tisztán elektromos autók eladásai Nagy-Britanniában ezzel párhuzamosan közel nyolcszorosára emelkedtek az előző évhez képest 2011-ben, amikor a Motor Manufacturers and Traders (SMMT) szakmai képviseleti szervezet adatai szerint 1082 autót adtak el. "Az eladási számok növekedési lendületéből az értékesítés további emelkedésére lehet következtetni" - mondta Jonathan Visscher, az SMMT szóvivője az emelkedő üzemanyagárakat nevezve meg a növekedés egyik okaként. "Az üzemanyagárak alakulása minden autóst erősen foglalkoztat és mindegyikük kész megragadni minden kínálkozó alkalmat az üzemanyagárak üzemben tartási költségekre gyakorolt hatásának minimalizálására" - mutatott rá. Globális szinten az elektromos autó értékesítések még alig egy százalékát teszi ki az autópiaci forgalomnak. A tavaly világszerte 20 ezer tisztán elektromos autót értékesítő Nissan prognózisa szerint 2020-ra az elektromos autók piaci részesedése már elérheti akár a 10 százalékot is. További cikkek Blue-e-Motion – Elektromos mobilitás a Volkswagentől Toyota Prius Plug-in Hybrid végleges adatok útnak indult a Chevrolet Volt első európai tulajdonosa Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Louis Chevrolet stílusosan tér vissza La Chaux-de-Fondsba |
||
2012. március 26.
Hatalmas, polírozott acél mellszobor díszíti majd a Parc de l´Ouest ...
|
A szobor, Christian Gonzenbach alkotása, lett az első a Chevrolet centenáriumi művészeti versenyén, amely 2011. november 3.-án indult – a legendás amerikai autómárka századik évében. Gonzenbach művét nemzetközi zsűri minősítette a legjobbnak, négy nagyon kreatív pályamunka közül. A további pályázók Lang/Baumann, Costas Varotsos, Olivier Mosset és Sylvie Fleury voltak. A látványos szobrot La Chaux-de-Fonds település központi helyzetű Parc de l´Ouest parkjában állítják fel. "Christian Gonzenbach művét tartotta leginkább szívhez szólónak a zsűri a pályamunkák közül. Hozzáállása éppoly úttörő, mint azé a férfié, aki megalapította a Chevrolet márkát. Látványának összetettsége és állandóan változó fényvisszaverése nagyon hatásossá teszi e műalkotást," mondta Susan Docherty, a zsűri elnöke, egyben a Chevrolet Europe elnök-vezérigazgatója. "Nagyon köszönöm a zsűri bizalmát személyem és tervem iránt. Megindító lehetőség művészileg kifejezni a Chevrolet százévnyi újító szellemét és felmutatni azt a dinamizmust, amelyet egész életében Louis Chevrolet megtestesített," mondta Christian Gonzenbach genfi szobrászművész. Az ötméteres Chevrolet mellszobor ötlete annak az embernek a történetével kezdődött, aki világszerte ismertté tette a nevét. A figuratív absztrakt szobor kiállja majd az idő próbáját, és nemzedékeken keresztül érdekesnek számít majd. Reflexiói visszatükrözik Louis Chevrolet dinamikus személyiségét és a környező város életét. "Nagyon hálásak vagyunk a Chevrolet nagyvonalú adományáért, amelynek segítségével olyan műemléket hozunk létre, amely városunkba hozza a turistákat, a műkedvelőket és az autórajongókat," mondta Laurent Kurth, La Chaux-de-Fonds polgármestere. "Gonzenbach kísérletező megközelítését adta egy hagyományos műfajnak, a mellszobornak. Büszke vagyok, hogy mi, a zsűri tagjai, ezt a fiatal, feltörekvő művészt választottuk ki, és meg vagyok győződve, hogy a jövőben is láthatunk még tőle kiemelkedő munkákat," jelentette ki Hans Rudolf Reust, műkritikus és a Svájci Szövetségi Művészeti Bizottság tagja. A győztes műalkotás megemlékezik a világ egyik legismertebb autómárkájának száz esztendejéről, és kifejezi azokat az értékeket, amelyek a földkerekség 140 országában ismertté tették a Chevroletet és svájci társalapítóját: az úttörő innovációs szellemet, a mély optimizmust és az életlehetőségek maximális kihasználásának szenvedélyét. Felállítását Friederike Schmid vezényli le, aki a helyhez kötött műalkotások telepítésének tapasztalt projektmenedzsere. A Centenáriumi Chevrolet Műalkotás kezdeményezések egész sorozatába illeszkedik, amelyek a világ negyedik legnagyobb autómárkájának századik születésnapját ünneplik meg. Centenáriumi évében hét új autótípust mutatott be Európában a Chevrolet. Termékoffenzívája idén két további modellel folytatódik. További cikkek útnak indult a Chevrolet Volt első európai tulajdonosa Visszafogta a termelést az Opel Az új Citroën DS5 Magyarországra érkezett! Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Ismét gyárbezárás fenyeget az Opelnél |
||
2012. március 24.
Leépítések és gyár- bezárások fenyegetnek ismét az Opelnél, pénteki német sajtóhírek szerint a ...
|
Leépítések és gyárbezárások fenyegetnek ismét az Opelnél, pénteki német sajtóhírek szerint a 2010-es elbocsátási hullám után hamarosan további két üzemet számolhatnak fel a veszteséges európai autógyártó cégnél. A Handelsblatt című üzleti lap szerint a németországi Bochumban és az angliai Ellesmere Portban működő üzemet zárhatják be. Az amerikai tulajdonos, a General Motors (GM) már ki is számolta, hogy mennyibe kerülne a 3.200 főt foglalkoztató német és a 2.100 dolgozóval működő brit gyár bezárása; az eredmény 1,5 milliárd euró, ez pedig a GM tavaly elért 5,7 milliárd eurós nyereségét tekintve elviselhető teher - írta a lap. Az Opel a 2008-ban elmélyült világgazdasági válságban egyszer már végveszélybe került. A német kormány a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítóval közösen tervet készített a társaság megmentésére, végül azonban a GM úgy döntött, hogy mégis megtartja és átalakítja a céget. Ennek során 2010-ben 8 ezer munkahelyet szüntettek az összesen 48 ezerből, és felszámolták az antwerpeni gyárat. Az Opel azonban nem állt talpra, a veszteség tavaly 575 millió euró volt, most pedig a berlini vezetés jóval kevesebb hajlandóságot mutat a beavatkozásra - írta a Handelsblatt. Az Opel igazgatósága pénteken az alkalmazottaknak írt levélben reagált a tervezett leépítésekről hetek óta keringő hírekre. Karl-Friedrich Stracke elnök hangoztatta: biztosítani lehet a márka jövőjét, ha sikerül javítani a nyereségtermelő képességet. Ehhez bővíteni kell a haszongépjármű-üzletágat, és növelni kell az exportot, mindenekelőtt az orosz piacon. Az állítólagos gyárbezárásokra nem tért ki. A munkavállalókat képviselő üzemi tanács szerint a gyárbezárás nem megoldás, a leépítés csak meghosszabbítaná a nyereséges gazdálkodáshoz vezető utat. A kihasználatlan kapacitások problémáját inkább átszervezéssel kellene megoldani, így például az Opel Mokka nevű új városi terepjáró modell Dél-Korea helyett készülhetne Európában, és a GM egy másik márkája, a Chevrolet esetében is érdemes volna az európai piacra szánt kocsik gyártását Dél-Koreából áthelyezni Európába. Szakértők szerint az Opel egyik legnagyobb problémája az, hogy a tulajdonos az európai piacra korlátozza a márkát, attól tartva, hogy a nagy feltörekvő piacokon, például Kínában vagy Indiában a csoporthoz tartozó más márkák rovására nyerne teret. Az európai értékesítés visszaesése miatt jelenleg több Opel-gyár csökkentett üzemmódban termel. További cikkek útnak indult a Chevrolet Volt első európai tulajdonosa Visszafogta a termelést az Opel Luxus a felső-középkategóriában Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Kéttagú modellcsalád - Lexus GS 450h és GS 250 |
||
2012. március 24.
A negyedik generációs GS vadonatúj külső formaterve a Lexus különleges L-finesse ...
|
A negyedik generációs GS vadonatúj külső formaterve a Lexus különleges L-finesse formanyelvének újraértelmezése; ennek köszönhető az autó látványos és még dinamikusabb megjelenése. Az autó teljes hossza változatlan maradt, ám az első túlnyúlás 10 mm-rel rövidebb, a hátsó túlnyúlás pedig ugyancsak 10 mm-rel hosszabb lett, s a jármű 30 mm-rel magasabb, mint elődje volt. Azért, hogy a GS nagy sebesség mellett stabilabb legyen, az első nyomtáv 40, a hátsó pedig 50 mm-rel nőtt. A jármű teljes szélessége 20 mm-rel gyarapodott. Az új formaterv egyik legfontosabb eleme az autó orr-részének jóval agresszívebb kialakítása; ennek révén az új GS sportszedán külső megjelenése erőt sugárzó és tekintélyt parancsoló. Az első ízben a CT 200h modellen megjelent formai elem, a fordított trapéz alakú felső és a döntött alsó légbeömlő közé beékelődik a lökhárító középső része, s ennek összhatásaként alakul ki a hangsúlyos ’orsó’ forma. A jellegzetes hűtőmaszk két oldalán látható kisebb légbeömlők a fékek hűtéséhez szállítanak levegőt, így – amellett, hogy mutatós formai elemként szolgálnak – fontos műszaki funkciójuk is van. E látványos, elegáns és rendkívül egyéni hűtőmaszk-kialakítás révén a GS első pillantásra Lexusként azonosítható a forgalomban; az új formavilág idővel a Lexus teljes kínálatában megjelenik majd, tovább erősítve a márka jellegzetes arculatát. A légbeömlőket közrefogó fényszórótestek egyértelműen magasabban helyezkednek el, mint a hűtőrács. Ez a Lexus-modellek különleges sajátossága, aminek célja, hogy a tekintetet a jármű orrára összpontosítsa, tovább erősítve ezzel a sebességet és erőt kifejező dizájn hatását. Az első lámpatestek alsó vonalát erősen kihangsúlyozza az új fejlesztésű nappali helyzetjelző LED-sora, ami az L-finesse stílusát idéző nyílhegyet formázva különleges, egyedi arculatot teremt az új GS számára. A hibrid hajtású GS 450h egyik exkluzív ismertető jegye a különleges, háromosztatú lámpatest-kialakítás, ami közös, vízszintes sorban magába foglalja az irányjelzőt, valamint a Lexus-modellekben első ízben alkalmazott, LED-technológiájú fényszórót és tompított világítást. A LED-lámpatestek nagyobb fényereje és hatótávolsága még a tompított világítás használata mellett is kiváló fényviszonyokat teremt. A látványos formavilágú ködfényszórókat is magába foglaló, mélyre húzott első lökhárító széles trapézformája erőteljes, kiszélesedő első sárvédőkben folytatódik, kihangsúlyozva a GS széles nyomtávját, így az autó stabil és izmos benyomást kelt. Oldalnézetből jól látható, hogy a GS megörökölte elődje nyújtott, elegáns kabinját, és ablakvonalainak jellegzetes formáját de a 15 mm-rel magasabban meghúzott tetővonal révén jelentősen nőtt a hátsó utasok rendelkezésére álló tér és a csomagtartó mérete, ráadásul a karosszéria is áramvonalasabb lett: a légellenállási együttható értéke Cd 0,26. Az áttervezett ajtókilincseket könnyebb kezelni; a kulcs nélküli nyitási rendszer korábban alkalmazott nyomógombját egy érintésérzékelő váltotta fel, ami elegánsabb és praktikusabb megoldás. A külső visszapillantó tükörházában a LED irányjelző mellett kilépőfény is helyet kapott. Az ajtópanelek körüli rések – akárcsak a kerékjárati ívek és az abroncsok közti rések – jelentősen csökkentek, így az új GS modellcsalád még inkább minőségi benyomást kelt. Hátul az új formai megoldásoknak köszönhetően a karosszéria kissé összeszűkül a hangsúlyos sárvédők mögött, így szabadabb rálátás nyílik az abroncsokra; ez a megoldás is a széles nyomtáv kihangsúlyozására szolgál. A LED-technológiájú hátsó lámpatesteken légterelő lapok láthatók, amelyek kisimítják a levegő áramlását, tovább javítva az autó menetstabilitását. Különleges kialakítása révén a GS 450h hátsó lökhárítója eltakarja a kipufogó nyílásait. Az új GS 450h modell nemcsak a különleges fényszórótestek miatt azonosítható hibridként, hanem az elöl, hátul és oldalt elhelyezett, hibrid-kék emblémák is ezt a célt szolgálják. F SPORT exkluzív kiegészítők A GS teljes modellkínálatához megrendelhető az F SPORT csomag. Az F SPORT változat olyan külső dizájnelemeket kínál, mint az exkluzív hűtőrács, a légterelővel egybeépített első lökhárító , a 19 collos könnyűfém keréktárcsák, valamint a felszereltségi szintet jelző különleges emblémák. Az F SPORT első lökhárítójának kialakítása sokkal inkább háromdimenziós hatást kelt, amit tovább erősít a nagyobb oldalsó légbeömlők alkalmazása. Az alsó és felső légbeömlők exkluzív, hálós mintázata kihangsúlyozza a GS agresszív, széles kiállását és sportos jellegét. A benzinmotoros F SPORT modellek hátsó lökhárítójának diffúzorát szürke metálfényezés díszíti. A GS 450h F SPORT diffúzorának metálszürke festését króm díszítőbetét egészíti ki a lökhárító alsó részén, ami még látványosabb megjelenést biztosít az autónak. Minden F SPORT modellhez különleges hátsó légterelő és exkluzív, sötét metálszínű prémium 19 collos könnyűfém keréktárcsa jár. Karosszériaszínek A GS 11 különféle fényezéssel rendelhető, amelyek közül három szín új a Lexus-palettán: a bíborvörös, a meteor kék és a szaténezüst. A bíborvörös fényezéssel készülő autók festékrétegében üvegszemcsék is lesznek, amelyek nagyon csillogóvá teszik a fényezést. A Lexus mérnökei új és nagyon fejlett fényezési eljárást fejlesztettek ki a szaténezüst árnyalatú autók számára, és az új GS lesz az első Lexus, amelyen alkalmazzák ezt a fényezési eljárást. A szaténezüst színnel készülő autók fényesebbnek tűnnek majd, mert egy további metálréteg erőteljesebbé teszi az árnyékban lévő részeket, és kiemeli az éles fénypontokat. Ez a fémes hatás jobban kihangsúlyozza a karosszéria vonalvezetésének apróbb részleteit, a kocsitest felülete pedig olyan benyomást kelt, mintha frissen polírozták volna. Utastér Egy sportszedánban alapvető elvárás, hogy az ergonomikusan kialakított, vezetőközpontú cockpit olyan kényelmet nyújtson, hogy a vezető a hosszú utakon se fáradjon el, és figyelme soha ne lankadjon. Az új GS-ben a Lexus belsőépítészetének ugyanaz az új megközelítését láthatjuk, ami első ízben a CT 200h modellben jelent meg. Minden fontos funkció kezelőszervét a vezetőülés köré csoportosítottuk, így a fejlett Ember-Gép Interfész technológiák tökéletes ergonómiával párosulnak. Vezetőközpontú kialakítás A letisztult, vízszintesen tagolt műszerfal kihangsúlyozza a kabin tágasságát és szélességét, míg az ajtók és a középkonzol burkolatai biztonságos és barátságos környezetet teremtenek az autó utasai számára. A műszerfalat két külön zónára tagoltuk: a felső Kijelző Zónában látható az ultra-széles, 12,3 col méretű multimédiás LCD-kijelző, ami a legnagyobb a sorozatgyártású autókban kínált rendszerek között, és körültekintő pozicionálásának köszönhetően egyetlen pillantással leolvashatók a rajta megjelenített adatok. Az alsó Kezelő Zónában találhatók a könnyen elérhető kezelőszervek, például a Lexus díjnyertes technológiája, a számítógép-egerek stílusában kialakított, második generációs Remote Touch Interfész (RTI). A vezetői üléshelyzetet úgy alakítottuk ki, hogy az autós mindent könnyedén elérjen, és tökéletes kényelemben, minden zavaró vagy fárasztó behatás nélkül vezethessen. Az új első ülésen lejjebb került a csípőpont, így az autós üléshelyzete közelebb került a GS tömegközéppontjához; a rendkívül kényelmes ülések kiválóan tartják a testet. Az ülések szélesebb mérettartományban állíthatók, így még kényelmesebbé válik az utazás. A hátsó középső ülés háttámlája külön is lehajtható, és új megoldást jelentenek az olyan beállítási lehetőségek is, amelyek révén szabályozható a fejtámla, a válltámasz vagy az oldaltámasz formája. A deréktámasz immár négy irányban mozgatható, és az ülőlap hossza is 76 mm-es mérettartományban állítható. Az ülésszellőztetés közel kétszer annyi levegőt szállít, mint a kifutó modell rendszere. A középső kartámasz, a térdtámaszok és az ajtók könyöklői puha, kellemes tapintású kárpitozást kaptak, így a hosszú utakon is kiemelkedő kényelmet biztosítanak. A kormánykerék távolsága 50 mm-rel hosszabb úton állítható, így még közelebb kerülhet a vezetőhöz, és magassága is nagy tartományban szabályozható, hogy az autós bármikor nagy kormánymozdulatokat végezhessen anélkül, hogy felsőtestét ki kellene mozdítania kényelmes helyzetéből. Még a volán keresztmetszetét is alaposan elemeztük, s ennek eredményeképpen különböző profilokat alakítottunk ki a karimán – így kényelmes és pihentető fogás esik rajta, ugyanakkor könnyen és egyértelműen kezelhető. A könnyebb kezelhetőség érdekében megváltozott a fékpedál formája és állásszöge is, a lábtámasz pedig 300 mm-rel nagyobb lett, így kényelmesebben tartja a vezető lábfejét. A vezető látóterében helyezkednek el a könnyen leolvasható, nagy átmérőjű Optitron műszerek. S hogy még kevésbé kelljen elfordítania tekintetét az útról, az új Head-Up Display (HUD) a szélvédőre, az autós látóterébe vetíti a legfontosabb adatokat, például az éppen használt sebességfokozatot, a motor fordulatszámát, vagy éppen a navigációs rendszer utasításait. Az autóban több megoldás is azt szolgálja, hogy a vezető a lehető legjobban kilásson a forgalomra: a vékonyabb az A-oszlop, és magasabb a szélvédő szélesebb látóteret biztosít. Még a motorháztető formáját is úgy alakítottuk ki, hogy az autós jobban érezze az autó méreteit, miközben szűk helyeken manőverez. Komfort, kényelem és kézműves kidolgozás Bár az autó tengelytávolsága nem változott, az új GS utasai mégis tágasabb teret és magasabb szintű komfortot élvezhetnek. Mind az első, mind pedig a hátsó ajtót úgy terveztük át, hogy a lehető legkönnyebbé tegyék a be- és kiszállást, különös tekintettel a fej pozíciójára. Az elöl ülők kényelmesebben utazhatnak az új kialakítású üléseken, amelyek már a magasabb utasok számára is kifejezetten kényelmesek. A hosszabb úton csúsztatható, és magasságukban nagyobb mérettartományban állítható ülések révén nőtt a lábtér, és a fejtér is 30 mm-rel gyarapodott. A megújult ülések kényelmét a hátsó utasok is élvezhetik, hiszen az átformált ülőlapok és a megváltozatott dőlésszögű háttámla nagy mértékben fokozza a komfortérzetet. Az első ülések áttervezett, vékonyabb vázának köszönhetően 20 mm-rel több hely jut a térdüknek, a fejtér pedig 25 mm-rel nőtt. Az új, kompakt hátsó futómű alkalmazásával a nagyobb nyílást feltáró raktér padlója hosszabb és alacsonyabb lett, így az új GS jobban kihasználható és tágasabb csomagtartót kínál (564 liter, ami 31 százalékkal nagyobb a jelenlegi GS 350 modellénél). A hibrid hajtás akkumulátorának új formája révén a GS 450h csomagtere is tágasabb lett (482 liter, ami 60 százalékkal nagyobb a jelenlegi GS 450h modellénél). Az utastérben széles körben felhasznált kiváló minőségű anyagok és felületek modern, prémium hangulatot teremtenek, amit tovább fokoz a magas színvonalú kézműves kidolgozás, ami világszerte hírnevet szerzett a Lexus márkának. A belső tér új színvilága a hagyományokhoz híven kéttónusú maradt, ám a választható színek palettája sokkal változatosabb. A műszerfal, a padló és a kormánykerék fekete felülete sportos, elegáns benyomást kelt. A műszeregység bőrborítású elemeit színes varrás díszíti – szürke vagy elefántcsont, a kárpitok tónusától függően –, ami tovább fokozza az utastér prémium minőségérzetét. Az egymáshoz passzoló ülés- és ajtókárpitok ötféle (fekete, elefántcsont, szürke, cserszínű és topáz barna) színben rendelhetők meg. Az eddigi elefántcsont, dió és bambusz fabetétek mellett a kínálatban most megjelenik a fényes fekete és az alumínium felület is, modern, művészi hatást csempészve az utastérbe. A világon elsőként az új GS 450h kormánykereke valódi bambuszfelülettel is megrendelhető; az ötlet a Lexus Hybrid Drive hajtáslánc innovatív szellemét és környezetbarát tulajdonságait szimbolizálja. A Lexus minden apró részletre kiterjedő figyelmének köszönhetően a GS belső tere rendkívüli kifinomultságot és luxust kínál. Az utasok exkluzív megoldásokban gyönyörködhetnek, például a selyemfényű fémfelületek, a kiváló minőségű varrások, vagy az audiorendszer csiszolt alumínium gombjainak látványában. Az új analóg óra LED-mutatókat kapott – ez is az utastér egyik különleges eleme. A gyönyörű kidolgozású utastér méltó kiegészítő eleme a fehér fényű LED belső világítási rendszer, ami egy nagy teljesítményű prémium limuzinhoz méltó atmoszférát teremt a kabinban. A GS rendkívül kifinomult hangulatát tovább erősítve a LED-fények diszkréten üdvözlik és vezetik be a felhasználót az autóba; a világítás még az ajtó nyitása előtt működésbe lép, és szekvenciálisan felkapcsolódva borítja fénybe a belső teret. További cikkek Az új Lexus GS 450h és GS 250 Toyota Prius Plug-in Hybrid végleges adatok Vezetőközpontú sportkocsi – Toyota GT 86 Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Teljesítette a négyezer kilométeres "tartampróbát" az Alstom metrószerelvénye |
||
2012. március 24.
Teljesítette a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által előírt négyezer kilométeres úgy- nevezett ...
|
Teljesítette a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által előírt négyezer kilométeres úgynevezett tartampróbát (próbafutást) az Alstom Metropolis szerelvénye, amely Budapesten, a 2-es metró vonalán fut majd – erősítette meg az Index információt szombaton a francia cég. Tájékoztatásuk szerint a tartampróbát, vagyis a 190 körös tesztet valós forgalmi körülmények között, javarészt a régi metrószerelvények között közlekedve végezték el. A franciaországi tesztpályán elvégzett futásokkal együtt a szerelvény így már 35 ezer kilométeres próbafutáson van túl. Az Alstom augusztus 17-én adta be az NKH-nak a Metropolis típusengedély-kérelmét, ehhez április elejéig kell becsatolni a tartampróbával kapcsolatos dokumentumokat. Az új budapesti metrószerelvények végleges típusengedélyét június elejéig kell az Alstomnak megszereznie. Ezt követően az Alstom havonta 3 új metrószerelvényt tud leszállítani Budapestre, ezek üzembe helyezési engedélyét már a BKV-nak kell megszereznie. Az Alstom, a BKK és a BKV várakozásai szerint, a budapesti utazóközönség legkorábban várhatóan 2012 őszének elején utazhat majd az korszerű, új metrószerelvényekkel. Az Alstom tavaly augusztus 17-én juttatta el két kérelmét (típusengedély és a fékrendszerrel kapcsolatban a magyar jogszabályok alóli mentesség) az NKH-hoz, miután megállapodott a fővárossal a régi szerződés módosításokkal elfogadott újbóli érvénybe léptetéséről. Ennek értelmében az Alstomnak a szerződés újbóli életbelépésétől (2011. augusztus 15.) számított 300 napon belül meg kell szereznie a végleges típusengedélyt a 2-es metróvonal szerelvényeire, és 330 napon belül le kell szállítania az első szerelvényt Budapestre. Az NKH tavaly novemberben adta meg a magyar jogszabályok alóli mentességet a gyártó fékrendszerére. Az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróvonalra. További cikkek A Kravtex-Kühne személyszállításra vállalkozna buszaival Budapesten 2012 végére elkészül a debreceni 2-es villamos pálya Interneten lehet szavazni az új miskolci villamosok színére Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Az új Lexus GS 450h és GS 250 |
||
2012. március 24.
Kéttagú modell- családdal mutatkozik be Európában az új, negyedik generációs...
|
Kéttagú modellcsaláddal mutatkozik be Európában az új, negyedik generációs Lexus GS: a GS 250 és a kínálat nagy teljesítményű zászlóshajójával, a full hybrid GS 450h modellel. A GS modellek vadonatúj külső és belső formaterve a Lexus különleges L-finesse dizájn-filozófiájának továbbfejlesztéséből született. A látványos és dinamikus vonalvezetésű karosszéria egyik fontos eleme az agresszív orr-kialakítás, ami kihangsúlyozza a nagy teljesítményű GS erőteljes, tekintélyt parancsoló megjelenését. Az új GS utasterében felfedezhetjük a következő Lexus-modellek belsőépítészetét. Az ergonomikusan kialakított, kétzónás, vezetőközpontú műszerfal egyik lényeges jellemzője az Ember-Gép Interfész technológia, ami biztosítja,hogy a vezető éber maradjon, mégis teljes kényelemben autózhasson még a leghosszabb utakon is. Az új GS-modellcsaládban számos rendkívül innovatív technológiát alkalmaztunk. Ilyen az új, energiatakarékos klímaberendezés ‘S-Flow’ és ’nanoe’ technológiával; a második generációs Remote Touch Interfész (RTI), amelyhez a világ legnagyobb beépített multiinformációs kijelzője tartozik; vagy az audiorendszerek széles választéka, amelyek páratlan teljesítményt és tiszta hangzást biztosítanak. A GS gyönyörűen megformált kabinja minden utas számára tágasabb teret és magasabb szintű komfortot kínál. Az elöl ülők lábtere bőségesebb lett, a fejtér pedig 30 mm-rel nőtt. A hátul ülők térdének 20 mm-rel nagyobb hely jut, a fejtér pedig 25 mm-rel nagyobb lett. A GS 250 modell csomagtere 23 százalékkal növekedett, a GS 450h poggyásztere pedig – a hibrid akkumulátor átgondolt elhelyezésének köszönhetően – 60 százalékkal lett nagyobb. A GS teljes modellkínálatához megrendelhető F SPORT felszereltségi csomag exkluzív külső és belső dizájnelemeket, valamint az autó dinamikájához igazított futóművel kínál. A GS 450h a világ első orrmotoros, hátsókerékhajtású, nagy teljesítményű prémium szedánja, amelyben két elektromotor alkot hibrid rendszert az új generációs D-4S közvetlen befecskendezési technológiával működő, Atkinson-ciklusú V6-os benzinmotorral. A második generációs Lexus Hybrid Drive rendszer minden szempontból továbbfejlődött: CO2-, NOx- és részecske-kibocsátása jelentősen csökkent, ugyanakkor teljesítménye megfelel V8-as motorral szerelt vetélytársai teljesítményének. A GS 450h összesített rendszerteljesítménye 252 kW/343 LE, a forgatónyomaték pedig 345 Nm; a jármű gyorsulása 0-100 km/órára 5,9 másodperc, végsebessége 250 km/óra. Mindemellett az autó fogyasztása 23 százalékkal, 5,9 l/100 km értékre csökkent, a CO₂-kibocsátás pedig mindössze 137 g/km. A GS 250 modell motorterében takarékos, alacsony károsanyag-kibocsátású 2,5 literes, V6-os erőforrás működik, ami most jelent meg a kínálatban. Az új, negyedik generációs GS-modellcsaládot úgy terveztük meg, hogy kiemelkedő vezetési élményt biztosítson. Pontos irányíthatóságával és kiváló vezérlőrendszereivel az autó nagy sebesség mellett is stabil marad, és olyan komfortosan gördül, ahogyan az egy nagy teljesítményű Lexus limuzinhoz illik. A menetdinamika terén rendkívül sokat fejlődött a jármű: újraterveztük a karosszériát, ami 14 százalékkal merevebbé vált, új a futómű, nagyobb teljesítményű a fékrendszer, és a járműben olyan technológiák működnek, mint az Adaptív Változó Felfüggesztés (AVS) vagy a Lexus Dynamic Handling rendszer (LHD). A GS 450h F SPORT változat felszerelhető a Lexus Dynamic Handling Rendszerével, amely a világon elsőként egyesíti a Dinamikus Hátsókerék-kormányzás (DRS), a Változó áttételű Kormánymű (VGRS) és az Elektronikus Szervokormány (EPS) szolgáltatásait, tökéletesen ellenőrizve az első és hátsó kerekek gördülését. Az autó így jóval közvetlenebbül és gyorsabban reagál a vezető utasításaira. Az új Lexus GS a jelenleg kapható, legfejlettebb aktív biztonsági és vezetősegítő rendszerek széles skáláját kínálja. Az ötödik generációs VDIM része az újonnan kifejlesztett Lexus Dynamic Handling rendszer (LHD) is. Ennek feladata, hogy kanyarodás és fékezés közben koordinálja az első és hátsó kerekek irányítását, emellett agilis, pontos és kiszámítható menetdinamikai tulajdonságokat kölcsönözzön az autónak, amelyek által az jobban reagál a vezető utasításaira. A Fejlett ütközés Előtti Biztonsági Rendszerhez (PCS) tartozik a Vezetőfigyelő Kamera és a megújult Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC), ami a GS 450h modellben minden sebességtartományban – vagyis 0 km/óráig is – működik. A további aktív biztonsági berendezések közt megtalálható a Sávtartó Asszisztens (LKA), a Holttérfigyelő rendszer (BSM), a Lexus éjjellátó rendszer és a kibővített menüvel működő Head-Up Display (HUD) is. További cikkek Egyre több használt autó érkezik az országba külföldről Toyota Prius Plug-in Hybrid végleges adatok Az új generációs i30 legfontosabb versenytársainál jobb értéktartást kínál Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Változik a MÁV és a BKV menetrendje az óraátállítás miatt |
||
2012. március 24.
Az óraátállítás miatt változik a MáV és a BKV menet- rendje, a vasút- társaság 22 szerelvény...
|
Az óraátállítás miatt változik a MáV és a BKV menetrendje, a vasúttársaság 22 szerelvényét, a BKV-nak pedig az éjszakai járatait érinti az átállás a nyári időszámításra. Vasárnap hajnali kettő órakor három órára kell átállítani az órák mutatóit, és ezzel elkezdődik a nyári időszámítás. A MáV menetrendjében ez 22 szerelvényt, 14 Magyarországról induló, illetve az országba érkező nemzetközi vonatot, valamint 8 belföldi járatot érint.A nemzetközi vonatokat (Wiener Walzer, Kálmán Imre, Metropol, Beograd, Muntenia, Ister, Tisza) külföldön éri az óraátállítás, így ezek a járatok késéssel érkeznek a célállomásukra. A belföldi forgalomban a Budapest-Székesfehérvár vonalon háromnegyed 3 helyett 3 órakor indul a szerelvény Székesfehérvárról, a Budapest-Szob vonalon pedig 2 óra 4 perc helyett 3 óra 4 perckor érkezik meg a szerelvény Szobra. A Budapest-Szolnok vonalon a 2 óra 20 perckor Szolnokra érkező szerelvény az átállás miatt 3 óra 20 perckor érkezik. Debrecenből 2 óra 11 perc helyett 3 órakor, Mátészalkáról 2 perc, Lajosmizséről pedig 14 perc késéssel, éjjel 3 órakor indulnak el az érintett szerelvények. A BKV menetrendjében az éjszakai buszok közlekedését érinti az óraátállítás, az óránkénti, vagy annál gyakoribb követési idővel közlekedő 6-os villamos és az éjszakai járatok (900-as, 901-es, 907-es, 908-as, 909-es, 914-es, 914A, 922-es, 923-as, 931-es, 950-950A, 960-as, 966-os, 972-es, 973-as, 979-979A, 994-es) 2.00 és 2.59 közötti indulásai elmaradnak. Az órás követésnél ritkább, illetve csak meghatározott időpontokban induló járatok esetében egyedi menetrend lesz, ezekről a BKV honlapján (https://www.bkv.hu) érdeklődhetnek az utasok. A Liszt Ferenc-repülőteret az átállítás közvetlenül nem érinti, mivel úton lévő, Budapestre tartó járata egyetlen légitársaságnak sem lesz. Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati és közkapcsolati igazgatója azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a légifuvarozó cégek ezen a napon léptetik életbe nyári menetrendjüket, és emiatt több úti cél irányába módosulhat a menetrend. Az egész Európában egységesen alkalmazott óraállítási módszer azon alapul, hogy március 21. és szeptember 21. - azaz a tavaszi és őszi napéjegyenlőség - között a nappalok hosszabbak, mint az éjszakák. Minél inkább egybeesik a lakosság szokásos ébrenléti ideje - a reggel 7 és este 10 óra közötti időszak - a természetes nappali világosság idejével, annál kevesebbet kell a lámpákat használni. A Magyar Villamosenergia-ipari átviteli Rendszerirányító Zrt. (MAVIR) adatai szerint az óraátállítással évente 120 gigawattóra villamos energia takarítható meg, ez a mennyiség egy városnyi háztartás éves fogyasztásának felel meg. További cikkek 2012 végére elkészül a debreceni 2-es villamos pálya A Kravtex-Kühne személyszállításra vállalkozna buszaival Budapesten Elvi bizottsági támogatás a gázalapú közösségi közlekedés megvalósításához Kulcsszavak:
|
|
|||||
|
||||||
Találatok száma: 13421 | Megjelenítve: 13001 - 13010 |