Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Elszántságot tükröző formaterv a fokozott hatékonyságért

Elszántságot tükröző formaterv a fokozott hatékonyságért

2013. július 05.
A Renault Trucks megújult teherautóinak új külső stílusa fordulópontot jelent a gyártó történetében. A kínálat megújítása, amelyet a Renault Trucks összekötött az Euro 6 normára való áttéréssel, remek alkalmat kínált arra, hogy egységes arculatot hozzon létre a járműkínálaton belül.
Elszántságot tükröző formaterv a fokozott hatékonyságértAz új formaterv a gyártónak arról a határozott szándékáról árulkodik, hogy olyan megbízható és hatékony eszközöket kínáljon ügyfeleinek, melyekkel a lehető legjobban tudják teljesíteni megbízásaikat.

Elszántság. Talán ez a legtalálóbb szó a megújult Renault Trucks kamionok új külső stílusára. Hervé Bertrand, a Renault Trucks formatervezési igazgatója így fogalmaz: „Azt akartuk, hogy a sofőr és a tulajdonos is az első pillanattól azt mondhassa: ez a teherautó képes lesz elvégezni, és jól elvégezni a munkát. Mert az ügyfeleink számára a teherautó elsősorban a vállalat jövedelmezőségét szolgáló eszköz, egy olyan eszköz, amelyre büszkének kell lenniük.”

Elszántságot tükröző külső megjelenés

A járművek elejének stílusát a pi szimbólumot idéző, trapéz formájú hűtőmaszk határozza meg. „A masszív, tekintélyes hűtőmaszk a megbízhatóság érzetét kelti” – magyarázza Hervé Bertrand. „A pi szimbólum különböző méretekben, az összes változatnál megjelenik és egységes arculatot kölcsönöz a kínálatnak, akárcsak a különleges, bumeráng formájú irányjelzők.” A lámpákat a T modell (távolsági szállító járművek) tervezésekor, különös gonddal rajzolták meg. Sorozatgyártású teherautón még soha nem helyezték az irányjelzőket a fényszórók keretérén végigfutó, domború szegélyként. A komplex lámpatestek aerodinamikai szerepet is kapnak, mert légterelőként tökéletesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a menetszél akadálymentesen a jármű elejéről az oldalajtók irányába áramoljon. Az irányjelzők egyedülálló technikával készültek, ennek köszönhető, hogy minimális fénydiódával is egyenletesen bevilágítják a lámpatest teljes felületét. A bumeráng forma pedig remekül azonosíthatóvá és láthatóvá teszi a járművet a szembejövők számára. A teljes kínálatban megjelenő trapéz illetve pi formájú hűtőmaszk egyedi dimenziót testesít meg a Keraxot felváltó T járműcsalád esetén, melynek hasmagassága és kiváló első terepszögei tovább fokozzák a robusztusság érzetét.

A teherautó mint termelési eszköz


A Renault Trucks teherautók új stílusvilága számos rokonságot mutat az ipar világával. A fülkéhez és a szélvédőhöz vezető fellépők, valamint a napellenzők tartóinak sűrű szabdalása a gyári futószalagokat idézi. A Renault Trucks jelzéssel ellátott ajtókon elhelyezett piros táblát szintén az ipar világa ihlette. „Kiegészíti a jármű első részén található logót és oldalról is könnyen felismerhetővé teszi a teherautóinkat” – fejti ki Hervé Bertrand –, „közvetlenül utal a gyártógépeken található azonosító táblára, melyen az adott gép műszaki jellemzőit tüntetik fel, jelen esetben a teherautóét. Ez a tábla a minőség záloga is egyben. Akár a Renault Trucks pecsétjének is tekinthetjük, amely megjelöli a kamiont, bennünket pedig kötelez.” A tábla egy részén a jármű gyári adatai szerepelnek (modell neve, változat), míg a másik részén az ügyfél a tetszése szerinti adatokat tüntetheti fel (a járművezető neve, a vállalat neve stb.).

Elszántságot tükröző formaterv a fokozott hatékonyságértA Renault Trucks formatervezői nem kívánták szolgai módon másolni az autós világ bevett stílusvonásait, ám a teherautók minden részletét ezzel a mércével tervezték meg. Az ajtó külső kilincse széles és masszív, kesztyűben is jól megmarkolható. A fülkében a kormánykerék átmérője impozáns, az elektromos parkolófék kapcsolója méretes és jól kézre esik. Az ajtó belső kárpitját, melyre kevés figyelmet szoktak fordítani, nagy körültekintéssel tervezték meg, különösen az alsó részt, hiszen ezt látja először a sofőr, amikor beszáll a járműbe.

A termelési eszköz fogalma a teljes kínálatban visszaköszön és ez határozta meg a stílus kialakításának szempontjait is. Például az áruterítési kínálatban nagy figyelmet fordítottak az első lökhárítóra, mert ez a jármű legsebezhetőbb pontja ütközéskor. A Renault Trucks D és D Wide lökhárítóját több részesnek tervezték meg, hogy gyorsabban és kisebb költséggel lehessen pótolni. A K modellben az Euro 6 motorral kapcsolatos kötöttségek miatt a mérnökök kénytelenek voltak a hűtőradiátor előtt elhelyezni a stabilizátor rudat és a vonórúd-kereszttartót. A formatervezők ahelyett, hogy megpróbálnák eltakarni, mint a Keraxban, úgy döntöttek, hogy újratervezik és kihangsúlyozzák ezt a darabot: „Abból indultunk ki, hogy nem kell elrejtenünk a kamion funkcionális részeit” – tudjuk meg Hervé Bertrand-tól. „Ezzel kicsit visszatekintünk az ötvenes évekbeli motorokra, amelyeken minden alkatrész jól látható volt. Ha egy alkatrésznek rendeltetése van, azt mi megmutatjuk. A vonórúd-kereszttartó például fokozza jármű robusztusságának érzetét.” Ez a szemlélet mutatkozik meg a T fülkéjének szintén „csupaszon” hagyott, jól látható billenőszerkezete esetén is.

új formaterv a kisebb fogyasztásért

A szállító számára a teherautó elsősorban hasznot termel. Ezért a Renault Trucks szakemberei a legjobb tudásuk szerint tervezték meg a fülkét, hogy a teherautók az első pillanattól a lehető legtakarékosabbak legyenek. A teljesen új fülkét a távolsági szállító és az építőipari járművekhez fejlesztették ki. Elsődlegesen arra ügyeltek, hogy minél kisebb legyen a légellenállása.

Elszántságot tükröző formaterv a fokozott hatékonyságértAz új karosszéria átveszi ugyan a Magnum jellegzetes fülkéjének hagyományosan a  motortérre épített, de attól látványosan elválasztott  formavilágát, de az aerodinamikai fejlesztésekkel végül egy teljesen új stílus jött létre. „A fülke legelső rajzaitól a kisebb üzemanyag-fogyasztás szempontja határozta meg a fejlesztés irányát” – idézi fel Hervé Bertrand –, „ezért döntöttünk amellett, hogy a szélvédőt az A oszlopnál 12 fokban megdöntjük; ezért választottuk a trapéz alakú, hátul 30 cm-rel szélesebb fülkét, mert ez jobb légellenállást eredményez, mégis tökéletesen biztosítja a jármű és a pótkocsi öszekapcsolását.”

A tervezést követően szélcsatornában tesztelték a fülkét 1:4 arányú maketten és  életnagyságban, hogy valós körülményeket szimulálva is próbára tegyék a terveket, jóváhagyják az új megoldásokat és tovább tökéletesítsék a formákat. „Olyan kamiont akartunk, amelyik ugyanolyan hatékony, mint a Premium Route, presztizse viszont a Magnuméhoz fogható” – foglalja összes Hervé Bertrand –, „bátran mondhatom, hogy ez sikerült !”

Az elsőre eltalált formaterv és a járművek oldalára helyezett stilisztikai hangsúly jóvoltából az új Renault Trucks teherautók megjelenése rendkívül dinamikus. „Ha megnézzük például egy K modell első háromnegyedét, rendkívül mozgalmas benyomást kelt” – mondja a formatervezési igazgató. „Ez a dinamizmus a fényszóróktól a fülke hátuljáig futó rendkívül feszes vonalvezetésből fakad. Sokat dolgoztunk azon, hogy minél kevesebb függőleges sík és él legyen a fülke hátsó részén, és azon, hogy a fülke hátulján és a tetőn elhelyezett légterelők minél harmonikusabban illeszkedjenek a karosszéria egészébe. Az eredmény: markánsabb frontrész, összeszedettebb megjelenés a jármű egészét tekintve, ami szintén fokozza a dinamizmust.”

Elszántságot tükröző formaterv a fokozott hatékonyságértEgy fülkében két külön világ

A belső tereket is teljesen áttervezték. A sofőr körüli vezetőtér jól elkülönül az L alakban elhelyezkedő élettértől. A külső megjelenéshez hasonlóan a fülke belsejét is az egyszerűség és a funkcionalitás jegyében tervezték meg. A tervezők minden cicomát száműztek. A műszerfal nagy felülete teljesen sík. Egyben rakodóhely is, ahol a sofőr elhelyezheti személyes dolgait. Az áthelyezhető panelre különböző tartozékok, például a felépítmény- vezérlő és visszajelző egységek rögzíthetők úgy, hogy nem hagynak maradandó nyomot. Nincs túl sok kapcsoló se a műszerfalon, se a kormányon. A sofőr a kormányra helyezett kapcsolókkal navigálhat a műszerfal kijelzőjének menüpontjai között. „Arra törekedtünk, hogy minden funkció könnyen hozzáférhető, egyszerű és könnyen felismerhető legyen” – árulja el Paul Daindree, aki a fülkebelső formatervezését irányította. „Az volt a célunk, hogy azok a járművezetők, akik nem ismerik az autót, könnyen kiismerjék magukat benne.” A Recaroval közösen kifejlesztett ülések tervezése során kiemelt figyelmet fordítottak a megjelenésre, a tartósságra és  a kényelemre.

A pihenőtérben is nagy körültekintéssel választották meg a színeket. „Az alsó részhez sötét árnyalatokat választottunk, ezek nem olyan kényesek a szennyeződésekkel és a kopással szemben” – meséli Hervé Bertrand. „Feljebb haladva egyre világosabbak a színek, ami tágasságot és világosságot kölcsönöz az utastérnek.”

A rakodóhelyeket speciális műanyagból alakították ki, amely jobban elnyeli a fényt és a tapintása is kellemesebb, mint a hagyományos műanyagé, ezzel hozzájárul a fülkében uralkodó kellemes hangulathoz.

Elszántságot tükröző formaterv a fokozott hatékonyságértA formatervezők világos tér létrehozására törekedtek. A sofőr pihenőidőben a közlekedők mentén elhelyezett spotlámpák barátságos fényét élvezheti. Amikor éjszaka vezet, a lámpák fénye pirosra vált. „Ez az egyetlen szín, ami nem zavarja a sofőrt az éjszakai vezetésben” – világosít fel Hervé Bertrand –, „ezt a színt alkalmazzák a tengeralattjárókban is”. A teherautóban különleges hangulatot kelt, amit kedvelnek a sofőrök.

A Renault Trucks új járműveinek formaterve remekül tükrözi igazi rendeltetésüket: a feladatok lehető legeredményesebb elvégzésére teremtett eszközök. Nem rejtőznek el. Vállalják szerepüket és a küldetést, amelyre szánták őket. „Annak szem előtt tartásával terveztük meg a járműveket, hogy büszkeséget ébresszenek. Büszkeséget abban, aki vezeti; büszkeséget a tulajdonosában; büszkeséget azért, hogy hatékony munkaeszközzel végezhetik a társadalom számára nélkülözhetetlen küldetésüket, az áruszállítást” – összegzi Hervé Bertrand.
Kulcsszavak: bemutató, járműipar, Renault Trucks, új modell
 
Bemutatták a Mercedest, amivel lenyomnák a Tesla Model 3-at Bemutatták a Mercedest, amivel lenyomnák a Tesla Model 3-at Megújult Ssangyong prémium terepjárója Megújult Ssangyong prémium terepjárója Csendes elegancia - Volkswagen e-Golf Csendes elegancia - Volkswagen e-Golf Októberben nőtt a forgalomba helyezett új autók száma Németországban Októberben nőtt a forgalomba helyezett új autók száma Németországban Az Audi sportos arca a luxuskategóriában Az Audi sportos arca a luxuskategóriában
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1