Találatok száma: 13421 | Megjelenítve: 31 - 40 |
Egészpályás letámadás várható a Toyotától akkumulátoros elektromos fronton a következő években |
||
2024. január 04.
A világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota értékesítéseiben már jó ideje meghatározó szerepet töltenek be az elektrifikált járművek, a japán autógyártó csak a tavalyi évben több, mint 3,5 millió részben vagy teljesen elektromos autót értékesített, összesen pedig mintegy 26 milliónál tart.
|
Ebből a világ legszélesebb elektrifikált kínálatát jegyző vállalat multitechnológiás stratégiájának megfelelően legnagyobb volument továbbra az öntöltő hibrid elektromos autók jelentik, ám az akkumulátoros elektromos autók eladásai is meghaladták a 100 ezret 2023-ban. A Toyota pedig a jelek szerint a következő években még nagyobb szerepet szán majd az akkumulátoros elektromos modelleknek, amelyekből európai kínálatában már most 8 található: a vállalat első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a nagysikerű bZ4X nagyméretű SUV mellett a Toyota kínálat része a Proace City Electric, a Proace City Verso Electric, a Proace Electric és a Proace Verso Electric mellé idén megérkezik a Proace MAX Electric, míg a Lexus kínálatában szerepel a kisméretű crossover UX 300e és a nagyméretű SUV RZ 450e. Amellett, hogy a világ más részein már most további akkumulátoros elektromos modelleket is kínál a vállalat, azt is tudni lehet, hogy 2030-ra 15 vadonatúj akkumulátoros elektromos Toyotával és Lexusszal bővül a globális akkumulátoros elektromos portfolió. A Toyota a tavalyi év végén újabb részleteket osztott meg az érkező új akkumulátoros elektromos modellekről, és ambiciózus terveket ismertetett az elektromobilitás terén, számos újítás és bővítés révén. Ebből kiderült, hogy 2026-ig 6 dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modell szerepel majd a Toyota európai kínálatában, ezek közül 2025 végéig sorozatgyártásba kerülnek a nemrégiben bemutatott Urban SUV és Sport Crossover koncepciókon modellek. A vállalat emellett további radikális fejlesztéseket tervez az akkumulátoros technológiák terén, valamint új gyártási megoldásokat vezet be annak érdekében, hogy még jobban megfeleljenek az ügyfelek igényeinek. Ezt az FT-3e koncepció vetíti előre, amelynek célja az új, korszerű és hatékony akkumulátoros rendszerek kifejlesztése. A további bejelentések az új generációs akkumulátorok, többek között a szilárdtest-akkumulátor technológia bevezetésére vonatkoztak, amelyeket 2027-2028 során várhatunk, és drasztikus hatótáv növekedést és töltési idő csökkentést ígérnek. A Toyota újabb részleteket jelentett be érkező termékeiről és technológiáiról, amelyek a vállalatot tovább kísérik a zéró emisszió felé vezető úton Európában. Kiemelt szerep kap a Toyota terveiben a 2026-ra hat modellre bővülő dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett portfolió. Az Urban SUV és Sport Crossover koncepciókon alapuló akkumulátoros elektromos Toyoták 2025-ig csatlakoznak a már most nagy sikerrel értékesített bZ4X mellé, emellett a Toyota azt is megerősítette, hogy a még 2022 végén bemutatott ugyancsak akkumulátoros elektromos Compact SUV tanulmány is hamarosan sorozatgyártásra érett változattal debütál. Az újdonságok betekintést nyújtanak a következő generációs akkumulátoros technológiák fejlesztésébe is, amelyek a 2026 után érkező akkumulátoros elektromos Toyoták szívét jelentik majd. A Toyota elektrifikációért felelős európai alelnöke, Andrea Carlucci elmondta, hogy „ha csak Európát vizsgáljuk, nagyon sokoldalú piacot láthatunk. Azonban a cél a 100 százalékos karbonsemlegesség 2035-re – amire csupán 12 évünk van. Szeretnénk ezt a célt elérni.” Hat dedikált BEV modell 2026-ig A Toyota megközelítése továbbra is a már eddig is páratlanul sikeresnek bizonyuló multitechnológiás stratégián alapul, amely olyan hajtásláncok választékát nyújtja, amelyek megfelelnek az ügyfelek igényeinek, a piaci viszonyoknak és a helyi infrastruktúrának a világ különböző részein. A kínálatban és a fejlesztési területek között az öntöltő hibrid elektromos, a plug-in hibrid elektromos, az akkumulátoros elektromos, a hidrogén üzemanyagcellás elektromos, illetve hidrogén belső égésű meghajtás épp úgy szerepel, mint az e-üzemanyagokon alapú meghajtások. A tervek szerint a Toyota európai kínálatában 2026-ig hat dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modell szerepel majd, szemben a jelenleg egy dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellel (bZ4X) és öt akkumulátoros elektromosként is rendelhető modellel (Proace család). A már megvásárolható és nagy sikernek bizonyuló bZ4X és a 2022 végén leleplezett Compact SUV koncepció mellett a Toyota 2023 decemberében két újabb tanulmányt is bemutatott. amelyek hamarosan tovább szélesítik a kínálatot: az Urban SUV és a Sport Crossovert. Az Urban SUV tanulmány egy gyártásközeli modell, amely még idén, 2024-ben autentikus SUV formákkal, a hibrid elektromos Toyota Yaris Cross, kategóriájának legnépszerűbb modelljének sikerére alapozva érkezik. Az összkerékhajtás elérhetősége mellett – amely kulcsfontosságú eleme a Toyota termékeinek – az ügyfelek kétféle akkumulátor közül is választhatnak, igazodva pénztárcájukhoz és hatótáv-követelményeikhez. A Sport Crossover Concept egy alternatív SUV modellt vetít előre, amely karakteres, kupés tetőívével a BEV kínálat legkarakteresebb autója lesz. A tervek szerint 2025-ben mutatkozik be Európában. A következő generációs, 2026 utáni akkumulátorok A 2026 utáni időszakra fejlesztett, következő generációs technológiákkal a Toyota szeretné megváltoztatni a járművek fejlesztésének, gyártásának és használatának mikéntjét. Az új technológiával szeretné biztosítani, hogy a zéró emissziós mobilitás megfizethető és hozzáférhető legyen, megfelelve saját elkötelezettségének, hogy a fenntartható mobilitás mindenki számára elérhető legyen és senki se maradjon hátra. A vállalat új akkumulátorok sorozatával készül, amelyekből az első egy nagyteljesítményű kiadás lesz, amely a hagyományos struktúrákhoz készül, de kétszeres hatótávot és 20 százalékos költségcsökkentést jelent a jelenlegi bZ4X-hez képest. Ezt követi egy jó minőségű, de kedvező árfekvésű akkumulátor, amely segíti majd az akkumulátoros elektromos modellek elterjedését. Új alakja, bipoláris struktúrája és az olcsóbb, lítium-vasfoszfát (LFP) technológiája 20 százalékkal növeli a hatótávot és 40 százalékkal csökkenti a költségeket a bZ4X-ben jelenleg használt technológiához képest. A harmadik érkező akkumulátor a nagy teljesítményre koncentrál, bipoláris technológiát és magas nikkelkatód-arányt használva. Várhatóan alacsonyabb költségekkel és tovább növelt hatótávval érkezik. A Toyota első szilárdtest-akkumulátoraival kapcsolatban így fogalmaz Andrea Carlucci: „Technológiai áttörést értünk el, amely megoldja a szilárdtest-akkumulátorok tartósságával kapcsolatos kérdéseket. Jelenleg fejlesztjük a sorozatgyártási megoldásokat és már alig várjuk, hogy 2027-2028 környékén elkezdhessük a kereskedelmi forgalmazást többtízezer járműves gyártási kapacitással.” A Toyota már a kezdetektől szeretné elérni, hogy 10-ről 80 százalékra mindössze 10 perc alatt feltölthető legyen az új technológiás akkumulátor. A vállalat más technológiákat is fejleszt a következő generációs akkumulátoros elektromos modellek gyártásához, megalkotásához és formatervéhez. Ezeket szemlélteti az ugyancsak tavaly év végén leleplezett Toyota FT-3e koncepció, egy technológiai tanulmány, amely jövőbeli technológiák teljes palettáját tárja elénk, minimalizálva a tömeget, maximalizálva az aerodinamikai teljesítményt és visszafogva a költségeket. Az FT-3e betekintést nyújt abba, hogy a jövő autói többet kínálhatnak puszta mobilitásnál: képesek összekötni a társadalmat és lehetővé tenni az energia és az adatok áramlását. Kulcsszavak: elektromos autó, fejlesztés, toyota
|
|
|||||
|
||||||
Huszonöt éves a legfontosabb Lexus |
||
2024. január 02.
Idén ünnepli negyed évszázados születésnapját a Lexus RX, amely több szempontból is forradalmasította az autóipart. A mértékadó szabadidőjármű évfordulóján áttekintjük pályafutása mérföldköveit.
|
Huszonöt éve forradalmi ötlete támadt a Lexusnak. Illetve helyesbítünk: a forradalmi ötlet még harminc évvel ezelőtt, 1993-ban született meg. Miközben a Toyota egy világújdonság: az önhordó karosszériás szabadidőjárművek műfaját megteremtő RAV4 piaci bevezetésén dolgozott, a cégcsoport prémiummárkájánál azon tanakodtak, alkalmazható-e ugyanez a recept a luxusautók szegmensében. Átültethetők-e azok a kiemelkedő kvalitások egy emelt hasú járműbe, amelyekkel az LS, az ES és az SC lenyűgözte ügyfeleit? Megőrizheti-e sportos dinamizmusát, komfortos rugózását, csendes suhanását – ráadásul mindezt együtt – egy terepjáró? A válasz nem volt egyértelmű; olyannyira nem, hogy csaknem öt évbe telt, mire a Lexus meg tudta mutatni a világnak, hogyan is képzeli el a prémiumkategóriák jövőjét. A tervezési fázist 1995 végére zárták le, 1997 elején megkezdődtek az első prototípus tesztjei – nagyjából akkor, amikor a Lexus a chicagói autószalonon lerántotta a leplet az SLV tanulmányautóról, amely – ma már tudjuk – részletekbe menő pontossággal előlegezte meg a későbbi szériagyártású modellt, amely még ugyanazon év végén piacra lépett Japánban. Csakhogy a Lexus ekkor még kizárólag exportmárkaként létezett, ezért hazai piacán Toyota Harrier néven került forgalomba a korszakalkotó modell. 1998 márciusában aztán bemutatkozott a Lexux RX. Ezzel megszületett a márka elmúlt negyed évszázadának legfontosabb típusa; és vele létrejött egy olyan műfaj, amely mára teljesen átrajzolta az autóipart. Mi tette egyedülállóvá az RX-et? Gyakorlatilag minden. Alapjait az ES 300 szedán adta, tehát önhordó konstrukció volt, ami a jó ütközésbiztonság, a pontos vezethetőség és a kényelmes rugózás kombinációjával vértezte fel. 185 mm-es szabad hasmagassága leegyszerűsítette a beszállást, és kockázatmentessé tette a bukkanók, járdaszegélyek körüli manőverezést. A műszerfalra emelt váltókonzol révén az első ülések között szabad volt az átjárás. A hátsó szélvédő fölötti légterelő a sportautók jellemzője volt, az oldalfalak színezett alsó védőbetétje a márka szedánjaival teremtett vizuális kapcsolatot, a 0,36-os közegellenállási együttható pedig akkoriban futurisztikusan kedvező értéknek számított egy ekkora járműtől. Aztán ott volt a keresztmotoros, elsőkerék-hajtású hajtáslánc, ami jobb helykínálatot, egyszerűbb vezethetőséget és kisebb tömeget eredményezett, mint amikkel a korabeli luxusterepjárók vásárlóinak együtt kellett élnie. A négy és hathengeres benzinmotorokhoz kapcsolódó automata sebességváltót a kormánykerékről lehetett kapcsolni. A felszereltség már kezdetben is impozáns volt – ahogy a Lexus ügyfelei megszokhatták –, a későbbi években pedig ESP, DVD-alapú navigációs rendszer és egyéb high-tech tartalmak jelentek meg a modellben. A modell 2000-ben jelent meg Európában, ahol kizárólag a legnagyobb motorral árulták, RX 300 néven. Az áthozott motorok választékát egy nagyobb V6-os, majd 2005-től egy forradalmian újszerű hajtáslánc bővítette. Az RX 400h a világ első hibrid prémiumjárműveként, egyben a Lexus első hibrid modelljeként írt történelmet. Az első kerekeket egy V6-os benzinmotor és egy villanymotor kombinációja hajtotta, míg hátul kizárólag egy villanymotor dolgozott. A jármű képes volt kizárólag elektromos üzemben közlekedni, de a hibrid komponens lényege nem ez volt, hanem, hogy egyrészt tehermentesítse a benzinmotort azokban az üzemi fázisokban, amikor az csak rossz hatásfokkal tudott üzemelni, másrészt pedig, hogy besegítsen az intenzív gyorsítást igénylő pillanatokban – a rendszerteljesítmény 272 lóerő volt, azaz a modell felvette a versenyt 4.0 V8-as motorokkal szerelt kortársaival. A harmadik generációs modell, amelynek fejlesztéséhez 2004-ben látott hozzá a Lexus, előtanulmányát (Lexus LF-Xh Concept) pedig már 2007-ben megismerhette a világ, 2009 elején lépett piacra. Ez volt az első olyan széria, amelyet már Japánban is Lexus RX-ként forgalmaztak, és az első olyan széria, amelyet több (elsősorban európai) országban kizárólag hibridként vásárolhattak meg az ügyfelek. Nem a még erősebb, még takarékosabb benzin-elektromos hajtáslánc volt azonban az egyetlen érdemi fejlesztés: a korábbi MacPherson rugóstagos hátsó felfüggesztést kettős keresztlengőkarosra cserélték, a hidraulikus szervokormány helyére elektromos lépett, opcióként pedig sportfutóművel is kérhető volt az autó. Azokon a piacokon, ahol belső égésű motorral is forgalmazták, a központi differenciálmű helyébe lépő elektronikus nyomatékelosztó rendszer tette praktikusabbá és takarékosabbá az összkerékhajtást. Kulcs nélküli nyitás és indítás, Bluetooth telefon-csatlakozás, OLED kijelzők, 0,33-ra csökkentett közegellenállási együttható, forradalmi, kétkamrás utasoldali légzsák, függönylégzsákok, head-up kijelző jelezték a technológiai fejlődés útját. Itt jelent meg először az ellentmondásos Lexus Remote Touch vezérlő rendszer, amely a középkonzolon elhelyezett érintésérzékeny felülettel váltotta ki az érintőképernyőt, amelynek mostanában. másfél évtized után adja vissza a stafétát a technológia. Ez az új modellszéria sem hagyta elsőségek nélkül a rajongókat: a vadonatúj platformra épülő, radikálisan átdolgozott formanyelvű, modern ergonómiai elvek szerint berendezett sorozat nem egy, hanem három hibrid hajtásláncot kínált. A kiforrott alapot jelentő RX 350h mellett megjelent a nagyteljesítményű, turbómotoros RX 500h variáns. Ez utóbbi olyan újdonságokkal gazdagítja a Lexus hibridek eszköztárát, mint a nagy energiasűrűségű bipoláris NiMH akkumulátor, az eCVT váltómű helyett alkalmazott, hatfokozatú automata sebességváltó, vagy a fejlett hajtásvezérlést alkalmazó Direct4 összkerékhajtás. Ezen érdemi fejlesztések és a 371 lóerős rendszerteljesítmény ellenére mégis osztoznia kell a reflektorfényen egy másik újdonsággal: az RX 450h+ plug-in hibrid változattal. Az ötödik széria karrierje épp csak elkezdődött, így ma még nem tudhatjuk, milyen újdonságokat hoz a modellfrissítés (az eddigiek kivétel nélkül izgalmas adalékokkal érkeztek), sem azt, hogy mi lesz a sorozat sorsa a mostani életciklust követően. A márka legfontosabb modelljeként, illetve a szabadidőjárművek egyre növekvő népszerűségének fényében garantáltnak tűnik a folytatás. Azt azonban ma még nem lehet megmondani, hogy a hatodik kiadás megmarad hibridnek, és vele párhuzamosan fejleszt egy hasonló méretű, tisztán elektromos modellt a Lexus, vagy magát az RX-et ültetik át egy olyan platformra, amely támogatja az akkumulátoros elektromos hajtáslánc beépítését. Kulcsszavak: évforduló, lexus, RX
|
|
|||||
|
||||||
Lendületes fejlődés 2023-ban is – mérföldkövek a debreceni BMW gyár életében |
||
2024. január 02.
Csatlakozott a BMW Group Gyár Debrecen csapatához az ezredik munkavállaló. Ünnepélyesen átadták a BMW Group debreceni üzemének Képzési Központját.
|
2025-ben új fejezet nyílik Debrecen és a BMW Group történetében is: felépül és megkezdi a termelést a bajor prémiummárka teljes értékű járműgyára, mely több mint 1500 munkavállalót foglalkoztat majd. Közreműködésükkel a mintegy 400 hektáros területen elterülő üzemben kezdetét veszi – a világon elsőként – a BMW forradalmi, tisztán elektromos modellgenerációjának gyártása. Az első Neue Klasse modellek megszületéséig hosszú út vezet, melyet 2023-ban is számos, a várost és a vállalatcsoportot érintő mérföldkő szegélyez. Végleges formát öntő épületek Áprilisban bokrétaavatóval ünnepelhetett az üzem: elérte legmagasabb pontját a BMW Group Gyár Debrecen legmagasabb épülete, a festőüzem. A 26 méter magas, háromszintes, 90 000 négyzetméter alapterületű komplexum az egyike volt az idei első mérföldköveknek. Ősszel elnyerte végső formáját a BMW Group Gyár Debrecen Képzési Központja. Az október 30-ai ünnepélyes megnyitót követően a 6 500 négyzetméteres, kétszintes és az elérhető legkorszerűbb infrastruktúrával felszerelt intézményben megkezdődött mind a BMW Group munkavállalók, mind a vállalatcsoport duális szakképzési programjában résztvevő tanulók képzése. Több mint 1000 munkavállaló 2023 novemberében munkába állt az ezredik munkavállaló a BMW Group Gyár Debrecen csapatában. Az intenzív, Debrecenre és a régióra koncentráló toborzási tevékenységnek, illetve a vállalatcsoport iránti élénk érdeklődésnek köszönhetően csaknem tízszeresére nőtt az üzem munkavállalói létszáma az elmúlt tizenkét hónapban. A BMW Group világszerte, így Debrecenben is arra törekszik, hogy a munkavállalóik a lehető legegészségesebb környezetben végezhessék munkájukat. Az alapvető egészségügyi szolgáltatásokon felül a BMW Group Gyár Debrecen foglalkozás-egészségügyben elérhető legmodernebb eszközparkkal felszerelt Egészségközpontja egész évben szűrőprogramokkal várta a munkavállalókat és számos, az egészség megőrzését elősegítő kezdeményezést jegyez, többek között a Pulmonológia Napot, a vérvételeket, valamint a gyógytorna lehetőségének megteremtését. A jelen és jövő munkavállalóinak képzése A jövőt építő, mindig a legkorszerűbb technológiákat fejlesztő és alkalmazó vállalatcsoportként a BMW Group kiemelt figyelmet szentel az alkalmazottak és a potenciális munkavállalók részére szóló képzési programoknak. A BMW Group Gyár Debrecen már a termelés megkezdését megelőző években stratégiai együttműködéseket kötött debreceni oktatási intézményekkel. Július 4-én az oktatás, tudomány és a kutatás-fejlesztés területét is felölelő együttműködési megállapodást írtak alá a Debreceni Egyetem és a BMW Group Gyár Debrecen vezetői. A már korábban is kapcsolatban álló intézmények immár öt karra kiterjedő megállapodása teljesen új szintre emeli a partnerséget. A BMW Group Gyár Debrecen a Debreceni Szakképzési Centrummal együttműködve akár egy egész életútnak megágyazó szakképzési programot indított. A hároméves képzés keretében a diákok a legmodernebb technikai eszközöket és megoldásokat is megismerik: a képzést követően ismeretekkel bírnak majd többek között a robotika, a 3D nyomtatás, valamint a virtuális és kiterjesztett megoldások világában is. A képzés – melynek a BMW Group Gyár Debrecen nemrég átadott Képzési Központja ad otthont – az első száz diák részvételével szeptember 18-án indult el. Állandó betekintés a színfalak mögé A BMW Group debreceni csapata idén is igyekezett megragadni minden lehetőséget, hogy a potenciális munkavállalók, illetve az üzem tág környezetében élők számára betekintést nyújtson a vállalatcsoport kultúrájába és értékeibe, a gyártástechnológiába, továbbá abba a jövőbe, amelyet a bajor prémiumgyártó az új modellgenerációjával építeni kezd a gyártás elindulásakor. A BMW Group Gyár Debrecen kiemelt partnerként vett részt idén a kelet-magyarországi régió legnagyobb autó- és járműipari seregszemléjén, a Debrecen Drive-on. A gyereknapi hétvégére szervezett programon szakmai előadásokkal, Minidrive csapattal, 120 négyzetméteres standdal, elektromos autókkal, kvízjátékokkal, ajándékokkal és álláslehetőségekkel várta az érdeklődőket a BMW Group debreceni csapata. Idén Debrecenbe érkezett a forradalmi Neue Klasse modellgeneráció előfutárainak tekinthető két tanulmányautó, melyek felfedtek több olyan innovációt is, amelyek egy részével a később sorozatgyártásra kerülő modellekben is találkozhatunk. A BMW Group jövője elektromos, újrahasznosítható és digitális. Az újrahasznosíthatóság terén tett törekvéseket megtestesítő BMW i Vision Circular tanulmányautót júliusban tekinthették meg a Campus Fesztivál vendégei. A száz százalékban újrahasznosított és száz százalékban újrahasznosítható anyagok felhasználásával készült tanulmányautóval a vállalatcsoport a hosszútávon fenntartható személyes mobilitás jövőjébe adott betekintést. A digitális alappillért megtestesítő tanulmányautó, a BMW i Vision DEE októberben érkezett Magyarországra, hogy a Képzési Központ megnyitójának fényét emelje, majd bárki találkozhatott vele a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban. A futurisztikus, középkategóriás limuzint, végletekig leegyszerűsített formanyelv mentén álmodtak meg a tervezők. A koncepció „DEE” típusneve a digitalizáció átütő élményét hirdető „Digital Emotional Experience” rövidítése, amely maximálisan tükrözi a tanulmányautó célkitűzését: létrehozni a valaha volt legszorosabb kapcsolatot az ember és az autó között. Bekapcsolódás a debreceni körforgásba A Campus Fesztivál, ahol a BMW Group csapata látványos, prémium standdal, a körforgásra utaló vizuális jegyeket és jövőbe mutató technológiai megoldásokat felsorakoztató színpaddal és több száz lelkes munkatárssal volt jelen, korántsem az egyetlen olyan, a debreceniek életében fontos rendezvény volt, ahol a járműgyár képviseltette magát. A BMW Group Gyár Debrecen áprilisban főtámogatója volt a „Légy környezettudatos, ne pazarolj!” című fenntarthatóságról szóló rendezvénynek és a csapat egy önálló, elektromos virágkocsival az augusztus 20-ai ünnepek idején megrendezett Debreceni Virágkarneválon is részt vett. A vállalat munkatársai a fenntarthatósági szempontok maximális figyelembevételével megtervezett virágkocsin elhelyezett hortenziákat a 220 000 nézőt vonzó felvonulást követően szociális és oktatási intézményekben helyezték el. A BMW Group Gyár Debrecen csapata szeptember folyamán részt vett a háromezer főt futásra csábító WizzAir Airport Run futóversenyen, egyúttal gondoskodott arról, hogy a „Keressük a legsportosabb iskolákat” kampány keretében hatszáz iskolás ingyenesen vehessen részt a rendezvényen. Hagyományosan Debrecenben rendezik az ország egyik legszebb, legtöbb programot kínáló adventi vásárát, melynek pompájához a BMW Group Gyár Debrecen a tavalyi évhez hasonlóan idén is hozzájárul. November utolsó napjai óta egészen 2024. január 7-éig látogatható lesz a járműgyár közreműködésével felépített, jégfolyosóval rendelkező, 750 négyzetméteres jégpálya. Kulcsszavak: autógyár, bmw, debrecen
|
|
|||||
|
||||||
Közlekedésbiztonsági hiányosság miatt a Tesla kétmillió autó visszahívására kényszerül az Egyesült Államokban |
||
2024. január 02.
Több mint 2 millió, az Egyesült Államokban értékesített autóját kell visszahívnia a Teslának az amerikai közlekedési hatóság szerdán közölt döntése nyomán.
|
Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Highway Traffic Safety Administration) két éven át tartó vizsgálata nyomán hozott határozata szerint az autógyártónak az érintett járművek szoftverét frissítenie és bizonyos hiányosságokat kezelnie kell, amelyek az automata üzemmódra vonatkoznak. Az előírt beavatkozásoknak azt kell biztosítaniuk, hogy az autóvezető az automata üzemmód használatakor is irányítást gyakoroljon a jármű felett, és szükséges esetben, illetve váratlan közlekedési helyzetekben képes legyen gyorsan beavatkozni. Emellett korlátozták azon területeket, ahol az "autopilot" bekapcsolható. A közlekedési hatóság azután indított vizsgálatot, hogy több baleset történt az autótípus automata vezetés üzemmódjának használata közben, mert az bizonyos közlekedési helyzeteket nem tudott értelmezni. A kötelező visszahívás a 2012 októbere és 2023 december eleje között gyártott Tesla Y, S, 3 és X modelleket érinti.
Kulcsszavak: közlekedésbiztonság, Tesla, visszahívás
|
|
|||||
|
||||||
Az Egyesült Királyságban 14,8 százalékkal nőtt az autógyártás novemberben éves szinten |
||
2024. január 02.
Az Egyesült Királyságban 91 923 autót gyártottak novemberben, 14,8 százalékkal többet az egy évvel korábbinál és ezzel már a tizedik egymást követő hónapja jegyeztek fel éves szintű növekedést - derült ki a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapjára pénteken felkerült statisztikából.
|
Az idei első tizenegy hónapban 843 345 autó készült az Egyesült Királyságban, 16,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Novemberben a belföldi piacra 13,4 százalékkal több, 22 919 autót gyártottak, míg az exportra szánt személygépkocsik előállítása 15,2 százalékkal, 69 004-re emelkedett. Az első tizenegy hónapban a hazai piacra 11,5 százalékkal több, 174 025 autó, exportra 17,9 százalékkal több, 669 320 autó készült. A csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV), a hibrid-elektromos autók (HEV) és a hálózatról is tölthető, "plug-in" hibrid (PHEV) autók gyártása együttesen 20 százalékkal, 35 169-re nőtt novemberben éves szinten, azaz a múlt hónapban készült autók 38,3 százaléka volt ilyen. Ezekből az autókból az első tizenegy hónapban rekordszámú, 322 577 készült, ami 53,7 százalék növekedés a tavalyi azonos időszakkal összevetve. Nagy-Britanniában tavaly több mint hat évtizede a legkevesebb, 775 014 autót gyártottak, 9,8 százalékkal kevesebbet a 2021-esnél.
Kulcsszavak: autógyár, jármű kereskedelem, Nagy-Britannia
|
|
|||||
|
||||||
BKK: marad az eddigi tarifarendszer és a Budapest-bérlet az agglomerációs vonalakon |
||
2023. december 30.
A BKK pénteken olyan háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését - közölte Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken az MTI-vel.
|
Emlékeztettek arra, hogy a HÉV és az agglomerációs "kék" buszjáratok működtetéséről még 2016-ban egy sok szerződésből álló megállapodáscsomagot kötött Budapest Főváros Önkormányzata és a Közlekedési Minisztérium, amelyek vasárnap lejárnak. Ez azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy január 1-jén megszűnik a jelenlegi tarifarendszer az agglomerációs vonalakon - tették hozzá. A MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal most megkötött, áthidaló megállapodás lehetővé teszi a jelenlegi szolgáltatások fenntartását, illetve elszámolását, egyúttal érvényben tartja a jelenlegi tarifákat és bevételi elszámolásokat - írták. Így továbbra is fennmarad az egységes tarifarendszer, megmarad a Budapest-bérlet elfogadása az agglomerációs vonalakon a főváros közigazgatási határán belül. Továbbá a BKK változatlanul ellátja az egységes forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat a HÉV-járatokon és a Volánbusz agglomerációs, "kék" autóbuszain; a BKK biztosítja az optimális megoldást ezeken a vonalakon az esetleges forgalmi zavarokra. A FUTÁR-rendszerben továbbra is megjelennek a környéki járatok; a BKK az értékesítési csatornáin változatlanul lehetővé teszi a jegyvásárlást a HÉV-ekre és az agglomerációs "kék" buszokra - sorolták a közleményben.
Kulcsszavak: bkk, bkv, budapest, tömegközlekedés
|
|
|||||
|
||||||
Februárban rajtolhat el a vállalkozások elektromosjármű-beszerzéseit támogató program |
||
2023. december 30.
Februárban rajtolhat el a vállalkozások elektromosjármű-beszerzéseit támogató program - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) az MTI-hez eljuttatott közleményében.
|
A szaktárca emlékeztet: a tervek szerint 30 milliárd forintos keretösszegből igényelhetnek vissza nem térítendő állami hozzájárulást a hazai gazdasági társaságok tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához. Ismertetik: egy jármű beszerzéséhez az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8-4 millió forint támogatás nyerhető el. A zöldenergia hasznosítást ösztönző felhívás tervezete most véleményezhető, a végleges kiírás a jövő év elejéig megjelenhet. A pályázatokat várhatóan 2024. február elsejétől tizenhárom hónapon át lehet majd benyújtani. A minisztérium rámutat: a magyar gazdaság jövője a zöldenergia. A károsanyag-kibocsátás mintegy ötödéért a közlekedés, szállítás felel, e környezetterhelés túlnyomó részét a közúti forgalom okozza. A szektor zöldítésében meghatározó eszköz az elektromos autózás térnyerésének ösztönzése. A korszerű járművek levegőszennyezés nélkül használhatók, csendesebbek a belső égésű motorral hajtottaknál, üzemeltetőiknek működési-karbantartási költségeket takaríthatnak meg. A szaktárca adatai szerint jelenleg már közel 85 ezer zöld rendszámos gépjármű közlekedik a hazai utakon. Több mint felük tisztán elektromos személygépkocsi. A kormány a társadalmi egyeztetésen lévő programmal (https://archive.palyazat.gov.hu/node/77208) a vállalatokat ösztönzi e-járművek beszerzésére. A támogatási összegek jelentősen mérséklik a hagyományos hajtású gépkocsik árelőnyét, vonzóbbá és kifizetődőbbé teszik az elektromos személy- és teherautók, kisbuszok megvásárlását - hangsúlyozza az EM. Támogatásra magyarországi gazdasági társaságok, továbbá a taxi szolgáltatást nyújtó vagy legalább két főt foglalkoztató egyéni vállalkozások pályázhatnak a jövőre élesedő kiíráson. A flottaszolgáltatók külön programban vehetnek majd fel kedvezményes hitelt elektromos gépjárművek beszerzésére. A tíz fő alatti állományi létszámú vállalkozások legfeljebb egy, a 10-49 fő közöttiek legfeljebb öt, az 50-249 fő közöttiek legfeljebb tíz, míg a nagyobbak legfeljebb 16 járművet szerezhetnek be. Az egy cégre eső minimális támogatási érték tehát 2,8 millió, a maximális elnyerhető forrásmennyiség pedig 64 millió forint lehet. A minisztérium tájékoztatása szerint a nemzeti Helyreállítási Terv hitelrésze terhére már a jövő év elején érkezhet előlegfinanszírozás Magyarországra, miután az uniós pénzügyminiszterek tanácsa a napokban jóváhagyta az Európai Bizottság korábbi döntését. Az energetikai intézkedéseket és beruházásokat magába foglaló REPowerEU-fejezetre két részletben közel 1 milliárd eurót kaphatunk 2024-ben. A kormány a REPowerEU-keretből összesen 60 milliárd forintot szán a vállalati járműbeszerzés támogatása mellett a hazai elektromos töltőhálózat bővítésére a közlekedés zöldítése érdekében. Kulcsszavak: elektromos autó, Európai Unió, támogatás
|
|
|||||
|
||||||
A BMW M Motorsport és a PUMA limitált kiadású, Roy Lichtenstein által inspirált BMW Art Car kollekciót mutat be |
||
2023. december 30.
Az exkluzív BMW Lifestyle kollekció a legendás pop-art művész születésének 100. évfordulóját ünnepli. A teljes szett egy kabátból, egy nadrágból, egy pólóból, egy sapkából és egy pár sneakerből áll.
|
A legendás pop-art művész, Roy Lichtenstein (1923 – 1997) születésének 100. évfordulóját ünnepelve a BMW M Motorsport és a PUMA egy exkluzív BMW Art Car kollekciót állított össze, amely a Le Mans-i 24-órás versenyek páratlan hangulatát és a BMW Art Cars guruló műalkotások varázsát csempészi a rajongók gardróbjába. A pop-art mozgalom egyik kulcsfigurájaként Roy Lichtenstein az 1950-es és ’60-as évek művészeti szcénájának meghatározó szereplője volt, akinek munkáit a képregények világa ihlette. A művész 1977-ben alkotta meg a BMW 320i Turbo műszaki alapjaira álmodott BMW Art Car guruló műalkotást, amely a Le Mans-i 24-órás versenyen még abban az évben kategóriagyőzelmet ünnepelt. Az autó karosszériáját egy, a művész védjegyévé vált „Ben Day” pontmintázattal ábrázolt tájkép díszíti, amely látványosan kiugrik a síkból. Az ajtókat díszítő, különböző színű nap- és felhőábrázolások a legendás megmérettetés 24-órás mivoltára utalnak. A sportautó teljesen egyedi „Ben Day” pontmintázata és élénk színhasználata a BMW Art Car kollekció darabjain is visszaköszön. A limitált kiadás minden egyes tételét aprólékosan, a Roy Lichtenstein BMW 320i Turbo modelljére emlékeztető mintázattal álmodták meg a készítők. A kollekció így méltó tisztelgés az ünnepelt művész előtt, aki mindvégig az alacsony és magas művészet közötti határvonalak elmosásán dolgozott. A teljes szett egy kabátból (BMW M MOTORSPORT RL BOMBER JACKET), egy nadrágból (BMW M MOTORSPORT RL SWEATPANTS), egy pólóból (BMW M MOTORSPORT RL T-SHIRT), egy sapkából (BMW M MOTORSPORT RL CAP) és egy pár PUMA Suede sneakerből (BMW M MOTORSPORT RL SNEAKER) áll. A BMW M MOTORSPORT RL BOMBER JACKET látványosan egyesíti Roy Lichtenstein és a BMW M Motorsport színvilágát, mellrészén egy hímzett PUMA logóval. A sportos megjelenésről egyedi szabásminta, bordázott gallér, oldalzsebek és színes gombok gondoskodnak. A BMW M MOTORSPORT RL SWEATPANTS sportos lazaságról árulkodik, mindkét lábszárán Roy Lichtenstein tájképmintázatával díszítve. Az energikus zöld színben megálmodott nadrág 70% pamutból és 30% újrahasznosított pamutból készült, a hátulján szőtt BMW M Motorsport emblémával. A mindennapi praktikusságot kényelmes oldalzsebek fokozzák. A hátát díszítő BMW Art Car nyomtatással, a mellrészén elhelyezett diszkrét PUMA logóval és az ujjvégére varrt BMW M Motorsport trikolorral a BMW M MOTORSPORT RL T-SHIRT már első ránézésre is összetéveszthetetlen, egyedi benyomást kelt. A 70% pamutból és 30% újrahasznosított pamutból készült, fehér színű póló rendkívül kényelmes viseletet garantál. Az ugyancsak fehér alapon megálmodott, Roy Lichtenstein által inspirált frontnyomtatással ellátott BMW M MOTORSPORT RL CAP azonnal mosolyt csal az arcokra. Az ötpaneles sapka oldalt szőtt BMW M Motorsport emblémát, hátul pedig hímzett PUMA logót visel. Az állítható, prémium minőségű fémcsatnak köszönhetően a sapka mindegyik fejmérethez tökéletesen alkalmazkodik. A kollekciót a BMW M MOTORSPORT RL SNEAKER zárja. Az immár 50 éve ikonikus klasszikusként imádott PUMA Suede alapjaira megtervezett különlegesség belül bonyolult hímzésmintával, a külső oldalakon a legendás, szőtt PUMA Formstrips exkluzív megjelenítésével, a nyelvrészen pedig grafikai részlettel csábítja a BMW Art Cars guruló műalkotások rajongóit. A PUMA logót a sneaker hátsó részén fémből készült BMW embléma egészíti ki, szemernyi kétséget sem hagyva a limitált széria exkluzivitása felől.
Kulcsszavak: BMW M Motorsport, évforduló, PUMA
|
|
|||||
|
||||||
További negyven új elektromos busz érkezhet a fővárosba 2026-tól |
||
2023. december 29.
Negyven korszerű, környezetbarát, teljesen elektromos meghajtású autóbusszal gazdagodhat a budapesti járműpark 2026-tól.
|
Midi és csuklós elektromos busszal végzett közforgalmú járatok üzemeltetésére most először indultak közbeszerzési eljárások Magyarországon. A BKK legutóbb, októberben 50 szóló elektromos busz forgalomba állítására írt ki hasonlóan példa nélküli tendert. Az új járművek a kor elvárásainak megfelelő tulajdonságukkal és felszereltségükkel szolgálhatják a Budapesten utazók kényelmét, egyúttal hozzájárulnak ahhoz, hogy a város tisztább, élhetőbb legyen. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK elkötelezett a fenntartható működtetés, a mindenkit megillető tisztább levegő és az élhetőbb Budapest megteremtése mellett. Ezért a közlekedésszervező társaság – Magyarországon először – úgy indított közbeszerzési eljárásokat közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére, hogy a szolgáltatás teljesítését teljesen elektromos meghajtású midi és csuklós járművekkel várja el. Eredményes eljárások esetén az új megállapodások a 2015-től forgalomba állt 240 autóbusszal – jelenleg az ArrivaBus Kft. által – teljesített, 2025-től ütemezetten lejáró szolgáltatási szerződésekben foglalt feladatok egy részének ellátását biztosítják a jövőben. Az új szerződések a tervek szerint 12-12 évre szólnak. Az általános üzemeltetésen túl a töltést is biztosítani kell A december 12-én, kedden és 13-án, szerdán megjelent részvételi felhívások 20 csuklós és 20 midi elektromos autóbusz forgalomba állításával végzett szolgáltatást foglalnak magukban. A buszok általános üzemeltetésén kívül (mint a járművek karbantartása és a járművezetők alkalmazása) az elektromostöltő-infrastruktúra kialakítását és üzemeltetését is a leendő szolgáltatónak kell biztosítania. Az előreláthatólag 2026-tól forgalomba álló elektromos autóbuszoknak köszönhetően javul a fővárosi közösségi közlekedés színvonala. Elvárás a járművektől, hogy olyan tulajdonságokkal és felszereltséggel rendelkezzenek (légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák, korszerű utastájékoztató rendszer), amelyek növelik az utasok komfortérzetét. A 2025-től ütemezetten lejáró szolgáltatási szerződések kiváltására a BKK szeptemberben három közbeszerzési eljárást indított 150 autóbusz (100 csuklós és 50 szóló) forgalomba állításával végzett szolgáltatásra; az októberben megjelent részvételi felhívás pedig 50 szóló elektromos autóbusz forgalomba állítását tartalmazta. A fennmaradt 40 buszra vonatkozó közbeszerzési eljárások elindulásával már mind a 240 autóbuszra irányuló tender folyamatban van. Hosszú távon is cél marad a buszpark megújítása A fővárosi buszflotta folyamatos fiatalításának köszönhetően napjainkban már kizárólag alacsony padlós buszok közlekednek Budapesten. A BKV Zrt. autóbusz-állománya 2022 őszén 135 új járművel bővült, idén májustól pedig az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében összesen 150 korszerű, klimatizált, alacsony padlós és környezetbarát jármű állt forgalomba. Ennek ellenére még mindig csaknem 300 korszerűtlen autóbusz jár Budapesten, ezért az autóbuszpark megújítása és folyamatos frissítése továbbra is célja a Fővárosi Önkormányzatnak és a BKK-nak. Az elmúlt időszakban a BKK többször tesztelt teljesen elektromos hajtású buszokat a szolgáltatóival, a BKV Zrt.-vel és az ArrivaBus Kft.-vel közösen, hiszen Budapesten fontos célkitűzés a modern, környezetbarát járművek használata a közösségi közlekedésben. Az Európai Bizottság által meghirdetett Zöld Megállapodás 2050-ig karbonsemleges Európai Uniót vizionál. A stratégiai célkitűzéseknek megfelelően a Budapesti Mobilitási Terv a buszágazatban a zéró emissziós járművek beszerzését preferálja: trolibuszokét és elektromos buszokét, így a fővárosi járműtesztre az EU célkitűzéseivel összhangban került sor. Kulcsszavak: bkk, bkv, budapest, elektromos busz, fejlesztés
|
|
|||||
|
||||||
MÁV: jelentősen csökkent idén a vasúti átjárókban történt balesetek és a halálos áldozatok száma |
||
2023. december 29.
Idén eddig 61 baleset történt a MÁV hálózatán a vasúti átjárókban, egyharmaddal kevesebb, mint tavaly, és a halálos áldozatok száma is jelentősen, csaknem negyedére csökkent - közölte a MÁV csütörtökön az MTI-vel.
|
Azt írták, hogy idén a balesetekben kilencen életüket vesztették, heten súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek, 35 esetben pedig anyagi kár keletkezett. A múlt év azonos időszakában 90 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben csaknem négyszer annyian vesztették életüket, mint idén. Tavaly a 34 áldozat közül 19-en - köztük gyerekek is - utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlensége, a KRESZ-szabályok be nem tartása miatt. Voltak olyan tragikus esetek, amelyek során négyen, öten vagy heten is életüket vesztették a balesetet szenvedett járműben - tették hozzá. Közölték azt is, hogy továbbra sem csökken azonban a vasúti átjárókban lévő sorompókarok letörésének száma: évente átlagosan 800 ilyen eset van, ezt a számot idén november végére érte el a statisztika. A legjellemzőbb ok, hogy a járművezetők a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtanak a vasúti átjáróba, elsodorva a csukódó csapórudat - áll a közleményben.
Kulcsszavak: baleset, máv, vasúti átjáró
|
|
|||||
|
||||||
Találatok száma: 13421 | Megjelenítve: 31 - 40 |