Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Hogyan tervezzünk ütőképes crossovert?

Hogyan tervezzünk ütőképes crossovert?

2014. január 28.
Hogyan újíthatjuk meg azt az autót, amely egymagában életre hívta az autógyártás közelmúltjának egyik legsikeresebb és legnépszerűbb szegmensét? A merész formatervet és elérhető technológiákat középpontba helyező új Qashqai a crossoverek új generációjának születését fémjelző, figyelemreméltó fejlesztési folyamat eredménye.

Nissan QashqaiEgy már közel kétmillió tulajdonost meghódító és nap mint nap csodálatra késztető formaterv lecserélése és továbbfejlesztése nem kis feladat. Az Egyesült Királyságban működő és Siro Nakamura, a Nissan kreatív vezetője által koordinált Nissan Design Europe csapat gyorsan meghatározta az új Qashqai három alapértékét.

„Három forrásból merítettünk ihletet" - mondta el Siro Nakamura. „A sportos dinamizmus, az intelligens csúcsminőség és a irányíthatóság olyan motívumok, amelyek a tervezés minden területét áthatják. Ez az autó több év elszánt,kemény munkájának gyümölcse. A teljesen megújult formaterv a Qashqai első generációjának sikerére építkezve tovább erősíti a Nissan vezető szerepét a crossoverek terén."

Sportos dinamizmus

A Nissan crossover-családjának stílusát tükröző új Qashqai merész, sportos kiállása már első pillantásra ismerős, mégis újdonságokkal és izgalmakkal teli. A Qashqai formatervének egyik fontos eleme a kerekek és a karosszéria találkozási pontja. „Az új kerékívekkel az autó erejét és magabiztosságát szerettük volna kiemelni" - magyarázza a Nissan európai tervezőközpontjának tervezési vezetője. 

„A hosszabb ablakvonalnak köszönhetően hangsúlyosabb kerékíveket alakíthattunk ki. Célunk az volt, hogy a karosszéria középvonala vizuálisan összekapcsolja az autó négy sarkát és sportosabb megjelenést kölcsönözzön számára. Az új, kerekeket hangsúlyozó formaterv energikusabb és biztonságérzetet sugall, valamint kiemeli az autó magabiztos, belülről fakadó erejét.

Nissan QashqaiA motorháztető alsó és felső szakaszának elrendezése a másik olyan terület, amelyre a Nissan tervezőcsapata jelentős időt és energiát fordított. „A karosszéria alsó része sokkal mozgalmasabbá vált, és a két rész közötti kontraszton is sokat enyhítettünk" - fejtette ki Darryl Scriven. „Vegyük például a hátsó lökhárítót. Az előző generáció hétköznapi lökhárítóját egy kifinomultabb, diffúzorra emlékeztető formára cseréltük. A védelemért felelős részek az új modellen jóval magasabb szintű minőséget sugallnak." Taiszuke Nakamura, a Nissan Design Europe tervezési igazgatója a következőket tette hozzá: „Érzelmekkel töltöttük meg az autót. A külső felület sokkal mozgalmasabbá vált és az arányok is sokkal hangsúlyosabbak lettek."

„Az új Qashqait modernebbé szerettük volna tenni, és úgy vélem, ezt sikerült is teljesítenünk. Vessünk csak egy pillantást az autó orr-részére: láthatjuk, hogy a dinamikus vonalvezetés és a fényszórók, illetve a hűtőmaszk karakteres formái éles kontrasztot alkotnak. A V alakú hűtőmaszk körvonalai a motorháztetőben az A oszlopig folytatódva a dinamizmust hangsúlyozzák. Ez erős kontrasztot alkot a karosszéria könnyed és sportos vonalvezetésével."

Még az olyan látszólag egyszerű elemeket is teljesen áttervezték, mint a tetővonal. Ahogy Darryl Scriven megfogalmazta: „Az új Qashqai az első generációhoz képest a dinamizmust hangsúlyozó tetővonalat kapott. Ez a tetővonal az autó hátulja felé lejt, majd egy hosszan hátrafelé ívelő farban folytatódik. Ezzel a dinamizmust és a mozgékonyságot szerettük volna kiemelni, és lendületesebb külsőt kölcsönöztünk az autónak."

Nissan QashqaiIntelligens csúcsminőség

A Nissan elérhető technológiával kapcsolatos filozófiája az új Qashqai minden részletében látható és tapintható. Erről árulkodnak a belső tér anyagai és a karosszéria külső jegyei is, amelyek mind maximálisan kihasználják a rendelkezésre álló technológia adta lehetőségeket. Az elérhető technológiákat és funkciókat már a tervezés kezdeti szakaszában meghatározva az NDE csapatának sikerült az összes fontos funkciót beépítenie az autóba. Ennek eredményeképp a Qashqaiban elérhető minden technológia tökéletesen illeszkedik a formatervbe és zökkenőmentesen működik együtt az autó többi részével.

„A technológiának nincs meghatározott formája és alakja" - fejtette ki Taiszuke Nakamura. „Így jelentős kihívással találtuk szembe magunkat, amikor a modern technológiákat az autó külső formatervébe is be szerettük volna építeni. Mindenkiben más kép él a technológiáról, így nehéz olyan stílust kialakítani, amely mindenki számára ugyanazt az üzenetet közvetíti."

A feladat megoldásának kulcsa az volt, hogy a tervezőcsapat céljai között már a kezdetektől fogva szerepelt a technológia és a megjelenés integrációja. Darryl Scriven: „A LED-fényszóró ékes példája annak, hogy hogyan építettük be a fejlett technológiákat az új Qashqaiba. Eredetileg a hagyományos fényszórókhoz használt keretet szerettük volna alkalmazni. Azonban ráébredtünk, hogy az nem hangsúlyozza eléggé ezt a forradalmi technológiát, ezért teljesen átalakítottuk. Így született meg a végleges formaterv egyik szemet gyönyörködtető részlete, amelyben a geometrikus formák és vonalak összjátéka kiemeli a háttérben működő technikát."

Nissan QashqaiNakamura csapata az új Qashqai minőségérzetére is komoly hangsúlyt fektetett, ezért számos olyan stíluselemet használt, amelyek általában csak a drágább modellekbe kerülnek be. A tervezők - akárcsak a Qashqai modern technológiái esetén - itt is ügyeltek arra, hogy ezek az elemek már a tervezés korai szakaszában a formaterv szerves részévé váljanak.

„A prémium stílusjegyek, például az ablakokon körbefutó krómcsík már a kezdetektől fogva a formaterv részei voltak. Ez nem úgy működik, hogy a végén gyorsan kiegészítjük a formatervet, és reménykedünk benne, hogy az autónk prémium érzetet kelt." - mondta el Darryl Scriven. „A részletek kulcsfontosságúak. Nézzük csak meg a panelek illesztését és azokat a helyeket, ahol három különböző anyag találkozik. Ezek tervezése és tökéletesítése nagyon sokáig tart, de a végeredmény tekintetében nagyon sokat számít."

Az egyik terület, amellyel a tervezőcsapat sok időt töltött a kagylószerűen nyíló motorháztető volt - előállításához bonyolult préselési eljárásra van szükség, amely a Nissan tervező- és gyártórészlegeit egyaránt egy sor kihívás elé állította. „A motorháztető illesztését három dimenzióban gondolkodva kellett elvégezni, és ez nagyon nehéz feladat volt" - emlékezett vissza Darryl Scriven. „Választhattuk volna az egyszerű megoldást is, és tervezhettünk volna lapos motorháztetőt, amelynek illesztésénél csak két dimenziót kell figyelembe venni, ezzel azonban nem értük volna el azt a prémium minőséget, amelyet szerettünk volna. Mérnökeink nehéz feladatot kaptak, de a végeredmény lenyűgöző lett."

Irányíthatóság

Az irányíthatóság az új Qashqai tervezésének egyik fő szempontja volt. A vezető köré rendezett belső tértől a külső formatervig az autó minden apró részletét úgy alakították ki, hogy az utasok és az autó tulajdonosa számára maximális biztonság- és a kontrollérzetet nyújtson.

Nissan Qashqai„Nem könnyű a biztonságérzetet a design eszközeivel növelni, ezért az elején ez valódi kihívást jelentett." - fejtette ki Taiszuka Nakamura. „Már a kezdeteknél eldöntöttük, hogy nagyobb kerekeket szeretnénk beépíteni. A nagyobb kerekek hangsúlyozzák a jobb vezethetőséget, ez pedig nagyban hozzájárul a vezető biztonságérzetéhez. Ezért már a tervezés kezdetétől ragaszkodtunk ehhez a kialakításhoz." E törekvések gyümölcseként a Qashqai Tekna modelljei a szériafelszereltség részeként 19 colos könnyűfém abroncsokkal rendelkeznek.

Az új Qashqai magabiztos természetének további hangsúlyozása érdekében az olyan fontos részletek, mint az első és hátsó fényszórók is gondos tervezés eredményei. Ahogy Darryl Scriven megfogalmazta: „Azt szerettük volna, hogy az új Qashqai távolról is azonnal felismerhető legyen - akár nappal, akár éjszaka. A hátsó kombinált lámpa és a fényszóró a Nissan új generációjának formatervét meghatározó bumeráng alakot követi, amely erős és éles karaktert ad az autó megjelenésének . A piac e szegmensében igen erős a verseny, ezért egy olyan, igazán karakteres formai elemre volt szükségünk, amely éjjel is ugyanolyan jól felismerhető, akárcsak nappal."

Az NDE tervezőcsapata számára az is igen fontos szempont volt, hogy az új Qashqai utasai számára is biztosítsák a biztonság és a kontroll érzetét. „Az új formaterv egyik legfontosabb eleme az új műszeregység. Az új műszeregység vizuálisan szélesíti a műszerfalat, vonalai pedig az ajtókban folytatódnak. Ez a tekintetet a középen elhelyezkedő fontos kijelzőkre irányítja, amitől az utasok jobban érzékelik az autó biztonságos voltát. A biztonságérzetet a műszerfal alsó részének párnázott paneljei, valamint a középkonzolon a térd számára kialakított további párnák is fokozzák."

Kulcsszavak: autógyár, autóipar, design, formatervezés, nissan, qashqai, új modell
 
Szijjártó: kulcskérdés, hogy minél több elektromos autóipari beruházást tudjunk hazánkba vonzani Szijjártó: kulcskérdés, hogy minél több elektromos autóipari beruházást tudjunk hazánkba vonzani Hogyan tervezzünk ütőképes crossovert? Az új Juke értékesítése Európában nyáron kezdődik meg A Mercedes-Benz felkészül a teljes elektromos váltásra A Mercedes-Benz felkészül a teljes elektromos váltásra Hogyan tervezzünk ütőképes crossovert? Az új Mitsubishi Space Star távolsági rekordot állított fel Hogyan tervezzünk ütőképes crossovert? A Citroen bemutatja a DS-család legújabb tagját
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1