Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 12500 Megjelenítve: 141 - 150
Hamvaiból támad fel a legendás Toyota egy elfeledett példánya

Hamvaiból támad fel a legendás Toyota egy elfeledett példánya

2021. március 16.
Február végén különleges üzenetet tett közzé közösségi csatornáin a Toyota dél-afrikai leányvállalata: elővették a raktárukban porosodó ritka kincset, és hozzáfogtak a teljeskörű gyári felújításához. De miért is érdekes ez a hír? Hát azért, mert ebből a változatból mindössze 84 darabot gyártott a Toyota.
Részletek

Hamvaiból támad fel a legendás Toyota egy elfeledett példánya

Gyártása szűk három éve alatt mindössze 351 példányban készült, ebből 337 kaphatott rendszámot, és az utóbbiak közül csupán 84 autóban került balra a kormány. A Toyota 2000GT nemcsak a japán, hanem az egyetemes autótörténelemnek is az egyik legritkább, legnagyszerűbb típusa volt. Örömünnep tehát minden alkalom, amikor felbukkan ennek a nagyszerű sportkupénak egy új példánya – még ha jelenleg olyan szomorú állapotban is van, mint a Toyota South Africa birtokában lévő kupé.

A vállalat házi múzeuma évekkel ezelőtt tett szert a ritkaságra, amelynek helyreállítása folyamatosan napirenden volt, ám a hatalmas lépésre csak tavaly szánta rá magát a vállalat: ekkor jelentette be ugyanis a Toyota sportosztálya, a Gazoo Racing, hogy megkezdi az ikonikus kupé alkatrészeinek újragyártását. A GR Heritage Parts projekt nemcsak apropót, de eszközt is adott a dél-afrikai Toyota kezébe, így 2020 második felében megkezdték a restaurálás előkészületeit, idén pedig teljes mellbedobással nekiláttak a felújításnak.

A munkával egy elismert helyi veteránautó-specialistát, a Generation Old School műhelyt bízták meg. Ők fogják apró darabokra szedni, megtisztítani, helyreállítani, kicserélni, beállítani, majd újra összeszerelni az autót, amiben a Gazoo Racing által biztosított alkatrészek és komplett gyári dokumentáció is segítségükre lesz.

Hamvaiból támad fel a legendás Toyota egy elfeledett példánya

A Yamahával közösen fejlesztett autó annak idején félelmetes ellenfele volt a kor Jaguarjainak, Ferrarijainak és Fordjainak – a legendás Carroll Shelby maga is épített belőle két versenyautót. Négytárcsás szervofékével és részlegesen önzáró differenciálművével a 2000GT technológiai szempontból is a világ abszolút élvonalába emelkedett, bebizonyítva, hogy a Toyota igenis képes megépíteni a világ legkifinomultabb sportautóját – vagy bármi mást, amire igény van.

Egy ilyen ritka autó esetében nem meglepő, hogy minden egyes példánynak megvan a maga különleges története. A Toyota South Africa autója például egyike annak a mindössze három 2000GT-nek, amelyet a gyár Dél-Afrikába szállított 1967 és 1968 között. Az biztosnak tűnik, hogy közülük kettőt pegazus-fehér, egyet pedig viharezüst színben rendeltek meg – de hogy melyik melyik volt, arról már megoszlanak a vélemények. Annyi bizonyos, hogy a felújításra szánt, MF10-10207 alvázszámú autó jelenleg piros – az érintettek abban bíznak, hogy mire a felújítás eljut a festés fázisába, fény derül az eredeti színre.

A további két dél-afrikai autó (MF10-10131 és MF10-10206 alvázszámmal) közül az egyik egy 220 tagú magángyűjteményben, a Franschhoek-i közlekedési múzeumban található, a másiknak pedig nyoma veszett – a Toyota titkon abban reménykedik, hogy autójuk felújításával felkeltik a kincsvadászok érdeklődését, és egy pajta mélyéről egyszer csak előkerül a hiányzó 2000GT.

Hamvaiból támad fel a legendás Toyota egy elfeledett példánya

Nemcsak gyűjtők, de befektetők számára is komoly lehetőséget tartogat az elveszett példány, hiszen a Toyota 2000GT a legértékesebb japán veterán autó. Eddigi legdrágább példányáért több mint 1,1 millió dollárt fizettek még 2013-ban, de tavaly is gazdát cserélt két autó: az egyik 912 ezer dollárért, a másik 88 millió japán jenért – ez forintba átszámolva 250-270 millió forintnak felel meg.
Kulcsszavak: oldtimer, toyota, Toyota 2000GT
 
A Toyota hybrid modellek globális eladásai átlépték a 9 milliós darabszámot A Toyota hybrid modellek globális eladásai átlépték a 9 milliós darabszámot Speciális betegszállító járművel küzd a koronavírus ellen a Toyota Speciális betegszállító járművel küzd a koronavírus ellen a Toyota Hamarosan érkezik az új Toyota GT86 sportkupé Hamarosan érkezik az új Toyota GT86 sportkupé Szünetelteti közúti robotautó-kísérleteit a Toyota Szünetelteti közúti robotautó-kísérleteit a Toyota A jövő megérkezett Európába A jövő megérkezett Európába
 
Megszüntet több ezer munkahelyet a Volkswagen csoport

Megszüntet több ezer munkahelyet a Volkswagen csoport

2021. március 16.
Költségcsökkentő programja részeként megszüntet több ezer munkahelyet a német Volkswagen csoport (VW), a világ legnagyobb autógyártó társasága - jelentették vasárnap német hírportálok.
Részletek

Megszüntet több ezer munkahelyet a Volkswagen csoport

A Handelsblatt című üzleti lap értesülése szerint akár ötezer állás is megszűnhet. Más források szerint nagyjából négyezer munkahelyet számolhatnak fel, valamennyit a csoport névadó márkája, a Volkswagen hazai, németországi üzemeiben.
   
A VW a sajtóhírekre reagálva közölte, hogy a társaság vezetése megállapodott a munkavállalókat képviselő üzemi tanáccsal a németországi dolgozóknak 2029-ig szóló foglalkoztatási garancia mellett elindított leépítési folyamat újabb lépéséről. Ezt azt jelenti, hogy szélesítik a korkedvezményes nyugdíjba vonulás és a teljes munkaidőről időskori részmunkaidőre váltás lehetőségét, és az így felszabaduló álláshelyeket nem töltik be.
   
A megállapodás a felügyelőbizottságban tavaly decemberben elhatározott költségcsökkentő programot szolgálja. Az előirányzat szerint az állandó költségeket öt százalékkal, a beszerzési költségeket hét százalékkal kell csökkenteni 2023-ig. A programhoz tartozik a többi között az a határozat is, hogy legalább 2021 végéig nem vesznek fel új munkatársakat, kivéve az informatika, a digitalizáció és az elektromos autók meghajtásához használt akkumulátorok fejlesztésének területét.
   
Megszüntet több ezer munkahelyet a Volkswagen csoport

A Németországban 120 ezer, világszerte pedig több mint 670 ezer embert foglalkoztató VW-hez a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda autómárka tartozik, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja. A 2020-as üzleti év eredményeit március 16-án ismertetik.
Kulcsszavak: autógyár, németország, volkswagen
 
A magyarországi haszonjármű-piac már visszaállt a válság előtti szintre A magyarországi haszonjármű-piac már visszaállt a válság előtti szintre Megszüntet több ezer munkahelyet a Volkswagen csoport A Renault megnyitja első gyárát Kínában A komoly kihívások ellenére továbbra is jó teljesítmény jellemzi az Audi Csoport első félévét A komoly kihívások ellenére továbbra is jó teljesítmény jellemzi az Audi Csoport első félévét Megszüntet több ezer munkahelyet a Volkswagen csoport A Hyundai Motor márkaértéke a világ ötven legjobbja között A Volkswagen egy Transporterrel támogatja az OXXO Racing csapatát A Volkswagen egy Transporterrel támogatja az OXXO Racing csapatát
 
A Jaguar Classic hat, egymáshoz illő E-type párossal ünnepli az emblematikus sportautó 60. születésnapját

A Jaguar Classic hat, egymáshoz illő E-type párossal ünnepli az emblematikus sportautó 60. születésnapját

2021. március 12.
Elkészült az ’E-type 60’ kollekció első két autója, illetve a cég bemutatta a 12 szakszerűen és autentikusan felújított, 3,8 literes E-type műszaki specifikációját is.
Részletek

A Jaguar Classic hat, egymáshoz illő E-type párossal ünnepli az emblematikus sportautó 60. születésnapját

A ’E-type 60’ párosokat alkotó járművek mindegyike a két legrégebbi és leghíresebb Jaguar E-type, a ‘9600 HP’ és a ‘77 RW’ előtt tiszteleg. Ennek a két változatnak meghatározó szerep jutott a modell 1961 márciusában, Genfben tartott bemutatóján.

A ‘9600 HP’ névre keresztelt, ’Opalescent Gunmetal Grey’ fényezésű, 3,8 literes, fix tetős kupé volt a két E-type egyike, amelyeket külön meghívottak előtt lelepleztek le a Parc des Eaux Vives-ben. Érdekesség ennek kapcsán, hogy Bob Berry PR-vezető néhány perccel a bemutatókörök előtt érkezett meg a helyszínre, miután a premier előtti éjjelen ’padlógázzal’ (’flat out’) hajtott az autóval Coventryből Svájcba.

Mivel az E-type – és annak 240 km/h-s végsebessége – keltette lehengerlő benyomás hatására kimagasló érdeklődés mutatkozott a Berry-vel tett próbautak iránt, a Jaguar legendás teszt- és fejlesztőmérnöke, Norman Dewis azt az utasítást kapta, hogy ’minden mást félretéve’ (’drop everything’) vezesse másnapra a ‘77 RW’ nevű, British Racing Green 3,8 literes roadstert Coventryből Genfbe.

Az ’E-type 60’ kollekció párban értékesített autói (egy E-type 60 Edition kupé és egy E-type 60 Edition roadster), az exkluzív ’Flat Out Grey’ és ’Drop Everything Green’ színekben készülnek.

A Jaguar Classic hat, egymáshoz illő E-type párossal ünnepli az emblematikus sportautó 60. születésnapját

Ezeket a színkompozíciókat az eredeti 1961-es színek ihlették, és semmilyen más Jaguarnál nem fogják használni.

Minden ’E-type 60 Edition’-jármű hordoz a 60. jubileumra emlékeztető, Julian Thomson, a Jaguar formatervezési igazgatója közreműködésével készülő formaelemeket. További fejlesztéseket eszközöltek a jobb használhatóság és a fokozottabb vezetési élmény javára, beleértve a gördülékenyebb váltások érdekében speciálisan kifejlesztett, szinkronizált, ötfokozatú kézi sebességváltót és a megnövelt hűtéskapacitást, illetve a Jaguar Classic Infotainment rendszerét beépített műholdas navigációval és Bluetooth-kapcsolattal.

A 265 lóerős, 3,8 literes, hathengeres XK motor egy autentikus, 1961-es stílusú ötvözetből kialakított hűtővel rendelkezik, elektromos hűtőventilátorral és a mindennapi használhatóság érdekében elektronikus gyújtással, valamint csiszolt rozsdamentes acél kipufogórendszerrel, amely méretében megegyezik a standard acélrendszerrel, de valamivel mélyebb hangot ad és nagyobb élettartamot kínál.

A középkonzolon kívül a motorháztető emblémája, a fordulatszámmérő óraszámlapja, az üzemanyag-sapka és az alvázlemez is a Jaguar Design által megalkotott évfordulós logóval készült. Az 1961-es autók mintájára a könnyű, bükk-keretes kormánykerék kürtgombja 24 karátos aranyból van.

A Jaguar Classic hat, egymáshoz illő E-type párossal ünnepli az emblematikus sportautó 60. születésnapját

2022 nyarán a hat vásárló és vendégeik részt vesznek az elképzelhető legexkluzívabb E-type zarándoklaton: a 60 évvel ezelőtti mintára levezetik a Coventry-Genf távot a lélegzetelállító tájon, az ikonikus alpesi hágók között.

A Jaguar olyan hírességeket üdvözölhetett a hatvanas évek forradalmi korszellemét hűen tükröző E-type tulajdonosai között, mint Steve McQueen, Brigitte Bardot, Frank Sinatra, George Harrison, Tony Curtis és Britt Ekland. Plasztikus formáinak szépsége, funkcionalitása és formatervezésre gyakorolt hatása révén az E-type volt a harmadik autó, amely bekerült a New York-i Modern Művészeti Múzeum (MoMA – The Museum of Modern Art) formatervezési gyűjteményébe.

A Jaguar Classic hat, egymáshoz illő E-type párossal ünnepli az emblematikus sportautó 60. születésnapját



Kulcsszavak: évforduló, jaguar, Lightweight E-Type, limitált széria
 
Száz éves az első Fordson traktor Száz éves az első Fordson traktor Egy kreatív együttműködés a Type H 70. születésnapja alkalmából Egy kreatív együttműködés a Type H 70. születésnapja alkalmából London utcáin a Jaguar első elektromos autója London utcáin a Jaguar első elektromos autója Ebben a hónapban ünnepli a Škoda a vállalat 120. évfordulóját Ebben a hónapban ünnepli a Škoda a vállalat 120. évfordulóját 120 éves Mladá Boleslav-i motorfejlesztését és -gyártását ünnepli a Škoda 120 éves Mladá Boleslav-i motorfejlesztését és -gyártását ünnepli a Škoda
 
Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta

Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta

2021. március 12.
116 évvel ezelőtt építették első autójukat Mladá Boleslavban a Laurin & Klement alapítói – a történelmi gyárcsarnokokban ma a ŠKODA Múzeum működik. A ŠKODA AUTO jelenleg hat modellsorozatot – FABIA, SCALA és OCTAVIA, a KAMIQ és KAROQ SUV-modellek, valamint a tisztán elektromos ENYAQ iV – gyárt Mladá Boleslav-i központjában.
Részletek

Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta

Egészen különleges évfordulót ünnepel székhelyén a ŠKODA AUTO: 1905 óta immár 15 millió autó gördült le a Mladá Boleslav-i szerelőszalagról, a jubileumi darab éppen március 5-én. Ez a példány egy Arctic-ezüst metál ŠKODA ENYAQ iV. 1905-ben itt gördült ki a mobilitás úttörőinek – Václav Laurin és Václav Klement – első autója, a Voiturette A a gyárcsarnokból. A ŠKODA AUTO folyamatosan invesztál a székhelyén zajló autógyártás korszerűsítésébe, s ezzel az ottani gépjárműgyártás jövőjébe.

Amint Michael Oeljeklaus, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának termelési és logisztika területeiért felelős tagja kifejtette: „Szívélyesen gratulálnék e különleges jubileum kapcsán a Mladá Boleslav-i termelési helyszín teljes kollektívájának. 15 millió legyártott járművel ez az üzemünk a ŠKODA márka sikerének központi pillére, s főegységgyártásának köszönhetően már régóta a teljes Volkswagen Csoport számára is nagy jelentőségű. A jubileumi példány, egy ENYAQ iV, további utunk képviselője is egyben: folyamatosan digitalizáljuk gyártásunkat és következetesen végrehajtjuk elektromos mobilitási stratégiánkat. Ezzel egyidejűleg a vállalatcsoport szinergiáit is kihasználjuk, hogy különösen korszerű és vonzó járműveket készíthessünk, amelyek világszerte meghódítják ügyfeleinket.”

Az autógyártás Mladá Boleslav-i kezdetei egészen a Laurin & Klement vállalatig nyúlnak vissza, amelyből később a ŠKODA AUTO kialakult. Az alapítók, Václav Laurin és Václav Klement, 1905-ben a kerékpárgyártás beszüntetése mellett döntöttek és teljes egészében a motorkerékpárok és autók gyártására összpontosítottak. A történelmi csarnokok, amelyekből a vállalat első autója, a Voiturette A is kigördült, még ma is állnak, s néhány éve a ŠKODA Múzeumnak adnak otthont.

Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta

Mindjárt az utca túloldalán húzódik a modern autógyár, ahol jelenleg mintegy 29 100 dolgozó, összesen hat modellsorozatot gyárt: a FABIA mellett itt készül a SCALA és az OCTAVIA, valamint a KAMIQ és a KAROQ SUV-modellek, illetve a tisztán elektromos ENYAQ iV. Utóbbi számára a vállalat egy már meglévő gyártósorát tervezte át, illetve alakította ki az MEB-alapú járműveknek megfelelően. Ez a sor a teljes Volkswagen Csoportban egyedüliként teszi lehetővé a Moduláris elektromos platform (MEB) és a Moduláris keresztirányú platform (MQB) műszaki alapjaira épülő modellek párhuzamos gyártását. 2020 november vége óta az OCTAVIA és a kompakt-SUV KAROQ mellett a tisztán elektromos, akkumulátorhajtású ENYAQ iV is ezen készül.

Ez a fejlesztés jól példázza a ŠKODA AUTO termelési helyszíneinek folyamatos korszerűsítését, amely során az Ipar 4.0 eljárásai, a digitalizálási projektek és az automatizálás állnak az előtérben. Még az MQB- és MEB-alapú modellek közös gyártósorának üzembehelyezését megelőzően, például egy korszerű, akár 168 ezer karosszéria kapacitású fényezőüzem is megkezdte működését Mladá Boleslavban, több mint 650 új munkahelyet teremtve. 2021 elején a ŠKODA AUTO az előszériás járművek számára új központi próbacsarnokot (Pilot Hall), valamint új tesztjármű- és prototípuskészítő központot nyitott székhelyén.

A járművek mellett a ŠKODA AUTO motorokat, MQ100 és MQ200 manuális sebességváltókat, tengelyeket, valamint a vállalatcsoport több márkájának hálózatról tölthető hibridmodelljeihez (Plug-in Hybrid) nagyfeszültségű akkumulátorokat is gyárt Mladá Boleslavban. 2021 februárban már a százezredik hajtásrendszer-akkumulátor került le itt a gyártósorról.

Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta

Sikertörténet a Volkswagen Csoport tagjaként

A ŠKODA AUTO főüzemének fejlesztése és a 15 millió legyártott gépkocsi jubileuma egyaránt szorosan kapcsolódik a márka 1991-es belépéséhez a Volkswagen Csoportba. Ennek idén immár harminc esztendeje. Már azóta is több mint 10,7 millió gépkocsi készült Mladá Boleslavban, s a globális vállalat részeként a ŠKODA AUTO regionális piacvezetőből világszerte sikeres volumenmárkává lépett elő.

Ma Mladá Boleslav gyára kulcsszerepet játszik a cseh autógyártó elektromos mobilitási stratégiájának megvalósításában: Az ENYAQ iV az egyetlen olyan modell Európában, amely Németországon kívül készül és a Volkswagen Csoport MEB-platformjára épül.

Főüzeme mellett a ŠKODA AUTO Kvasinyban és Vrchlabíban is rendelkezik termelési helyszínnel. Kvasinyban a ŠKODA SUPERB sorozatot és hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű SUPERB iV változatot, valamint KODIAQ és KAROQ SUV-modelljeit gyártja. A DQ200 kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó (DSG) a Vrchlabí, különösen korszerű főegységgyárában készül. 2020-ban a ŠKODA AUTO a COVID-19 miatt elrendelt gyártásszünet ellenére is több mint 750 ezer autót gyártott Csehországban, de Szlovákiában és Ukrajnában, valamint Kínában, Indiában és Oroszországban is készülnek ŠKODA gépkocsik. 1905 óta a cseh gyártó világszerte több mint 24,8 millió járművet készített.

Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta

A legjelentősebb ŠKODA-modellek Mladá Boleslavból 1905-től napjainkig

Az első Mladá Boleslav-i autója a híres L&K Voiturette A volt, amely 1905 és 1907 között gördült ki a bohémiai gyárból. A modellpaletta zászlóshajója, a ŠKODA SUPERB 1934-ben jelent meg és a Monte Carlo Ralin a kezdetektől fogva aratott sikerei 1936-ban a ŠKODA POPULAR MONTE CARLO1 különleges modelljének megalkotására inspirálta az autógyártót. Az akár 110 kilométer/óra végsebességre is képes, kétajtós modell 1938-ig készült Mladá Boleslavban. A ŠKODA 1000 MB az akkori Csehszlovákia első nagysorozatú gépkocsijaként farmotoros kialakításával és önhordó karosszériájával műszakilag új idők kezdetét jelentette 1964-ben.

A márka első orrmotor-elsőkerékhajtás elrendezésű típusa, a ŠKODA FAVORIT 1987-től Vrchlabí üzemében, egy évvel később pedig már Mladá Boleslavban is új korszakot nyitott. A ŠKODA OCTAVIA, azaz „a márka szíve” szintén készül a főüzemben is. A leendő „bestseller” első modern generációja 1996. szeptember 3-án érkezett meg, s gyártása az OCTAVIA TOUR változatot is beleértve egészen 2010-ig tartott. A kompakt ŠKODA SCALA, amely a gyártó első típusaként már a Volkswagen Csoport MQB A0 platformjára épül, 2019 óta készül a Mladá Boleslav-i szerelőszalagon. A ŠKODA AUTO 2020 november vége óta Mladá Boleslavban készíti a Volkswagen Csoport Moduláris elektromos platformjára (MEB) épülő első sorozatgyártású típusát. Ez a már eleve akkumulátorhajtású gépkocsinak tervezett, tisztán elektromos ŠKODA ENYAQ iV.

Kulcsszavak: autógyár, Mladá Boleslav, skoda
 
Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta A BMW Group és az SGL Group háromszorosára növeli az amerikai szénszál-üzem kapacitását Megkezdték az új Mercedes CLA Shooting Brake gyártását Kecskeméten Megkezdték az új Mercedes CLA Shooting Brake gyártását Kecskeméten Szabálytalanságot tárt fel a Volkswagen belső vizsgálata Szabálytalanságot tárt fel a Volkswagen belső vizsgálata Nagyszámú szakmai kitüntetés és elismerés övezi a BMW 2015-ös évét Nagyszámú szakmai kitüntetés és elismerés övezi a BMW 2015-ös évét Jubileum a ŠKODA AUTO központjában – 15 millió autó Mladá Boleslavból 1905 óta Új értékesítési rekord a Volkswagen-csoportnál
 
Új világrekord: közel egymillió eurós Peugeot 205

Új világrekord: közel egymillió eurós Peugeot 205

2021. március 12.
Egy párizsi aukción 977 ezer euróért, azaz nagyjából 352 millió forintért cserélt gazdát egy 1985-ös gyártású Peugeot 205. Nem átlagos városi kisautóról van szó persze, hanem a márka kétszeres világbajnok B-csoportos rali versenyautóinak egyik példányáról, amelynek ráadásul rendkívül kalandos a története.
Részletek

Új világrekord: közel egymillió eurós Peugeot 205

Több világcsúcs is megdőlt a február elején, Párizsban megtartott autós árverésen, amelynek fő attrakciója egy különleges gyűjtemény volt: a Lohéac-i autós múzeum több mint négyszáz kincséből ezúttal hét makulátlan állapotú B-csoportos raliautó került kalapács alá. A motorsport-történelem egyik legfélelmetesebb, egyben legnagyszerűbb időszakának mementói között ott volt a kétszeres rali világbajnok Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 egyik példánya, 1985-ből.

Az autó nem tesztpéldány, és nem fejlesztési prototípus volt, hanem éles bevetésre küldött versenyautó, a 19 darab Evolution 2 modell egyike. A világbajnok Timo Salonen 1986 februárjában ezzel a C209-es sorozatszámú autóval állt rajthoz a Svéd-ralin. Ugyanazon év májusában Bruno Saby ült a volánja mögé, és meg is nyerte a Korzika-ralit, bár ez utóbbinak sem ők, sem a Peugeot Talbot Sport csapat többi tagja nem tudott örülni. Ezen a versenyen veszítette ugyanis életét Henri Toivonen és Sergio Cresto; tragikus balesetük közvetlenül vezetett a B-csoport 1987-es megszüntetéséhez.

Ezt követően a fennmaradt Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2-esek különböző utakon jártak tovább. A C209-es a Valeo tesztflottájába került, ahol a beszállító automata tengelykapcsolóinak fejlesztésében használták. Hamarosan ismét csatarendbe állították azonban: az 1987-es szezon végén a Peugeot Finland vásárolta meg a ralikrossz EB-ben versenyző Matti Alamäki részére.

Új világrekord: közel egymillió eurós Peugeot 205

Alamäki azt követően igazolt át a francia márkához, hogy a Peugeot versenyzője, Seppo Niitymäki egy 205 T16-ossal (a C204-es sorozatszámú példány) elorozta előle a bajnoki címet. Bölcs döntésnek bizonyult a márkaváltás, Alamäki ugyanis egymás után háromszor lett Európa-bajnok a 205-össel. Ezt követően megvásárolta magának az autót, hogy sikereinek záloga örökké vele lehessen, az élet azonban közbeszólt…

Amikor a nyolcvanas évek végén a Lohéac-i múzeum tulajdonosa úgy döntött, létrehozza azt a bizonyos B-csoportos gyűjteményt, amelynek egy része most aukcióra került, a Peugeot központi szervezetén keresztül szerzett egy T16 Evo 2-est. Ezt az autót azonban szállítás közben, egy útszéli bisztró elől trélerrel együtt ellopták.

A kétségbeesett kurátor ekkor fordult Alamäkihoz, akit egy év alatt sikerült rábeszélnie, hogy adja el nekik az autót. A finn versenyző garázsában az eredeti rali alkatrészeket is megtalálták, ami megkönnyítette a 205-ös eredeti pompájának (azaz az 1986-os korzikai futamon használt állapotának) helyreállítását. Nem csak eredeti színeit kapta vissza (a ralikrossz bajnokságban pirosra festve versenyzett), hanem a Bruno Saby és navigátora, Jean-François Fauchille által használt kagylóüléseket, valamint az akkor használatos 239 FWH 75 rendszámot is.

Új világrekord: közel egymillió eurós Peugeot 205

A motor a versenyeken alkalmazott, hengerenkénti fojtószelep helyett egyetlen, központi fojtószelepet kapott, ám ettől eltekintve ugyanúgy tökéletesen eredeti állapotú, mint az autó minden eleme. Ez azonban nem jelenti azt, hogy jelen állapotában működőképes volna: az elmúlt harminc évben motorját csak elvétve indították be, és ilyenkor sem tett meg egyetlen métert sem. Az új tulajdonos egy tökéletes, múzeumi állapotú autóhoz jutott, ám ha vezetni is szeretné, teljes körű felújításra lesz szükség.

A C209-es sorozatszámú Peugeot 205 T16 Evo 2-ért a díjakkal és jutalékokkal együtt 977 440 eurót fizettek a február elején megrendezett Artcurial Parisienne aukción: ez új világcsúcs a típus történetében. A jelek szerint a ralitörténelem legnagyobb rajongói vehettek részt az árverésen, mert két további B-csoportos versenyautóért is rekord összeget fizettek: egy 1988-es Audi Sport Quattro S1 egyenesen minden idők legdrágább raliautójaként vonul be az árverések történelemkönyvébe, de Renault 5 Maxi Turbóért sem fizettek még soha ennyit aukción.



Kulcsszavak: Peugeot, Peugeot 205, rali
 
A Peugeot 3008 GT HYBRID4 idén októberétől rendelhető A Peugeot 3008 GT HYBRID4 idén októberétől rendelhető 50 éves az 504 coupé és cabrio 50 éves az 504 coupé és cabrio Új világrekord: közel egymillió eurós Peugeot 205 Peugeot 208 Pikes Peak az AMTS kiállításon, az ANK Magyarok a világ járműgyártásában standján Ifjabb Tóth: versenyen innen, teszten túl Ifjabb Tóth: versenyen innen, teszten túl Új világrekord: közel egymillió eurós Peugeot 205 Dakar 2013 - Nasszer al-Attijah sikere, Szalay Balázs 19.
 
A Peugeot 2008 Európa kedvenc szabadidőjárműve

A Peugeot 2008 Európa kedvenc szabadidőjárműve

2021. március 11.
Kiválóan indította az évet a Peugeot: a márkák eladási rangsorában és a legnépszerűbb személyautók között egyaránt a második helyen áll, városi crossovere pedig a legkeresettebb szabadidőjármű volt januárban a kontinensen.
Részletek

A Peugeot 2008 Európa kedvenc szabadidőjárműve

Sikeresnek mondhatja 2020-as tevékenységét a Peugeot, szinte minden régióban jobban teljesített a piaci átlagnál, így legfontosabb értékesítési területein növelni tudta piaci részesedését. A siker két fő oszlopa a márka két legújabb típusa: a 208-as városi kisautó és a 2008-as B-SUV volt. Most, 2021 elején ugyanezek a modellek adtak lendületet a Peugeot további fejlődéséhez a JATO Dynamics legfrissebb adatai szerint.

Noha a márka eladásait az új 208-as vezeti, a 2008-as testvérmodell volt az, amelyik rekordokat ért el 2021 januárjában. A frissen bevezetett városi crossover 78 százalékkal növelte eladásait azon a piacon, amely átlagosan 26 százalék mínuszban zárta 2021 első hónapját.

Eredménye annál is szebb, mert a szabadidőjárművek kategóriája minden eddiginél nagyobb, 44 százalékos piaci részesedést ért el az év első hónapjában.

A valamivel több mint 386 ezer eladott szabadidőjármű 36 százalékát – azaz a teljes európai újautó-piac közel 16 százalékát! – tették ki a kisméretű crossoverek, a Peugeot 2008 azonban nem csak saját méretosztályában nem talált legyőzőre, de a nagyobb szabadidőjárművek között sem volt olyan, amelyiket többen választották volna januárban.
A Peugeot 2008 Európa kedvenc szabadidőjárműve

A modell egyébként tavaly október óta folyamatosan ott volt a piac tíz legnépszerűbb típusa, illetve három legnépszerűbb szabadidőjárműve között. A típus sikerében továbbra is érdemi szerep jut az e-2008 tisztán elektromos változatnak – nem meglepő, hiszen 2020-ban másfélszer annyi (147%) hálózatról tölthető autót adtak el Európában, mint 2019-ben, miközben az összeladások ugyanebben az időszakban 24 százalékot zuhantak, és negyedszázados mélyponton álltak meg.

2020 decemberében csaknem négyszer akkora volt az elektromos járművek piaci részesedése Európában (24%), mint egy évvel korábban (6,3%), így megalapozottan mondhatjuk, hogy azok a modellek tudtak – és tudnak ma is – érdemi sikereket elérni, amelyek rendelkeznek tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtáslánccal.

Így van ezzel a Peugeot 2008 fivére, a 208 városi kisautó is, amely januárban az abszolút ranglista második helyén nyitotta az új évet. Ugyanez volt a helyzet a Peugeot egészével is, amely az összeladások 7,3 százalékát megszerezve a második legkeresettebb márka volt Európában.

A Peugeot 2008 Európa kedvenc szabadidőjárműve






Kulcsszavak: crossover, e-2008, Peugeot, peugeot 2008, suv
 
A Honda HR-V bekerült az AUTOBEST 2016 döntősei közé A Honda HR-V bekerült az AUTOBEST 2016 döntősei közé Az Opel Crossland X kategóriájának legjobbja az Euro NCAP tesztjén Az Opel Crossland X kategóriájának legjobbja az Euro NCAP tesztjén Ma hajnalban bemutatkozott  a vadonatúj Hyundai Tucson Ma hajnalban bemutatkozott a vadonatúj Hyundai Tucson A Ford romániai Krajova üzemében jövőre megkezdődik az EcoSport kisméretű SUV-modell gyártása A Ford romániai Krajova üzemében jövőre megkezdődik az EcoSport kisméretű SUV-modell gyártása A SEAT az Aronában és az Ibizában is bemutatja a digitális műszerfalat A SEAT az Aronában és az Ibizában is bemutatja a digitális műszerfalat
 
A Land Rover Defender a 2021-es Világ Női Év Autója díj abszolút győztese

A Land Rover Defender a 2021-es Világ Női Év Autója díj abszolút győztese

2021. március 11.
Szakmai kitüntetéseinek hosszú sorát újabb trófeával gazdagítva a Land Rover Defender elnyerte az összesített 2021-es Világ Női Év Autója címet. A díj fennállása óta először részesült Land Rover modell ebben az elismerésben.
Részletek

A Land Rover Defender a 2021-es Világ Női Év Autója díj abszolút győztese

A Defender messzemenőkig hű maradt ahhoz az úttörő szellemiséghez, amely több mint 70 éve határozza meg a Land Rover típusok karakterét, ugyanakkor a típus a XXI. század elvárásai szerint újraalkotta a kaland fogalmát. A Defender nevében, formájában és terepalkalmasságában egyaránt legendának számít. A többféle kivitelben kínált modellhez négy tartozékcsomag választható, így pontosan gazdája elvárásaihoz igazítható, és tökéletesen kiszolgálja annak igényeit.

A Világ Női Év Autója (Women’s World Car of the Year, WWCOTY) az egyetlen olyan díj a világon, amelynek zsűrijét kizárólag hölgyek alkotják: az 50 tagú döntőbizottság öt földrész harmincnyolc országát képviselve minősíti a világ autópiacának legkiválóbb újdonságait. Az új Defendert először 2021 legjobb középkategóriás szabadidőjárművének választották meg, majd a nemzetközi nőnapon megtartott, végső eredményhirdetésen kiáltották ki a WWCOTY díj abszolút győztesének.

Az eredeti Defender minimalista személyisége az utastérben is visszaköszön, kihangsúlyozva a típus egyszerűségét és praktikumát. A Defender 110 elérhető 5, 6 vagy 5+2 üléses konfigurációban, míg a 90-es modell annak ellenére alkalmas hat utas szállítására, hogy nem hosszabb egy átlagos családi ferdehátúnál.

A Land Rover Defender a 2021-es Világ Női Év Autója díj abszolút győztese

Az új Defender minden eddiginél szélesebb körű közúti- és terepképességekkel bír, új mércét állítva a terepen mutatott robusztus helytállás és a közúti kényelem terén. A Land Rover történetének legszilárdabb vázszerkezetét eredményező D7x alumínium padlólemezt alkalmazó modell közúti- és terepképességeit fejlett támogató technológiák és ultramodern hajtásláncok teszik felülmúlhatatlanná. Gondosan hangolt vezethetősége egyszerre kínál élvezetes vezetési élményt és hosszú távon is első osztályú kényelmet, terepen és aszfalton egyaránt. Az Euro NCAP szakértői pedig maximális, ötcsillagos minősítéssel értékelték a Defender biztonsági képességeit.

Fejlett Ingenium benzinmotorjainak és tisztább üzemű dízel erőforrásainak köszönhetően a Defender bármilyen környezetben magabiztosan, pontosan és takarékosan közlekedhet, míg a hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid; PHEV) hajtáslánc akár 43 kilométert képes teljesen zaj nélkül, tisztán elektromos üzemben megtenni. Mindezeken túlmenően a nagy teljesítményű, kompresszoros V8-as benzinmotor soha nem látott menetteljesítményekkel és vezetési élménnyel vértezi fel a Defender modellcsaládot.

A Defender fedélzetén ultramodern technológiák biztosítanak XXI. századi színvonalú online funkciókat. Az új generációs elektromos jármű architektúra (EVA2) a vezeték nélküli szoftverfrissítés (SOTA) funkcionalitással együtt gondoskodik arról, hogy a Defender minden pillanatban kapcsolatban álljon, és mindig a legfrissebb szoftververziókkal rendelkezzen.

A Land Rover Defender a 2021-es Világ Női Év Autója díj abszolút győztese

Az ösztönösen kezelhető Pivi Pro szórakoztató rendszer egyszerűsített menüszerkezetének köszönhetően a leggyakrabban használt funkciók közvetlenül a nyitóképernyőről érhetők el, míg a könnyen testre szabható elrendezés a felére csökkenti a parancsok végrehajtásához szükséges lépések számát.

A Defender modellcsalád a Defender 90 és Defender 110 kivitelek mellett a 90 és 110 Hard Top haszonjármű változatokat is tartalmazza; míg az új, 525 lóerős Defender V8 a Land Roverekre jellemző, szuverén közúti- és terepképességeket lenyűgöző menetteljesítményekkel és egyedi futóműhangolással társítja, és ezzel fokozott vezetési élményt biztosít.

A Defender bevezetése óta több mint 50 elismerésben részesült világszerte: többek között elnyerte a Top Gear ´2020. Év Autója´, illetve az Autocar ´2020. Év Szabadidőjárműve´ címét, míg a Motortrend magazin megválasztotta a ´2021. Év Szabadidőjárművének´.

Kulcsszavak: Defender, elismerés, Land Rover
 
Az új Land Rover Defender 1,2 millió tesztkilométert tett meg a fejlesztése során Az új Land Rover Defender 1,2 millió tesztkilométert tett meg a fejlesztése során A népszerű Range Rover Evoque uralja a kompakt szabadidőjárművek osztályát A népszerű Range Rover Evoque uralja a kompakt szabadidőjárművek osztályát A Land Rover Defender a 2021-es Világ Női Év Autója díj abszolút győztese Superbrands díjat kapott a Hyundai Kelet-Európában keres gyártási helyszínt a Jaguar Land Rover, Magyarország is a listán Kelet-Európában keres gyártási helyszínt a Jaguar Land Rover, Magyarország is a listán Ötcsillagos Euro NCAP értékelést kapott az új Land Rover Defender Ötcsillagos Euro NCAP értékelést kapott az új Land Rover Defender
 
A Continental tömlő és cső üzletága az alacsony kibocsátású és zéró emissziós mobilitást célozza meg

A Continental tömlő és cső üzletága az alacsony kibocsátású és zéró emissziós mobilitást célozza meg

2021. március 11.
A Continental technológiai vállalat új stratégiát jelentett be tömlő és cső üzletága számára, amely két fő célkitűzés körül mozog: „Egyrészről nagyobb hangsúlyt fektetünk az e-mobilitásra, mint komoly növekedési piacra.
Részletek

A Continental tömlő és cső üzletága az alacsony kibocsátású és zéró emissziós mobilitást célozza meg
Másrészről pedig elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy segítsünk az autógyártóknak tovább csökkenteni a kibocsátást és megfelelni az egyre szigorodó emissziós előírásoknak” – magyarázza Philip Nelles, a Continental Mobile Fluid Systems, azaz az autóipari tömlők és csövek gyártásáért felelős üzleti egységének igazgatója. „A tömlők és csövek mindenképpen nélkülözhetetlen tényezőt jelentenek az emissziómentes és alacsony kibocsátással járó mobilitás megteremtésében.

Mi ebben a körben tesszük meg jelentős hozzájárulásunkat a fenntartható mobilitás felé, és a beérkező megrendelések már most alátámasztják mindezt. Csak tavaly nagyjából 275 millió euró értékben kaptunk megrendeléseket német, ázsiai és észak-amerikai vállalatok által gyártott járművek akkumulátoros és hibrid meghajtásában használt tömlőkre és csövekre” – folytatja Nelles. Ez az emelkedő tendencia a zéró emissziós elektromos és hibrid járművek iránti növekvő globális keresletnek köszönhető.

A Continental váci gyárában is fókuszban a fenntartható mobilitás

„A Continental váci gyáregységében a jelent és a jövőt egyaránt jelentő fém és műanyag csőrendszerek előállításával a környezettudatos iparági trendeket tudjuk kiszolgálni. A termék portfólió átalakulásával a károsanyag kibocsátás csökkentése kerül fókuszba, mely által meghatározó szereplővé válunk ezen szegmensben. Magas igénybevételnek ellenálló, kis súlyú, szenzorokkal ellátott megoldások segítik vevőinket az elvárások teljesítésében, melyeket modern, munkavállaló központú környezetben állítunk elő. Célunk az innováció alkalmazásával a magasabb hozzáadott érték előállítása, mely meghatározó mértékben hozzájárul a versenyképességünk erősítéséhez” - teszi hozzá Purgel Csaba, a Continental váci gyárának ügyvezető igazgatója.  

A Continental tömlő és cső üzletága az alacsony kibocsátású és zéró emissziós mobilitást célozza meg

A kifinomult hőkezelés meghosszabbítja az elektromos és hibrid járművek hatótávolságát

A Continental tömlőinek és csöveinek legfőbb jellemzője a kifinomult hőkezelés. Erre azért van szükség, mert az elektromos járművek akkumulátorai akkor a leghatékonyabbak, ha 20 és 40°C közötti hőmérsékleten működnek. Az akkumulátor élettartama a környezeti hőmérséklet függvényében, hűtéssel vagy fűtéssel növelhető meg.

Ehhez összetett áramkörökre van szükség, amelyek lényegesen nagyobb követelményeket támasztanak az egyes alkatrészekkel szemben, ideértve a tömlőket és a csöveket is. A tömlők és csövek segítenek hidegen tartani az akkumulátorokat és a rendkívül érzékeny vezérlő áramköröket az elektromos és hibrid járművekben. Ez többek közt jótékony hatással van az akkumulátoros járművek hatótávolságára is.

“Emellett az anyagok optimális keverékének köszönhetően jelentős súlymegtakarítást is sikerül elérnünk. Hiszen minél kevesebb a jármű súlya, annál kevesebb energia veszik el a gyorsulás és a fékezés során, és annál tovább is tud menni” – magyarázza Nelles. A kisebb keresztmetszetű csövek – például a nagynyomású oldalon és az akkumulátor hűtőcsövei esetén – súlyt takarítanak meg, mivel a korábbi rendszerekhez képest kevesebb hűtőfolyadékra van szükség. A gumi, poliamid és alumínium megfelelő keveréke, és a csövek hatékony geometriája biztosítja az így kapott rendszerek megfelelő eredendő stabilitását. Ennek érdekében nagyteljesítményű műanyagokat használnak a Continental csöveinek és összekötő elemeinek fejlesztése során.

A Continental tömlő és cső üzletága az alacsony kibocsátású és zéró emissziós mobilitást célozza meg

A Continental jövőre felkészített tömlői és csövei abból is profitálnak, hogy a vállalat globális erőfeszítéseket tesz a műanyagokkal kapcsolatos szakértelmének bővítéséért. „Az a célunk, hogy a legjobb pozícióban legyünk akkor, amikor az ígéretes e-mobilitás növekedési piac igényeinek kielégítésére kerül a sor. Ezért van szükségünk korszerű fejlesztőközpontokra és mérnökökre, akik elkötelezettek a jövőt érintő úttörő szerep mellett, és ez pontosan az, amit mi is képviselünk” – jelentette ki Nelles.

A Continental csúcstechnológiás csöveinek egy másik ígéretes alkalmazására az R744-et, azaz a jelenleg elérhető leginkább klímabarát hűtőközeget használó légkondicionáló rendszerekben nyílik lehetőség. Ezek a következő generációs csövek segítenek a súlymegtakarításban, miközben az utastér hőmérsékletét rendkívül hatékonyan és klímabarát módon szabályozzák. A jármű hőmérsékletszabályozó-rendszerének szerves részeként hozzájárulnak a hatékonyság és a hatótávolság növeléséhez.

Alacsony kibocsátású mobilitás: tömlők és csövek az egyre szigorúbb emissziós előírások betartásának megkönnyítésére

A Continental továbbá segít az autóipari gyártóknak abban, hogy megfeleljenek az egyre keményebb kipufogógáz- és emissziós előírásoknak.

„Hatékony tömlő- és csőrendszereink segítségével ügyfeleink következetes és fenntartható módon csökkenthetik a szénhidrogének, a szén- és nitrogén-oxidok, valamint a részecskék kibocsátását, például részecskeszűrőket vagy szelektív katalitikus redukciót (SCR) tartalmazó kipufogógáz-tisztítási technológiák révén” – magyarázza Nelles. A kisebb súly pedig mindemellett alacsonyabb kibocsátással is jár.
A Continental tömlő és cső üzletága az alacsony kibocsátású és zéró emissziós mobilitást célozza meg

A Continental mérnökei további súlycsökkentést érnek el, miközben növelik a teljesítményt. A műanyag alkatrészek csökkentik a jármű tömegét, ezzel is hozzájárulva az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztáshoz és a szén-dioxid-kibocsátáshoz. Hasonlóképpen, a jelenleg népszerű plug-in hibrid meghajtások esetén is csökken a belső égésű motorok és kiegészítő alkatrészeik számára elérhető hely a motorháztető alatt. Ez viszont emelkedett követelményeket támaszt az érintett csövekkel és csatlakozókkal szemben a megnövekedett nyomás és hőterhelés miatt a könnyebb, magas szinten tömörített (kicsinyített) meghajtások során. 

Például az újonnan kifejlesztett belső égésű motorokban használt kiegészítő alkatrészeknek ki kell állniuk 3000 óra folyamatos használat mellett a 160°C-os hőmérsékletet, valamint az akár 210°C-t is elérő csúcsokat. A nagyteljesítményű műanyagok, például a hőstabilizált poliamid, teljes mértékben megfelelnek ezeknek a követelményeknek. Sok esetben a nagyon vékony falú, formázható rozsdamentes acélcsövek jelentik a legjobb kompromisszumot a tartósság és a súlycsökkentés között a turbófeltöltő alkalmazások számára.

Növekszik az igény a tiszta, emissziómentes mobilitásra

Jól példázza a piac dinamikus növekedését a Német Közúti Közlekedési Hatóság jelentése, miszerint 2020-ban 194.163 új elektromos autót és 200.469 plug-in hibridet regisztráltak. Az előző évhez képest ez kétszer annyi új elektromos autót, és több mint háromszor annyi hibrid modell regisztrációt jelent. A legfrissebb Continental Mobilitási Tanulmány is emelkedő keresletről számol be. A tanulmány szerint Németországban az elektromos autó vásárlása iránti érdeklődés 17-ről 35%-ra ugrott, azaz több mint a kétszeresére nőtt 2013 óta. A tanulmány egy másik megállapítása azt mutatja, hogy Kínában még sokkal nagyobb a piaci fogékonyság az elektromos járművek iránt. Az ázsiai országban megkérdezettek 86 százaléka jelezte, hogy el tudják képzelni azt, hogy egy elektromos autót vásároljanak. „Ez szintén jelentős lendületet adhat az elektromobilitásnak” – teszi hozzá Nelles az Ázsiában megfigyelhető piaci növekedést érintő kilátások kapcsán.

“Ennek a gyorsan növekvő piacnak az optimális kiszolgálása érdekében stratégiai jelentőségű belső átalakítást hajtottunk végre, összevontuk szakértelmünket, és egyúttal megerősítettük együttműködésünket külső partnereinkkel” – teszi hozzá Nelles. Az aft automotive-val tavaly indított JoinPlas közös vállalkozás például az új kialakítású tengelykapcsolók gyártására koncentrál, kifejezetten az alkalmazáshoz igazított műanyagok felhasználásával. Ezek gyártására a tervek szerint akár már 2021 végén is sor kerülhet Németországban.

A 2020 decemberének elején meghirdetett „Karbonsemlegesség az emissziómentes járművekhez” programmal a Continental a világ első autóipari beszállítójává válik, amely ötvözi a kibocsátásmentes mobilitás és a szén-dioxid-semlegesség két témakörét – és ezzel egy új, nagyratörő ipari referenciaértéket állít fel. A „Karbonsemlegesség az emissziómentes járművekhez” program részeként a Continental minden emissziómentes autó, busz és villamos – más szóval zéró kipufogógáz-kibocsátású járművek (ZTEV-ek) – által használt termékét szén-dioxid semleges úton fogja gyártani 2022-től.

Kulcsszavak: continental, elektromos autó, fejlesztés
 
Az Audi és az Ericsson úttörőként alkalmazza az 5G technológiát az autógyártásban Az Audi és az Ericsson úttörőként alkalmazza az 5G technológiát az autógyártásban Electric Café – A Nissan első különleges kávézója Electric Café – A Nissan első különleges kávézója A Continental tömlő és cső üzletága az alacsony kibocsátású és zéró emissziós mobilitást célozza meg Tíz bosszúság, amit örökre elfelejthet az autójában A legújabb világítástechnikát mutatja be az Audi Frankfurtban A legújabb világítástechnikát mutatja be az Audi Frankfurtban Számos új technológát tartogat nekünk az autonóm jármű Számos új technológát tartogat nekünk az autonóm jármű
 
Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi

Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi

2021. március 11.
Újabb lépést tesz az Audi a még biztonságosabb és intelligensebb mobilitás felé vezető útján.
Részletek

Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi

A prémiumgyártó első ízben vesz igénybe nagypontosságú kollektív adatokat helyi veszélyhelyzeti riasztások (Local Hazard Alerts) Car-to-X szolgáltatása fejlesztéséhez. Az új verzió olyan Car-to-Cloud alkalmazást használ, amely a súrlódási tényezőt a kerekek kipörgéséből megbecslő, új módszeren alapul. E technika az útfelület tapadásának legkisebb változásait is képes észlelni, az adatokat pedig feldolgozás céljából felhőbe továbbítja és csaknem valós időben figyelmeztetheti az adott helyre érkező járművezetőket például a jeges útfelületre.

Immár 2017 óta figyelmeztethetik kölcsönösen egymást az Audi modelljei balesetekre, meghibásodott járművekre, közlekedési torlódásokra, az útfelület jegesedésére vagy épp korlátozott látási viszonyokra. Ilyen esetekben a helyi veszélyhelyzeti riasztások (Local Hazard Alerts) Car-to-X szolgáltatás értékel ki különböző adatokat. Ezek közé tartoznak például az Elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) és az eső- és fényérzékelő paraméterei, az ablaktörlők és a fényszórók működése, valamint a segélyhívások indítása és a légzsákok kioldása. Az Audi most a következő lépésként nagypontosságú kollektív adatokkal fejleszti tovább szolgáltatását, hogy még gyorsabb és pontosabb riasztásokat adhasson. A négykarikás márka az első gyártóként alkalmazza a svéd NIRA Dynamics AB szabadalmaztatott megoldását, amelynek alapjain a két vállalat a Car.Software szervezettel és a HERE Technologies céggel közösen dolgozta ki a továbbfejlesztett veszélyhelyzeti információs rendszert.

Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi

Az autóban e technika a kerekek hajtásból eredő megcsúszása (kipörgés) alapján becsülheti meg a gumiabroncsok és az útfelület közötti súrlódási tényezőt, amihez olyan futóműoldali jeleket használ fel, mint a kerékfordulatszámok és a gyorsulási értékek. A rendszer a normál menethelyzetekben is folyamatosan aktív, s nem csupán azon fizikai határtartományokban, amelyek a szabályzó berendezések beavatkozását igénylik. Az érzékelők adatai már az autóban, majd a NIRA Dynamics AB által üzemeltetett felhőben is anonimek, ahová a rendszer továbbítja azokat. Az itt összesített információkat metaadatokkal – mint például a pillanatnyi időjárási viszonyok vagy különböző tapasztalati értékek – kombinálják, majd a HERE Technologies felé továbbítják. Ott pedig az úthálózatot pontos háromdimenziós modellként leképző HERE helymeghatározó platformba integrálja a szoftver.

A HERE szerverei az épp kedvezőtlen körülmények között járó vagy ilyenek felé tartó autókba küldik ki a figyelmeztető információkat, amelyek az Audi virtual cockpit műszeregységen, vagy az extrafelszerelésként rendelhető Head-up kijelzőn már konkrét figyelmeztető jelzésként jelennek meg a járművezető számára.

Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi

Meghatározó sikertényező a résztvevő járművek száma

Minél több az adatszolgáltató jármű, annál jobban tanulhatja, elemezheti és vezetheti fel a térképre a rendszer az információkat, illetve tájékoztathatja vagy figyelmeztetheti a pillanatnyi helyzetnek megfelelően a járművezetőket. Ez a kollektív adat és intelligencia, vagyis azon szakterület alapelve, ahol az Audi széles körű ismeretekre tett szert az elmúlt évek során. A 2021-es év folyamán a Volkswagen Csoport több mint 1,7 millió, 2022-ben pedig már bő 3 millió járműve szolgáltat Európában friss adatokat a veszélyhelyzeti információs szolgáltatás számára, meghatározó versenyelőnyként a vállalatcsoport számára. A szolgáltatás az Audi, a Volkswagen, a SEAT, a Škoda, a Porsche, a Bentley és a Lamborghini új modelljeihez áll rendelkezésre.

A fejlesztésért elsősorban a Car.Software Organisation, a Volkswagen Csoport vállalata felelt. A projektet úgy tervezték, hogy konszernmárkától függetlenül a lehető legtöbb járművezető élvezhesse biztonsági előnyeit. Ez egyben az első olyan ügyfélalkalmazás, ahol a járműadatokat ilyen jellegű, korszerű adatelemzéshez használják fel. „A veszélyhelyzeti információk továbbfejlesztésének projektje jó példa az egyes márkákon átnyúló szoftverfejlesztésben rejlő nagy lehetőségekre. A vállalatcsoport más márkáival és stratégiai partnereinkkel közösen mindössze néhány hónap alatt fejleszthettünk ki digitális szolgáltatást, egyaránt kihasználva saját szoftverfejlesztői ismereteinket és méretgazdaságossági előnyeinket” – hangsúlyozta Thomas Müller, a Car.Software szervezet Fejlett vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driving Assistance Systems; ADAS) és Automatizált vezetés (Automated Driving; AD) részlegének vezetője. „A továbbfejlesztett ’helyi veszélyhelyzeti riasztások’ szolgáltatás azonban csupán a kezdet – a jövőbe tekintve igen széleskörű lehetőségeket láthatunk."

A súrlódási tényező ezen adatbázisra épülő, naprakész térképei segítségével az önkormányzatok úgyszólván valós időben optimalizálhatják síkosságmentesítési szolgáltatásaikat és a síkosságmentesítő anyag használatának mérséklésével csökkenthetik a környezeti terhelést. A vezetői segédrendszerek előretekintő módon készülhetnek fel a beavatkozásra és még pontosabban alkalmazkodhatnak a pillanatnyi útviszonyokhoz, amelyeket a navigációs rendszer útvonalvezetése is tekintetbe vehet a várható érkezési idő precízebb számításához. A kerekek kipörgésének felügyelete egyebek mellett a gumiabroncshoz kapcsolódó szolgáltatások fejlesztését is lehetővé teheti, például az abroncsok kopottságának vagy teljesítőképességének nyomon követésével.

A NIRA Dynamics AB

A linköpingi (Svédország) székhelyű szoftvercég piacvezető a közvetett gumiabroncs-érzékelőrendszerek területén. A NIRA a gumiabroncsok és a járművek adatainak legkorszerűbb analízisét alkalmazza a jármű és az út kölcsönhatásának vizsgálatára. A szenzorfúzió szabadalmaztatott alkalmazásaként a Gumiabroncstapadás-indikátor (Tire Grip Indicator; TGI) kiszámítja a súrlódási adatokat, majd további feldolgozásra és terjesztésre felhőalapú, élő térképkészítő (Útfelület-információ; Road Surface Information) rendszerbe tölti fel őket.

A HERE Technologies

A HERE Technologies a helymeghatározási adatok és -technika nagytapasztalatú szolgáltatója. E területhez tartoznak a beépített navigációs megoldások, illetve olyan más helymeghatározó szolgáltatások, amelyek az adatok célzott felhasználásával vezetik az embereket, vállalatokat és városokat a jövő mobilitása felé. A platform a HERE Marketplace formájában nemzetközi felületet is kínál a helyadatok cseréjéhez. A HERE tulajdonosai között szerepel többek között az Audi, a BMW és a Daimler, valamint a kínai Tencent konszern.

A Car.Software szervezet

A Car.Software szervezet a Volkswagen Csoport szoftverfejlesztő cége, amely a mobilitás átalakulása jegyében fogja össze és bővíti a vállalatcsoport szoftveres szakértelmét. Feladata vezető technikák együttesének fejlesztése az autóipar számára, biztonságosabbá, hosszú távon fenntarthatóbbá és kényelmesebbé téve a vezetés élményét. Világszerte mintegy ötezer mérnök és fejlesztő dolgozik egy egységes szoftverplatform és architektúra kifejlesztésén a Volkswagen Csoport összes márkája és piaca számára. A Car.Software szervezet szoftverközpontokban működik, Berlinben, Ingolstadtban, Münchenben, Seattle-ben, valamint Stuttgart és Wolfsburg könyékén.

Kulcsszavak: audi, fejlesztés, közlekedésbiztonság
 
Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi A Nissan mérföldkőhöz érkezett az önjáró autók kifejlesztésében A Ford kameralapú fejlett fényszoró-technikát fejleszt A Ford kameralapú fejlett fényszoró-technikát fejleszt Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi A Hankook Tire megveti lábát a prémium autók szegmensében Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi Beruházásokkal és megtakarításokkal tör a vezető pozícióra a Volkswagen Huszonöt centiméteres pontosságú térképekkel fognak navigálni a jövő robotautói Huszonöt centiméteres pontosságú térképekkel fognak navigálni a jövő robotautói
 
A BMW M divízió bemutatta a MotoGP™ új biztonságiautó-flottáját

A BMW M divízió bemutatta a MotoGP™ új biztonságiautó-flottáját

2021. március 10.
A kétkerekű versenysportok királykategóriájának katari szezonnyitó hétvégéjén már a három új biztonsági autó és az új biztonsági motorkerékpár kvartettje gurul fel a rajtrácsra, a BMW M GmbH és a MotoGP™ futamait szervező Dorna Sports több mint húszéves együttműködése során most először.
Részletek

A BMW M divízió bemutatta a MotoGP™ új biztonságiautó-flottáját

A március 28-i szezonnyitó katari nagydíj előtt hivatalosan is megkezdődtek a MotoGP™ 2021-es versenyszezonjának előkészületei. A BMW M divízió 1999 óta a kétkerekű versenysportok királykategóriájának hivatalos autóipari partnere, amely a sorozat biztonságiautó-flottájára is kiterjed, az idei azonban az első év, amikor a bajor prémiumgyártó egyszerre három új biztonsági autóról és egy új biztonsági motorkerékpárról rántja le a leplet. A BMW M3, a BMW M4 és a BMW M5 CS műszaki alapjaira épített biztonsági autók Katarban gurulnak fel először a rajtrácsra, a BMW M 1000 RR biztonsági motorkerékpár kíséretében. A BMW M 1000 RR a BMW Motorrad első M modellje, amelynek versenyváltozata a Superbike World Championship futamain is feltűnik majd.

A MotoGP™ 2021-es biztonságiautó-flottája a sorozat első európai megmérettetésén még tovább bővül: április 18-án a portugáliai Portimão versenypályáján a BMW M8 Competition Coupé biztonsági autó, a BMW M8 Competition Gran Coupé biztonsági autó, a BMW X5 M orvosi autó és egy második BMW M 1000 RR biztonsági motorkerékpár is csatlakozik a kvartetthez.

„A biztonságiautó-flotta átfogó MotoGP™-szereplésünk egyik legfontosabb pontja. Büszkék vagyunk arra, hogy az idénynek most először három teljesen új biztonsági autóval vághatunk neki” – mondta Markus Flasch, a BMW M GmbH elnök-vezérigazgatója. „Mindhárom biztonsági autónk a sorozatgyártásban kínált változatok műszaki alapjaira épül, hiszen kimagasló teljesítményük és menetdinamikai tulajdonságuk teszi őket alkalmassá a MotoGP™ versenypályáin való szereplésre.

A BMW M divízió bemutatta a MotoGP™ új biztonságiautó-flottáját

A trióhoz a BMW M 1000 RR biztonsági motorkerékpár is csatlakozik, amelyet a BMW Motorrad első M modelljeként a motorsport élvonalában fejlesztettünk ki, minden tekintetben megfelelve a zárt versenypályák legvadabb követelményeinek. Nagyon várjuk a katari szezonnyitót, és hogy végre pályán láthassuk új biztonsági flottánkat” – tette hozzá.

„Új biztonságiautó-flottájával partnerünk, a BMW M divízió újfent igazolta szenvedélyes elköteleződését a MotoGP™ iránt” – vette át a szót Carmelo Ezpeleta, a MotoGP™ futamait szervező Dorna Sports elnök-vezérigazgatója. „2021-ben immár a huszonharmadik közös szezonunknak vágunk neki, a három új autóból és egy új motorkerékpárból álló biztonsági flotta bemutatkozása pedig a partnerség erősségét és komolyságát igazolja. Rendkívül hálásak vagyunk a BMW M divíziónak ezért az együttműködésért” – fogalmazott.

Az új biztonsági autók sorozatgyártásban kínált változatait a letaglózóan sportos teljesítmény és még határon autózva is a precíz irányíthatóság szempontjai szerint álmodták meg a mérnökök. A három modell MotoGP™-szerepléséhez így csupán néhány apró módosításra volt szükség: a tetőre fényhidat szereltek, az első fényszórókba villogók kerültek, a motorháztető gyári rögzítését gyorszáras megoldás váltotta fel, a fedélzeti elektromos berendezések pedig egyetlen vészkapcsolóval leállíthatók. A BMW M4 Competition Coupé műszaki alapjára épített biztonsági autóból kikerült a hátsó üléssor és helyét egy bukókeret, illetve négypontos biztonsági övek vették át. A BMW M3 és a BMW M4 biztonsági autók alatt módosított kipufogórendszer dolgozik.

Idéntől a BMW M divízió új ruhába csomagolta biztonsági autóit. A klasszikus fehér árnyalat helyett a flotta tagjai immár a sorozatgyártásban kínált BMW M modellek karosszériafényezési árnyalataiban ragyognak: a BMW M3 Competiton limuzin biztonsági autó Frozen Grey Dark metál, a BMW M4 Competition Coupé biztonsági autó São Paulo Yellow, a BMW M5 CS biztonsági autó pedig Frozen Deep Green metál színt visel. A biztonsági autók matricáinak kiválasztásakor a BMW M GmbH törekedett a letisztult megjelenésre, és hogy a feliratok, illetve minták kiemeljék a karosszériafényezési árnyalatokat. A BMW M 1000 RR biztonsági motorkerékpár fehér alapon viseli a BMW M divízió klasszikus trikolor árnyalatát, ahogyan azt a Superbike World Championship futamain is teszi majd.




Kulcsszavak: bmw, BMW M, MotoGP
 
Új munkahelyeket teremtett a Rosenberger jászárokszállási gyárában Új munkahelyeket teremtett a Rosenberger jászárokszállási gyárában 2015 nyarától a BMW 3-as, 4-es és X5-ös modellsorozatai is profitálnak a négyhengeres dízelmotorok új generációváltásából 2015 nyarától a BMW 3-as, 4-es és X5-ös modellsorozatai is profitálnak a négyhengeres dízelmotorok új generációváltásából A BMW M divízió bemutatta a MotoGP™ új biztonságiautó-flottáját Testre szabott megoldások a jövő mobilitása számára Ismét a BMW-től érkeznek a vadonatúj Mission: Impossible film csúcstechnológiás sztárjai Ismét a BMW-től érkeznek a vadonatúj Mission: Impossible film csúcstechnológiás sztárjai A 7-es sorozat az egyik favorit a szeptemberben eladási rekordot döntő BMW-nél A 7-es sorozat az egyik favorit a szeptemberben eladási rekordot döntő BMW-nél
 

Találatok száma: 12500 Megjelenítve: 141 - 150