Találatok száma: 1 | Megjelenítve: 1 - 1 |
1
|
Indul a bringaszezon, több lehet a baleset |
||
2013. április 29.
Lassan az utolsó, síbalesetet szenvedett ember is eldobhatja a mankóját, de a tavasz sem rejt kevesebb veszélyt. A meteorológiai előrejelzések szerint egymást váltják a fronthatások, könnyen válunk figyelmetlenné az utakon, ahol az autósok mellett egyre több motoros és biciklis közlekedő jelenik meg.
|
Az idei, elhúzódó tél miatt hosszabb volt a síszezon, és a márciusi tél számlájára is számos baleset írható a rossz látási viszonyok és a síkos utak miatt. Az eddigi adatok szerint az idei síszezonban megsérültek 90 százaléka szalagszakadást vagy törést szenvedett. A tavasz beköszöntével most újabb kihívások elé néznek a közlekedők: az autósok mellett megjelennek a motorosok, a kerékpárosok, a görkorcsolyások és gördeszkások. Sokan garázsban tárolják autójukat a tél folyamán, a tavasz beköszöntével viszont a kevésbé rutinos vezetők is megjelennek. Hirtelen mindenki az utakon gurul két vagy négy keréken, motorral vagy lábbal hajtva, és ha nem figyelünk eléggé, egy pillanat alatt megtörténik a baj, amelynek következményeit viszont hosszú ideig viselhetjük. A meteorológiai előrejelzések szerint egymást érik a fronthatások, könnyen válunk figyelmetlenné. Fontos a gépjárművek megfelelő tavaszi felkészítése is, különösen a biciklitulajdonosoknak nem árt, ha szervízben átvizsgáltatják a kerékpárt, mert a menet közben leeső lánc vagy elromló váltó is balesetveszélyes. A KRESZ betartása mellett pár apró, mindennapi szabály figyelembevételével megelőzhetőek a balesetek. Az autóban ülőknek fokozottan figyelniük kell a motorosokra, kerékpárosokra, mivel ők a dugóban a kocsisorok között haladva előzik a gépkocsikat. A szűk sávokban azonban adódhatnak váratlan helyzetek, például ha a kerékpár kereke megpattan. A biciklisek se mindig jól mérik fel a távolságot, letörhetik az autók tükrét, vagy megkarcolhatják a fényezést. Számítani kell a görkorcsolyával, gördeszkával közlekedőkre is, mivel ők a gyalogosoknál gyorsabban haladnak, előbb lelépnek a járdáról, így a pirosra váltó lámpánál még átcsúszó autók gyakran ütköznek velük. A motorral, kerékpárral, görkorcsolyával vagy gördeszkával közlekedőknek ezért mindenképpen érdemes védőfelszerelést viselni: a bukósisakon túl a csukló-, könyök- és térdvédők is megvédhetnek a nagyobb sérülésektől. Ne felejtsük el, hogy a gyerekeknek is kötelező a bukósisak! Fontos, hogy jól láthatóak legyünk a biciklin ülve is, a lámpa és a fényvisszaverő használata kötelező, de ajánlott a láthatósági mellény viselése is. Tudni kell, hogy a kerékpárosok csak abban az esetben közlekedhetnek a járdán, ha arra az úttest valamiért alkalmatlan. A gyalogosok viszont sokszor megijednek a kerékpárosoktól, a legtöbb baleset ilyenkor épp a kiszámíthatatlan mozgásból ered. Mivel a KRESZ szerint a kerékpáros nem zavarhatja a gyalogosokat, baleset esetén a kerékpáros a felelős a történtekért. „Ha bekövetkezik a baleset, őrizzük meg nyugalmunkat, és higgadtan beszéljük meg, ki volt a baleset okozója, ha ezt nem sikerül tisztázni, hívjunk rendőrt” – javasolja Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese. „Mivel a kerékpárosoknak nincs kötelező felelősségbiztosításuk, az általuk okozott nagyobb, önrészen feletti kárt a gépkocsi tulajdonosa a casco biztosítása terhére tudja rendezni. Ha viszont a lakásbiztosítás keretén belül felelősségbiztosítást is kötött az illető, a biztosító megtéríti a kerékpárosként okozott károkat is. Erre érdemes rákérdezni baleset esetén.” A kerékpár tulajdonosoknak nemcsak a balesetektől kell tartaniuk, hanem a lopásoktól is, hiszen minden évben sok kerékpárt lopnak el akkor is, ha a tulajdonos lelakatolta járművét. Ha ott kell hagynunk a biciklit, érdemes azt jól látható helyre, egy magas, mozdíthatatlan tárgyhoz vagy oszlophoz rögzíteni úgy, hogy a vázat és a kerekeket is rögzítsük, vastag, könnyen nem átvágható lakattal. „A kerékpárosoknak érdemes a lakásbiztosítás keretén belül ingóságként a kerékpárt is biztosítani. A K&H Biztosító új lakásbiztosításában például a biztosítási fedezet kiterjed Magyarország egész területére 150 000 forintig” – tette hozzá Kaszab Attila. Kulcsszavak: baleset, balesetveszély, kerékpár, közlekedés, közlekedésbiztonság, motor
|
|
|||||
|
||||||
Találatok száma: 1 | Megjelenítve: 1 - 1 |
1
|