Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
Legenda ünnepli születésnapját – ötven esztendős a Skoda 1000 MB

Legenda ünnepli születésnapját – ötven esztendős a Skoda 1000 MB

2014. március 26.
Ötven esztendős a Skoda 1000 MB. Az alsó középkategóriájú modell az akkori Skoda Octavia utódjaként 1964. március 21-én mutatkozott be. Az első farmotoros, hátsókerék-hajtású és önhordó karosszériás modellként a Skoda 1000 MB mérföldkő a márka közel 119 éves történetében.

Skoda 1000 MB

A tágas, négyajtós modellt kora egyik legjobb autójaként tartották számon az egyliteres kategóriában, amely kényelme, teljesítménye és technikája terén egyaránt mércéül szolgált vetélytársai körében.

Teljes egészében új gyár és radikálisan átdolgozott alapkonstrukció, amelyhez kora legkorszerűbb motorja párosult – 1964 tavaszán a Skoda 1000 MB forradalmasította a Skoda termékeit. „A Skoda világszerte az egyik leggazdagabb hagyományokra visszatekintő autógyártó” – emelte ki Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, a Skoda igazgatótanácsának elnöke. „A vállalat sikereinek alapjául mindig is kiváló termékei szolgáltak. A Skoda 1000 MB a hatvanas években döntő fontosságú mérföldkőnek számított a márka számára, a cseh autógyártás mögött álló magas színvonalú mérnöki tudás meggyőző bizonyítékaként” – folytatta Vahland.

Az akkoriban alapvető irányváltásnak számító fejlesztésbe fektetett energia mindenesetre meghozta gyümölcsét: a Skoda 1000 MB bel- és külföldön egyaránt slágertermékké vált, tartósan megerősítve a Skoda európai autóiparban elfoglalt pozícióját, egyben egészen a nyolcvanas évek végéig meghatározva a cseh gyártó modellstratégiáját. Az 1964 áprilisa és 1969 augusztusa közötti időszak során összesen mintegy 443 ezer Skoda 1000 MB készült, amelyek több mint fele exportra került – még Új-Zélandra és Ausztráliába is adtak el belőlük.

Skoda 1000 MBNapjainkra a Skoda 1000 MB a cseh márka egyik legnépszerűbb veterán modellje. Az „MB” a Skoda székhelyére, azaz Mladá Boleslav városára, az „1000” pedig az egyliteres motor összlökettérfogatára utal. Az 1000 MB többféle kivitelben is szerepelt a kínálatban, az alapváltozat mellett 1966-ban növelt teljesítményű verziók is megjelentek, valamint az elegáns, kétajtós 1000 MBX, amely ma a gyűjtők igen kedvelt és keresett veteránautója.

A hatvanas évek elején, meglévő gyárcsarnokai közvetlen szomszédságában a Skoda teljes egészében új üzemet épített Mladá Boleslavban új modellje gyártására. A legkorszerűbb berendezésekkel felszerelt létesítmény összesen több mint negyven gyárcsarnokot és egyéb épületet foglalt magába. A nyolcvanhektáros területen 13 kilométer új út épült, tíz kilométer vasúti sínt fektettek le, s egy teljes rendező-pályaudvart is kialakítottak. Az új gyár még saját öntödével is rendelkezett.

Új alapkonstrukció és a legkorszerűbb motortechnika

A Skoda 1000 MB kora legkorszerűbb autói közé tartozott. A NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ, azaz új személygépkocsi) belső kódjelzés alatt kifejlesztett modell számára a Skoda mérnökei a márka esetében teljesen újszerű alapkonstrukció mellett döntöttek, farmotorral és hátsókerék-hajtással, illetve független kerékfelfüggesztésekkel és önhordó karosszériával. Ezzel véget ért az addig alkalmazott alvázas konstrukciók korszaka.

A Skoda 1000 MB mindeközben innovatív motor- és hajtástechnikájával is új mércéül szolgált. Motorjában a Skoda az első európai gyártóként alkalmazott magasnyomású öntési eljárással készült alumínium hengerblokkot, de a négyfokozatú sebességváltó háza is ezzel a technológiával született. A Skoda ezzel egy eredetileg 1922-ben bemutatott, Josef Polák cseh mérnök által kidolgozott eljárást vett elő, amelynek egyik fő előnyét a jelentősen lerövidült gyártási idő jelentette.

Skoda 1000 MB

A hátsó tengely mögé épített, vízhűtésű, négyhengeres, OHV-vezérlésű motor 988 köbcentiméter összlökettérfogatából 27 kW (37 LE) teljesítményt produkált. A modern motortechnika és a jármű mindössze 755 kilogramm saját tömege együttesen rendkívül kedvező, 100 kilométerenként mindössze 7-8 literes átlagos üzemanyag-fogyasztást eredményezett. A végsebesség 120 kilométer/órára adódott. 1968-tól a motor teljesítménye 32 kilowattra (43 LE) nőtt.

Sorozatgyártásának beindítását megelőzően a Skoda széles körű nyúzópróbának vetette alá új 1000 MB modelljét. Az ötven tesztjármű összesen mintegy 1,6 millió kilométert futott 1962-ben, a szovjet telek extrém mínuszaiban éppúgy, mint a Kaukázus forró és poros szerpentinjein.

Elegáns limuzin bőséges térkínálattal és magas fokú kényelemmel

Korszerű technikája mellett a Skoda 1000 MB formavilága terén is döntő előrelépést jelentett a márka számára. A hatvanas évek meghatározó koncepciója volt a klasszikus „háromdobozos” dizájn. A Skoda új modelljének markáns stílusjegyei között a lendületes ívek és lágy lekerekítések éppúgy szerepeltek, mint az elegánsan az első sárvédőkbe süllyesztett körfényszórók, az eredeti formájú hátsó lámpák, a nagyméretű hátsó panoráma szélvédő és a dinamikus légbeömlő nyílások. A jobb első sárvédőben alakították ki az üzemanyagtartály betöltőnyílását, amit igazi „clever” megoldásként kihajtható Skoda-embléma rejtett.

Skoda 1000 MB

Kompakt méretei (hosszúsága 4,17, szélessége 1,62, magassága 1,39 méter) ellenére a Skoda 1000 MB az egész család számára is bőséges hellyel és magas fokú kényelemmel szolgált, mégpedig hasonlóképpen meggyőző funkcionalitás mentén: az üléseket például egyenként le lehetett hajtani. A 220 literes csomagtartó elöl, az első fedél alatt, míg a pótkerék közvetlenül a csomagtér alatt kapott helyet, mégpedig úgy, hogy a teljes csomagtartó nyitása nélkül is elérhető legyen.

Kulcsszavak: autógyár, autóipar, skoda, születésnap
 
Legenda ünnepli születésnapját – ötven esztendős a Skoda 1000 MB Sydney-ben a Ford Mustang lesz a szilveszter éjszakai rendezvénysorozat sztárja Legenda ünnepli születésnapját – ötven esztendős a Skoda 1000 MB Kedden újra indul a Suzuki Legenda ünnepli születésnapját – ötven esztendős a Skoda 1000 MB Adam után jön a Karl Zöld jelzés az Audi RS 3 Limousine-nak Zöld jelzés az Audi RS 3 Limousine-nak Elektromos hajtású haszongépjárművet gyárt a Ford és a Német Posta Elektromos hajtású haszongépjárművet gyárt a Ford és a Német Posta
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1