Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Immár tíz éve a piacon:  A Qashqai története

Immár tíz éve a piacon: A Qashqai története

2017. február 01.
Szinte hihetetlen, hogy a Nissan Qashqai immár egy évtizede van a piacon – pedig így van. Egy új piaci szegmens – a városi crossover – előhírnökeként érkezett meg 2007 elején az európai bemutatótermekbe, és azóta is a szegmens zászlóshajója a régióban.

Immár tíz éve a piacon: A Qashqai története

De a Qashqai bevezetése azért kockázatokat is rejtett. Most megtudhatja, hogyan is született meg ez az innovatív jármű, amely kétségtelenül átformálta az európai autópiacot.
 
A Projekt születése

1999-ben megalakult a Renault–Nissan Alliance vállalatszövetség, amelynek Carlos Ghosn, az új vezérigazgató egyértelmű irányvonalat jelölt ki: A japán márka európai termékportfóliója átalakításra szorul. Ennek szükségességét világosan alátámasztotta, hogy a Nissan C-szegmensbe tartozó csapotthátúja, az Almera nem rendelkezett jó értékesítési mutatókkal Európában. Az igazgató ezért célul tűzte ki, hogy a következő változatnak valami jobbat kell kínálnia a vásárlóknak. A tervezésért, formatervért, műszaki tervezésért és gyártásért felelős csapatok visszatértek a tervezőasztalhoz.
 
2002 elején egy Nissan vezetőkből és menedzserekből álló 25 fős csapat Japánba utazott a márka műszaki központjába. Ez a találkozó egy 12 hónapos projekt kezdete volt, melynek során az új Almerát fejlesztették volna ki. A projekt során alapvető döntéseket kellett meghozni: hogy nézzen ki, milyen motorokat építsenek be, milyen teljesítményt kell nyújtania. Az eredeti ötlet szerint az új verzió eltért volna elődjétől, a kissé nagyobb új generáció a SEAT Alteához és a Volkswagen Golf Plushoz hasonló modellek riválisa lett volna.

Immár tíz éve a piacon: A Qashqai története

Nehéz döntések


Azonban a csapatban nem minden haladt a tervek szerint. A folyamat már kilenc hónapja zajlott, amikor egy találkozón 2002. december 13-án a csapattagok több fájdalmas következtetésre jutottak. Ezek közül a legfontosabb az volt, hogy az autó nem teljesíti a Nissan márka ígéretét (Innováció és élmény mindenkinek), és nem képes megfelelni az ügyfelek márka felé támasztott elvárásainak sem.
 
Akkoriban Peter Brown volt a Nissan európai műszaki központjának (NTCE) járműértékelésekért felelős menedzsere, és azóta is ő tölti be ezt a tisztséget. Így emlékszik vissza: „Mindent végigszámoltunk, de az új Almera egyszerűen nem ígérkezett annyira versenyképesnek, mint reméltük. Nem köszöntek vissza benne olyan, a Nissan számára meghatározó értékek, mint az innováció és az élmény, és nem abba az irányba mutatott, mint amerre a cég már elindult az olyan izgalmas modellekkel, mint amilyen a 370Z, az X-Trail vagy a harmadik generációs Micra.”
 
A Hagyomány korlátainak átlépése


Carlos Ghosn szavai még ott visszhangzottak a fülekben, és a beszélgetés új irányt vett: Mi lenne, ha a Nissan valami teljesen újjal és váratlannal állna elő, ami megkérdőjelezné a hagyományos szegmenseket?
 
Immár tíz éve a piacon: A Qashqai története

Peter Brown folytatta: „Egyfajta mini-Murano jutott eszünkbe, amely megnyithatná a kapukat a szabadidő-autók vásárlása felé, ezek népszerűsége ugyanis egyre nőtt a korábbi években. Olyan autót szerettünk volna kifejleszteni, amely kitör a hagyományos európai csapotthátú és szedán szegmensek korlátai közül.”
 
2002-ben a szabadidő-autók (SUV-ok) népszerűsége egyre inkább felfelé ívelt. Ennek ellenére még ekkor is nagyon sok hátráltató tényező állt a csapotthátú és szedán vásárlók útjában, akik általában meglehetősen konzervatívan választottak autót. A Nissan  ügyfélfelméréseiből egyértelművé vált, hogy a SUV-okat túl nagynak gondolják a városi forgalomhoz, illetve mindennapi használatra, mindemellett az emberek nem szerették a túl magas fogyasztást és az utastér lehangoló minőségét.
 
Peter Brown így folytatta: „A döntéshozókat azonban meg tudtuk győzni, hogy a hátrányok közül néhányat át tudnánk hidalni, és egyesíthetnénk a csapotthátú családi autók legnagyobb előnyeit a szabadidő-autók legvonzóbb tulajdonságaival. Így született meg a „crossover” kategória első képviselőjének ötlete.”
 
Ezután a kutatási fázis következett, melynek során elsősorban arra koncentráltunk, hogy megállapítsuk, életképes lehet-e egy olyan jármű, amely gyakorlatilag a népszerű X-Trail kistestvére lenne. Egy olyan jármű, mely egyszerre kínálná egy szabadidő-autó vonzó megjelenését, praktikumát és sokoldalúságát, azonban mindezt egy családi csapotthátú méretében, menetdinamikájával és fenntartási költségeivel. A kifejezés, mely köré házon belül gyűjtöttük ötleteinket, a „városi nomád” volt.
 
Immár tíz éve a piacon: A Qashqai története

Motivált csapatmunka


A világ különböző pontjain dolgozó Nissan tervezőcsapatok új kihívással néztek szembe: meg kellett alkotniuk a jármű külső és belső formatervét. A Nissan Design Europe (NDE) két javaslatot adott be. A széria Qashqai végül nem ezek alapján készült el, de az egyikből született meg a 2004-es Qashqai koncepcióautó.
 
A kiválasztott külső formaterv a Nissan Japán Globális Tervezőközpontjának munkája volt, az utastér pedig a Nissan amerikai tervezőközpontjától származott. Eredetileg a Qashqai csak az európai piacra készült volna, ezért a gyártási fázis során mindkét elem a Nissan Európai Tervezőközpontjához került.
 
Dave Godsell, aki azóta is az NDE egyik formatervi projektmenedzsere, így emlékszik vissza: „A projektre az általános lelkesedés volt a jellemző. AZ NDE nem sokkal azelőtt költözött Münchenből és Cranfieldből Londonba, így sok új munkatársunk volt. Mindannyian úgy éreztük, itt az esélyünk arra, hogy megmutassuk munkánk értékét az Alliance új tervezőcsapatának. Meg akartuk mutatni, hogy mindenkivel együtt tudunk működni annak érdekében, hogy sikeres terméket alkossunk meg egy új területen.”
 
Mivel az autót kizárólagosan az európai piacra szánták, a Nissan cranfieldi (Egyesült Királyság) európai műszaki központjának (NTCE) munkatársait bízták meg a műszaki alapok elkészítésével.
 
Immár tíz éve a piacon: A Qashqai története

Peter Brown kifejti: „Ez mindössze a második alkalom volt, hogy a japán központ az NTCE-t bízta meg egy teljesen új modell kifejlesztésével. Természetesen izgatottak voltunk, hogy valami olyasmivel állhatunk elő, amire addig nem volt példa. A képlet egyszerű volt: végy egy hagyományos szabadidő-autót, és tedd olcsóbbá, mozgékonyabbá, kompaktabbá.”

A fejlesztés új iránya

Mivel nem volt követhető példa, és más gyártóknak sem voltak viszonyítási alapként használható modelljei, a Nissan maga dolgozta ki azokat az egyszerű paramétereket, melyek segítségével kitűzték az új crossover méreteire és teljesítményére vonatkozó fejlesztési célokat.
           
Peter Brown így folytatta: „Megtartottuk a szabadidő-autók magasabb üléspozícióját, nagyobb kerekeit és szabad magasságát, de az utasteret úgy terveztük át, hogy a benn ülők úgy érezzék, hogy a kocsiban, nem pedig rajta ülnek.”
 
A magas kartámaszok és oldalak, valamint a személyautóknál megszokott középkonzol-elrendezés már azt a vezető-centrikus utastér-kialakítást nyújtotta a Nissannak, amelyre a tradicionális csapotthátú modellek vevőinek megnyeréséhez szükség volt.
 
A crossover fejlesztése 2003-ban és 2004-ben is folytatódott. Az utastér elrendezésének és technológiáinak fejlesztése során az NTCE mérnökei egy álcázott járművel dolgoztak, mely külső szemlélők számára egy 1,5 literes  dCi-vel szerelt Renault Scenicnek tűnt. Mindeközben a termékfejlesztési részleg előzetes piaci igényfelméréseken dolgozott a csapotthátú családi autók és a szabadidő-autók eladási statisztikái alapján, hogy hozzájussanak a nélkülözhetetlen visszajelzésekhez és információkhoz.
 
Kulcsszavak: crossover, évforduló, nissan, qashqai, suv
 
A Nissan rekordszámú értékesítésével az első számú ázsiai márka Európában A Nissan rekordszámú értékesítésével az első számú ázsiai márka Európában Méregzsák – Nissan Juke 1,9 DIG-T Méregzsák – Nissan Juke 1,9 DIG-T Tesla túltengés Tesla túltengés Immár tíz éve a piacon:  A Qashqai története Kizöldül a Zürichi taxi-flotta Már több elektromos töltőállomás van Japánban, mint benzinkút Már több elektromos töltőállomás van Japánban, mint benzinkút
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1