Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Harminc éves a svéd-olasz gavallér!

Harminc éves a svéd-olasz gavallér!

2015. március 05.
A Volvo 780 a Volvo Car Corporation és az olasz Bertone közötti együttműködés elegáns szülötte. Műszaki alapjait a 700-as széria adta, míg vonalait Bertone álmodta meg. Öt év alatt mindössze 8518 darabot gyártottak belőle. 

Harminc éves a svéd-olasz gavallér!

1985. A könnyűzenei világ legnagyobb csillagai „USA for Africa” néven összeállva ebben az évben vették fel a „We are the World” című dalt. Ebben az évben került a Szovjetunió élére Mihail Gorbacsov, a Microsoft ekkor dobta piacra a Windows operációs rendszer első verzióját, és ekkor használtak első ízben DNS-t bizonyítékként egy bűnügy felderítése során.

Ebben az évben, márciusban mutatkozott be az olasz eleganciát svéd műszaki tartalommal elegyítő különleges Volvo modell. A 780 kupét, minden idők legdrágább Volvóját a Genfi Autószalonon mutatták be. A modell bizonyos tekintetben a Volvo kupék azon nemes hagyományát követte, amely még 1961-ben, a P1800-al vette kezdetét.
 
A Volvo Car Corporation és a torinói Bertone között eddigre már élő, gyümölcsöző kapcsolat volt; az olasz karosszéria- és formatervező műhely az évek során több megbízást is kapott a Volvótól. 1977-ben mutatták be a Volvo 262C modellt, ezt a 260-as szérián alapuló, exkluzív kupét. Az autót a Bertone építette, 1977 és 1981 között 6622 darab készült belőle.

Tiszta lappal

A Volvo 262C esetében mindössze néhány karosszériaelem tért el az alapkivitelű 200-astól. A 780 esetében azonban a tervezők tiszta lappal indultak. Csupán a futómű és a hajtáslánc származott a 700-as szériától. Így, bár vonásain osztozott a szedán modellekel, a karosszéria teljesen új szerkesztésű volt.

 Harminc éves a svéd-olasz gavallér!

A formaterv a Carozzeria Bertone vezetőjének, Nuccio Bertonénak az ízlését dicséri. Kezét két irányelv: a stílus és az elegancia vezérelte. A folyamatban a Volvo vezető formatervezője, Jan Wilsgaard is részt vett, nem utolsósorban azért, hogy a végeredmény hamisítatlan Volvo legyen.
 
Az első vázlat gyakorlatilag egy kétajtós 760 volt, erőteljesebben lejtő tetővonallal. A második egy megkötések nélküli sportautót ábrázolt. Végül a harmadik alternatíva volt az, amelynél helyre billent az egyensúly, és a részletek harmonikus egységgé álltak össze.
 
A Volvo nem csak a tervezést, de a fejlesztést és a gyártást is a Carozzeria Bertonéra bízta; a márkára maradtak a marketing és értékesítési feladatok. Kész hajtásláncokat, valamint futóműelemeket szállították Svédországból Olaszországba; a végső összeszerelés a Bertone üzemében történt.
 
„A 780 egy hosszú utazásokra tervezett, kényelemre hangolt, elegáns modell, amely személyes formai jegyeket, egyedi komponenseket és megoldásokat, valamint különleges hajtásláncokat kínál.” – mondta annak idején az új autóról Carleric Häggström, a Volvo Car Corporation marketing igazgatója.

 Harminc éves a svéd-olasz gavallér!

Fókuszban az Egyesült Államok


Az exkluzív 780-ast mindig is kisszériás modellnek szánta a Volvo. A gyár célja egy volt: megmutatni, hogy igenis számolni kell a márkával a prémium kategóriákban. Elsősorban az exportpiacokat célozták meg: az Egyesült Államokat, Japánt, és néhány európai országot.
 
Az utastér túlzás nélkül fényűző volt. Az ajtópaneleket és a műszerfalat valódi keményfa betétek díszítették, a bőrkárpitozás kétféle, kontrasztos színben volt választható. Más, exkluzív olasz autókhoz hasonlóan az ajtónyílásban elhelyezett karokkal lehetet nyitni a csomagtérfedelet és az üzemanyagtöltő nyílás fedelét.

Szinte minden elképzelhető funkciót és szolgáltatást alapkivitelben kínált az autó. Az üléseket, az oldalablakokat, a külső visszapillantó tükröt és a napfénytetőt villanymotorok mozgatták. Az autót felszerelték klímaberendezéssel, blokkolásgátlós fékrendszerrel és automatikus szintszabályozással, valamint mikroprocesszor-vezérlésű audiorendszerrel.
 
A 780 fedélzetén mutatkozott be egy igen fontos biztonsági tétel: az övelőfeszítő. Az övdob rugós mechanizmusában elhelyezett, apró robbanótöltet az ütközés pillanatában aktiválódott, és teljesen megfeszítette az övet, még mielőtt a balesetben ébredő erők elkezdtek hatást gyakorolni az utasra.

 Harminc éves a svéd-olasz gavallér!

Hathengeresek, és egy turbós négyhengeres


A Volvo 780 számos különböző hajtáslánccal volt elérhető, bár a pontos választék piaconként eltérő volt. Bevezetésekor a 780 egy soros hathengeres turbódízel erőforrást kapott. Ezt egy négyhengeres turbómotor, majd egy V6 követte.
 
A gyártás öt éve alatt a 780 szinte semmit nem változott, eltekintve a műszaki alapjait adó 760 aktuális modellfrissítésétől. Merev hátsó tengelyét 1988-ban többlengőkaros futóműre cserélték.
 
1985 és 1990 között összesen 8518 darab Volvo 780 készült. A gyártás utolsó évében a 780 vételára 315 200 svéd korona volt – összehasonlításként, egy 760 GLE-ért akkoriban 247 500 koronát kellett fizetni.
 
A Volvo Cars Heritage április 15. és 19. között, a németországi Essen városában megrendezésre kerülő veteránautós kiállításon, a Techno Classicán több olyan modellt is bemutat, amelyek a Volvo és Bertone együttműködése nyomán jött létre. Mondani sem szükséges: a Volvo 780 ott lesz.
 
Kulcsszavak: autóipar, Bertone, születésnap, volvo, Volvo 780
 
Olaszországban felfüggesztették a Volkswagen dízelmotoros járműveinek árusítását Olaszországban felfüggesztették a Volkswagen dízelmotoros járműveinek árusítását Harminc éves a svéd-olasz gavallér! Obama milliárdos kutatási alapot hoz létre a nem olajalapú járművek fejlesztésére Harminc éves a svéd-olasz gavallér! Márciusban is négy napra leáll a Peugeot Citroen Szlovákiában Lefékezhetik a jogszabályozók az önvezető autók fejlesztését Lefékezhetik a jogszabályozók az önvezető autók fejlesztését Visszaesett a Skoda eladása szeptemberben Visszaesett a Skoda eladása szeptemberben
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1