Évszám   Típus   Modell  

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1
A Volkswagen „villamosítja” Európa legsikeresebb autóját

A Volkswagen „villamosítja” Európa legsikeresebb autóját

2014. október 01.
A Volkswagen „villamosítja” minden idők legsikeresebb európai autóját: a Golf típust. Az eddig több mint 30 millió példányban értékesített „bestseller” helyileg nulla károsanyag-kibocsátású hajtási technológiával ellátott változata e-Golf néven lép piacra.

Volkswagen e-Golf

Az éppoly’ dinamikus, mint amilyen hatékony elektromos autó kiemelkedően alacsony, csupán 12,7 kilowattóra/100 kilométer energiafogyasztásával tűnik ki kategóriájából. A Volkswagen autója rendkívül innovatív technológiai megoldásainak, csökkentett légellenállásának (cw = 0,281) és optimalizált gördülési ellenállásának köszönhetően tíz százalékkal energiatakarékosabb, mint a legjobb közvetlen, acélkarosszériás vetélytársa. A kiemelten fontos környezetvédelmi szempontok mellett a szinte hangtalan e-Golf rendkívül kis üzemeltetési költségeket nyújt a mindennapos használatban. Ez a Volkswagen egy nagyon biztonságos és kényelmes elektromos autó, mert a Golf típus jóformán összes vezetőtámogató rendszere – olyan innovációk, mint az adaptív sebességtartó automatika (ACC) és a városban automatikusan vészfékező rendszer – az e-Golf modellhez is rendelkezésre áll.

Elektromos motor és egyfokozatú sebességváltó


85 kilowatt és 270 newtonméter. Az e-Golf modellt egy 85 kilowatt/115 lóerő teljesítményű elektromos motor hajtja. Az EEM 85 belső típusjelölésű szinkronmotor lenyűgöző 270 newtonméter legnagyobb nyomatékot fejt ki már álló helyzettől. Ez kiváló menetteljesítmény-értékeket eredményez. Az e-Golf 4,2 másodperc alatt gyorsul fel nulláról 60 kilométer/óra sebességre, míg csupán 10,4 másodpercet igényel a 100 kilométer/órás sprinthez. Emellett élményszámba megy a jármű elindulása is, amely rendkívül kényelmes és abszolút késedelemmentes. Autópályán az autó végsebességét 140 kilométer/órában korlátozza az elektronika.

Volkswagen e-Golf

„Made in Germany”. A nagy teljesítményű, akár 12 ezres percenkénti fordulatszámot is elérő motor és az új, egyfokozatú, a differenciálművet és a mechanikus rögzítőféket is magában foglaló, szintén a Volkswagen által kifejlesztett hajtómű (EQ 270) egy kompakt moduláris egységet alkot. A motor/sebességváltó egység a Volkswagen részegység-gyárában készül a németországi Kassel városában.

Akár 190 kilométer egyetlen akkumulátorfeltöltéssel. Az útvonal jellegétől, a vezetési stílustól és a terheléstől függően a hatótávolság 130 és 190 kilométer között változik; nagyon kis külső hőmérséklet esetén ezek az értékek csökkenhetnek. Habár az újonnan kifejlesztett, opcionális hőszivattyú télen is nagy hatótávolságot biztosít. Az elektromos fűtés (nagyfeszültségű fűtés) és elektromos légkondicionáló-kompresszor kiegészítő moduljaként kínált hőszivattyú a környezeti levegő hőjét és a hajtási rendszer elemeinek hőjét egyaránt hasznosítja. Ez jelentősen csökkenti a nagyfeszültségű fűtés áramfogyasztását. A hőszivattyú használata téli időjárásban több mint 30 százalékkal növeli az e-Golf hatótávolságát a hagyományos fűtőrendszer használatához képest.

Lítium-ion akkumulátor

Az MQB előre kikövezte az utat. A Golf hetedik generációját – amely a moduláris keresztmotoros platform (MQB) technológiáján alapul – a kezdetektől fogva úgy fejlesztették ki, hogy elektromos hajtású változata is készül majd. Az MQB innovatív variálhatóságán alapulva a Volkswagen a lítium-ion akkumulátort helytakarékos módon, egy megerősített keretben építhette be a jármű padlójába (az első és a hátsó ülések alá, valamint a középső alagút közelébe). Akárcsak a hajtási rendszer, az akkumulátor is saját, házon belüli fejlesztés eredménye.

Volkswagen e-Golf

A 264 cella kapacitása 24,2 kilowattóra. Az e-Golf DIN szerinti saját tömege 1510 kilogramm (a jármű saját tömege 68 kilogrammos vezetővel és 7 kilogramm csomaggal, az RL 92/21/EEC szerint: 1585 kilogramm). Ebből a lítium-ion akkumulátor 318 kilogrammot tesz ki, amely az első és a hátsó tengely között helyezkedik el. Ez 264 önálló cellát tartalmaz, amelyek 27 modult alkotnak (egyenként hat vagy tizenkét cellával). A cellák feszültsége összeadódva 323 volt névleges feszültséget eredményez. Az akkumulátor teljes energiakapacitása 24,2 kilowattóra, amelynek egy része műszaki tartalék, hogy megelőzzék például a túlzott mértékű kisütés okozta károsodást. Az akkumulátor első oldalán helyezkedik el az akkumulátorvezérlés (Battery Management Controller - BMC), amely biztonsági, diagnosztikai és felügyeleti funkciókat lát el, valamint szabályozza az akkumulátorcsatlakozási vezérlés (Battery Junction Controller, vagyis a motor energiaellátásának csatlakozási felülete) hőmérsékletét. Használaton kívül vagy ütközés esetén az akkumulátor automatikusan feszültségmentes állapotba kerül.

Teljesítményelektronika

Egyenáramból váltóáram. A hajtási rendszer egyik központi részegysége a teljesítményelektronika modul. Ez egy olyan összekötő egység, amely az elektromos motor és a lítium-ion akkumulátor közötti nagyfeszültségű energiaáramlást szabályozza (250 és 430 volt között, az akkumulátorfeszültségtől függően). A teljesítményelektronika átalakítja az akkumulátor egyenáramát (DC) váltóárammá (AC). A teljesítményelektronika elsődleges csatlakozási felületei a hajtásrendszer hálózati csatlakozója az akkumulátorhoz, a háromfázisú csatlakozó az elektromos motorhoz, a DC/DC konverter és a 12 voltos elektromos rendszer közötti csatlakozó és a nagyfeszültségű hálózati teljesítményelosztó csatlakozója.

Volkswagen e-Golf

Töltési koncepció és töltőberendezés

Konnektor, falidoboz (wallbox) vagy töltőállomás. Akárcsak a kisebb e-up! esetében, különféle módokon tölthető az új e-Golf akkumulátora. Egyrészt hagyományos megoldással, amikor a szabványos töltőkábelt bedugják egy 230 voltos konnektorba. Ha teljesen lemerült az akkumulátor, akkor a konnektorból váltóárammal (AC), 2,3 kilowatt teljesítményfelvétellel legfeljebb 13 óra alatt töltődik fel (100 százalékos töltöttségi állapotra). Opcióként a Volkswagen garázsba vagy fedett parkolóba felszerelhető falidobozt kínál, amely 3,6 kilowatt teljesítményfelvétellel tölt; ez körülbelül nyolc óra alatt tölti fel teljesen az akkumulátort. A falidobozhoz hasonlóan a nyilvános töltőállomások is 3,6 kilowatt teljesítményfelvétellel „tankolják fel” a járműveket. Ráadásul az e-Golf opcióként egyenáramot (DC) használó CCS (kombinált töltési rendszer) töltésre is előkészíthető. Ebben az esetben a Volkswagen akár 40 kilowatt teljesítményfelvétellel is tölthető a CCS töltőállomásokról; ezek csupán 30 perc alatt kapacitása 80 százalékára töltik fel az akkumulátort. Az e-Golf modellben a töltési folyamat – akár azonnali, akár programozottan késleltetett – az „üzemanyag-töltőnyílás” fedele alatti töltődugaszon található gomb megnyomásával aktiválható.

Energiafelhasználás

Vezetési üzemmódok és visszatápláló fékezés. A jármű energiájának optimális felhasználásával kapcsolatos két elsődleges fontosságú technológiai megoldás az energiatakarékosság jegyében kialakított két vezetési üzemmód („Eco” és „Eco+”) és a visszatápláló fékezés négy különböző szintje („D1”, „D2”, „D3” és „B”).

Volkswagen e-Golf

„Eco” és „Eco+” vezetési üzemmódok. Az e-Golf szériában három vezetési üzemmódot kínál: „Normál”, „Eco” és „Eco+”. A jármű automatikusan „Normál” üzemmódban indul el. Ha a vezető szeretné megnövelni a hatótávolságot, az első lehetőség az „Eco” üzemmód. Ebben az esetben az elektromos motor legnagyobb teljesítménye 70 kilowattra csökken, míg az indítónyomaték 220 newtonméterre korlátozódik. Ezzel együtt az elektronika csökkenti a légkondicionáló rendszer teljesítményét és módosítja a menetpedálreakció jelleggörbéjét. Ebben az üzemmódban az e-Golf legnagyobb sebessége 115 kilométer/óra („Normál” üzemmódban: 140 kilométer/óra) és 13,1 másodperc alatt gyorsul fel nulláról 100 kilométer/óra sebességre („Normál” üzemmódban: 10,4 másodperc). Az „Eco+” üzemmódban az elektronika 55 kilowattban korlátozza a teljesítményt és 175 newtonméterben az indítónyomatékot. Ugyanakkor a menetpedálreakció jelleggörbéje még laposabb lesz, valamint kikapcsolódik a légkondicionáló. Az e-Golf ilyenkor legfeljebb 90 kilométer/óra sebességet érhet el, és mérsékeltebben gyorsul. Azonban a vezető továbbra is maximális teljesítményt, nyomatékot és 140 kilométer/óra végsebességet érhet el „Eco” és „Eco+” üzemmódban a menetpedál tövig nyomásával (kick-down).

Visszatápláló fékezés „D1”, „D2”, „D3” és „B” állásban. A hatótávolság a vezetési üzemmód beállításán kívül a visszatápláló fékrendszerrel is befolyásolható. A vezető öt szint közül választhat: „D” (nincs visszatápláló fékezés), „D1”, „D2”, „D3” és „B”. Ez úgy működik, hogy ha a váltókar „D” állásában a vezető egyszerűen csak balra húzza a kart, akkor kapcsolhatja a „D1” (1 húzás), „D2” (2 húzás) vagy „D3” (3 húzás) állást. A váltókar jobbra tolásával visszafelé lehet lépegetni a „D” szintek között. Ha a váltókart jobbra tolja és hosszabb ideig úgy tartja, akkor az elektronika egy lépésben visszavált „D” állásba. A vezető a váltókar hátrahúzásával kapcsolhatja be a visszatápláló fékezés „B” szintjét. Egy elektromos autóban ezek a szintek különböző vezetési módokat eredményeznek. Az e-Golf tudatosan visszatápláló fékezéssel is lassítható. A „D1” szint a legkisebb mértékben táplál vissza energiát, illetve legkevésbé lassítja a járművet, míg a „B” szint a legerősebb hatású. A „D2”, „D3” és „B” szinteken a visszatápláló fékezéssel elérhető lassulás már olyan mértékű, hogy automatikusan a féklámpa is bekapcsolódik. Azonban teljesen feltöltött akkumulátor esetén nincs fékenergia-visszatáplálás. Ilyenkor a vezető számára érzékelhetően csökken a fékteljesítmény.

Kulcsszavak: e-Golf, elektromos, elektromos autó, új modell, villanyautó, volkswagen, zöld
 
A Német Formatervezési Tanács nyolc kitüntetéssel jutalmazta a Volkswagen márkát A Német Formatervezési Tanács nyolc kitüntetéssel jutalmazta a Volkswagen márkát Hatalmas várakozás övezi az új Toyota GT86-ot Hatalmas várakozás övezi az új Toyota GT86-ot A Volkswagen „villamosítja” Európa legsikeresebb autóját A jövőben több Volkswagen modell is Continental abroncsokon gördül le a gyártószalagokról A Tesla csöndben bejelentett egy rekord-hatékony autót A Tesla csöndben bejelentett egy rekord-hatékony autót A Teslával közvetlenül konkuráló 3-as modellt mutat be a BMW A Teslával közvetlenül konkuráló 3-as modellt mutat be a BMW
 

Találatok száma: 1 Megjelenítve: 1 - 1
1